Eerste electrische superbike nu te koop! Mission Motorcycles

Elektrische auto's vind ik prima en zelfs mooi. Auto kilometers zijn toch saai dus geen dan maar eigenschappen van een EV. Stil, emotieloos veel koppel en schoon.

Motorrijden is emotie, daar hoort het karakter van een brandstofmotor bij.
Nee een electrische motor komt er bij niet in. Een plugin hybrid: liever vandaag dan gister.
 
Ik heb die Zero XU ZF5.7 even bekenen een naar mijn situatie berekend. Ik rij 66km per dag woon-werk mix van snelweg en stad. Op mijn oude GSX1100G kost dat me nu 7.66 Euro. Ik gok dat het ook 5kwh kost (op basis van de gegevens van de website) dat is a 21 cent, dus 1.05 euro per dag. 1507 euro per jaar(228 werkdagen in een jaar). Investering is ongeveer 10500 dus net geen 7 jaar terugverdientijd. In die 7 jaar rij je dan wel 104841 km. Ze claimen dat de accu zoveel laadcycli wel mee gaat. Toch heb ik er mijn twijfels of deze nieuwe technieken ook daadwerkelijk 7 jaar weer en wind met een ton op de klok kunnen volmaken. Tenzij de benzineprijs echt duur wordt is het dus nog niet echt rendabel, plus dat de oude GSX wel op vakantie kan. Ik ben wel fan van de electrische motor, ik denk dat het grootste gemis het schakelen wordt. Maar schakelvrij rijden gingen we al naar toe met de nieuwe dualclutch technieken.
Is er niet ook nog een subsidie op elektrische voertuigen? En vergeet niet het onderhoud aan de motor dat je niet hebt (kleppen, olie, filters), niet dat het een enorm verschil maakt maar als je het wilt uitrekenen zul je daar wel rekening mee moeten houden.
 
Nou, de zero heeft een 11.4 kWh accu en de mission een 17kWh, dat betekent ongeveer de helft meer aan capaciteit, dus ook ongeveer zoveel meer gewicht aangezien ze dezelfde accu technologie gebruiken. Gewicht van het frame, wielen etc stelt bij de Zero niks voor omdat het allemaal zo basic is, dus ik denk dat ze daar niet zoveel van elkaar verschillen.

Een Brammo Empulse weegt met 10.2 kWh al 213 kg.

Zou me niet verbazen als die Mission ergens rond de 240-250 kilo of zelfs hoger uitkomt. Hij heeft ook nog eens twee laders aan bord, die dingen wegen ook niet niks.
Die Brammo Empulse heeft ook een traditionele versnellingsbak, dat weegt ook een heel aantal kilos die er bij de Mission RS niet bij komen.

Als we de Zero S als vergelijk nemen (ook geen versnellingsbak), dan zien we dat het verschil tussen de ZF8.5 (met 8.5kWh dus) en de ZF 11.4 ongeveer 14 kilo is (175kg - 161kg). 2.9 kWh wegen bij Zero dus ~14kg. 5.6 kWh zou dus ongeveer 27 kilo wegen, dus een Zero S ZF17 zou ongeveer 175 + 27 = 202kg wegen, als er verder geen aanpassingen worden gedaan. Met een zwaarder accu pakket zal er wel wat aan het frame verzwaard moeten worden enzo, en de sterkere motor weegt vast ook meer, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dat in totaal 40kg verschil maakt.
 
Motorrijden is emotie, daar hoort het karakter van een brandstofmotor bij.
Nee een electrische motor komt er bij niet in. Een plugin hybrid: liever vandaag dan gister.

Emotie heb je weinig aan als je 15000km woonwerkverkeer rijdt per jaar ... doe mij dan maar goedkoop, betrouwbaar, en een flinke actieradius.

Suzuki was toch bezig met een Burgman met brandstofcel trouwens?
 
Elektrische auto's vind ik prima en zelfs mooi. Auto kilometers zijn toch saai dus geen dan maar eigenschappen van een EV. Stil, emotieloos veel koppel en schoon.

Motorrijden is emotie, daar hoort het karakter van een brandstofmotor bij.
Nee een electrische motor komt er bij niet in. Een plugin hybrid: liever vandaag dan gister.


Ik denk dat een elektromotor op zijn eigen manier ook best wel karakter heeft.

Al zou ik de klappen van mijn twin wel missen.
 
Elektrische auto's vind ik prima en zelfs mooi. Auto kilometers zijn toch saai dus geen dan maar eigenschappen van een EV. Stil, emotieloos veel koppel en schoon.

Motorrijden is emotie, daar hoort het karakter van een brandstofmotor bij.
Nee een electrische motor komt er bij niet in. Een plugin hybrid: liever vandaag dan gister.


Ik vergelijk het altijd met downhill mountainbiken, dat maakt ook geen geluid, ruik je behalve zweet ook niks en het is echt heel erg spannend.. :)
 
Mooi ontwerp en ziet er zeer strak uit, echter geen fan van electrisch. Nu nog wachten op de eerste chopper. Zie namelijk constant een grote groep Hells Angels voor me, gehuld in leren jasjes, die zonder enkel geluid voorbij suizen...
 
T design is echt supermooi! Prachtige slanke lijn en porno spulletjes!
Voor circuit rijden is dit nog zo gek niet, alleen top is te laag en vermogen te weinig, plus dat het doseren van vermogen nog niet zo makkelijk is af te stellen als met een brandstof motor en versnellingen.
 
Hoe zit het met die accu's? Die zullen wel een beste prijs kaartje hebben met een levensduur van 1 jaar (bij 2x opladen per dag)? Goedkoop rijden is het niet als je elke jaar een 5K mag neerleggen voor een rijtje accu's, dan heb ik het nog niet eens over de aanschaf.
 
Lijkt me heerlijk als je nooit meer naar de benzinepomp hoeft te gaan.
Gewoon bij thuis aankomen je motor aansluiten op de stekker en wil je gaan rijden stekker er uit.
Ik schrik me tegenwoordig elke keer het lazarus als ik zie wat ik moet afrekenen bij de pomp.
Word gewoon niet leuk meer.
 
T design is echt supermooi! Prachtige slanke lijn en porno spulletjes!
Voor circuit rijden is dit nog zo gek niet, alleen top is te laag en vermogen te weinig, plus dat het doseren van vermogen nog niet zo makkelijk is af te stellen als met een brandstof motor en versnellingen.
Topsnelheid zou voor korte circuits misschien nog wel kunnen.
Ding zou inderdaad versnellingen moeten hebben, maar vermogen is juist veel beter te doseren, je kunt zelf bepalen hoe progressief je je gashendel wil laten werken.
 
Lijkt me heerlijk als je nooit meer naar de benzinepomp hoeft te gaan.
Gewoon bij thuis aankomen je motor aansluiten op de stekker en wil je gaan rijden stekker er uit.
Ik schrik me tegenwoordig elke keer het lazarus als ik zie wat ik moet afrekenen bij de pomp.
Word gewoon niet leuk meer.

Mee eens. En waarom moet de brandstof in Nederland zo ontzettend veel duurder zijn dan in België?
 
Idem in Duitsland, prijsverschil is niet groot meer maar daar zit de wegenbelasting bij de brandstofprijs in.
 
Lijkt me heerlijk als je nooit meer naar de benzinepomp hoeft te gaan.
Gewoon bij thuis aankomen je motor aansluiten op de stekker en wil je gaan rijden stekker er uit.
Ik schrik me tegenwoordig elke keer het lazarus als ik zie wat ik moet afrekenen bij de pomp.
Word gewoon niet leuk meer.
Ik zou er voor het gemak maar van uitgaan dat je straks ook gewoon accijns zal moeten betalen voor voertuigstroom..
 
Maar hoe meer je rijdt hoe meer brandstof je nodig hebt dus hoe meer je aan de staat afdraagt.

Ja, maar dat is geen wegenbelasting, dat is verbruiksbelasting.

Edit: onze wegenbelasting is een houderschapsbelasting (dus belasting op bezit). Verwerking in de brandstofprijs zou er een verbruiksbelasting (belasting op hoeveelheid gebruik) van maken. Dat zou voor de consument eerlijker zijn, maar de inkomsten voor de overheid onder druk zetten.
 
Laatst bewerkt:
Nee, hier betaal je alleen accijns en BTW over de brandstofprijs.

De wegenbelasting is onafhankelijk van hoeveel je rijdt.
Je weet best wat ik bedoel.

Alle belasting gaat gewoon op een grote hoop. Is een mooie term voor die ik even kwijt ben, maar het komt er op neer, dat ze ook belasting op de hoeveelheid verf op je motor of op je bandenslijtage kunnen heffen, het eindresultaat is hetzelfde. :)
 
Je weet best wat ik bedoel.

Alle belasting gaat gewoon op een grote hoop. Is een mooie term voor die ik even kwijt ben, maar het komt er op neer, dat ze ook belasting op de hoeveelheid verf op je motor of op je bandenslijtage kunnen heffen, het eindresultaat is hetzelfde. :)

De output kan wel hetzelfde zijn, maar niet alle belasting wordt op dezelde manier geheven. De inputparameters zijn dus wel degelijk verschillend.

Jij doelt op "doelbelasting" versus "algemene heffing".
 
Ik zou er voor het gemak maar van uitgaan dat je straks ook gewoon accijns zal moeten betalen voor voertuigstroom..
Vanaf dan zullen ze een speciale stekker invoeren zodat je niet op eenvoudige wijze stroom van thuis uit kunt tappen, want stel je voor zeg, dat je het overschot van de opbrengst van je zonnepanelen in je voertuig zou jagen. (niet dat er zoveel overschot is de laatste tijd)
 
Terug
Bovenaan Onderaan