De vastgelopen KTM 990 Adv van Rooiekater

Garfield

TAFKARooieKater
Donateur
20 mei 2014
2.729
5.251
Amersfoort
Zoals her en der al besproken is het blok van mijn KTM 990 Adventure vastgelopen.

Het motorblok van de KTM ligt momenteel tot op -letterlijk- de laatste bout uit elkaar.
De bigend lagers zijn verwoest en de krukas heeft enige schade.
Ik moet ermee naar een revisiespecialist om dit te laten beoordelen.
Ik hoop dat de krukas simpelweg geslepen kan worden en dat er een overmaat lagers in kan.
 
Laatst bewerkt:
Ha, grappig dat je dat uitgerekend vandaag post. Na weken niets doen heb ik vandaag een kleine actie gedaan: bellen met een revisiespecialist.

Wat is de stand van zaken: ik heb een aantal weken geleden een vervangende krukas met drijfstangen op de kop getikt in Frankrijk.
Die krukas heb ik geïnspecteerd en met een via @Flitsmagneet geleende micrometer heb ik de diameters van de loopvlakken voor de hoofdlagers gemeten. Volgens mijn metingen zijn die diameters keurig binnen de toleranties voor de 'middelste maat' van 3 maten glijlagers die je kan kopen.

Waar ik echter tegenaan loop, is dat je voor het vervangen van die lagers speciaal (KTM) gereedschap nodig hebt en dat kan ik niet zelf maken en nieuw kopen kost behoorlijk veel geld (denk aan ruim 200 Euro oid).

Vandaag heb ik gebeld met Van Dam motorenrevisie in Leersum. Hij zou me prima kunnen helpen met het vervangen van die lagers maar omdat hij dit gereedschap ook niet heeft zou hij het eerst ook zelf moeten maken.
Hij denkt dus dat ik wellicht beter (goedkoper) uit ben als ik een motorzaak zoek die me hierbij kan helpen.

Dus dat is nu de volgende stap: een goede specialist zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht was je deze al eens tegengekomen, interessant leesvoer:
Pyns Full Engine Overhaul


Chapeau dat je zelf het blok opentrekt en de boel gaat fixen. Ik had zelf een ander 2e hands blok opgesnort (afhankelijk van welk model ivm matching numbers, iig het oude blok aangehouden).
Wat betreft de oorzaak, ik zet mijn geld in op het te lang/te vaak doorrijden met koelvloeistof in het blok vanwege een lekkende waterpomp keerring/as. Wel vreemd dat er dan niet meer lagers beschadigd zijn, al kan ik me zo voorstellen dat krukas en drijfstanglagers het meest op hun donder krijgen.
 
Dank voor de link !

Tja. Ik weet de oorzaak nog steeds niet 100% zeker en ik heb me daarbij neergelegd.
Ik ga nu bij de opbouw alles gewoon driedubbel en dwars inspecteren, meten en controleren en dan kan het niet anders dan dat het eindresultaat weer een prima blok is.

Ik heb overigens zojuist, ter lering en oefening en uittesten van het gereeedschap, de procedure voor het vastdraaien van de big-ends met momentsleutel gevolgd door een gradenboog, eens geoefend. Was eigenlijk een fluitje van een cent.
Omdat ik inmiddels ook al plastigauge stripjes in huis heb kan ik nu dus ook zelf de lagerschalen van de bigends op de 'nieuwe franse' krukas inspecteren.
 
Wat betreft de oorzaak, ik zet mijn geld in op het te lang/te vaak doorrijden met koelvloeistof in het blok vanwege een lekkende waterpomp keerring/as. Wel vreemd dat er dan niet meer lagers beschadigd zijn, al kan ik me zo voorstellen dat krukas en drijfstanglagers het meest op hun donder krijgen.
Dat zou dan wel zichtbaar zijn geworden door "melk" in plaats van olie in het blok. Ik blijf het vreemd vinden dat dit probleem zich zo kort na de oliewissel voordoet.
 
Dat zou dan wel zichtbaar zijn geworden door "melk" in plaats van olie in het blok.
Hoeft niet hè. Stel dat bij een vorige eigenaar de waterpompafdichting was gaan lekken en er kvs in het carter was gekomen. Dan had de waterpompafdichting gefixed kunnen worden, blok een keer spoelen en nieuwe olie erin en niemand die er daarna nog wat van ziet ...
 
Het gaat ook niet om gigantische hoeveelheden koelvloeistof met alle mayonaise toestanden van dien dus het valt ook niet zo snel op, misschien ook door het dry sump ontwerp. Bij mij (ex 990 Adv ‘06) was mayo iniedergeval niet zichtbaar met alleen peilen bijvoorbeeld, je hebt ook geen kijkglas.
Pas met olie verversen vond ik een vervormd oliefilter en toen toch maar waterpompas en keerring vervangen, dat zijn bij deze blokken eigenlijk gewoon slijtagedelen welke je periodiek moet vervangen. Lang doorrijden met verdunde olie zal niet bevordelijk zijn voor de smering.

IMG_2941.jpeg
IMG_2949.jpeg
 
Update !

In de afgelopen dagen heb ik de procedures voor het vervangen van de lagers en het weer opbouwen van het blok nog eens heel goed gelezen.

Vanavond heb ik eens op een rijtje gezet welke 'speciale KTM tools' ik nou echt nodig heb.

Het bleek bijvoorbeeld dat ik al geschikte trekkers in huis heb om de lagerschalen aan het uiteinde van de krukas uit het deksel te trekken:

20231009_183859.jpg

En dat was mooi want de tools die KTM daarvoor voorschreef waren maar liefst ruim 150 Euro !

Het bleek dat ik voor iets meer dan honderd Euro uit zou moeten kunnen komen.

Dus ... heb ik besloten om alles zelf te gaan doen.

Vandaag heb ik dus een goede Mitutoyo micrometer besteld (daar heb ik de rest van m'n leven nog wel plezier van) plus de minimaal benodigde tools om de lagers te kunnen wisselen en het blok weer in elkaar te kunnen zetten.

Ik heb later nog een meetklok nodig om de axiale speling van de krukas te controleren maar die bestel ik later nog wel.

Wordt vervolgd !
 
Laatst bewerkt:
Update.

GIsteravond met mijn gloednieuwe micrometer in de weer geweest en de lagervlakken van de krukas gemeten.
Twee hoofdlagervlakken en één steunlagervlak.

Doodeng, want:
Heb ik de micrometer wel goed 'genuld' ?
Doe ik de metingen wel goed ?
Enzovoorts.

Vanavond is daarom mijn zwager langsgekomen en hij heeft de metingen zelf ook nog een keer gedaan.
Per lagervlak 4 metingen.
Aflezen tot op een duizendste milimeter.
Zijn metingen kwamen vrijwel exact overeen met de mijne.
Van de 3 x 4 metingen waren er 3 waarbij hij één duizendste milimeter anders uit kwam dan ik.
Wij waren hier intens tevreden over.

Want: of we doen alles precies goed, of we doen het helemaal verkeerd. Maar wel consequent.

We houden het er maar op dat we het goed hebben gedaan.

We weten nu dus ook welke lagers we moeten hebben: de 'middelste' van de 3 verkrijgbare sets.
Dat komt overigens ook nog overeen met de nog op de krukas aanwezige lakmarkeringen.

Wordt vervolgd !
 
Laatst bewerkt:
Update.

GIsteravond met mijn gloednieuwe micrometer in de weer geweest en de lagervlakken van de krukas gemeten.
Twee hoofdlagervlakken en één steunlagervlak.

Doodeng, want:
Heb ik de micrometer wel goed 'genuld' ?
Doe ik de metingen wel goed ?
Enzovoorts.

Vanavond is daarom mijn zwager langsgekomen en hij heeft de metingen zelf ook nog een keer gedaan.
Per lagervlak 4 metingen.
Aflezen tot op een duizendste milimeter.
Zijn metingen kwamen vrijwel exact overeen met de mijne.
Van de 3 x 4 metingen waren er 3 waarbij hij één duizendste milimeter anders uit kwam dan ik.
Wij waren hier intens tevreden over.

Want: of we doen alles precies goed, of we doen het helemaal verkeerd. Maar wel consequent.

We houden het er maar op dat we het goed hebben gedaan.

We weten nu dus ook welke lagers we moeten hebben: de 'middelste' van de 3 verkrijgbare sets.
Dat komt overigens ook nog overeen met de nog op de krukas aanwezige lakmarkeringen.

Wordt vervolgd !
Je kan de de uiteindelijke speling controleren met plastigage.


Al vermeld zag ik.
 
Nee dat kan bij de krukaslagers niet met plastigauge, dat kan alleen zo bij de bigendlagers.

De hoofdlagers zijn volledig 'gesloten' en je schuift de krukas daar in. Je kan daar dus geen plastigauge in stoppen.
Je kan de speling van de hoofdlagers (en het steunlager) alleen controleren met een meetinstrument om de binnenmaat van de lagers te meten nadat beide lagerschalen van elk lager in de carterdeksels zijn gemonteerd.

Bij de bigendlagers kun je de kap van het bigend loshalen, de lagerschaal daaronder wegnemen, dan plastigauge ertussen doen, dan de boel weer volledig vastzetten en dan weer loshalen en dan het stripje plastigauge bekijken.

Dat kan dus niet bij de beide hoofdlagers en het steunlager.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben aan het nadenken over het aanschaffen van een meetklok - liefst een klok die ik 'los' kan gebruiken en daarnaast ook in een binnentaster kan steken. Daarom ben ik nog eens goed in het manual aan het kijken naar wat ik allemaal nog moet meten en met welke toleranties.

Toen ik net de specificaties voor de toegestane axiale speling van de krukas opzocht, kwam ik die op twee plekken tegen.

De eerste keer in het 'sleutelhoofdstuk':
20231015_190904.jpg


De tweede keer in het 'specificaties' hoofdstuk:
20231015_190850.jpg


Ik denk dat 0.01 - 0.13 mm veel te krap is en dus niet klopt. Maar het zou wel leuk zijn om het zeker te weten. Het verschil met de andere opgegeven tolerantie is nogal groot ...
 
Ik ben aan het nadenken over het aanschaffen van een meetklok - liefst een klok die ik 'los' kan gebruiken en daarnaast ook in een binnentaster kan steken. Daarom ben ik nog eens goed in het manual aan het kijken naar wat ik allemaal nog moet meten en met welke toleranties.

Toen ik net de specificaties voor de toegestane axiale speling van de krukas opzocht, kwam ik die op twee plekken tegen.

De eerste keer in het 'sleutelhoofdstuk':
Bekijk bijlage 1935581

De tweede keer in het 'specificaties' hoofdstuk:
Bekijk bijlage 1935582

Ik denk dat 0.01 - 0.13 mm veel te krap is en dus niet klopt. Maar het zou wel leuk zijn om het zeker te weten. Het verschil met de andere opgegeven tolerantie is nogal groot ...
Als ik de filmpjes van Pirate Racing kijk hoor ik vaal 4 a5 honderste was vandaag nog over de 780 krukas speling
 
Terug
Bovenaan Onderaan