eerste motor! yamaha R1?

Er schijnt ook geen verband te zijn tussen vermogen en ongevallen. Maar er is dus wél een onderbouwing op feiten. Jij noemt het een mening, maar daarmee negeer je zaken die wél objectief te zien zijn. Het karakter en de grenzen van een supersport zijn gewoon vast te stellen. En de ervaring leert dat een beginner nog moet leren de reacties van een motor op de grens te herkennen. Dat zijn dus een aantal gegevens waar je uit kunt distilleren dat een supersport gewoon geen geschikte motor is om op te starten.

Karakter en grenzen zijn inderdaad objectief vast te stellen.
Maar daarna spreek je van de ervaring leert...welke ervaring?? ervaring van wie?? Dit is niet objectief vastgesteld. Dit is een aanname welke met grote zekerheid vastgesteld kan worden. Maar als je deze 2 samenvoegd tot je mening heb je een feit en een algemene gedachte welke je stelling onderbouwd. Dit maakt het nog geen objectief gemeten feit.

Ik heb een tijdje terug trouwens wel een rapport gezien waarin de cijfers lieten zien dat vooral sportmotoren vaker in de ongevalsstatistieken terecht komen. En dat terwijl er in de top 20 van de verkochte motoren in de eerste helft van dit jaar twee echte sportmotoren staan. De gsx-r750 en de BMW S1000R, dus de aantallen zullen het ook niet zijn. Daar zouden nog het aantal kilometers die op verschillende types afgelegd worden bij betrokken moeten worden

Zal best dat, dat rapport er is. Maar wordt er veband gelegd met beginnende bestuurders of alleen dat sportmotoren vaker betrokken zijn? Wellicht is dit doordat de rijstijl van de bestuurders van deze motoren dusdanig anders is dat ze een verhoogd risico hebben. Dit is een kwestie van interpretatie van het rapport. Ik ken het niet dus kan er verder neit over oordelen.

Ik pretendeer niet absolute waarheden te verkondigen, maar de eigenschappen van een bepaald type motor zijn een feit, hoe onervaren mensen kunnen reageren is ook vast te stellen en die samen zorgen voor een vrij goed onderbouwde conclusie. Dat een beginner niet veilig op een ss kán rijden zeg ik niet. Ik zeg alleen dat het moeilijker is om het goed te leren en dat je meer risico neemt met de keuze voor een dergelijke motor.

eigenschappen van een motor zijn vrij objectief vast te stellen ben ik met je eens. Hoe mensen deze ervaren weer niet.
Hoe onervaren mensen erop reageren is dan ook per persoon afhankelijk en slecht globaal vast te leggen. De ene persoon leert sneller dan de andere. hiermee is het wel een onderbouwing maar een onderbouwing van jouw mening..Niets mis mee maar wederom niet de objectieve meting waar je het steeds over had.
Tegen over jouw mening zet ik dan ook mijn mening dat er op een ss prima te leren rijden is met even veel risico als op ieder andere motor. is een mening welke net zo min objectief te onderbouwen is als jouw mening. Maar er gebeuren niet alleen ongelukken met ss motoren en er vallen genoeg mensen met lessen. Ongelukken zijn dus niet soort motor gebonden.

Mijn opmerking over 20 jaar geleden trek je trouwens wel wat uit z'n verband. De huidige generatie sportmotoren is zo doorontwikkeld dat de genoemde problemen gewoon veel sterker aanwezig zijn.

Klopt deed ik heel bewust omdat jij wel heel makkelijk aan het feit voorbij ging dat de lesmotoren en lesmethoden ook doorontwikkeld zijn.

Trouwens, wat jij tegen mijn stelling in brengt is dus écht een mening die niet te onderbouwen is, maar uit gaat van jouw opvattingen. Er zullen zat mensen zijn die op een supersport begonnen zijn en nu nog vrolijk rond rijden. En mensen die op een 250 ninja die de eeuwige circuits bezoeken, maar dáár baseer je geen advies op

Zoals ik hierboven al beschreef jou stelling zijn ook gebasseerd op je mening. Tuurlijk laat je feiten zien en die ontken ik ook niet. Maar vervolgens combineer je die met jou interpretatie van een algemene aanname. Hiermee is het niet objectief gemeten. Dat alles valt en staat met de bestuurder (mijn stelling) onderbouw je laatste 2 zinnen.
Het feit dat er motorrijders rijden onderbouwt mijn stelling dat hun (externe factoren nagelaten) bepalen of het goed blijft gaan of niet.

Lees (in dit topic of ergens anders) over de marges tussen de eerste waarschuwing die zo'n motor geeft en het punt dat het echt mis gaat en dan snap je misschien wat ik bedoel. Dat zijn feiten.

Die marges worden niet alleen bepaald door het type motor. Hier spelen veel factoren een rol. Het gaat hier wederom om de interpretatie van de waarschuwing dit is de bestuurder en niet het soort motor welke de doorslaggevende rol heeft.
Ook hier weer de belerend overkomende zin dan snap je misschien wat ik bedoel...wie zegt dat ik het niet snap?? Ik probeer je alleen uit te leggen dat in mijn beleving de door jou objectieve feiten niet zo objectief zijn.

Wat ik wel om me heen zie (en dat is dus wellicht niet een objectief feit) is dat ss beginners vaak vreselijk veel vertrouwen in hun banden en weglegging hebben. Ze gaan ook al vaak vrij snel behoorlijk hard door een bocht, maar doen ze dat ook veilig? Het zal met de capaciteiten van een ss een hele tijd duren voor ze in de buurt komen van een waarschuwingsgebied en leren ze adequaat op dergelijke waarschuwingen te reageren? Dat is dus altijd een onzekere factor, eentje die je niet van tevoren kunt bepalen

Ik ken inderdaad iemand die heeft zijn rijbewijs nog niet, gaat regelmatig met me mee naar het circuit en die hou ik niet bij...gezien het feit dat hij zijn materiaal heel thuis brengt durf ik te zeggen dat hij "veilig" de bochten neemt.
Dikgedrukte ben ik absoluut met je eens...daarom ook mijn stelling het valt of staat met de bestuurder. de een snapt wel de reactie van de motor en zal een noodsituatie goed doorstaan. De ander denkt wat minder en komt er minder goed door...maar ook dit kan op andere motoren gebeuren en heeft dus in essentie niets met het type motor te maken.

Jij mag dat van mening zijn, maar je geeft geen argumenten of onderbouwing. De mate waarin de motor aandacht nodig heeft (zithouding, extreme remmen, soms nogal bruut afgegeven vermogen, vergevingsgezindheid van het rijwielgedeelte) verschilt dus wél

Het verschilt ja maar daarmee is nog niet objectief vastgesteld dat het daarmee geen beginners motor is...onhanding kan..afhankelijk van de bestuurder.
geen argumenten?? Ik geef genoeg argumenten..de belangrijkste dat alle argumenten genoemd om geen ss te nemen als eerste motor voor iedere willekeurige motor kan gelden. Onderbouwing misschien niet altijd even goed maar daarom noem ik het ook mijn mening. Daar tegenover staat dat jouw objectieve onderbouwing ook niet zo objectief zijn als je in eerste instantie zegt. Je eigen onderbouwing bevat wel feiten maar deze feiten op zich bevestigen niet je mening daarvoor gebruik je interpretaties van aannames. Waar op zich niets mis mee is alleen is het geheel geen objectief feit.
 
~
Karakter en grenzen zijn inderdaad objectief vast te stellen.
Maar daarna spreek je van de ervaring leert...welke ervaring?? ervaring van wie?? Dit is niet objectief vastgesteld. Dit is een aanname welke met grote zekerheid vastgesteld kan worden. Maar als je deze 2 samenvoegd tot je mening heb je een feit en een algemene gedachte welke je stelling onderbouwd. Dit maakt het nog geen objectief gemeten feit.

Objectieve feiten, zoals de karakteristiek van een sportmotor, en algemene verschijnselen (zeg maar waar statistiek en misschien psychologie om de hoek kunt kijken) onderbouwen in ieder geval mijn stelling. Feiten, waarnemingen en voor je het weet heb je een hypothese. 't Lijkt wel wetenschap.

eigenschappen van een motor zijn vrij objectief vast te stellen ben ik met je eens. Hoe mensen deze ervaren weer niet.
Hoe onervaren mensen erop reageren is dan ook per persoon afhankelijk en slecht globaal vast te leggen. De ene persoon leert sneller dan de andere. hiermee is het wel een onderbouwing maar een onderbouwing van jouw mening..Niets mis mee maar wederom niet de objectieve meting waar je het steeds over had.
Nogmaals, er zijn feiten objectief vast te stellen en er zijn meer algemene verschijnselen (hoe reageert iemand zonder of met weinig ervaring in crisissituaties). Daarmee wordt mijn stelling onderbouwd en gaat daarmee verder dan een mening. Newton stelde ook vast dat er zoiets als zwaartekracht bestond, bouwde daar een redenatie omheen en hop: de wet van de zwaartekracht. Ook geen keiharde waarheid trouwens, maar best handig om rekening mee te houden als je boven op een ladder balanceerd om een dakpan recht te leggen.

Tegen over jouw mening zet ik dan ook mijn mening dat er op een ss prima te leren rijden is met even veel risico als op ieder andere motor. is een mening welke net zo min objectief te onderbouwen is als jouw mening. Maar er gebeuren niet alleen ongelukken met ss motoren en er vallen genoeg mensen met lessen. Ongelukken zijn dus niet soort motor gebonden.

Tegenover mijn 'mening' die te onderbouwen is met feiten en waarnemingen zet jij een mening die onderbouwd is met ehh.. je mening. Mag best, maar ik lees alleen maar herhaling 'het ligt aan jezelf' en 'het is gewoon een motor' of 'met elke motor moet je leren'. Dát zijn meningen en vooral moeilijk uit te roeien omdat ze niet persé onwaar zijn. Punt is dat er een aantal eigenschappen aan supersports kleven die gewoon onhandig zijn voor een beginner. Dan kun je honderd keer roepen dat het slechts een mening is die tegenover de 'kan best' mening gezet wordt, maar dat maakt de redenen waarop die mening (of stelling, net wat anders) gebaseerd is nog niet minder zwaarwegend.

Mijn opmerking over 20 jaar geleden trek je trouwens wel wat uit z'n verband. De huidige generatie sportmotoren is zo doorontwikkeld dat de genoemde problemen gewoon veel sterker aanwezig zijn.

Klopt deed ik heel bewust omdat jij wel heel makkelijk aan het feit voorbij ging dat de lesmotoren en lesmethoden ook doorontwikkeld zijn.

En de mensen blijkbaar ook. Waar een Honda Black Bomber (450 cc, 45 pk meen ik) eind jaren 60 een motor voor ervaren rijders gevonden werdt zijn we dankzij een soort superevolutie nu in staan als beginner op een 120pk sterke supersport te rijden met de gevoeligheid van een volbloed renpaard.

Zoals ik hierboven al beschreef jou stelling zijn ook gebasseerd op je mening. Tuurlijk laat je feiten zien en die ontken ik ook niet. Maar vervolgens combineer je die met jou interpretatie van een algemene aanname. Hiermee is het niet objectief gemeten. Dat alles valt en staat met de bestuurder (mijn stelling) onderbouw je laatste 2 zinnen.
Weer een herhaling. Ik zal niet ontkennen dat een hoop afhangt van de bestuurder. Natuurlijk is dat het geval. Maar het gaat hier om een advies voor beginnende rijders. Rijders die nog geen benul hebben van wat motorrijden nou eigenlijk is, geen benul hebben van hoe een motor reageert op beweging, gas en remmen (ok, ze hebben wat basisgevoel tijdens de opleiding gekregen, maar niet meer dan dat). Dus ik denk dat ik mijn stelling wat moet verduidelijken. Sommige mensen hebben inderdaad meer gevoel voor (bijvoorbeeld) die reacties op de grens. En reageren uit zichzelf misschien adequaat. Punt is je weet niet van tevoren of je tot die groep behoord. Veel vooral jongere rijders zullen dat wel denken, ik deed dat zelf ook, maar de meeste motorrijders beginnen ook maar als prutsers.

Dus, als het voor de persoon zelf al moeilijk in te schatten is of hij de beheersing heeft, of het motorgevoel, hoe is het dan om het voor iemand anders in te schatten? Iemand die zelf denkt dat hij wel zelfbeheersing heeft, en misschien dat motorgevoel, zal na zo'n reactie (het hang van de bestuurder af) denken dat hij wel goed zit met die supersport 600.

aald door het type motor. Hier spelen veel factoren een rol. Het gaat hier wederom om de interpretatie van de waarschuwing dit is de bestuurder en niet het soort motor welke de doorslaggevende rol heeft.
Ook hier weer de belerend overkomende zin dan snap je misschien wat ik bedoel...wie zegt dat ik het niet snap?? Ik probeer je alleen uit te leggen dat in mijn beleving de door jou objectieve feiten niet zo objectief zijn.
Maar dat ze in jouw beleving niet objectief zijn maakt ze niet minder objectief. Je hebt gelijk als je zegt dat veel factoren een rol spelen. Sterker nog, als ik bekaf op de motor ga zitten dan merk ik ook nu nog na tegen de half miljoen kilometers, dat ik minder goed reageer, dus dat de persoon de doorslaggevende rol speelt klopt wel. Maar een supersport reageert minder vergevingsgezind. Hoeveel vingers heb je nodig om (heel snel) vanaf 200 af te remmen tot 120 op dat klaverblad? Meer dan twee en je moet je remmen laten nakijken. Overbemeten voor weggebruik. Net als de weglegging, zwaartepunt en geometrie zijn afgestemd op snel en makkelijk wendbaar zijn. En een vering die alles voor je incasseert.

En jij wil zeggen dat die specifieke sporteigenschappen het risico voor een beginner niet vergroten?

Ik ken inderdaad iemand die heeft zijn rijbewijs nog niet, gaat regelmatig met me mee naar het circuit en die hou ik niet bij...gezien het feit dat hij zijn materiaal heel thuis brengt durf ik te zeggen dat hij "veilig" de bochten neemt.
Dikgedrukte ben ik absoluut met je eens...daarom ook mijn stelling het valt of staat met de bestuurder. de een snapt wel de reactie van de motor en zal een noodsituatie goed doorstaan. De ander denkt wat minder en komt er minder goed door...maar ook dit kan op andere motoren gebeuren en heeft dus in essentie niets met het type motor te maken.

Ik denk dat je met een dagje circuit trainen heel wat leert over de reacties van een motor. Wat dat laatste betreft: dan denk ik dat we dichter bij elkaar zitten dan ik in de eerste instantie dacht. Eigenlijk ben ik dat grotendeels met je eens. Ik denk wel dat je in het laatste deel (in essentie heeft het niets met de motor te maken) de plank mis slaat en dat je van te voren niet weet om wat voor bestuurder het gaat (ook als je het zelf bent). En ~dus[/i[ is het onverstandig een beginner een supersport aan te raken.

En wat die reacties betreft: Een minder extreme motor blokkeert niet met twee vingers het voorwiel. En lang voordat de bande grip gaan verliezen kan de vering het al minder goed aan en komen de waarschuwingen dat het hard zat gaat. Daar leer je het makkelijker en veiliger op en dat zijn dus betere beginnersmotoren. En na een jaar koop je een R6. Of liever een GSX-R want Suzuki heerst natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Maar goed, ik hou op in dit topic. Het wordt toch een herhaling van zetten ik al te vaak deze discussie gevoerd. Gaat altijd hetzelfde en ik laat me altijd verleiden er aan mee te doen. Geen zelfbeheersing denk ik, dus geen supersport voor mij.
:)
 
\
Karakter en grenzen zijn inderdaad objectief vast te stellen.
Maar daarna spreek je van de ervaring leert...welke ervaring?? ervaring van wie?? Dit is niet objectief vastgesteld. Dit is een aanname welke met grote zekerheid vastgesteld kan worden. Maar als je deze 2 samenvoegd tot je mening heb je een feit en een algemene gedachte welke je stelling onderbouwd. Dit maakt het nog geen objectief gemeten feit.

Objectieve feiten, zoals de karakteristiek van een sportmotor, en algemene verschijnselen (zeg maar waar statistiek en misschien psychologie om de hoek kunt kijken) onderbouwen in ieder geval mijn stelling. Feiten, waarnemingen en voor je het weet heb je een hypothese. 't Lijkt wel wetenschap.Nogmaals, er zijn feiten objectief vast te stellen en er zijn meer algemene verschijnselen (hoe reageert iemand zonder of met weinig ervaring in crisissituaties). Daarmee wordt mijn stelling onderbouwd en gaat daarmee verder dan een mening. Newton stelde ook vast dat er zoiets als zwaartekracht bestond, bouwde daar een redenatie omheen en hop: de wet van de zwaartekracht. Ook geen keiharde waarheid trouwens, maar best handig om rekening mee te houden als je boven op een ladder balanceerd om een dakpan recht te leggen.Tegenover mijn 'mening' die te onderbouwen is met feiten en waarnemingen zet jij een mening die onderbouwd is met ehh.. je mening. Mag best, maar ik lees alleen maar herhaling 'het ligt aan jezelf' en 'het is gewoon een motor' of 'met elke motor moet je leren'. Dát zijn meningen en vooral moeilijk uit te roeien omdat ze niet persé onwaar zijn. Punt is dat er een aantal eigenschappen aan supersports kleven die gewoon onhandig zijn voor een beginner. Dan kun je honderd keer roepen dat het slechts een mening is die tegenover de 'kan best' mening gezet wordt, maar dat maakt de redenen waarop die mening (of stelling, net wat anders) gebaseerd is nog niet minder zwaarwegend.En de mensen blijkbaar ook. Waar een Honda Black Bomber (450 cc, 45 pk meen ik) eind jaren 60 een motor voor ervaren rijders gevonden werdt zijn we dankzij een soort superevolutie nu in staan als beginner op een 120pk sterke supersport te rijden met de gevoeligheid van een volbloed renpaard.Weer een herhaling. Ik zal niet ontkennen dat een hoop afhangt van de bestuurder. Natuurlijk is dat het geval. Maar het gaat hier om een advies voor beginnende rijders. Rijders die nog geen benul hebben van wat motorrijden nou eigenlijk is, geen benul hebben van hoe een motor reageert op beweging, gas en remmen (ok, ze hebben wat basisgevoel tijdens de opleiding gekregen, maar niet meer dan dat). Dus ik denk dat ik mijn stelling wat moet verduidelijken. Sommige mensen hebben inderdaad meer gevoel voor (bijvoorbeeld) die reacties op de grens. En reageren uit zichzelf misschien adequaat. Punt is je weet niet van tevoren of je tot die groep behoord. Veel vooral jongere rijders zullen dat wel denken, ik deed dat zelf ook, maar de meeste motorrijders beginnen ook maar als prutsers.

Dus, als het voor de persoon zelf al moeilijk in te schatten is of hij de beheersing heeft, of het motorgevoel, hoe is het dan om het voor iemand anders in te schatten? Iemand die zelf denkt dat hij wel zelfbeheersing heeft, en misschien dat motorgevoel, zal na zo'n reactie (het hang van de bestuurder af) denken dat hij wel goed zit met die supersport 600.Maar dat ze in jouw beleving niet objectief zijn maakt ze niet minder objectief. Je hebt gelijk als je zegt dat veel factoren een rol spelen. Sterker nog, als ik bekaf op de motor ga zitten dan merk ik ook nu nog na tegen de half miljoen kilometers, dat ik minder goed reageer, dus dat de persoon de doorslaggevende rol speelt klopt wel. Maar een supersport reageert minder vergevingsgezind. Hoeveel vingers heb je nodig om (heel snel) vanaf 200 af te remmen tot 120 op dat klaverblad? Meer dan twee en je moet je remmen laten nakijken. Overbemeten voor weggebruik. Net als de weglegging, zwaartepunt en geometrie zijn afgestemd op snel en makkelijk wendbaar zijn. En een vering die alles voor je incasseert.

En jij wil zeggen dat die specifieke sporteigenschappen het risico voor een beginner niet vergroten?Ik denk dat je met een dagje circuit trainen heel wat leert over de reacties van een motor. Wat dat laatste betreft: dan denk ik dat we dichter bij elkaar zitten dan ik in de eerste instantie dacht. Eigenlijk ben ik dat grotendeels met je eens. Ik denk wel dat je in het laatste deel (in essentie heeft het niets met de motor te maken) de plank mis slaat en dat je van te voren niet weet om wat voor bestuurder het gaat (ook als je het zelf bent). En \dus[/i[ is het onverstandig een beginner een supersport aan te raken.

En wat die reacties betreft: Een minder extreme motor blokkeert niet met twee vingers het voorwiel. En lang voordat de bande grip gaan verliezen kan de vering het al minder goed aan en komen de waarschuwingen dat het hard zat gaat. Daar leer je het makkelijker en veiliger op en dat zijn dus betere beginnersmotoren. En na een jaar koop je een R6. Of liever een GSX-R want Suzuki heerst natuurlijk.



Okay dan zal ik met je meedoen..

Feit: iedere motor trekt snel op
Feit: er is geen direct verband tussen ongevallen en technische specificatie van motoren
Feit: vallen met een 1000 cc supersport doet pijn
Feit: vallen met iedere willekeurige motor doet ook pijn.
Feit: vallen kan altijd, in je 1e jaar maar ook na 10 jaar of 20

Het maakt dus niet uit op welke motor je begint..

Zie je mijn mening onderbouwt met feiten..

Blijft nog steeds staan dat degene die de motor bestuurt de kans op ongevallen bepaald ook dit is een feit overigens..als er niemand op de motor stapt zal deze niet zelf wegrijden..

Ik ontken ook niet dat je wel een punt hebt alleen maak je er een algemeen oordeel van en dit is natuurlijk niet helemaal eerlijk..Want wat voor advies geef je iemand die al 10 jaar zijn rijbewijs heeft al 8 jaar een motor in zijn schuur heeft staan maar effectief maar een paar uur gereden heeft...
Je kunt je advies niet baseren op feiten zonder daadwerkelijk de persoon te kennen. Je gaat dan namelijk aan het belangrijkste feit voorbij...hoe verantwoordelijk de persoon is.
 
Toch nog één keer dan :)
Okay dan zal ik met je meedoen..

Feit: iedere motor trekt snel op
Feit: er is geen direct verband tussen ongevallen en technische specificatie van motoren
Feit: vallen met een 1000 cc supersport doet pijn
Feit: vallen met iedere willekeurige motor doet ook pijn.
Feit: vallen kan altijd, in je 1e jaar maar ook na 10 jaar of 20

Het maakt dus niet uit op welke motor je begint..

Zie je mijn mening onderbouwt met feiten..
Je tweede feit is een aanname. En het gaat niet alleen over ongevallen, maar ook om het leren rijden. Maar goed, geen herhalingen meer.

Ik ontken ook niet dat je wel een punt hebt alleen maak je er een algemeen oordeel van en dit is natuurlijk niet helemaal eerlijk..Want wat voor advies geef je iemand die al 10 jaar zijn rijbewijs heeft al 8 jaar een motor in zijn schuur heeft staan maar effectief maar een paar uur gereden heeft...

Je kunt je advies niet baseren op feiten zonder daadwerkelijk de persoon te kennen. Je gaat dan namelijk aan het belangrijkste feit voorbij...hoe verantwoordelijk de persoon is.

Het ging over een advies voor een beginner. Dat is die persoon in je voorbeeld ook. En dat laatste: als je vraag is of een supersport een goede motor is om op te beginnen, dan is het antwoord nee. De mitsen en maren kun je daarna natuurlijk bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Okay dan zal ik met je meedoen..
Feit: iedere motor trekt snel op
Feit: er is geen direct verband tussen ongevallen en technische specificatie van motoren
Feit: vallen met een 1000 cc supersport doet pijn
Feit: vallen met iedere willekeurige motor doet ook pijn.
Feit: vallen kan altijd, in je 1e jaar maar ook na 10 jaar of 20
Het maakt dus niet uit op welke motor je begint..
Zie je mijn mening onderbouwt met feiten..

Nee. Dit is nog steeds je mening, die je vervolgens tot "feit" benoemt.
Dat maakt je mening nog steeds geen feit en vormt er ook geen onderbouwing voor.

Dat de persoon van de berijder "het" verschil maakt ben ik wel met je eens, maar dat is juist het punt van de mensen die vinden dat je niet op een dikke fiets moet beginnen.
Uiteraard is een supersport op zichzelf geen "moordenaarsfiets" oid., maar met zo'n fiets worden de veiligheidsmarges veel te klein, juist voor een beginner.
Een SS is over het algemeen een fiets waar je heel snel heel makkelijk hard mee kunt rijden. De grens van een SS gaat erg ver, maar als je die grens bereikt/overschrijdt kan alleen ervaring je nog redden, omdat de marge dan erg klein wordt. Dáár gaat het om.
 
Jezus wat een lappen tekst(tijd) :X

Laat ze gewoon een R1 kopen hebben we op het circuit weer profijt van.
Niets makkelijker dan tweedehands onderdelen na een crash ;)

En als ze niet crashen zijn ze altijd nog erg vermakelijk om naar te kijken op de openbare weg :+

Reaper en Dopey, jullie gaan het toch niet eens worden met elkaar hoor... Dus jullie kunnen beter een biertje gaan drinken ofzo :)

:W
 
Nee. Dit is nog steeds je mening, die je vervolgens tot "feit" benoemt.
Dat maakt je mening nog steeds geen feit en vormt er ook geen onderbouwing voor.

Dat de persoon van de berijder "het" verschil maakt ben ik wel met je eens, maar dat is juist het punt van de mensen die vinden dat je niet op een dikke fiets moet beginnen.
Uiteraard is een supersport op zichzelf geen "moordenaarsfiets" oid., maar met zo'n fiets worden de veiligheidsmarges veel te klein, juist voor een beginner.
Een SS is over het algemeen een fiets waar je heel snel heel makkelijk hard mee kunt rijden. De grens van een SS gaat erg ver, maar als je die grens bereikt/overschrijdt kan alleen ervaring je nog redden, omdat de marge dan erg klein wordt. Dáár gaat het om.

Dik gedrukte heb ik ook niet gezegd..

Ben het met je verhaal eens. Alleen wordt er te makkelijk vanachter de computer geroepen dat..nou ja je weet wat er geroepen wordt en daar heb ik moeite mee.
Ik denk dat er beginnende bestuurders zijn die beter rijden dan "gevorderede"maar omdat ze pas rijden krijgen ze te horen dat het niet slim is. Terwijl het voor dit individu wellicht helemaal niet uit maakt
 
Dik gedrukte heb ik ook niet gezegd..

Ben het met je verhaal eens. Alleen wordt er te makkelijk vanachter de computer geroepen dat..nou ja je weet wat er geroepen wordt en daar heb ik moeite mee.
Ik denk dat er beginnende bestuurders zijn die beter rijden dan "gevorderede"maar omdat ze pas rijden krijgen ze te horen dat het niet slim is. Terwijl het voor dit individu wellicht helemaal niet uit maakt

Wellicht en misschien... Daarom kun je vanachter de computer misschien wel beter een veilig & verstandig advies roepen dan ervan uitgaan dat het wel goed komt bij de vragensteller in kwestie. Want díe ken je niet en (vaak) hij zichelf ook niet.

@JanB :}
 
Jezus wat een lappen tekst(tijd) :X

Laat ze gewoon een R1 kopen hebben we op het circuit weer profijt van.
Niets makkelijker dan tweedehands onderdelen na een crash ;)

En als ze niet crashen zijn ze altijd nog erg vermakelijk om naar te kijken op de openbare weg :+

Reaper en Dopey, jullie gaan het toch niet eens worden met elkaar hoor... Dus jullie kunnen beter een biertje gaan drinken ofzo :)

:W

Ach ik verveel me wat vanavond :) Goede ideeën heb je. En dat vermakelijk heb ik zelf redelijk vaak meegemaakt. Al kunnen 'ze' op de snelweg best hard
(en sommige laten mij ver achter op bochtige wegen.)
 
Toch nog één keer dan :)Je tweede feit is een aanname. En het gaat niet alleen over ongevallen, maar ook om het leren rijden. Maar goed, geen herhalingen meer.Het ging over een advies voor een beginner. Dat is die persoon in je voorbeeld ook. En dat laatste: als je vraag is of een supersport een goede motor is om op te beginnen, dan is het antwoord nee. De mitsen en maren kun je daarna natuurlijk bekijken.

Weet je wat ik dan weer vreemd vind. Als iemand ervoor kiest om een chopper te kopen als eerste motor met een apehanger stuur (of hoe je het ook schrijft) dan hoor je er niemand over. Maar de houding / hoek maakt het ook niet makkelijk om te leren rijden (om met jouw woorden te spreken ik ben nog steeds van mening dat het niets uitmaakt indien de bestuurder maar een beetje na kan denken) maar deze motoren hebben minder vermogen dus hoor je er eigenlijk niemand over..
 
Jezus wat een lappen tekst(tijd) :X

Laat ze gewoon een R1 kopen hebben we op het circuit weer profijt van.
Niets makkelijker dan tweedehands onderdelen na een crash ;)

En als ze niet crashen zijn ze altijd nog erg vermakelijk om naar te kijken op de openbare weg :+

Reaper en Dopey, jullie gaan het toch niet eens worden met elkaar hoor... Dus jullie kunnen beter een biertje gaan drinken ofzo :)

:W

Misschien niet eens zo'n gek idee..Biertje doen Reaper??
 
Wellicht en misschien... Daarom kun je vanachter de computer misschien wel beter een veilig & verstandig advies roepen dan ervan uitgaan dat het wel goed komt bij de vragensteller in kwestie. Want díe ken je niet en (vaak) hij zichelf ook niet.

@JanB :}

Tja hier moet ik je dan wel gelijk in geven...
Maar dat is eigenlijk meer omdat hij niet zelf zijn keus kan maken en het eerst hier moet vragen..
Maar dat bevestigd dan wel weer het laatste stukje van je tekst
 
Laatst bewerkt:
Weet je wat ik dan weer vreemd vind. Als iemand ervoor kiest om een chopper te kopen als eerste motor met een apehanger stuur (of hoe je het ook schrijft) dan hoor je er niemand over.

Dat is pertinent niet waar. Die keuze heb ik ook verschillende keren (terecht) afgeraden horen worden. Maar dat gebeurt gewoon minder vaak ... de meeste twintigers kiezen niet voor een chopper met apehanger stuur ;)

Een neutrale motor is de beste keuze ... geen cruiser, heel zware en/of dure toerfiets of een supersport.
 
Dat is pertinent niet waar. Die keuze heb ik ook verschillende keren (terecht) afgeraden horen worden. Maar dat gebeurt gewoon minder vaak ... de meeste twintigers kiezen niet voor een chopper met apehanger stuur ;)

Een neutrale motor is de beste keuze ... geen cruiser, heel zware en/of dure toerfiets of een supersport.

In dat geval trek ik bij deze mijn opmerking daarover in..
dank voor deze correctie..
 
Dik gedrukte heb ik ook niet gezegd..
Ben het met je verhaal eens. Alleen wordt er te makkelijk vanachter de computer geroepen dat..nou ja je weet wat er geroepen wordt en daar heb ik moeite mee.
Ik denk dat er beginnende bestuurders zijn die beter rijden dan "gevorderede"maar omdat ze pas rijden krijgen ze te horen dat het niet slim is. Terwijl het voor dit individu wellicht helemaal niet uit maakt

Nee, ik vind het juist makkelijk als vanachter de computer geroepen wordt dat het allemaal in het gashandje zit en je daarom bést op een dikke fiets kunt beginnen.

Slechts een deel van goed kunnen motorrijden zit 'm in de aanleg die een rijder er voor heeft. In aanleg kan een beginnend motorrijder een Rossi in spé zijn. Maar er is meer, veel meer.

Wat jij totaal onderschat is het deel "ervaring". Zonder regelmatig te hebben ervaren hoe een specifieke motor reageert op het gas, op de remmen, op het sturen, op lichaamsverplaatsing, inveren bij remmen enz. enz. kun je, hoeveel aanleg je ook hebt, gewoon niet weten wat er gebeurt. Dat is nog veel lastiger onder wisselende omstandigheden van wegdek, weer enz. enz.
Dan moet je ook nog ervaren hoe je zelf reageert als het lastig wordt, verstijf je, reageer je totaal contra, noem maar op.
Daarnaast moet je leren wanneer je fiets waarschuwt dat de grens is bereikt en hoe je dan moet reageren. Da's een hoop......

Kijk dan eens naar een getalenteerde rijder als Rossi en het leerproces dat hij heeft moeten ondergaan. Hij zat al op de motor op een leeftijd waarop de meesten van ons nog moesten leren fietsen..... en is slechts langzaam aan steeds veeleisender motoren gaan rijden. De mensen in zijn omgeving zullen ook redelijk wat ervaring hebben kunnen bijdragen aan het leerproces van Rossi, z'n vader was ook een coureur. Maar z'n eerste motor zal ondanks dat vást en zeker geen R1 zijn geweest.....
Zelfs dan gaat Rossi nog wel eens onderuit, ongeacht hoeveel aanleg en ervaring hij heeft.

Wil je iemand met de aanleg van Rossi écht vergelijken met de gemiddelde motorrijder? Ik denk dat zelfs onder de getalenteerde motorrijders maar heel weinig mensen zitten met de aanleg van een Rossi. Ondanks dat stel jij dat je een getalenteerde beginner rustig met een ss-fiets met een slordige 150 tot 180 pk kunt laten beginnen.....
 
Nee, ik vind het juist makkelijk als vanachter de computer geroepen wordt dat het allemaal in het gashandje zit en je daarom bést op een dikke fiets kunt beginnen.

Slechts een deel van goed kunnen motorrijden zit 'm in de aanleg die een rijder er voor heeft. In aanleg kan een beginnend motorrijder een Rossi in spé zijn. Maar er is meer, veel meer.

Wat jij totaal onderschat is het deel "ervaring". Zonder regelmatig te hebben ervaren hoe een specifieke motor reageert op het gas, op de remmen, op het sturen, op lichaamsverplaatsing, inveren bij remmen enz. enz. kun je, hoeveel aanleg je ook hebt, gewoon niet weten wat er gebeurt. Dat is nog veel lastiger onder wisselende omstandigheden van wegdek, weer enz. enz.
Dan moet je ook nog ervaren hoe je zelf reageert als het lastig wordt, verstijf je, reageer je totaal contra, noem maar op.
Daarnaast moet je leren wanneer je fiets waarschuwt dat de grens is bereikt en hoe je dan moet reageren. Da's een hoop......

Kijk dan eens naar een getalenteerde rijder als Rossi en het leerproces dat hij heeft moeten ondergaan. Hij zat al op de motor op een leeftijd waarop de meesten van ons nog moesten leren fietsen..... en is slechts langzaam aan steeds veeleisender motoren gaan rijden. De mensen in zijn omgeving zullen ook redelijk wat ervaring hebben kunnen bijdragen aan het leerproces van Rossi, z'n vader was ook een coureur. Maar z'n eerste motor zal ondanks dat vást en zeker geen R1 zijn geweest.....
Zelfs dan gaat Rossi nog wel eens onderuit, ongeacht hoeveel aanleg en ervaring hij heeft.

Wil je iemand met de aanleg van Rossi écht vergelijken met de gemiddelde motorrijder? Ik denk dat zelfs onder de getalenteerde motorrijders maar heel weinig mensen zitten met de aanleg van een Rossi. Ondanks dat stel jij dat je een getalenteerde beginner rustig met een ss-fiets met een slordige 150 tot 180 pk kunt laten beginnen.....

Misschien kunnen we dan concluderen dat beide dingen roepen te makkelijk is.
In grote lijnen ben ik het ook wel met je eens (zie dik gedrukte) zonder ervaring te onderschatten. Hierbij wel de kanttekening plaatsen dat zelfs de meest ervaren rijder een paniekreactie kan hebben.

En hier komen we dus op het punt waar ik van jou en Reaper van mening verschil.
Ik ben van mening dat het niet uitmaakt op welke motor je ervaring op moet doen.
Sterker nog als je ervaring op gaat doen op een "beginners motor" en je stapt daarna over op een R1, GSXR1000 of ZX10R of whatever pk bom dan zul je toch weer opnieuw moeten leren rijden. Natuurlijk neem je dan iets meer ervaring mee maar zoals je zelf stelt je zult moeten leren hoe een specifieke motor reageert.

En waarom de vergelijking met Rossi van stal wordt gehaald weet ik niet maar circuitrijden en straatrijden zijn 2 verschillende stylen van rijden.
Hoewel sommige proberen dusdanig op straat te rijden zullen deze straatcoureurs op het circuit merken dat ze toch niet zo hard / goed rijden wanneer ze eenmaal op het circuit staan.

Ik wil het bij deze reactie laten. Hoewel jullie zeker punten hebben waar ik me in kan vinden blijven onze menigen enigszins uit elkaar staan, wat op zich alleen maar goed is maar verdere discussie wel onzinnig maakt.


@ Reaper inderdaad veel te vroeg voor mij ook....maar komt wel een keer goed
SS, chopper, naked...het is mij om het even...zoals ik al eerder zei het maakt in mijn beleving echt niet uit....misschien dat het op de ene motor iets langer duurt dan op de andere dat kan maar verder zie mijn tekst hierboven.
 
Laatst bewerkt:
En hier komen we dus op het punt waar ik van jou en Reaper van mening verschil.
Ik ben van mening dat het niet uitmaakt op welke motor je ervaring op moet doen.
Sterker nog als je ervaring op gaat doen op een "beginners motor" en je stapt daarna over op een R1, GSXR1000 of ZX10R of whatever pk bom dan zul je toch weer opnieuw moeten leren rijden. Natuurlijk neem je dan iets meer ervaring mee maar zoals je zelf stelt je zult moeten leren hoe een specifieke motor reageert.

Maar een groot deel van het leren rijden in het verkeer zit hem in het vroegtijdig herkennen van gevaarlijke situaties, en daarop leren anticiperen. Een kneedown kunnen maken of stepjes schrapend over een klaverblad gaan houdt je niet in leven; snel een gevaarlijk kruispunt kunnen overzien en de juiste acties ondernemen wel. (het vergroot in ieder geval fors je kansen). Veilig motorrijden is tijd voor jezelf creëren; voldoende tijd om te observeren, en voldoende tijd om te handelen. Hoeveel tijd je nodig hebt hangt af van de omstandigheden en vooral van je ervaring.

Een gemiddelde beginner is met een supersport zo bezig met de beheersing van de motor dat er maar weinig hersencapaciteit overblijft om echt te leren motorrijden. Daarnaast laat een gemiddelde beginner zich, door een gebrek aan ervaring, nog makkelijk verrassen, en is een supersport nu niet meteen de ideale fiets voor ongecontroleerde schrikreacties.

Natuurlijk moet ik ook door een behoorlijk leerproces wanneer ik nu op een ZX10R stap. Maar ik heb al wel jarenlang ervaring in het verkeer, dus op dat gebied heb ik een forse voorsprong op een beginner die direct op een supersport stapt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan