Gaat dat wel goed, 34mm op zo'n kleine cilinder? Van brommers heb ik de ervaring dat als je carburateur "wijder" is dan de inlaat ofwel te wijd voor het "vacuum" dat je dan met sproeiers en zo kunt knoeien wat je wilt maar ergens tussen half- en volgas hapt-ie alleen maar lucht, totaal verarmd mengsel met mogelijk fatale gevolgen voor het tweetakkertje.
O.k, met een 160cc-cilinder zal er wel iets meer ruimte komen maar 34mm lijkt mij toch erg fors.
Overigens zitten de Dell'Orto carburateurs die ik zag wel heel anders in elkaar dan bijvoorbeeld een Bing, Encarwi of Gürtner (deze laatste zonder gas-naald) en zelfs een 10mm Dell'Orto "deed" méér dan een 12mm van een van de andere merken.
Bij de eenvoudigste motortjes berekende ik altijd de oppervlakte van het inlaat-gat op het blok en zorgde dat de eveneens uitgerekende corresponderende oppervlaktemaat van de venturi (meestal het middelste getal van 3 aangegeven op de carburateurtjes) niet groter was dan die van de inlaat, maar met nieuwere typen met membranen en zo is dat minder inzichtelijk. Had ik alleen maar een TE grote carburateur beschikbaar dan verkleinde ik desnoods het lucht-inlaatgat; iets "indirecter" gas maar wel: evenwicht.
Hoe dan ook, verschillen werken kwadratisch door: een 2x zo grote opening betekent (2x2) 4x zo grote doorlaat, dus 1,5x wordt 2,25x enz..
Het heeft me 1x een krukas van een aardige Zündapp gekost voor ik er achter was: inlaatgatoppervlak kwam overeen met een oppervlak met diameter 12mm en de carburateur had in de venturi als ik mij goed herinner 15, met de luchtfilter-aansluiting verbreed tot 18. Na krukas-revisie een stukje tuinslang precies passend in de lucht-zijde van de carburateur gepropt die daardoor netto keurig op 12mm kwam en het beestje liep exact even "snel" (58km/u) als vóórdat de boel stukging, maar dan wel bij eerlijk volgas (inplaats van bij driekwart en daarboven "tegenhoudend").