Elefant gekocht ... en nu?

ff alles loshalen is vaak genoeg.
olie moet je wel snel naar kijken, is de gebruikte olie misschien te dun, of is het standaard bij die dingen als controle lampje?
 
Gezeik zeg, ga echt niet kopen op een veiling, kan je er niet mee terug, en zo goedkoop zag het er allemaal niet uit hoor. Waren naar mijn idee nog steeds hoofdprijzen voor iets waarvan je niet weet wat je koopt.
 
ff alles loshalen is vaak genoeg.
Heb je het dan over de oliesensor? Of over de vork?
olie moet je wel snel naar kijken, is de gebruikte olie misschien te dun, of is het standaard bij die dingen als controle lampje?
Nope. Er zit (nieuwe) 10W40 in, volgens het boekje. Ik maakte me ook al zorgen. Maar zodra ik een heel klein tikje gas (200 toeren) bij geef gaat het lampje weer uit. Loopt ie weer stationair dan gaat na een paar seconden het lampje weer aan. Echt fijn is het niet nee.
 
Gezeik zeg, ga echt niet kopen op een veiling, kan je er niet mee terug, en zo goedkoop zag het er allemaal niet uit hoor. Waren naar mijn idee nog steeds hoofdprijzen voor iets waarvan je niet weet wat je koopt.
Sommige wel, sommige niet. Ik heb 2150 voor mijn Elefant betaald. Particulier heb ik er een voor 2750 gezien. Bij motorzaken vliegt het meteen naar de 4000. Voor het verschil kun je heel wat doen.

Het is een gok ja. Klopt. Maar ik vind het leuk om wat te klussen aan mijn motor. Het was een bewuste keuze.
 
O? Hoef ik niet de olie en de veren er ook uit te trekken :+
Ik ga het subtiel doen. Wielmoer ook maar losdraaien.
Als je alleen de wielas en de onderste kroonplaat boutjes loshaalt (wel erin laten zitten), dan paar keer inveren en wiebelen, de boel weer vast draaien en presto
 
Als je alleen de wielas en de onderste kroonplaat boutjes loshaalt (wel erin laten zitten), dan paar keer inveren en wiebelen, de boel weer vast draaien en presto
Klinkt simpel. Dat moet mij zelfs lukken :)


Zaterdag heb ik weer tijd. Dan effe experimenteren.
 
Als je alleen de wielas en de onderste kroonplaat boutjes loshaalt (wel erin laten zitten), dan paar keer inveren en wiebelen, de boel weer vast draaien en presto
Goed, dat werkt dus niet. Na veel geruk en getrek had ik het stuur uiteindelijk iets rechter. Alleen nu wijkt de motor van zijn lijn af als ik het stuur los laat. Kut! Vanavond de bovenste kroonplaat loshalen ofzo. Kijken of dat meer doet.

Plus mijn oliesensor of -pomp is naar zijn grootje. Moet ik straks nog effe checken. Ik was gisteren wat aan het scheuren. Ding rijdt als een dolle! Stuurt gemakkelijk en schuin dat ie gaat/moet. Plost begint voorzichtig het olielampje te branden. Snel stoppen op het fietspad en het een en ander checken. Niets gevonden. Wat nu dan? Kwartiertje met mijn maat staan overleggen of we de ANWB zouden bellen. Beetje zitten redeneren. Oliesensor heeft zijn betse tijd gehad, lekt ook olie, dus misschien is het die wel.

Olifant weer gestart, oliedruklampje gaat uit. Mooi. Voorzichtig doorrijden dan maar. na een kleinde kilometer begint het lampje weer te branden. Ik verklaar de oliesensor voor overleden en rijd stug door. Met samengeknepen billen terug naar huis. Geen vast worm of wat voor loper dan ook gehad.

Ik baal wel. Straks maar effe een nieuwe sensor bestellen en misschien een motorzaak eens naar die vork laten kijken. Als die krom is dan is mijn voordeeltej als snel op B|
 
Goed, dat werkt dus niet. Na veel geruk en getrek had ik het stuur uiteindelijk iets rechter. Alleen nu wijkt de motor van zijn lijn af als ik het stuur los laat. Kut! Vanavond de bovenste kroonplaat loshalen ofzo. Kijken of dat meer doet.
Ik baal wel. Straks maar effe een nieuwe sensor bestellen en misschien een motorzaak eens naar die vork laten kijken. Als die krom is dan is mijn voordeeltej als snel op B|

Hmm, rechtheid vorkpoten tov elkaar kun je checken door een spiegel tegen beide aan te leggen. Of ff eruit halen dan zie je t wat sneller. En voor Yamaha's verkoopt Roukama vork binnenpoten voor rond de 100€ p/st misschien ook voor de jouwes?
 
Hmm, rechtheid vorkpoten tov elkaar kun je checken door een spiegel tegen beide aan te leggen. Of ff eruit halen dan zie je t wat sneller. En voor Yamaha's verkoopt Roukama vork binnenpoten voor rond de 100€ p/st misschien ook voor de jouwes?
Kun je die truuk met de spiegel wat beter uitleggen? Ik kan me er wel iets bij voorstellen maar ik snap het niet helemaal.
 
Hmm, rechtheid vorkpoten tov elkaar kun je checken door een spiegel tegen beide aan te leggen. Of ff eruit halen dan zie je t wat sneller. En voor Yamaha's verkoopt Roukama vork binnenpoten voor rond de 100€ p/st misschien ook voor de jouwes?
Hoi Baffo, kun je de truuk met de spiegel wat verduidelijken? Ik snap het niet goed.

Ik denk dat ik toch de hele voorpoten eens uit elkaar ga trekken. Voor mijn gevoel is de ingaande demping niet goed meer. Hij springt nogal. Effe open maken en nieuwe olie er in. Heb ik dat ook weer ee keer gedaan.

Ik heb mijn oliesensor vervangen door een mooi Ducati exemplaar en nu lekt ie gelukkig ook niet meer *O* Helaas besoot nu de afdichting van de temperatuursensoor te gaan lekken -O-

Ach ja. Werk hebben is niets. Maar werk houden ...
 
Hoi Baffo, kun je de truuk met de spiegel wat verduidelijken? Ik snap het niet goed.
Een spiegel is vlak, als je die tegen beide binnenpoten aanhoudt (terwijl alles nog gemonteerd is) en de vorkpoten zijn recht, dan zou de spiegel mooi vlak tegen de vorkpoten moeten aanliggen, zonder wiebel of kantelmoment
Ik denk dat ik toch de hele voorpoten eens uit elkaar ga trekken. Voor mijn gevoel is de ingaande demping niet goed meer. Hij springt nogal. Effe open maken en nieuwe olie er in. Heb ik dat ook weer ee keer gedaan.
Mja uit elkaar halen en op een vlakke ondergrond je binnenpoten rollen zie je t snel genoeg idd, alleen hoeft ie voor olie verversen niet uit elkaar lijkt me
 
Hoe gaat het met de elephant?
Ik vind het interessant om te lezen, dus houd ons op de hoogte!
(Heb zelf ook die veiling gekeken, maar ik heb veels te weinig verstand van motoren om het aan te durven).

Groeten.
 
Hoe gaat het met de elephant?
Ik vind het interessant om te lezen, dus houd ons op de hoogte!
Prima! Ik rijd er geregeld op. Ik heb niet meer aan de voorvork geleurt dus hij trekt nog wat naar rechts. Zolang je het stuur vast houd heb je er geen last van. Als je het stuur los laat en je leunt naar links dan gaat ie nog rechtdoor het is maar minimaal.

Verder heb ik de oliedruksensor vervangen. Daar lekt ie nu niet meer en het oliedruklampje blijft braaf uit. Alleen lekt ie nu langs de olietemp meter.

Weet iemand eigenlijk hoe warm olie moet worden. De mijn komt net boven de 80 graden uit :? Zelfs na 20 min snelweg met 150 à 180 :X

Voorlopig heb ik weinig tijd. Ik moet de BMW nog controleren voordat we op vakantie gaan volgende week. Elefant blijft thuis dan '(
(Heb zelf ook die veiling gekeken, maar ik heb veels te weinig verstand van motoren om het aan te durven).
Ik heb er ook geen zak verstand van. Maar ik doe soms bewust "domme" dingen. Dat houdt het een beetje spannend. En ik beleef aan het sleutelen tot nu toe veel plezier. En als het me echt niet lukt breng ik hem weg. Ik heb financieel wat speelruimte omdat ik de motor zo goedkoop heb.

Ik wil eigenlijk ook de aandrijfriemen gaan vervangen. Da's wel een beetje eng. Als ik dat fout doe en er knapt er een kan ik het blok weg pleuren. maar dat komt pas na de vakantie.
 
OK, vakantie voorbij, klustijd aangebroken.

Of prutstijd liever gezegd. Ik ben dit weekeinde bezig geweest met de voorpartij. En hoe. Ik heb ontdekt dat als je allebij de doppen van de veerpoten afdraait dat hij dan van voor door de knieen gaat. En vervolgens op zijn zij omdat de standaard uit staat. Hoe dom kun je zijn :)

Maar goed, ik heb wel de koffie die in de vork zat vervangen voor mooie schone olie. Helaas kon ik geen 7.5W vinden en ben ik voor de 10W gegaan. Ben benieuwd.

De Olifant weer op twee poten krijgen was lastiger. Maar met een autokrik en een vriendelijke buurman komt dat allemaal goed. Hij staat weer netjes.

De uitlijning van de voorvork begint me nu echter wel veel zorgen te baren. Ik heb alle truks en tips om de vork uitgelijnd te krijgen gebruikt, maar helaas. Hij blijft getordeerd staan. Als mijn wiel rechtuit staat dan staat mijn stuur wel 10 graden naar rechts. Mooi irri B|

Maar goed. Vrijdag gaat ie naar de dealer voor nieuwe riemen, kleppen stellen en afstellen van de motor. Mogen zij even kijken of ze kunnen zien of er iets krom is. En wat er dan krom is. Ik hoop dat het niet te duur word.
 
Het is Kut met de hoofdletter K.

En ik heb mijn motor nog niet eens terug ook :(

Maar goed, het volgende is aan de hand. Vrijdag mijn motor weggebracht. Wordt ik in de loop van de middag gebeld dat ze hem niet af gaan krijgen. Van de klepbediening van beide uitlaatkleppen zijn de asjes gebroken. Daardoor zijn ze er anderhalf uur langer mee bezig. En dat halen ze niet meer op vrijdag.

Op zaterdag wordt ik gebeld dat ze tegen nog een probleem aangelopen zijn. De CO afstelschroeven bij de achterste cilinder zijn zo vastgerot dat ze ze met een linkse tap zullen moeten gaan verwijderen. En dan moeten de carbs er uit. Kost 3 uur ... En het CO staat zo slecht dat de achterste cilinder gegarandeerd warm en dus in de soep gaat lopen. Dinsdag gaan ze verder.

Valt vies tegen dus. Behoorlijk achterstallig onderhoud zei de monteur. Waarschijnlijk hebben ze bij de vorige onderhoudsbeurt de beschadigde asjes al gezien en toen de boel snel dicht gemaakt. Hopen maar dat ze niet nog meer tegen komen.

Het enige positive dat ze konden melden was over de voorvork. De stabilisator tussen de beide poten is krom. Die trekt de poten scheef en daardoor staat het stuur scheef als je rechtuit rijdt. Waarschijnlijk is dat weg als de stabilisator vervangen wordt.

Iemand nog een liggen toevallig *D

Al met al wordt het wel duur. Ze zitten nu op ongeveer €600 -O-
 
Ik heb na lang zoeken een nieuw luchtfilter gevonden. Aan de UFI filter die er in zat kon ik niet komen. Na wat navragen kwam ik er achter dat de Mahle LX532 er ook in past. Dat is een filter o.a. geschikt voor een Fiat Panda en Seicento :X

O well.

En het was hard nodig ook. Het filter dat er in zat had als productiedatum 03/95. Het zou me niet verbazen als het gewoon de orginele was :Y

06-luchtfilter-oud-en-nieuw__scaled_640.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan