Gelukkig maar dan maar dit gaat behoorlijk offtopic volgens mij.Als consument ben je in Dld VEEL beter beschermd dan in NL als je koopt van partikulieren.
Iets verkopen met verborgen gebreken is daar niet toegestaan, en dar hebben ze WEL overheden of instantie's die je daarbij helpen, advocatenkantoren no cure no pay etc... en zoals ik al eerder aangaf...als er bij een advertentie staat iets in de trend van nur fur export , of nur handler, dan laat hem maar staan...ook import vanaf blijven, maar nog NOOIT iets in Dld gekocht wat achteraf niet werkte of defecten had
Of motor supercharged 322pk per literje vraagstelling klopt niet
Auto 100 pk per liter
motor 200 pk per liter (bij hoogtoerige motorfiets)
TURBOFiat Panda heeft een 875 cc 2 cilinder die meer dan 100 pk leverd !!??
Vroeger (80er jaren) was een motorfiets een hoogtoerig hoog opgevooerd ding dat niet lang heel bleef. 40.000km of minder.
Vroeger (80er jaren) was een auto een heel bezadigde motor die wel lang heel bleef. 300.000 km of meer.
Tegenwoordig is een auto veel hoger opgevoerd dan een gemiddelde tourmotor.
En ondanks de hele lange service intervallen en ongunstige rij-omstandigheden gaat die niet stuk.
Rara hoe kan dat toch. Het lijkt erop dat de auto-techniek veel verder vooruit is dan de motorfiets-techniek.
Als ik zie hoe sommige mensen hun auto mishandelen, Met koude motor volgas wegrijden en na 2 km weer afzetten, ultra korte ritten dus, en nooit olie verversen, nooit de remolie verversen, E10 tanken, enz. enz. enz. En er gaat dan niks kapot.
Waarom zijn motoren zo fragiel???
Vergelijk:
Suzuki auto 1400 cc 140 pk bij 5000 omw. 220nm bij 1500 omw. 1500 kg 200km/h
Suzuki motor GSX1400 105 pk bij 6800 omw. 126 nm bij 5000 omw. 220 kg 230 km/h
Rara hoe kan dit toch?
Fiat Panda heeft een 875 cc 2 cilinder die meer dan 100 pk leverd !!?? Daar is menig motorfiets jaloers op.
Elektrisch rijden is al over de top ,alleen lease bedrijven kopen nog in grote massa's voor de werkende burgers is het veel te duur en zal het nooit wat worden ,we halen nu al elektriciteit uit het buitenland we komen nu al stroom te kort en de race van electrisch rijden is nog niet eens begonnenHeb je een Kijk van 10 jaar gelezen of zo?
Wat is het voordeel van downsizen? Als een motorblok 140pk moet kunnen leveren, kost dat vermogen een bepaalde hoeveelheid brandstof. Of het motorblok nou 1.4 of 2.0 Liter inhoud heeft, maakt voor het brandstofverbruik bij piekvermogen niet uit. Omdat het blok kleiner is, zijn de weerstandsverliezen geringer, dat is het enige voordeel. Het nadeel is dat het blok thermisch veel meer voor zijn kiezen krijgt, en er kostbare hulpmiddelen nodig zijn om de cilindervulling te verbeteren. Die geven vaak ook wat vertraging in de gasreactie.
Motorfabrikanten ontwerpen een blok met een lange levensduur, met een passende cilinderinhoud. Hou je van koppel, koop je een motor met veel koppel. Hou je van touren, dan een blok met zowel koppel als topvermogen, hou je van racen, dan een blok met puur topvermogen.
Maar goed, deze discussie/vraag is eigenlijk tien jaar over datum. Elektrisch wordt het nieuwe rijden.
Waarom zijn motoren zo fragiel???
Suzuki auto 1400 cc 140 pk bij 5000 omw. 220nm bij 1500 omw. 1500 kg 200km/h
Suzuki motor GSX1400 105 pk bij 6800 omw. 126 nm bij 5000 omw. 220 kg 230 km/h
Rara hoe kan dit toch?
Fiat Panda heeft een 875 cc 2 cilinder die meer dan 100 pk leverd !!?? Daar is menig motorfiets jaloers op.
Nou de eerste aluminium frames waren zo best niet,staal was en is nog altijd stijver dan Aluminium,waarom denk je dat ze bij Kawasaki deheel kort door de bocht...
Als automobilist moet je toch al aardig trappen om 300K te halen, in die tijd waren de meeste al onder je kont uitgeroest...
bij 20k per jaar moet je de auto al 15 jaar kunnen rijden, en de uitzonderingen die dat wel haalden waren vaak zakelijke rijders die het belang van onderhoud wel inzagen,....
in de jaren 80 kwamen ook de eerste electronische ontstekingen beschikbaar voor het brede publiek in zowel auto en motor, dus een heel grote ergernis ( contactpuntjes en ontsteking) werd weggehaald, bovenliggende nokkenassen bij auto's, ....
Ook kwamen de eerste alu frames, wat een hogere top ( en vermogen) verantwoord maakte, radiaal banden voor motoren, dus fabrikanten konden het beschikbare vermogen opvoeren..
Heb wat hartkloppingen gehad op een KH500 met nylon achterbruglagers, een Z1R speedwobbles, Z650 met remmen die nu al achterhaald zijn op een beetje mountain bike
Heb een 525 gereden, een 733, en geen van beide bleef heel als je die flink op de staart trapte...daarentegen een 740GLT en 740 turbo weer wel
Nou de eerste aluminium frames waren zo best niet,staal was en is nog altijd stijver dan Aluminium,waarom denk je dat ze bij Kawasaki de
H2R een staal frame gegeven hebben,en KTM en Ducati staal gebruikten voor hun frames.
Er zijn in de loop van de Alu frame jaren genoeg gevallen bekend van gescheurde frames.
turbo is helemaal het toverwoord niet. zeker niet voor motoren.Als de turbo het toverwoord is, waarom dan geen turbo op een motorfiets? Dan hoeven ze ook geen 12000 toeren te draaien en blijft het langer heel.
Honda had een CX500/CX650 Turbo, maar die had, in verhouding, lang niet zoveel vermogen
30 a 35 jaar geleden hadden turbo auto,s ook niet zulke hoge vermogens. Saab, Volvo enz.Als de turbo het toverwoord is, waarom dan geen turbo op een motorfiets? Dan hoeven ze ook geen 12000 toeren te draaien en blijft het langer heel.
Honda had een CX500/CX650 Turbo, maar die had, in verhouding, lang niet zoveel vermogen
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag; downsizing gebeurt al járen in de motor wereld.
Een cbr600f levert meer vermogen dan een cb900 Bol d'Or van 25 jaar geleden.
En ondanks vlaggenschip CB750 verkocht de CB500 veel beter vanwege gebruikersvriendelijkheid...en prijs..
De nieuwe Kawa Z300 is ècht niet voor de poes, heeft (rij-) kwaliteiten waar grotere fietsen alleen van dromen.
Downsizing bij auto's gebeurt om iets aan verbruik te kunnen doen; waar vroeger een 2-liter nodig was voor 150 pk, kan dat nu met een 1.0-met-turbo maar voor een derde minder verbruik...
Blablablastikstofpfaszureregenozonlaaghuilendezeehondjesblabla..
Je data is niet accuraat.Een auto-motor heeft een litervermogen van 100pk per liter bij 5000 toeren.
Een motorfiets-motor heeft een litervermogen van 100pk per liter bij 12000 toeren.
Ik zit helemaal niet op dit topic te wachtenJe data is niet accuraat.
Dit topic gaat over een vraag die niet klopt. Dan kan iedereen gaan blaten over van alles en een giga topic maken over allerlei randzaken. Zitten we daar op te wachten?
30 a 35 jaar geleden hadden turbo auto,s ook niet zulke hoge vermogens. Saab, Volvo enz.
Ik denk dat bij een motor de gasreactie velen malen belangrijker is dan bij een auto.