De 100.000 + rijders en hun ervaringen

100000 km?

  • Dat rij ik nooit bij elkaar

    Stemmen: 26 36,6%
  • Dat rij ik elk jaar bijna

    Stemmen: 21 29,6%
  • Is voor mij geen lol meer dat soort kilometrages

    Stemmen: 6 8,5%
  • Dan koop ik liever een Lupootje diesel

    Stemmen: 18 25,4%

  • Totaal aantal stemmers
    71
Zit boven de 2 ton met mijn bird en nog geen echt gekke dingen gehad, naast de gebruikelijke zaakjes als spanningsreglaar/dynamo probleempjes, kettinkje vervangen, naks vervangen. Zelfs de kleppen tot nog toe altijd enkel gecontroleerd en niet gesteld. :)
 
Laatst bewerkt:
FJR1300, 120k gereden, ook in de winter. Banden, beurtjes en benzine en voor de rest nooit problemen gehad (op onderstaande na). Ook olieverbruik was niet merkbaar toegenomen.

Enige onderdeel wat vervangen is was de achterschokbreker: had de geest gegeven na 75k en tijdens zeer koud weer (-15 graden). En de remschijven voor zaten ook tegen de grens qua vervanging na 120k.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de GSA uit 2008 inmiddels op 103000 staan.
Vanaf 0 km zelf bij elkaar gekacheld in dik 4,5. jaar

Problemen gehad?

Een paar:

Bij 20000 kardan eraf gelopen en hele arm vervangen ivm schade
Bij 75000 handvatverwarming vervangen
Bij 98000 koppeling vervangen
Verder eigenlijk niks, naast regulier onderhoud.
Nu slaat ie soms af bij uitrollen voor stoplicht oid, schijnt dat de gasklephuizen er dan aan zitten te komen....al met al valt het mij wel mee.
Roest heb ik nog geen last van, ik rij s, winters meer dan ,s zomers...
Dus dat is goed voor elkaar bij BMW , althans bij mij.
Er zijn ongetwijfeld Pan of FJR rijders die nog niks aparts hadden tot ver over de 100 K ?
Ik ben benieuwd.....


[afbeelding]
Was de cardan eraf gelopen omdat je schade had of had je schade doordat de cardan eraf was gelopen? Vind 20000 km voor een cardan nou niet echt goed voor elkaar eigenlijk.
 
~
De enige motor waarbij ik zoveel kilometers zelf gereden heb is met mijn tweede motor, een Honda CB1. Da's nou niet bepaald een toerbuffel te noemen.

Gekocht met 700 mijl op de teller, en verkocht met 96000 mijl op de teller. Behalve normaal onderhoud is er alleen een achterwiellager vervangen, verder niets. Deze CB1 is ongeveer 9 jaar in mijn bezit geweest. Aangezien mijn vrouw en ik een hele tijd zonder auto gedaan hebben was deze motor mijn dagelijks vervoermiddel.

Momenteel staat er nog een K100 met zijspan in de garage, inmiddels ook goed voor meer dan 120.000 Km. Hiervan heb ik de laatste 45.000 er zelf bij gereden. Hier is wel wat meer aan vervangen. Diverse koelvloeistof slangen, olie/waterpomp, radiateur, startrelais, startkoppeling. Verder gewoon onderhoud.

Ik krijg wel eens het idee dat stilstand ook bij motoren achteruitgang is. Als je maar gewoon door blijft rijden, dan gaat het prima. Zet je de motor met enige regelmaat langdurig stil (winterstop of zo) dan gaat er vaker wat stuk. Bewijzen kan ik dit niet, het is zo maar een gedachte.~



Mijn CB1 was ook ongelooflijk goed na 80000mls!

Handig buddytasje Bredebeier, wat is het merk en type?? :9
Mag dat ook op een Guzzi met slechts 36000km? ;)
 
Fireblade sc28 gekocht met 37000 km op de klok , nu 70000 km naast normaal onderhoud zoals olie,filter,banden en kettingset verders niets hoeven te doen of vervangen .
Kleppen zijn gecheckt en staan nog steeds ruim in de marge .
:]

ps nog geen 100K maar die komt er wel !
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg wel eens het idee dat stilstand ook bij motoren achteruitgang is. Als je maar gewoon door blijft rijden, dan gaat het prima. Zet je de motor met enige regelmaat langdurig stil (winterstop of zo) dan gaat er vaker wat stuk. Bewijzen kan ik dit niet, het is zo maar een gedachte.
Dat idee heb ik ook, ik rijd op mijn CB500 ca 25000 km per jaar en rijd de winter door. Gekocht met 30000 en na 2 1/4 jaar staat er nu op 85000 op en qua onderhoud alleen de slijtage delen gehad. Kennis van me heeft ook een CB500 uit hetzelfde bouwjaar en die heeft wel wat vaker problemen gehad met kapotte lagers, keerringen en dergelijke. Hij rijdt dan ook ca 6000 km per jaar en alleen met mooi weer.
 
Laatst bewerkt:
GSA met 108.000 km begin dit jaar weggedaan.... Cardanas gebroken en de arm moest vervangen worden. Dat loonde niet meer.

Gelukkig staat die van mij er nog .... en na de R1200RT een K1200R.
 
Dat idee heb ik ook, ik rijd op mijn CB500 ca 25000 km per jaar en rijd de winter door. Gekocht met 30000 en na 2 1/4 jaar staat er nu op 85000 op en qua onderhoud alleen de slijtage delen gehad. Kennis van me heeft ook een CB500 uit hetzelfde bouwjaar en die heeft wel wat vaker problemen gehad met kapotte lagers, keerringen en dergelijke. Hij rijdt dan ook ca 6000 km per jaar en alleen met mooi weer.
Mijn cb500 staat nu ook op 115000 km, maar ik heb alleen nog maar het standaard onderhoud eraan gedaan, nooit last gehad van keeringen of lagers.
Dus daar moet je net geluk mee hebben.
 
Mijn cb500 staat nu ook op 115000 km, maar ik heb alleen nog maar het standaard onderhoud eraan gedaan, nooit last gehad van keeringen of lagers.
Dus daar moet je net geluk mee hebben.
Toen ik hem net in gebruik had genomen had ik al vrij snel een kapot achterwiellager en keerringen in de voorvork lek. Dit had meer te maken met het feit dat de motor bijna 17 jaar oud was met maar 30000 km op de teller. Motor had dus meer stil gestaan als gereden en ik reed er de eerste maand al 2000 km mee, de motor was gelijk van slag _O-
 
Toen ik hem net in gebruik had genomen had ik al vrij snel een kapot achterwiellager en keerringen in de voorvork lek. Dit had meer te maken met het feit dat de motor bijna 17 jaar oud was met maar 30000 km op de teller. Motor had dus meer stil gestaan als gereden en ik reed er de eerste maand al 2000 km mee, de motor was gelijk van slag _O-
_O- _O-
 
Ik heb een Honda CBR600f met ongeveer 128k op de teller. Woon/werk/plezier fiets, hele jaar door, zo'n 20k per jaar.

Wel de nodige problemen mee gehad, maar eigenlijk allemaal omdat ik er zelf aan liep te kutten zonder dat ik er verstand van had. _O- (wel veel van geleerd)
Vandaar de ongeveer kilometerstand... 89k op de originele teller, 23 op de tijdelijke koso teller, 5k op de huidige teller, en dan nog ongeveer 11k gereden zonder tellers. Altijd spannend, op de gok je snelheid bepalen bij flitsers... _O-
 
Zijn naast GSA's, Pan's en FJR's dan de enigen die over de 100 K kunnen, volgens jou???????
:?

Wat ik bedoelde ; dat er vast pan,s of fjr,s zijn die minder problemen hadden dan mijn GSA..en er zullen meer modellen zijn die ,t goed doen,maar dit soort motoren horen kilometervreters pur sang te zijn.
Als je dan een zx10 gebruikt,is het ook stoer!
 
Was de cardan eraf gelopen omdat je schade had of had je schade doordat de cardan eraf was gelopen? Vind 20000 km voor een cardan nou niet echt goed voor elkaar eigenlijk.

1 manchet direct achter de bak lekte,daardoor kwam er zout water in de arm en liep de boel droog...krak...na 3/4 jaar al gebroken dus...

Maar ik ga er 200000 op zetten,eens kijken hoe vaak die arm nog breekt :)
 
\
De enige motor waarbij ik zoveel kilometers zelf gereden heb is met mijn tweede motor, een Honda CB1. Da's nou niet bepaald een toerbuffel te noemen.

Gekocht met 700 mijl op de teller, en verkocht met 96000 mijl op de teller. Behalve normaal onderhoud is er alleen een achterwiellager vervangen, verder niets. Deze CB1 is ongeveer 9 jaar in mijn bezit geweest. Aangezien mijn vrouw en ik een hele tijd zonder auto gedaan hebben was deze motor mijn dagelijks vervoermiddel.

Momenteel staat er nog een K100 met zijspan in de garage, inmiddels ook goed voor meer dan 120.000 Km. Hiervan heb ik de laatste 45.000 er zelf bij gereden. Hier is wel wat meer aan vervangen. Diverse koelvloeistof slangen, olie/waterpomp, radiateur, startrelais, startkoppeling. Verder gewoon onderhoud.

Ik krijg wel eens het idee dat stilstand ook bij motoren achteruitgang is. Als je maar gewoon door blijft rijden, dan gaat het prima. Zet je de motor met enige regelmaat langdurig stil (winterstop of zo) dan gaat er vaker wat stuk. Bewijzen kan ik dit niet, het is zo maar een gedachte.\



Mijn CB1 was ook ongelooflijk goed na 80000mls!

Handig buddytasje Bredebeier, wat is het merk en type?? :9
Mag dat ook op een Guzzi met slechts 36000km? ;)

Topkoffertas oorspronkelijk van een K1200RS. Kan met haken onder de buddy gedaan en zo ros ik lekker door files heen,ipv met die brede rvs koelboxen ;)
.
 
M'n vorige (een ZXR 750 van '89) weggedaan met 115k op de teller, bij 96k een carbrevisie laten doen vanwege versleten gasnaalden en gasmengbuizen en verder geen problemen gehad.
De VFR van nu staat ondertussen op 78k dus bijna ingereden, alleen 2 keer problemen gehad met de stator.
Eerste keer omdat de originele niet goed was (te dunne draden) en de 2e keer door corrosie op de connector.
Deze houd ik nog wel een paar jaar en voor de 150k gaat ie zeker niet weg of ik moet 'm aan gort rijden.
 
Ik heb in 2010 een 1200GS uit 2008 gekocht met 18.800 op de teller. Ik heb er nu 95.000 op zitten, ondanks een half jaar uitzending Afghanistan :)

In 2011 is door een terugroepactie van BMW iets met de remmerij vervangen en binnen de garantie een kromme remschijf vervangen. Twee maanden terug bij een beurt bleek wel dat de kruiskoppeling in de cardan verroest was doordat vocht door de poreuze rubbers was gekomen. Het was een behoorlijk dure grap.. De rubbers van de handvatten zijn ondertussen tot op het koper van de handvatverwarming versleten en ik rij standaard met tape om de handvatten. Op verschillende aluminiumdelen begint de coating eraf te vallen, maar dat zal wel worden veroorzaakt door 24/7 gebruik. Vorig jaar had ik een lekke achterdemper en heb de vering rondom vervangen met Wilbers ESA.

2013-07-10%2010.09.34.jpg


Ik heb ook nog een XT600 uit 2000 die ik met 18.100 heb gekocht en nu ook 82.000 op de teller heeft. Deze heeft er iets meer onder geleden dan de BMW...

D070630XX225.jpg
 
Laatst bewerkt:
mijn brommer heeft zoveel nog niet gereden (door ziekte)maar normaal kachel ik er
ook een anderhalve ton op en daarna krijgen ze de zak.
en komt er wat nieuws.
de bmw,s liepen bij mij meestal na anderhalve ton in de papieren :( dus toen toch maar weer
aan de honda,s
bij yamaha heb ik mijn neus ook eens gestoten:

nieuwe xj 650 cardan gekocht met trekhaak.
na 2 jaar en iets meer dan een ton op de klok frame breuk.
yamaha gaf niet thuis :( ik kreeg voor een bijna 2,5 jaar oude brommer nog 200 gulden
terug :(
ik hoop dat deze versys het beter doet lijkt er wel op tenminste.
ze zeggen 10 keer een grote beurt.
dat is dus 420 duizend klik,s , ben benieuwd staat nu op 74 duizend...
 
Ja, ik heb 200K+ km met de FJR uit 2009.
Niets echt noemenswaardigs, de links worden iedere 60K vervangen (ik volg het advies van de motorboer omdat ik zelf niet technisch aangelegd ben)
Banden doe ik 25 à 30 K mee, remmen 80K, remschijven 180K, ...
Benzinetank ongeveer 380 km (400+ als ik echt moeite doe, maar dat doe ik dus niet...)
Hoe langer ik er mee rij, hoe beter ik hem vind, het is net alsof het blok pas nu loskomt (in de goede zin dan).
 
Mijn CBR 1000 f verkocht toen ie 128.000 km gereden had. Grotendeels door mij. Geen noemenswaardige problemen. Onderhoud en een keer een spanningsregelaar vervangen. Dynamo ook een keer door een tweedehandse vervangen.
Verder doe ik niet echt mee. Ducati naar de 88.0000 gereden maar een tweekleppig en die doen aan betrouwbaarheid echt niet onder voor een Jap.
Mijn Varadero heb ik nu op 70.000 staan dus nog anderhalf jaar dan heeft ook een ton gereden. En zo lang zal ik hem nog wel houden.
 
Honda CX500 van 1981, in 1995 gekocht met 62.000 km op de teller, na 6 jaar ingeruild met 140.000 km op de teller. 1 keer een lekke oliekeerring op de nokkenas achter de fan.

Kawasaki GT550 van 1989 in 2001 gekocht met 60.000 km op de teller. Na 5 jaar met 115.000 km op de teller particulier verkocht. Vanwege hoog olieverbruik cilinders gehoond, oude zuigers met nieuwe zuigerveren en nieuwe klepstelhoedjes.

BMW R65 van 1985 (monolever) in 2006 met 24.000 miles (42.000 km) gekocht. Nu 72.000 miles (115.000 km) op de teller. Wat problemen gehad met elektrische schakelaars. Openmaken, kontakten schoonmaken en insmeren met vaseline. Verder geen problemen of reparaties. Deze motor heeft juni 2012 als marathonmotor in Moto73 gestaan.

Onderhoud en vervangen van slijtage-onderdelen doe ik in een doe-het-zelf garage en rijd zomer en winter door.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Bulldog BT1100 in juni 2003 nieuwe gekocht. Nu 145.000 km op de teller. Rond 90.000 km wat problemen gehad met startmotor en distributieriem maar dat kwam door onkunde van de dealer. Overgestapt naar andere dealer en verder probleemloos gereden. Heel jaar door woon-werk verkeer en vakanties (alpen / dolomieten). Cardan is dan toch wel fijn

Komt als goed is dit weekend in de moto73
 
Mijn BMW K1200RS heeft er nu 99.000 km op zitten. (En over twee weken 102.000 km)
De eerste eigenaar heeft er 45.000 km me gereden, ik de rest.

Wel veel vervangen:
- banden
- banden
- remblokjes
- en nog wat banden
- koppeling (bij 98.000 km)

Heerlijke motor die nog steeds strak stuurt en vlot rijdt.
 
Beetje offtopic; Bredebreier, kan ik jouw GS wel eens gezien hebben in het centrum van Alkmaar? Deze week zag ik ook zo'n groene GS staan hier in Alkmaar.

Dat groen zie je niet vaak..

Rijd zelf een RSV uit 2003, maar zit nog maar op de 65k. Wel al een blokwissel gehad door pech. Of ik die 100k uberhaupt ga halen? Denk het niet. Hij bevalt prima maar met 10k per jaar denk ik niet dat ik het ga halen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan