"CV Carburateur", wat betekent "CV"?

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Ik heb me wel eens laten vertellen dat stomme vragen niet bestaan en eigenlijk vind ik dat ik het hoor te weten. Ik zou bijna een fake account aanmaken om dit neer te zetten...

En misschien is het bij de opleiding motortechniek wel verteld, maar zat ik niet op te letten :)

Maar ik kom er ff niet uit: ik zie bij een internetleverancier voor carb-onderdelen staan: 'geschikt voor CV carburateur' en ik wil natuurlijk zeker weten dat ik het juiste onderdeel heb.

Waar staat dus "CV' voor?
 
Eigenlijk zijn carb's ondingen.

Of het nu een valstroom, horizontaal, CV of direkt is.

Ze geven alleen in het midden gebied redelijk goed het mengsel af.
Bij lage rpm werken ze slecht, vandaar de aparte stationair regeling.
In het hoge rpm. gebied zijn ze te arm.
Stel je em zodanig af dat ie in het hoge rpm gebied goed is, zit je te klooien in het midden en ondergebied. vaak te rijk met als gevolg hakkelen en stoten.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het klopt dat een carburateur allerlei afzonderlijke systeempjes heeft om bepaalde nadelige karakteristieken 'goed te liegen' maar je kunt het prima goed krijgen. Als je stationair sproeier, hoofdsproeier, naald, naaldpositie en accelaratiepomp goed kiest/afstelt dan is er echt geen sprake van wat jij hierboven noemt. Het probleem is alleen wel dat je het goed voor 1 bepaalde weersomstandigheid en hoogte kunt krijgen. Dat is het voordeel van injectie (past zichzelf aan)
 
1 op 14.7 is de optimale verhouding.

Dit wil niet zeggen dat dat het meeste vermogen op levert.

In de racerij gebruiken ze niet die jij tankt.

Standaard benzine bestaat uit drie groepen.
1 vluchtig deel om de brandstof tot ontbrandig te brengen.
1 iets zwaarder deel om verbranding te continueren.
1 zwaar deel om vermogen/ druk/ kracht te leveren.
Het zware deel mag niet te zwaar zijn, want anders duurt de verbranding te lang

Benzine is opgebouwd uit molecuul ketens.
Door daar mee te rommelen krijg je andere benzine.
Door deze veranderde samenstelling verandert ook de br./lucht verhouding.

Het blijkt dat bij een rijkere samenstelling meer vermogen vrij komt per arbeids slag.
Dat is wat in de racerij nagestreefd wordt.
Dat het verbruik en vervuiling daarbij toeneemt is niet van belang.
Na de race maak je alles gewoon weer schoon. (onderdeel sleutelwerk)
Wat te denken van de vorm van verbrandings kamers.
Spoel lucht, vorm en plaats van de vonk.
Plaats, grootte,overlapping, lichthoogte van de kleppen.
Water injectie Etc. etc. etc.

Dus het is steeds weer proberen meer brandstof door die cyl. te krijgen.
Dat kan o.a. ook door het rpm omhoog te brengen.
Meer arbeids slagen per sec.

Tot dat er door de overkoepelende organisatie een brandstof beperking wordt opgelegd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan