kevinblade
motorverslaafde/deskundige
Ik lees nogal vaak "vakman" en dat het een normaal tarief is.
Het mag duidelijk zijn dat ik die meningen niet deel. De vakman is maar al te vaak een leerling-monteur met beperkte ervaring aan bromfietsen en de gedachten bij de breezersletjes die hij in het weekend gaat jagen*
Het tarief is buitensporig. In de onderhoudsinstructie bij een motor staat precies wat er gedaan moet worden. Vind maar eens één garage die zich daar aan houdt ...**
* een motordealer in IJsselstein heeft de werkplaats vol staan met puberende leerlingmonteurs. Eén ervan heeft bij een oliewissel het carter volledig afgevuld. Wat ik goddank al snel merkte door een bijzondere hoog druk gevoel bij het rijden. Motor is met de bus van de gaarge opgehaald en het teveel aan olie was afgetapt. De liter teveel die ik wel betaald had, kreeg ik niet terug.
In dezelfde werkplaats heeft een beurt later een teveel aan werk plaatsgevonden. Remmen gedemonteerd, gereinigd en gemonteerd. Helaas bleef de borgmoer van de voorvork achter in de werkplaats. Een paar uur later ontdekt en bij mijn reklame werd olijk gemeld dat de moer gevonden was en dat ze zich al afvroegen van welke motor die was.
**een motordealer in IJsselstein reviceerde mijn remmen bij de éérste 6k beurt van een splinternieuwe motor en deed álles wat bij een 36k beurt in de instructie genoemd werd. Wij gaan op zeker was de verklaring. Beter teveel dan te weinig.
Voor de volgende beurten (garantie he, dus ik moest wel) heb ik contracten opgesteld. Die heb ik overlegd en daaraan moest gewerkt worden, en binnen de normtijden. Helpt wel, maar moet niet nodig zijn. Toch?
Nu doe ik alle onderhoud zelf. Beter, betrouwbaarder en zeker goedkoper.
Vind je het erg dat ik van jouw verhaal haast geen woord van geloof???????????