Een klein broertje voor de TZ750 (alleen is maar alleen)

Het is inderdaad schandalig Leo, hoe lang dit allemaal duurt :+

Ik heb na 3 jaar bezig te zijn met een resto, en niet verder te zijn dan demontage op dit moment maar een VF erbij gekocht zodat ik komend seizoen kan rijden... :$
Het lijkt wel of er alleen maar tegenslagen zijn op andere gebieden waardoor alles steeds langer duurt.
Ik geniet dan ook volop van dit soort topics en projecten *O* *O*

Nou, reken maar uit, ik ben om 20,35 uur begonnen :X

Hoe lang ik er echt mee bezig was weet ik niet.
Ik ben er iedere keer een paar uurtjes mee bezig geweest over een periode van enkele weken.
Omdat ik niet gehinderd was door enige kennis of ervaring, moest ik zo nu en dan een plan maken voor de volgende stap.
Al met al veel te lang maar ik wilde het graag zelf doen.
Dit soort klussen kun je vast veel sneller doen wanneer je ervaren bent!
 
Ik vind het prachtig wat je hebt gemaakt! :+
Als je voor het eerst alu last vind ik het helemaal knap.

Vraag me af waarom er zo'n puist onder de tank zit,zoveel sap hoef je toch niet mee te nemen? *D
 
Vraag me af waarom er zo'n puist onder de tank zit,zoveel sap hoef je toch niet mee te nemen?

Om er voor te zorgen dat als je tank bijna leeg is dat het laatste restje benzine tydens een keiharde remactie ineens helemaal voorin je tank zit?
En dan je carbs leeg zijn en je zo krap mogelijk afgestelde 2takt ,want dan loopt hij het hardst, even genadeloos vastloopt?
 
Om er voor te zorgen dat als je tank bijna leeg is dat het laatste restje benzine tydens een keiharde remactie ineens helemaal voorin je tank zit?
En dan je carbs leeg zijn en je zo krap mogelijk afgestelde 2takt ,want dan loopt hij het hardst, even genadeloos vastloopt?

100 punten Arnold ;)
Daarom zit die hele tank ook vol met schotten.
Kraantje zit mooi onderaan dat bakkie op het laagste punt.
Stel je voor dat op een circuit als Spa, in een lange bocht, alle benzine naar één kant wordt geslingert en je vol gas de bocht uit accelereert })
Dan lig je 100 meter verderop tussen de brokstukken _O-
Zijspannen hebben dit probleem met de carburateurs.
Een solo motor hangt in de bocht helemaal schuin, door de middelpuntvliedende kracht wordt de benzine in de vlotterkamers naar buiten geduwd, weg van het middelpunt van de cirkel die de bocht beschrijft.
Dat komt mooi uit dan dat die fiets zo scheef hangt, zit de benzine weer onder in de vlotterkamer, daar bevind zich nl de sproeier.
En een zijspan blijft recht liggen, bij een normaal vlotterniveau zit dan alle benzine tegen de zijkant van de vlotterkamer gedrukt.
Gevolg in een lange bocht; een vreselijk arm mengsel dat resulteerd in een ferme vastloper '(
Daarom hebben/hadden de meeste spannen een benzinepomp die werkt op vacuum, deze perst bij belasting de vlotterkamers bomvol zodat de boel heel blijft.
De reserve carters, die ik bij Bonhams kocht, hebben bij de eerste cylinder een gaatje met schroefdraad in het krukascarter, een stille getuige dat dat blok opgeblazen is in een span.
Dat gaatje is de aansluiting van de vacuumpomp geweest.

Ik heb me ook op het hart laten drukken door de mannen met ervaring dat een goed filter in de tank eveneens van levensbelang is voor zo'n tweetakt.
Kleine rommeltjes verstoppen anders een sproeier of naaldbuis met alle gevolgen van dien.
Kom ik na deze saaie inleiding op mijn volgende klusje :Z
Het originele filter van de TD3 was kompleet verdwenen, gelukkig zat de nylon aansluitplaat ervan nog wel bij de fiets.
Ik heb de oude lijm en filterresten er af gepeuterd en een nieuw universeel papierfilter er met Devcon opgelijmt;
full

full

Dat gaat wel weer even mee zo *O*

Groet,
Leo :W
 
Haha, het aluminium!

De plaat die ik voor de bovenzijde heb gebruikt had ik nog staan.
Deze was redelijk hard, iets moeilijker te vormen maar het bleef tijdens het lassen mooier in model en deukt niet snel in.
Wat het precies voor plaat is geweest weet ik niet.

Omdat ik niet genoeg had voor de hele tank heb ik 1050A gehaald voor de onderzijde.
Dat is half harde plaat en makkelijker te vormen.
Echter met lassen zakt het wel wat eerder in.
Als ik nog een tankje ga maken, probeer ik het geheel met een iets hardere plaat te doen.
En idd 1,5mm is een mooie dikte.
De lasstaafjes om toe te voegen is AlSi5 1,6mm dat is ook weer een zachtere soort die veel voor plaatwerk klussen wordt gebruikt.
Voor constructiewerk zul je dit niet moeten toepassen!
:W
 
prachtig, ga ik weer volgen :9~
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben nu even voorspatbordjes aan het assembleren voor de race-vrienden.
Kleine serie, eentje voor mijn TD3 de rest gaat naar andere liefhebbers.
full

Nu ik toch mijn TD3 nog op de werktafel heb, kan ik ze mooi op de fiets pasmaken zonder iets te beschadigen.
full

Hoppa, weer eentje;
full

:W
 
En nu weer mopperende mensen die vinden dat het North American Two Strokes forum wordt achtergesteld met informatie :Z

Applaus voor je werk en de resultaten Leo!


Charles
 
Laatst bewerkt:
Dank je Charles, ik heb er vanavond maar snel weer wat gepost.
Omdat ik binnenkort wil gaan beginnen met het spuitwerk van de TD3 moest er eerst een ruitje op de kuip pas gemaakt worden.
Bij de TZ750 zaten zo'n 25 reserve ruiten ( de vorige eigenaar had woeste plannen :? )
Deze zijn aan de grote kant voor dat smalle TD3 kuipje;
full

full


Dremelen dan maar })
full

Beter maar nog niet helemaal gelijk, rechts moet nog een stukje af.
full


Morgen weer, nu even rekening houden met de buurtjes.

:W
 
Laatst bewerkt:
Omdat op Assen niet zonder dempers gereden mag worden |( , ben ik begonnen met het maken van een setje gedempte pijpen.
0,8mm plaat kun je redelijk eenvoudig in model krijgen zonder al te veel special tools :+

full

full

full

full

full

full

full

full

full

Dit tweede setje hecht ik vanaf nu in elkaar met Mig, dan heb je een handje extra.
Straks las ik het wel netjes af met Tig, ze worden toch weer lekker zwart.
:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan