Het ligt er heel erg aan hoeveel je zelf kunt, en wilt doen denk ik. Veel van de dingen die je noemt zijn zelf redelijk goedkoop op te lossen.
Wel kun je je afvragen of dit alles is, en of je nog met plezier en vertrouwen op deze motor rijdt als het allemaal gerepareerd is.
Is die persoon dan ineens wel te vertrouwen?Banden zou ik nog even navragen aan iemand die er verstand van heeft. Het hoeft geen kwaad te kunnen om een niet voorgeschreven band op je motor te hebben.
De motor vereist namelijk, nadat ik alle mankementen heb genoteerd, best veel kosten. Het gaat dan om van wat ik (als leek) heb opgemerkt:
(1) Banden vervangen (achterband is een Battlax BT-016 uit 2018; nog goed profiel, maar op de site van Bridgestone staat dat hij niet geschikt is voor deze motor);
(2) Roest in de tank;
(3) Twee remschijven aan de voorkant versleten;
(4) Roestschade op remklauwen en remcilinders (blijkt uit factuur van vorig onderhoud);
(5) Wellicht uitlaat vervangen (een Yoshimura uitlaat zit erop, wat geen e-keur heeft);
(6) Spanningsregelaar controleren ivm afslaan van de motor;
(7) Alle vloeistoffen verversen en nieuwe filters.
Omdat tijdens verkoop de advertentietekst werd opgedreund, van oud vrouwtje geweest, altijd binnen gestaan, nooit geen druppel regen of pekel gezien, ondehoudshistorie bekend nergens goeikoper en “uniek” niet te vergeten.Even een vraag hoe komt het dat je die vraag nu stelt na de koop .....
1, slijtage deel, als de maat goed is dan kan je deze oprijden.
2, helemaal verroest of een beetje roest bovenin?
3, 4, zou ik tweedehands naar kijken en zelf doen.
5, Maakt hij onnodig veel herrie of heb je je bang laten praten.
6, wie heeft dat geroepen? Zelf bedacht?
7, Je koopt een occasie en je denkt dat al die dingen nieuw zijn?
tientjeswerk, onderhoud, dat is geen repareren.
Even een vraag hoe komt het dat je die vraag nu stelt na de koop .....
Kijk aan, roest eerst borstelen en dan opnieuw beoordelen, zit het op een kritisch punt of is een likje verf voldoende. Je bent niet bang aangelegd want anders had je geen motorfiets gekocht die je twee keer afslaat tijdens een proefrit. Die e keur is alleen van belang als het erop aan komt, maakt dat ding een onbehoorlijk lawaai en zet je je daarmee in de kijker of is praten naast een draaiende motor nog te doen. Mijn motorfietsen maken een tamelijke herrie maar zijn toch met e keur. Maak je niet te druk.Betreft:
(2) Roest die ik meer klonten roest (zo'n 2 cm in diameter), het is niet uniform; dus ik denk dan een beetje roest bovenin.
(5) Ik nam aan dat een e-keur uitlaat verplicht is.
(6) Vorige eigenaar had een nieuwe erin gezet, omdat de regelaar defect was en daardoor heel de tijd afsloeg. Tijdens de proefrit was die twee keer afgeslagen, dus dat het misschien weer aan de spanningsregelaar ligt.
(7) Klopt, je hebt helemaal gelijk. Dit had ik eruit moeten laten.
Beste mensen,
Ik zit met een dilemma betreft mijn huidige motor verkopen of laten repareren. Onlangs heb ik een Hyosung GT650 (b.j. 2007) aangeschaft, alleen weet ik nu niet of dat de beste keuze was.
De motor vereist namelijk, nadat ik alle mankementen heb genoteerd, best veel kosten. Het gaat dan om van wat ik (als leek) heb opgemerkt:
(1) Banden vervangen (achterband is een Battlax BT-016 uit 2018; nog goed profiel, maar op de site van Bridgestone staat dat hij niet geschikt is voor deze motor);
(2) Roest in de tank;
(3) Twee remschijven aan de voorkant versleten;
(4) Roestschade op remklauwen en remcilinders (blijkt uit factuur van vorig onderhoud);
(5) Wellicht uitlaat vervangen (een Yoshimura uitlaat zit erop, wat geen e-keur heeft);
(6) Spanningsregelaar controleren ivm afslaan van de motor;
(7) Alle vloeistoffen verversen en nieuwe filters.
Als ik een schatting maakt van de kosten, zal dit wel tussen de 1200-1500 euro liggen bij een motorzaak. De motor was 1100 euro, dus dan ben ik in totaal 2300-2600 euro kwijt.
Overigens, zijn de Hyosung dealers (Mashpoint, Axel’s Bike Shop en Cattier) erg ver afgelegen, dus ik kan de motor niet echt makkelijk laten repareren. De motorzaak die in mijn buurt is gaf aan dat zij geen onderdelen voor mijn motor hebben.
Wat zouden jullie doen: de motor op een of andere manier laten repareren of de motor proberen te verkopen, bijvoorbeeld voor zo'n 700 euro en dan 400 euro verliezen?
(6) Vorige eigenaar had een nieuwe erin gezet, omdat de regelaar defect was en daardoor heel de tijd afsloeg. Tijdens de proefrit was die twee keer afgeslagen, dus dat het misschien weer aan de spanningsregelaar ligt.
Hyosungs staan erom bekend dat ze goedkoop in aanschaf maar relatief duur in onderhoud zijn. Volgens mij hebben ze 6.000km service intervallen?
Wat is de kilometerstand? Weet je zeker dat de remschijven te dun zijn? Dat is het duurste uit het lijstje. Uitlaat zonder E-keur zou ik mij niet druk om maken. Achterband ook niet zolang die nergens aanloopt. Afslaan van de motor kan in de ontsteking of brandstof toevoer zitten, zou het eerder bij bougies, bougiekabels, bobines of brandstofpomp zoeken dan bij de spanningsregelaar. Als je ook roest in de tank hebt kan het zijn dat dit met het probleem te maken heeft (i.e. de roest stukjes blokkeren de brandstof toevoer). De oorzaak vinden kan wel even een uitzoekwerk worden.