Dynamische wegmarkering

ThunderSTreak

MF veteraan
9 feb 2003
1.312
0
Gelezen op de webpagina van www.verkeerskunde.nl en een topic op www.motorfreaks.nl:

Dynamische wegmarkering komt binnen handbereik. Na een jaar lang testen op de A44 tussen Den Haag en Schiphol, zijn verreweg de meeste kinderziektes verholpen. Tijd voor een nieuwe proef met het accent op de verkeerskundige aspecten. Volgen automobilisten het lichtspoor als rijstroken worden verlegd?

Switchen van twee naar drie rijstroken. Flexibel reageren op de verkeersdrukte of aanpassing van de wegindeling bij wegwerkzaamheden. Dat zijn enkele van de mogelijkheden van dynamische wegmarkering waarmee Rijkswaterstaat al enkele jaren experimenteert. Eerdere proeven bij Papendrecht en Utrecht liepen uit op een fiasco: de lampjes begaven het onder de verkeersdruk. Aan een verkeerskundige toetsing van de daar beproefde systemen kwam men amper toe.
Bij een vervolgproef op de A44-gebruikte Rijkswaterstaat verbeterde LED-lampjes en een halogeenlamp om een lichtspoor op het wegdek te trekken. De nu nog resterende problemen - soms verminderde lichtopbrengst door vervuiling en extra geluidshinder - zijn geen hinderpaal meer voor een echte praktijkproef, zegt dr. W.J.J. Knibbe van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat.
De nieuwe proef start komend najaar in Gelderland (A50) en Noord-Brabant (A2). Begin volgend jaar wordt dan de balans opgemaakt van hoe de verschillende lampjes het zowel technisch als verkeerskundig doen. Hamvraag is niet alleen of automobilist het spoor letterlijk en figuurlijk volgt, maar ook of andere aanduidingen bij het verleggen en versmallen van rijstroken voortaan achterwege kunnen blijven. Vaak worden nu nog matrixborden met kruisen en pijlen gebruikt. Als verdere toepassingen van dynamische markering noemt Knibbe tijdelijke discontinuïteiten in de wegindeling of rijstroken die wegens geluidhinder bepaalde tijden van de dag niet bereden mogen worden.
Toen dus even bij de bron zelf, Rijkswaterstaat, gezocht:

Verlichting in wegdek geleidt automobilist op A50

Proef bij oprit A50 Schaarsbergen start begin oktober
Start voorbereidingen 13 september


Rijkswaterstaat houdt vanaf begin oktober een proef met dynamische rijstrookmarkering op de toerit Schaarsbergen op de A50 richting Apeldoorn. De proef duurt tot de zomer van 2005. Het aanbrengen van het systeem start op 13 september. Dynamische rijstrookmarkering is een instrument om de rijbaan flexibel in te delen. Verlichting in het wegdek vervangt de witte markeringsstrepen.
Vanaf knooppunt Waterberg tot Terlet ligt een spitsstrook. Als deze spitsstrook geopend is, moet de dynamische rijstrookmarkering ervoor zorgen dat het verkeer ter hoogte van de spitsstrook op de juiste wijze invoegt op de hoofdrijbaan. De proef is een onderdeel van een pakket maatregelen om het bestaande wegennet beter te benutten. Het gaat bij deze proef vooral om het testen van de reactie van weggebruikers.

De spitsstrook op de A50 is geopend op vrijdagavonden en drukke (feest)dagen van april tot oktober. Zo krijgt de weg op drukke momenten extra ruimte om de doorstroming te bevorderen.
Als de spitsstrook geopend is, zorgt dynamische rijstrookmarkering ervoor dat het verkeer op de juiste wijze invoegt op de snelweg. Dit geleiden van het verkeer gebeurt nu ook al, maar dan met borden, hekken en personele inzet. Tijdens de proef neemt de verlichting in het wegdek die rol over, waardoor snel én veilig de rijbaanindeling veranderd kan worden.

Beter benutten door innovatie
Rijkswaterstaat wil het bestaande wegennet zo optimaal mogelijk benutten. Daartoe worden continu nieuwe ideeën en technieken getest. Dynamische rijstrookmarkering is één van die technieken. De lichtjes in het wegdek maken het mogelijk om via een druk op de knop een streep aan- of uit te schakelen. Ook kan een doorgetrokken streep omgeschakeld worden in een onderbroken streep.
Bij een eerder gehouden proef op de A44 werd vooral gekeken naar duurzaamheid en technische aspecten. Bij déze proef gaat het om de vraag hoe de weggebruiker reageert op het systeem. Een zelfde soort proef vindt vanaf november plaats op de rondweg A2 Den Bosch bij de aansluiting Rosmalen.


Beperkte hinder voor het verkeer
Vanaf 13 september wordt gedurende drie weken gewerkt aan het aanbrengen van het systeem bij de oprit Schaarsbergen. Hierbij ontstaat enige verkeershinder. Het kan gaan om een snelheidsbeperking bij de oprit, of een tijdelijke omleiding. Maatregelen worden duidelijk met borden aangegeven, en hebben geen grote vertraging tot gevolg.

Evaluatie na de proef
De proef start begin oktober en duurt tot de zomer van 2005. Daarna volgt een uitgebreide evaluatie van de proef. Naar aanleiding daarvan wordt besloten over verdere toepassing van dit soort systemen in de toekomst.
En zo moet de situatie er in de praktijk uit gaan zien (de rode lijnen vormen de dynamische wegmarkering):

linkje naar veel te groot gif bestand

Toen maar eens op zoek gegaan naar plaatjes van die dingen

Eerst maar eens een technische tekening. (Helaas kan ik hier geen plaatjes plakken, dus effe zelf wat surfen)



Zo op het oog toch een fors hoog ding als ik het zo bekijk. Het groenige deel komt boven het wegdek uit en is naar schatting toch wel 1.5 à 2 centimeter hoog. Kan je als motorrijder toch echt wel last van hebben.

En dan een plaatje hoe dat er in de praktijk uit ziet:



En van boven ziet ie er zo uit.



Best wel een glad, zeker als je je realiseert dat het geheel met giethars in het wegdek gegoten wordt. Is er een beproeving geweest met motoren (MAG weet van niets)? Wat is de juridische status van deze belijning? Daar weet dus niemand iets over te zeggen, zelfs de politie niet, want deze vorm van belijning is nergens in een verkeersreglement o.i.d. opgenomen.

Prutswerk van de eerste orde!