Een klein broertje voor de TZ750 (alleen is maar alleen)

Stomme vraag misschien,
Maar hoe zit t nou precies met dit soort uitlaten?
Ik vind het er namelijk altijd heel erg vet uit zien, maar t is totaal wat anders dan de standaard dempers etc die je kunt kopen.

Haal je nou echt meer vermogen uit je motor door een expansie uitlaat?
 
De uitlaat is bij een tweetakt extreem belangrijk voor het vermogen:
Van wikipedia:
De uitlaat beïnvloed voor een groot deel de powerband. Daardoor moet de uitlaat van een tweetaktmotor aan speciale eisen voldoen. Op de meeste moderne tweetaktmotoren zit een expansie-uitlaat. Deze uitlaat genereert drukgolven die voor een overdrukvulling zorgt van de cilinder. De cilinder wordt hiermee in meer mengsel voorzien dan 100% van de zuigerverplaasting teweeg kan brengen. De werking lijkt op het effect van een (turbo)compressor op een viertaktmotor.

De terugloopuitlaat, die vaak op scooters zit, is ook een expansie-uitlaat en het teruglopen van de demper is er alleen omdat de uitlaat anders te ver zou uitsteken. Het teruglopen zorgt wel voor een vermogensverlies.

Arbeitsweise_Zweitakt.gif


Bij een viertakt-motor werkt dit alleen maar nadelig, deze moet in principe zo vrij mogelijk kunnen ademen. Hier werkt een uitlaat zonder tegendruk dus het beste (ook weer niet helemaal, maar in grote lijnen).
 
De uitlaat is bij een tweetakt extreem belangrijk voor het vermogen:
Van wikipedia:[afbeelding]

Bij een viertakt-motor werkt dit alleen maar nadelig, deze moet in principe zo vrij mogelijk kunnen ademen. Hier werkt een uitlaat zonder tegendruk dus het beste (ook weer niet helemaal, maar in grote lijnen).

Oke helemaal duidelijk!
Wel vet hoor zelf zo'n uitlaat in elkaar bakken!
Jammer dat ik zelf dan een viertakt heb
 
Yep een expansie is heel belangrijk bij een 2takt, kan in het uiterste geval zomaar 10 pk schelen.
 
Jup door de expansie krijgt het uitlaatmengsel een hogere snelheid waardoor er in de cilinder een onderdruk ontstaat waardoor er, met een hogere snelheid, luchtbenzine mengsel aan wordt gezogen
 
Geen stomme vraag dus Leeuwis88.
Het antwoord is al gegeven, ik maak gewoon een kopie van de oude standaard uitlaatje die ik heb geleend.
Als ik het zou uitbesteden aan een echte expert zou ik zelfs nog PK's kunnen winnen.
Maar ik rij demo's en geen wedstrijden, bovendien zou 10kg afvallen véél goedkoper zijn dan 5 extra Pk's zoeken :X

Ook voor snelle viertakten is een uitlaat zeker niet onbelangrijk, je kunt met de lengte bv ook je powerband beinvloeden.
Volgens mij is het zo dat meer lengte het vermogen in een hoger toerengebied brengt :?
:W
 
Volgens mij andersom toch? Als je het spruitstuk langer laat (dus later in de collector laat komen), haal je meer koppel, maar minder top-end. Zo heb ik het altijd begrepen in ieder geval. Vandaar de "spaghetti-spruitstukken" op auto's etc.
 
Je zal gerust gelijk hebben, ik doelde meer op de lengte van de uitlaat na de collector.
Vast wel iemand hier die daar iets zinnigs over kan zeggen. ;)
 
Je zal gerust gelijk hebben, ik doelde meer op de lengte van de uitlaat na de collector.
Vast wel iemand hier die daar iets zinnigs over kan zeggen. ;)

Wat je zegt klopt als een bus leo. Bij een tweetakt motor zorgt een langere pijp voor de powerband bij een hoger toerental.
Vooral de reflectorhoek, de diameter van de belly (dat is het dikste stuk) en de lengte van de totale uitlaat is belangrijk in een uitlaar. De totale lengte bedoel ik mee de lengte van de zuiger tot het eind van de reflector conus. Ook is de diameter van de tailpijp erg belangrijk. Hiermee kun je de tegendruk van de uitlaat regelen, en dus ook de motor temperatuur. Vandaar dat latere tweetakt racers busjes aan het eind van de reflector haddn, zodat je van diameter kon wisselen. Voor tweetakt motoren geld ook: hoe kouder de motor, hoe meer vermogen. En in de racerij wrden de cilinders op de uitlaten afgesteld, en niet anders om!
Gr, arjen
 
Wat je zegt klopt als een bus leo. Bij een tweetakt motor zorgt een langere pijp voor de powerband bij een hoger toerental.
Vooral de reflectorhoek, de diameter van de belly (dat is het dikste stuk) en de lengte van de totale uitlaat is belangrijk in een uitlaar. De totale lengte bedoel ik mee de lengte van de zuiger tot het eind van de reflector conus. Ook is de diameter van de tailpijp erg belangrijk. Hiermee kun je de tegendruk van de uitlaat regelen, en dus ook de motor temperatuur. Vandaar dat latere tweetakt racers busjes aan het eind van de reflector haddn, zodat je van diameter kon wisselen. Voor tweetakt motoren geld ook: hoe kouder de motor, hoe meer vermogen. En in de racerij wrden de cilinders op de uitlaten afgesteld, en niet anders om!
Gr, arjen


klopt....ik heb een 50 graden thermostaat in mn watergekoelde 500 zitten.
Probeer hem rond de 60 graden te houden als het ff kan...
mbt afstelling klopt ook...toch liep mn 500 met de uitlaten die ik nu heb en toen ook al had goed. Ging van 75-78 pk naar 94 pk aan het wiel. Daarna laten opboren en tunen (en nog wat meer gedaan) en heb nu bijna 127 pk aan het wiel..
 
Laatst bewerkt:
klopt....ik heb een 50 graden thermostaat in mn watergekoelde 500 zitten.
Probeer hem rond de 60 graden te houden als het ff kan...
mbt afstelling klopt ook...toch liep mn 500 met de uitlaten die ik nu heb en toen ook al had goed. Ging van 75-78 pk naar 94 pk aan het wiel. Daarna laten opboren en tunen (en nog wat meer gedaan) en heb nu bijna 127 pk aan het wiel..

60 graden is voor een straatfiets een prima bedrijfs temperatuur. Hoe kouder je je moter wilt houden' hoe precieser het afstellen word met betrekking tot luchtvochigheid' lucht temperatuur' luchtdruk enz. Wat voor 500 heb je? Een rd of rg of iets dergelijks is erg leuk om mee te spelen en te expirimentern. Een vermogen van 130 pk + is mogelijk met behoud van betrouwbaarheid.
 
Tis een 86 rg500 met 562 cc bb kit.
getunede cilinders, compr en squish aangepast bij kopjes.
28 mm carbs opgeboord naar 31.5 mm en aangepast schijftiming
powerfilters, ontsteking vervroeger en op maat gemaakte expansies in rvs.
close ratiobak met aangepaste koppeling.

ong 143 pk aan krukas.

Erg leuk speelgoed kan ik je vertellen.
 
Vette motorfiets, vind het knap dat je zulke dingen kan maken. Ziet er allemaal goed uit.
Hoe heb je de achterschokbrekers gedemonteerd? Is dat moeilijk, want ik zou dat bij mijn eigen motor ook willen doen.

Ik weet niet hoeveel verstand je van 2Takt hebt, ik heb wel aardig wat ervaring en kan je vertellen dat ook de cilinderkop een hoop verschil kan betekenen. Je verandert daarmee ook de karakter van de motor.
Vooral de oudere 2takten hebben een slechte verbrandingskamer en/of waardeloze compressieverhouding. Als je dat goed hebt dan krijg je er een andere motor voor terug.
 
Laatst bewerkt:
Schokbrekers uit elkaar halen is niet zo heel spannend.
De veer eraf halen spreekt voor zich, dat kun je zelfs doen met twee sjorbandjes.
Om de demper open te schroeven heb je een sleutel nodig die in de twee gaatjes van de bovenmoer past.
Ik heb een universele maar je kunt ook zelf iets maken van een stuk ijzer en twee stalen pennetjes.
Ik heb wel voorzichtig rondom met een hamertje geklopt om eventuele roest op de schroefdraad los te kloppen.

full


De koppen van dit blokje zijn ook al aangepast, de originele van deze TD3 productieracers waren niet al te best.
De uitlaten zijn een kopie van het origineel.
:W
 
Bedankt voor het advies. Ik zag er juist tegenop op de veer te demonteren, maar ik ga het toch proberen.

Oke, ik zag namelijk nergens een foto van je cilinderkop. Ben ik wel benieuwd naar.
 
Zo dat is weer een stapje verder, de gedempte pijpjes zijn zover.
Alleen nog even een beugeltje met een silentblokje aan de achterzijde om de post-elastieken te elimineren.
full

full

full

full


:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan