Is revvde zoiets als gasgeven?
Dan lijkt het me sowieso normaal om een motor eerst even op te warmen,ongeacht of je nu wel of geen injectie hebt.
By the way; de carburateurs hoeven niet opgewarmd te worden hoor.
Voor de rest is er werkelijk niets mis met een motor die carbs heeft,zou ik me niet door laten afschrikken.
Mijn Kawa uit 2008 met injectie doet hetzelfde hoor.
Starten en gas geven is gelijk afslaan.
Er is niks mis met een oudere motor met carburateurs.
Je moet alleen wel oppassen met lang stallen, bijv de winterstop.
Wel wegzetten met een volle tank zonder ethanol anders kunnen de carbs verstopt gaan zitten.
Een carburateurfiets vergt alleen iets meer onderhoud en iets meer verstand daarvan, niets mis mee!
Met carb moet het blok vaak eerst even opwarmen, maar alst allemaal gewoon netjes afgestelt is rijd het ook mooi hoor.
meteen rijden is vaak wat lastig zeker als het lekker koud is in de winter. maar normaal is starten, sloten verwijderen en opbergen en handschoenen aan genoeg tijd om op zijn minst te kunnen rijden. in het begin zal je merken dat hij nog niet helemaal lekker loopt maar na een paar honderd meter moet er genoeg warmte in het blok zitten om redelijk normaal te kunnen rijden ook bij koud weer. misschien dat je voor het stoplicht nog even de choke er een beetje bij moet pakken om afslaan te voorkomen als het koud is maar dat voel je snel genoeg.
Ja sorry ik kijk iets teveel YouTube filmpjes in het Engels haha. Ik bedoel inderdaad gas geven. Gewoon even een trek aan de gashendel snel. Toen ik dat bij die ER5 deed viel hij bijna stil dus. Die ER6N kon ik meteen mee vertrekken.
Nou, mijn bmw heeft injectie maar reageert met koude motor een minuutje extreem loom. Daarna prima. Mijn andere motoren hebben carburateurs en hebben dat geen van allen.Een koude injectiefiets kun je na het starten gewoon in z'n 1 zetten en rustig wegrijden. Een motor met carburateurs wil dat soms niet. Dan moet je hem even rustig laten draaien voor je wegrijdt. Nooit hoge toeren draaien met een koude motor.
Choken is afhankelijk van het model. Mijn cb-1 moest ook in de zomer met dertig graden buitentemperatuur gestart worden met choke als de motor nog koud was. Slecht oppakken had deze dan weer geen last van. Carburateurs vs injectie vind ik zelf niet zo bijzonder of spannend. Je hebt grotere verschillen tussen verschillende motortypes en bestaan er ook injectiefietsen met een (soort) choke.Mijn motor choke ik bijna nooit, alleen in de winter als het heel koud en dan nog hooguit enkele seconden. Opwarmen ook niet, buiten zetten, aankleden, starten en meteen gaan. Niks aan de hand. Uiteraard eerst rustig warm rijden, maar dat is met iedere verbrandingsmotor zo.
Zullen we even 3 categorieen onderscheiden?
- Motorfietsen met carburateurs
- Motorfietsen met injectie en handmatige stationairtoerentalverhoging
- Motorfietsen met injectie en automatische stationairtoerentalregeling
De eerste loopt gewoon duidelijk minder koud, en slaat ook nog wel eens af als je koud gasgeeft. Goed afgesteld loopt de motor koud ook prima, maar een inherent nadeel aan carburateurs is dat ze alleen bij het wegrijden na een servicebeurt ‘ideaal’ staan en daarna steeds verder verlopen.
De tweede regelt zijn mengselverhouding zelf en heeft dus altijd een ideale mengselverhouding. Afslaan doen ze ook niet tenzij het stationairtoerental te laag is.
...
Iedereen die meent dat carburateurs = injectie in deze casus, heeft nog nooit een injectiemotor gehad, danwel vergelijkt niet terwijl beide functioneren zoals ze horen. De injectiemotor wint het hier echt met een ruime marge.
Zo, even de like uitgeprobeerd.Zullen we even 3 categorieen onderscheiden?
- Motorfietsen met carburateurs
- Motorfietsen met injectie en handmatige stationairtoerentalverhoging
- Motorfietsen met injectie en automatische stationairtoerentalregeling
De eerste loopt gewoon duidelijk minder koud, en slaat ook nog wel eens af als je koud gasgeeft. Goed afgesteld loopt de motor koud ook prima, maar een inherent nadeel aan carburateurs is dat ze alleen bij het wegrijden na een servicebeurt ‘ideaal’ staan en daarna steeds verder verlopen.
De tweede regelt zijn mengselverhouding zelf en heeft dus altijd een ideale mengselverhouding. Afslaan doen ze ook niet tenzij het stationairtoerental te laag is.
De derde kan je mee doen wat je wil, die slaat gewoon niet af. Tenzij je hem in zijn 1 zet met de rem in en je laat de koppeling opkomen.
Iedereen die meent dat carburateurs = injectie in deze casus, heeft nog nooit een injectiemotor gehad, danwel vergelijkt niet terwijl beide functioneren zoals ze horen. De injectiemotor wint het hier echt met een ruime marge.
Wat denk je dat de functie van een lambdasonde is op een productiemotor dan? Een soort alles-in-1 mengselnacontrole? Een lambdasonde heeft vrij weinig met dit verhaal te maken.Jij hebt er zelf blijkbaar ook niet zoveel ervaring mee, want je hebt ook injectiefietsen zonder lambdasensor en die kunnen behoorlijk beroerd lopen. Zelfs motoren met zo'n sensor lopen niet altijd perfect of ideaal.