Electra vraagje, Is er een lek van plus-accu naar frame?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.124
8.248
Assen
Accu was stuk, vrij plots dus accu vervangen.
Ik vond 't plotse stukgaan defect dus gaan meten.
-Ik meet geen accuspanning tussen plus en massa/frame.
-Ik meet WEL accuspanning tussen min-accu en frame (als ik de zekering tussen min en massa er uit haal)
Duss. het hele frame is nu plus?
(ik ben al aan het meten maar kan de bron/lek nog niet vinden)
-Zekering tussen min en frame blijft heel. Accu loopt ook niet snel leeg.

Het gaat om de diesel enfield. Ik heb de spanningsregelaar (er zit een 300W wisselstroomdynamo op) ontkoppeld, dat maakt niet uit..

De titel is eigenlijk mijn vraag.. heb ik dit goed?
 
De accu is nieuw (dus geen corrosie op polen, de oogjes zijn ook schoon), plus zit aan plus en min op min. Voor de veiligheid accu er nu af en ladertje voor in de plek.
@Janbros heb toch verteld wat ik heb gemeten in openingspost?
en als er draadbreuk zou zijn, zou ik toch geen spanning op de min hebben?

Alle verlichting etc doet het wel.
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg in de OP.
Er is GEEN spanningsverschil tussen frame en plus, dat is raar.
Er is WEL spanningsverschil tussen min en frame.(met de zekering tussen min en frame er uit..)
Er staat dus spanning tussen de min en het frame, en NIET tussen de plus en het frame..

Het is een meting die niks zegt.

Je hebt de zekering tussen frame en min verwijderd. Dan is je frame 'zwevend'. Oftewel, het is geen harde massa meer.

Je frame is nog wel aangesloten met verbruikers, zoals een lamp of iets van je voertuig elektronica. En dat hangt weer aan de plus, ook al is het uitgeschakeld.

Elektrische 'schakelaars', zoals mosfets en transistors hebben altijd een kleine lekstroom. Omdat je frame nu niet aan de massa hangt en die stroom dus niet kan wegvloeien gaat daar de spanning omhoog ten opzichte van de accu min. En daarom meet je daar potentiaal verschil.

Stop de zekering terug en je frame is weer gelijk aan de min van je accu.
 
Sammie, als je een maat geeft kan ik je zo'n koellichaam toesturen

je verplaatst alleen het grondvlak, daar heb je geen klote aan. Je moet grondkoelvlak vergroten en dat begint dus pas als het plaatje groter wordt dan het apparaat wat er op zit. De dikte telt iets mee en het voordeel dat het plaatje wat warmte kan opslaan van de SR, daarna houdt het gewoon op, er zullen dus koelribben op moeten zitten, anders ben je jezelf en je SR aan het belazeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
1603353676983.png


Ik denk soiets, als je hier de SR ondersteboven onder schroeft en dat kan op je spatbord heb je een ideale opstelling
 
Dus regelaar uiteraard op platte stuk en ribbels richting spatbord.. Check! Het ding moet groter zijn dan regelaar zelf? Direct op een groot ijzeren opp. koelt misschien beter?... maar deze motor heeft nergens vlakke stukken
Ik doe je PB!
 
Ik stuur je er 4. Ondanks dat die middenste wat groter is lijkt me die het meest gunstig. Op de platte kant je SR en door de gaatjes kan je hem met M4 bouten zo aan je spatbord naken. De linkse baart qua warmteafgifte het minste zorg. Bekijk bijlage 1556297
Ik houd van je en wil een kind van je!
 
matjes heb ik dacht ik nog niet gezien, wel plaatjes die zijn dan dacht ik van mika, die zijn er voor om het te koelen component electrisch te isoleren van het koelblok. bij een component heeft het koelvlak een electrisch potentiaal, bij een transistor is dat b.v. de collector.
 
matjes heb ik dacht ik nog niet gezien, wel plaatjes die zijn dan dacht ik van mika, die zijn er voor om het te koelen component electrisch te isoleren van het koelblok. bij een component heeft het koelvlak een electrisch potentiaal, bij een transistor is dat b.v. de collector.
Oh, kijk, dit... Mica was al opgevolgd door kunststof maar nu is dat een of andere siliconenmatje, vrij dik

1603394701092.png
 
Mica deed het goed, is een delfstof hè. Het werd ook gebuikt voor kachelruitjes, dus enige vorm van geleiding... ik weet het, kachels stralen...
 
Isolatieplaatjes hebben een thermische weerstand die het koelen verslechterd. Je wilt het oppervlak tussen transistor en koelelement zo groot mogelijk hebben. Om de minuscuul kleine gaatjes ook warmtegeleidend te maken gebruik je koelpasta. Deze zelfde pasta gebruik je ook als je mica plaatjes gebruikt. Gebruik je de siliconen plaatjes dan is de pasta overbodig omdat het siliconenplaatje zo soepel is dat het de poriën zelf opvult.
 
Goed, het spil wat RobRD me opstuurt geeft luchtkoeling en geen koeling via vb. het spatbord.. (wat indien vlakke pasdinges van zichzelf een koelrib zou zijn)
Zou via de alu koeldinges net zo goed/beter/minder werken?
 
Goed, het spil wat RobRD me opstuurt geeft luchtkoeling en geen koeling via vb. het spatbord.. (wat indien vlakke pasdinges van zichzelf een koelrib zou zijn)
Zou via de alu koeldinges net zo goed/beter/minder werken?
Dat je daaraan twijfelt, Anders hadden er wel spatborden op je cilinderkop gezeten, en spatborden in die inverters en UPSsen

Nee, de beste koeling die je kan hebben is een spatbord , als het maar wel van aluminium is, vlak en met koelvinnen :X
 
Goed, net info gekregen van iemand dat bij de meeste motoren de plus van de accu altijd rechtsreeks ik verbinding staat met de regelaar, en het geen kwaad kan.
Om het nu weer te veranderen terwijl ik alles net af heb vind ik ook zowat.
wel, ook al moet ik er een extra plus draad voor trekken, denk ik aan een relais maar snap/zie niet hoe ik die via de schakelaar kan laten werken EN de laderij gewoon werkt.. Ligt aan mij, misschien na meer koffie nog eens proberen (dat de laadspanning nu over de schakelaar gaat is misschien ook minder ideaal?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan