E10 ethanol op vakantie en in NL(coming soon)

Wat tanken wij?

  • E10

    Stemmen: 5 7,2%
  • Euro 95(E5)

    Stemmen: 30 43,5%
  • Premium 98 BP

    Stemmen: 18 26,1%
  • VPower Shell

    Stemmen: 11 15,9%
  • competition 102

    Stemmen: 3 4,3%
  • Nitro

    Stemmen: 1 1,4%
  • Gelood

    Stemmen: 1 1,4%

  • Totaal aantal stemmers
    69
Mijn auto is niet geschikt voor E10 (de meeste toyota VVTi en/of mitsubishi GDI motoren niet) Dus da's makkelijk.

Verder heb ik met de motor (carbs) al genoeg gezeik gehad om gewoon geen E10 te willen. Carbs zijn compleet opnieuw gebouwd met alles nieuwe onderdelen omdat de interne kunststof delen als het ware smolten van E5.

Alleen de onderdelen prijs was al ruim boven de 200 EURO dus ik houd het bij euro 95 of 98, net wat verkrijgbaar is.

Verder ben ik het eens met de bovenstaande opmerkingen:
Het is kortzichtig en lost niets op. Je kijkt alleen naar de uitstoot maar neemt alle andere factoren energiedichtheid en bovenstaande problemen niet mee?

Verder kost het nu landbouw grond welke gebruikt zou kunnen worden voor voedsel!

Marc
En het regent woud laten staan helpt ook.
Laat ze meer investeren in het bestrijden van illegale hout kap.
Co2 word immers opgenomen Door de bomen.
 
Ik zie in het rijtje geen LukOil staan. Die hebben in Capelle aan den IJssel sinds kort ook een tankstation geopend waar Superplus 98 verkrijgbaar is. Ik heb hen een mail gestuurd met de vraag of zij hieraan ethanol toevoegen en dat is niet het geval. Hier zal ik dus in de toekomst met mijn motorfiets gaan tanken. :t

Bij mij om de hoek zit ook sinds kort een Lukoil.
Ook ik was nieuwsgierig, maar bij hun op de website staat het volgende

"De LUKOIL brandstoffen bevatten ook de door de wet verplichte bijmenging van biobrandstoffen. Meer info hierover vindt u op Biobrandstoffen."
 
Daarnet nog Vpower 98 getankt, kost niet zoveel meer dan normale Euro98, wel 12 euro aan 8 liter verspild. +- 1,50€/liter.
Verbruik nu met de NC toch normaal gezien minder, dus dat werkt elkaar wel tegen.
Minder verbruik + hoge kost = meer verbruik + lage kost.
 
Altijd Euro95 in de motor gegooid.
Nu ik dit allemaal zo lees zal ik toch eens een paar tanks V-power leegrijden.
Ben benieuwd.
 
Ik heb het E10 vs Normaal uitvoerig getest
( rij met vlagen erg veel kilometers met een benzine auto of motor )

Conclusie : ( auto , motor mag geen E10 )

Hoger verbruik, randje "tank maar 98 want kost t zelfde"
Dure onverwachte reparatie's ( benzinepomp.. welke, bij *die* auto nooit stuk gaan )
Brandstoffilter ernstig vervuild ( leek wel rubber )

Auto 2 .. de opvolger... mág ook E10 volgens de boekjes..
Onverklaarbare motorstoringen, allemaal gerelateerd aan het brandstof systeem.
( dezelfde storingen die ook naar boven komen als je injectie cleaner gebruikt in
hoge concentratie's )

Tank je 98 , niks aan de hand..


Het is meuk.. die E10..
 
Het gaat er voor 2020 van komen. Dat vermaledijde bio ethanol van 10% welke nu al in België en Frankrijk getankt wordt. Met euro 95 (5%) hebben 2 cilinders nu vaak al last bij hoge temperaturen. Wat tanken jullie op motorvakantie in het buitenland?

Ook al zou je voertuig hiermee vol getankt kunnen worden volgens overheid, onderzoeken laten steeds het tegendeel zien. En de overheid in bijvoorbeeld Duitsland tankt de eigen voertuigen niet af met E10 vanwege toenemende onderhoudskosten, maar legt het wel de burger op.

Tanken jullie na invoering van bovenstaande nog E10? Of stapt de mf'er over op Premium 98?

Da's niet helemaal waar.
In duitsland heb je ,in tegenstelling tot belgie,ook de keus nog reguliere euro 95 te tanken.
Als men het(e10) hier invoert hoop ik dat we die keus ook houden. :)

Frankrijk ook dus

full


Duitsland
full





Kon geen grotere plaatjes vinden,goed kijken ;)
 
Laatst bewerkt:
Als je in b.v. frankrijk de pyreneen doorkruist, heb je niet altijd de keus bij die enkele pomp die je dan tegenkomt...
ik pleur altijd het goedkoopste in mijn fazer 1000, en heeft nog nooit een klap verkeerd gegeven, mijn 900 xj trouwens ook niet...Die staat trouwens in frankrijk , en wordt maar 2-3 weken per jaar op gereden, nooit problemen met slechte benzine of andere klachten die andere hier altijd aan "oude benzine"toeschrijven
 
Hmm kan iemand me wat meer vertellen over het bovenstaande?

Gaat Euro95 eruit en gaat men het vervangen door E10?

Ik heb me eigenlijk nooit verdiept in het brandstoftype, ik heb mezelf altijd aangeleerd om d'r in iedergeval geen Diesel in te gooien anders kan ik de ANWB bellen.

Is er een overzichtje van wat voor type brandstof welk effect heeft?
Dan kan ik je toch geruststellen. Ooit in verleden was ik diesel in mijn benzine-auto aan het gooien toen de pompbediende naar buiten kwam gerend en mijn fout be-eindigde. Inmiddels was de tank voor zeker 1/3 gevuld met diesel. De rest gewoon afgetankt met benzine.

Het enige wat ik bemerkte was dat het starten iets moeilijker ging en dat er bij overschakelen een zwart pluimpje uit de uitlaat kwam. Mss ook ietsje minder vermogen.
Diesel vreet wel je pakkingen op, dus snel alles verstoken en weer aanmengen met nieuwe benzine. Verder heb ik er daarna nooit meer iets van gemerkt.
 
Da's niet helemaal waar.
In duitsland heb je ,in tegenstelling tot belgie,ook de keus nog reguliere euro 95 te tanken.
Als men het(e10) hier invoert hoop ik dat we die keus ook houden. :)

Frankrijk ook dus

[afbeelding]

Duitsland[afbeelding]




Kon geen grotere plaatjes vinden,goed kijken ;)
Volgens dit artikel hebben de Duitsers dat zelf afgedwongen door E10 te 'boycotten', waardoor E5 terug is gekomen. Al vraag ik me af hoe je een brandstof boycot. Je auto/motor moet toch rijden en als men dan 98 gaat tanken lijkt het me ook niemand uit te maken.

Mijn ervaring in Frankrijk is dat je niet overal de keuze hebt, zoals ook al door anderen gezegd.
 
8 c de liter, plus minder verbruik en onderhoud. Gemiddeld 1,60 per tankbeurt. Als dat je toch tegen houdt..

Dat vraag ik me ook altijd af als er een kudde Hollandeurs in de file staan omdat de lokale Tango een keer een paar cent korting per liter geeft. Gaan ze massaal 20>30 minuten staan wachten voor €3,- voordeel op een hele auto tank.. Zouden ze door hebben dat het bijna niks scheelt en dat de prijs altijd omhoog gaat in de week vóór die "super actie"? :?
 
Volgens dit artikel hebben de Duitsers dat zelf afgedwongen door E10 te 'boycotten', waardoor E5 terug is gekomen. Al vraag ik me af hoe je een brandstof boycot. Je auto/motor moet toch rijden en als men dan 98 gaat tanken lijkt het me ook niemand uit te maken.

Mijn ervaring in Frankrijk is dat je niet overal de keuze hebt, zoals ook al door anderen gezegd.

Ik denk dat het wel uitmaakt. Een pomp heeft een aantal tanks voor de brandstofopslag. Als iedereen de E10 links laat liggen is op een gegeven ogenblik de 98 op, tankt men 3 liter E10 en gaat men naar de pomp verderop. Als iedereen dit doet, en de pomphouders met nagenoeg volle tanks E10 blijven zitten, valt het kwartje vanzelf wel een keer. Je zult zoiets massaal moeten doen, en het kost je wat extra centen, maar ik denk wel dat het kan.
 
Ik ga geen uitspraken doen wat is wel en niet goed voor het milieu, en blablabla
Maar ...
... je verbruikt er meer van en je km/l L/100km* schiet er van in de lucht.
Merk ik zeer weinig van. Behalve in de winter was er wel een kleine toename van verbruik, maar viel nog mee. Onlangs heb ik, bij het aanhouden van mijn gewoonlijke rijstijl, zefls een nieuw record gevestigd op aantal km's per tankbeurt.
Prestatiegericht merk ik er ook niets van.
Nu rijd ik wel geen 200+, maar dat is ook niet nodig, indien iemand dat wel doet, moet die maar naar het circuit.

* Kleine aanpassing moeten doen, want als je km's per liter de lucht in schiet (lees: omhoog gaat) is dat juist goed! Maar hij bedoeld natuurlijk dat het verbruik omhoog gaat, probeert het voor NL verstaanbaar te maken door km's/L te gebruiken ipv L/100km zoals wij dat gewoon zijn ;)
...de toegenomen kostprijs per liter ...
Dat is wel een feit, in tegenstelling tot de andere landen waar E10 goedkoper is dan de E5, is die in B duurder geworden. Op dit moment tank ik aan de onmenselijke prijs van 1,264€/liter ... dat is niet meer houdbaar op den duur B|
...en eventueel onderhoud (door slijtage rubber).
De toekomst zal het uitwijzen, maar volgens mij een storm in een glas water, tenzij je met een old timer rijdt.



Verder ben ik van mening, als de overheid iets wil doen voor het milieu, dan is het invoeren van "milieuvriendelijke" brandstof, EN elektrische voertuigen GEEN oplossing!!!

Dan moet je ervoor zorgen dat het verkeer AFNEEMT. En niet een klein beetje! maar met minsten 75%!!!

Klinkt onrealistisch om haalbaar te zijn? Dat is het ook, maar voor het milieu is DAT DE ENIGE OPLOSSING, en niet het invoeren van "groene voertuigen", dat is bull shit verpakt met een strikje!

Verkeer verminderen met 3/4, en ook onze energie consumptie in het algemeen, andere oplossingen zijn sprookjes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan