Voor wat het waard is:
- Loodvervanger is een kaliumzout in een oplossing.
- Waarvoor gebruik je het?? In tegenstelling tot de veel verkondigde opvatting niet voor (bescherming van)de klepgeleiders, maar voor de klepzittingen. Ongeharde klepzittingen slaan in waardoor de klepspeling afneemt. Loodvervanger vormt er een hard laagje op en gaat dit inslaan daarmee in min of meerdere mate tegen. De loodverbinding die vroeger in benzine zat vormde er als het ware een "kussentje" op dat de klap van het sluiten van de klep dempte, met een vergelijkbaar resultaat.
Inslaan van kleppenzittingen vindt sneller plaats bij hogere toeren en/of strakkere (te strakke) klepveren. Beiden zaken die bij een Dnepr-kopklepper niet echt van toepassing zijn. (laagtoering blok. Bij hoge toeren gaat die zowiezo stuk.)
Terug naar bovengenoemd hard laagje: Dat harde laagje bestaat uit neerslag van zouten die door de temperatuur min of meer in elkaar versmelten. m.a.w.: dit neerslaan gebeurt op alle plaatsen die meer dan een bepaalde temperatuur bereiken en waar verbrandingsresten en/of onverbrande brandstof bij kunnen komen.
Een Dnepr blok heeft
1) Constructief relatief veel ruimte rond de klepsteel (waar dus iets tusen kan kruipen, helaas in beide richtingen) en
2) Maakt -net als de nodige andere constructieve-tijdgenoten (Europees, ca vòòr midden-jaren 60 ontwerp) - geen gebruik van klephoedjes of soortgelijke afdichtingen rond de klepgeleider (m.a.w: afdichting vindt plaats doordat er kortstondig wat olie tussen kan kruipen). Om te voorkomen dat die olie te ver door kruipt en eea enorm gaat walmen wordt dit zoveel mogelijk tegengegaan door onderdruk in het carter (middels ventielsturing op de carterontluchting) die langs de klepsteel kruipende olie terugzuigt het carter in tijdens de compressieslag. Behalve olie terugzuigen zuigt dit ook altijd een beetje verbrandingsrest mee en daarmee de loodvervanger.
Laten klepstelen nu lekker heet zijn....
Gevolgen:
- Iets te veel loodvervanger geeft zowiezo te veel neerslag, dus weinig loodvervanger is beter dan te veel. Met het idee achter Loodvervanger op zich is niets mis. De werking is echter discutabel (want afhankelijk van motorblokconstructie en werktemperatuur). Als je het wilt gebruiken in een Sovjet-blok (of willekeurig welk blok met dit soort cartervacuum ipv klephoedjes), dan in beperkte mate. (lees: minder dan aanbevolen door de fabrikant.)
Alternatieven:
-Ietsje vaker klepspeling controleren/corrigeren (Grote kans dat een Dnepr-rijder dat toch al doet)icm gewoon loodvrij rijden.
- Geharde klepzittingen laten plaatsen door een revisiebedrijf.