Electra vraagje, Is er een lek van plus-accu naar frame?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.124
8.248
Assen
Accu was stuk, vrij plots dus accu vervangen.
Ik vond 't plotse stukgaan defect dus gaan meten.
-Ik meet geen accuspanning tussen plus en massa/frame.
-Ik meet WEL accuspanning tussen min-accu en frame (als ik de zekering tussen min en massa er uit haal)
Duss. het hele frame is nu plus?
(ik ben al aan het meten maar kan de bron/lek nog niet vinden)
-Zekering tussen min en frame blijft heel. Accu loopt ook niet snel leeg.

Het gaat om de diesel enfield. Ik heb de spanningsregelaar (er zit een 300W wisselstroomdynamo op) ontkoppeld, dat maakt niet uit..

De titel is eigenlijk mijn vraag.. heb ik dit goed?
 
Even kijken, ik kom dan op zo iets uit;
Betekend dat ik een dikke plus-draad extra van accu richting koplamp/schakelaar moet trekken.
Klopt dit? (moet nodig koffie kopen)
strkrrelais.jpg
 
Als het goed is is de lekstroom door de regelaar zo klein dat dat geen probleem is. Ik zou daarom het relais achterwege laten en hem zoals bij alle motoren direct aansluiten.
 
Je had er even iemand bij moeten halen voordat je begon.
Via een forum krijg je dit.

Maar dat is van de andere kant ook weer de charme.
En je leert werken met tangen enz, en met de volgende vakantie heb je geen stroomschema nodig.
 
Jammie is het overzicht al lang kwijt :o _O-



Edit: alhoewel, deze keer lijkt het toch iets anders dan anders.
Maar nog wel weer inderdaad veel bytes die opgeofferd worden.
 
Laatst bewerkt:
Wel ik had dit nwe schema hier ook neergeplempt omdat ik de tip kreeg verbinding accu/regelaar idd over een schakelaar te laten lopen, dat is nu gebeurd. Het zal gerust werken.
Eerst maar de nwe regelaar op z´n plek en kijken hoe het nu werkt.
Iets met meer wegen en een oude Italiaanse stad..
 
Spanningsregelaar... Zolang dat ding niet rijdt is een verkeersregelaar te veel van het goede
Wel, met de remmen van dit ding.. ;)
@ Robinjo ik heb de toko gemaild (verteld 12V 300W permanente-magneten dynamo) en kreeg er 1 aangeraden..
 
Wel, met de remmen van dit ding.. ;)
@ Robinjo ik heb de toko gemaild (verteld 12V 300W permanente-magneten dynamo) en kreeg er 1 aangeraden..

Ziet er goed uit, en 3 jaar garantie. :Y
 
Ik had vannacht en helder idee..
Als ik via een relais wil schakelen, hoef ik helegaar geen nieuwe draad vanaf de accu richting koplamphuis te trekken, doch kan een aftakking maken van de huidige (dikke)plus kabel die nu naar de schakelaar gaat? Je krijgt dan dit..
 

Bijlagen

  • nwschemarelais.jpg
    nwschemarelais.jpg
    234,8 KB · Weergaven: 6
Waarschijnlijk is het pakketje van Rob gisteren bij de buren aangekomen toen ik na zessen weg was?
Argh zal het nieuwe ding werken? Zoniet waarom niet? Heb ik dan wat verkeerd bedraadseld? Maar het zou zo moeten werken? Of toch niet?
Stay tuned...
 
Ik heb de aluminium koelelementjes van RobRD binnen maar zie dat de grondplaat van de regelaar niet vlak is. hij 'kantelt' op het koelelement dus het contactoppervlak is beperkt.
Is dit;
A- geen probleem?
B- beter monteren met koelpasta?
(regent dat er niet tussenuit?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan