Dopey heeft een R1
MF veteraan
Er schijnt ook geen verband te zijn tussen vermogen en ongevallen. Maar er is dus wél een onderbouwing op feiten. Jij noemt het een mening, maar daarmee negeer je zaken die wél objectief te zien zijn. Het karakter en de grenzen van een supersport zijn gewoon vast te stellen. En de ervaring leert dat een beginner nog moet leren de reacties van een motor op de grens te herkennen. Dat zijn dus een aantal gegevens waar je uit kunt distilleren dat een supersport gewoon geen geschikte motor is om op te starten.
Karakter en grenzen zijn inderdaad objectief vast te stellen.
Maar daarna spreek je van de ervaring leert...welke ervaring?? ervaring van wie?? Dit is niet objectief vastgesteld. Dit is een aanname welke met grote zekerheid vastgesteld kan worden. Maar als je deze 2 samenvoegd tot je mening heb je een feit en een algemene gedachte welke je stelling onderbouwd. Dit maakt het nog geen objectief gemeten feit.
Ik heb een tijdje terug trouwens wel een rapport gezien waarin de cijfers lieten zien dat vooral sportmotoren vaker in de ongevalsstatistieken terecht komen. En dat terwijl er in de top 20 van de verkochte motoren in de eerste helft van dit jaar twee echte sportmotoren staan. De gsx-r750 en de BMW S1000R, dus de aantallen zullen het ook niet zijn. Daar zouden nog het aantal kilometers die op verschillende types afgelegd worden bij betrokken moeten worden
Zal best dat, dat rapport er is. Maar wordt er veband gelegd met beginnende bestuurders of alleen dat sportmotoren vaker betrokken zijn? Wellicht is dit doordat de rijstijl van de bestuurders van deze motoren dusdanig anders is dat ze een verhoogd risico hebben. Dit is een kwestie van interpretatie van het rapport. Ik ken het niet dus kan er verder neit over oordelen.
Ik pretendeer niet absolute waarheden te verkondigen, maar de eigenschappen van een bepaald type motor zijn een feit, hoe onervaren mensen kunnen reageren is ook vast te stellen en die samen zorgen voor een vrij goed onderbouwde conclusie. Dat een beginner niet veilig op een ss kán rijden zeg ik niet. Ik zeg alleen dat het moeilijker is om het goed te leren en dat je meer risico neemt met de keuze voor een dergelijke motor.
eigenschappen van een motor zijn vrij objectief vast te stellen ben ik met je eens. Hoe mensen deze ervaren weer niet.
Hoe onervaren mensen erop reageren is dan ook per persoon afhankelijk en slecht globaal vast te leggen. De ene persoon leert sneller dan de andere. hiermee is het wel een onderbouwing maar een onderbouwing van jouw mening..Niets mis mee maar wederom niet de objectieve meting waar je het steeds over had.
Tegen over jouw mening zet ik dan ook mijn mening dat er op een ss prima te leren rijden is met even veel risico als op ieder andere motor. is een mening welke net zo min objectief te onderbouwen is als jouw mening. Maar er gebeuren niet alleen ongelukken met ss motoren en er vallen genoeg mensen met lessen. Ongelukken zijn dus niet soort motor gebonden.
Mijn opmerking over 20 jaar geleden trek je trouwens wel wat uit z'n verband. De huidige generatie sportmotoren is zo doorontwikkeld dat de genoemde problemen gewoon veel sterker aanwezig zijn.
Klopt deed ik heel bewust omdat jij wel heel makkelijk aan het feit voorbij ging dat de lesmotoren en lesmethoden ook doorontwikkeld zijn.
Trouwens, wat jij tegen mijn stelling in brengt is dus écht een mening die niet te onderbouwen is, maar uit gaat van jouw opvattingen. Er zullen zat mensen zijn die op een supersport begonnen zijn en nu nog vrolijk rond rijden. En mensen die op een 250 ninja die de eeuwige circuits bezoeken, maar dáár baseer je geen advies op
Zoals ik hierboven al beschreef jou stelling zijn ook gebasseerd op je mening. Tuurlijk laat je feiten zien en die ontken ik ook niet. Maar vervolgens combineer je die met jou interpretatie van een algemene aanname. Hiermee is het niet objectief gemeten. Dat alles valt en staat met de bestuurder (mijn stelling) onderbouw je laatste 2 zinnen.
Het feit dat er motorrijders rijden onderbouwt mijn stelling dat hun (externe factoren nagelaten) bepalen of het goed blijft gaan of niet.
Lees (in dit topic of ergens anders) over de marges tussen de eerste waarschuwing die zo'n motor geeft en het punt dat het echt mis gaat en dan snap je misschien wat ik bedoel. Dat zijn feiten.
Die marges worden niet alleen bepaald door het type motor. Hier spelen veel factoren een rol. Het gaat hier wederom om de interpretatie van de waarschuwing dit is de bestuurder en niet het soort motor welke de doorslaggevende rol heeft.
Ook hier weer de belerend overkomende zin dan snap je misschien wat ik bedoel...wie zegt dat ik het niet snap?? Ik probeer je alleen uit te leggen dat in mijn beleving de door jou objectieve feiten niet zo objectief zijn.
Wat ik wel om me heen zie (en dat is dus wellicht niet een objectief feit) is dat ss beginners vaak vreselijk veel vertrouwen in hun banden en weglegging hebben. Ze gaan ook al vaak vrij snel behoorlijk hard door een bocht, maar doen ze dat ook veilig? Het zal met de capaciteiten van een ss een hele tijd duren voor ze in de buurt komen van een waarschuwingsgebied en leren ze adequaat op dergelijke waarschuwingen te reageren? Dat is dus altijd een onzekere factor, eentje die je niet van tevoren kunt bepalen
Ik ken inderdaad iemand die heeft zijn rijbewijs nog niet, gaat regelmatig met me mee naar het circuit en die hou ik niet bij...gezien het feit dat hij zijn materiaal heel thuis brengt durf ik te zeggen dat hij "veilig" de bochten neemt.
Dikgedrukte ben ik absoluut met je eens...daarom ook mijn stelling het valt of staat met de bestuurder. de een snapt wel de reactie van de motor en zal een noodsituatie goed doorstaan. De ander denkt wat minder en komt er minder goed door...maar ook dit kan op andere motoren gebeuren en heeft dus in essentie niets met het type motor te maken.
Jij mag dat van mening zijn, maar je geeft geen argumenten of onderbouwing. De mate waarin de motor aandacht nodig heeft (zithouding, extreme remmen, soms nogal bruut afgegeven vermogen, vergevingsgezindheid van het rijwielgedeelte) verschilt dus wél
Het verschilt ja maar daarmee is nog niet objectief vastgesteld dat het daarmee geen beginners motor is...onhanding kan..afhankelijk van de bestuurder.
geen argumenten?? Ik geef genoeg argumenten..de belangrijkste dat alle argumenten genoemd om geen ss te nemen als eerste motor voor iedere willekeurige motor kan gelden. Onderbouwing misschien niet altijd even goed maar daarom noem ik het ook mijn mening. Daar tegenover staat dat jouw objectieve onderbouwing ook niet zo objectief zijn als je in eerste instantie zegt. Je eigen onderbouwing bevat wel feiten maar deze feiten op zich bevestigen niet je mening daarvoor gebruik je interpretaties van aannames. Waar op zich niets mis mee is alleen is het geheel geen objectief feit.
Karakter en grenzen zijn inderdaad objectief vast te stellen.
Maar daarna spreek je van de ervaring leert...welke ervaring?? ervaring van wie?? Dit is niet objectief vastgesteld. Dit is een aanname welke met grote zekerheid vastgesteld kan worden. Maar als je deze 2 samenvoegd tot je mening heb je een feit en een algemene gedachte welke je stelling onderbouwd. Dit maakt het nog geen objectief gemeten feit.
Ik heb een tijdje terug trouwens wel een rapport gezien waarin de cijfers lieten zien dat vooral sportmotoren vaker in de ongevalsstatistieken terecht komen. En dat terwijl er in de top 20 van de verkochte motoren in de eerste helft van dit jaar twee echte sportmotoren staan. De gsx-r750 en de BMW S1000R, dus de aantallen zullen het ook niet zijn. Daar zouden nog het aantal kilometers die op verschillende types afgelegd worden bij betrokken moeten worden
Zal best dat, dat rapport er is. Maar wordt er veband gelegd met beginnende bestuurders of alleen dat sportmotoren vaker betrokken zijn? Wellicht is dit doordat de rijstijl van de bestuurders van deze motoren dusdanig anders is dat ze een verhoogd risico hebben. Dit is een kwestie van interpretatie van het rapport. Ik ken het niet dus kan er verder neit over oordelen.
Ik pretendeer niet absolute waarheden te verkondigen, maar de eigenschappen van een bepaald type motor zijn een feit, hoe onervaren mensen kunnen reageren is ook vast te stellen en die samen zorgen voor een vrij goed onderbouwde conclusie. Dat een beginner niet veilig op een ss kán rijden zeg ik niet. Ik zeg alleen dat het moeilijker is om het goed te leren en dat je meer risico neemt met de keuze voor een dergelijke motor.
eigenschappen van een motor zijn vrij objectief vast te stellen ben ik met je eens. Hoe mensen deze ervaren weer niet.
Hoe onervaren mensen erop reageren is dan ook per persoon afhankelijk en slecht globaal vast te leggen. De ene persoon leert sneller dan de andere. hiermee is het wel een onderbouwing maar een onderbouwing van jouw mening..Niets mis mee maar wederom niet de objectieve meting waar je het steeds over had.
Tegen over jouw mening zet ik dan ook mijn mening dat er op een ss prima te leren rijden is met even veel risico als op ieder andere motor. is een mening welke net zo min objectief te onderbouwen is als jouw mening. Maar er gebeuren niet alleen ongelukken met ss motoren en er vallen genoeg mensen met lessen. Ongelukken zijn dus niet soort motor gebonden.
Mijn opmerking over 20 jaar geleden trek je trouwens wel wat uit z'n verband. De huidige generatie sportmotoren is zo doorontwikkeld dat de genoemde problemen gewoon veel sterker aanwezig zijn.
Klopt deed ik heel bewust omdat jij wel heel makkelijk aan het feit voorbij ging dat de lesmotoren en lesmethoden ook doorontwikkeld zijn.
Trouwens, wat jij tegen mijn stelling in brengt is dus écht een mening die niet te onderbouwen is, maar uit gaat van jouw opvattingen. Er zullen zat mensen zijn die op een supersport begonnen zijn en nu nog vrolijk rond rijden. En mensen die op een 250 ninja die de eeuwige circuits bezoeken, maar dáár baseer je geen advies op
Zoals ik hierboven al beschreef jou stelling zijn ook gebasseerd op je mening. Tuurlijk laat je feiten zien en die ontken ik ook niet. Maar vervolgens combineer je die met jou interpretatie van een algemene aanname. Hiermee is het niet objectief gemeten. Dat alles valt en staat met de bestuurder (mijn stelling) onderbouw je laatste 2 zinnen.
Het feit dat er motorrijders rijden onderbouwt mijn stelling dat hun (externe factoren nagelaten) bepalen of het goed blijft gaan of niet.
Lees (in dit topic of ergens anders) over de marges tussen de eerste waarschuwing die zo'n motor geeft en het punt dat het echt mis gaat en dan snap je misschien wat ik bedoel. Dat zijn feiten.
Die marges worden niet alleen bepaald door het type motor. Hier spelen veel factoren een rol. Het gaat hier wederom om de interpretatie van de waarschuwing dit is de bestuurder en niet het soort motor welke de doorslaggevende rol heeft.
Ook hier weer de belerend overkomende zin dan snap je misschien wat ik bedoel...wie zegt dat ik het niet snap?? Ik probeer je alleen uit te leggen dat in mijn beleving de door jou objectieve feiten niet zo objectief zijn.
Wat ik wel om me heen zie (en dat is dus wellicht niet een objectief feit) is dat ss beginners vaak vreselijk veel vertrouwen in hun banden en weglegging hebben. Ze gaan ook al vaak vrij snel behoorlijk hard door een bocht, maar doen ze dat ook veilig? Het zal met de capaciteiten van een ss een hele tijd duren voor ze in de buurt komen van een waarschuwingsgebied en leren ze adequaat op dergelijke waarschuwingen te reageren? Dat is dus altijd een onzekere factor, eentje die je niet van tevoren kunt bepalen
Ik ken inderdaad iemand die heeft zijn rijbewijs nog niet, gaat regelmatig met me mee naar het circuit en die hou ik niet bij...gezien het feit dat hij zijn materiaal heel thuis brengt durf ik te zeggen dat hij "veilig" de bochten neemt.
Dikgedrukte ben ik absoluut met je eens...daarom ook mijn stelling het valt of staat met de bestuurder. de een snapt wel de reactie van de motor en zal een noodsituatie goed doorstaan. De ander denkt wat minder en komt er minder goed door...maar ook dit kan op andere motoren gebeuren en heeft dus in essentie niets met het type motor te maken.
Jij mag dat van mening zijn, maar je geeft geen argumenten of onderbouwing. De mate waarin de motor aandacht nodig heeft (zithouding, extreme remmen, soms nogal bruut afgegeven vermogen, vergevingsgezindheid van het rijwielgedeelte) verschilt dus wél
Het verschilt ja maar daarmee is nog niet objectief vastgesteld dat het daarmee geen beginners motor is...onhanding kan..afhankelijk van de bestuurder.
geen argumenten?? Ik geef genoeg argumenten..de belangrijkste dat alle argumenten genoemd om geen ss te nemen als eerste motor voor iedere willekeurige motor kan gelden. Onderbouwing misschien niet altijd even goed maar daarom noem ik het ook mijn mening. Daar tegenover staat dat jouw objectieve onderbouwing ook niet zo objectief zijn als je in eerste instantie zegt. Je eigen onderbouwing bevat wel feiten maar deze feiten op zich bevestigen niet je mening daarvoor gebruik je interpretaties van aannames. Waar op zich niets mis mee is alleen is het geheel geen objectief feit.