Maat van me heeft er een 2009 r1 gekocht. Naar eigen zeggen had de motor een klein beurtje gehad (olie en oliefilter) en was alles verder in orde. Na het bezichtigen viel mij al direct op dat er schuim op de olie stond in het kijkvenstertje, dit ondanks afspraak dat de motor een beurtje zou krijgen voorafgaande aan de deal, oliefilter niet kunnen inspecteren op 'nieuwigheid'.
Verder werden we met de R1 de showroom uitgestuurd met toch zeker 200 ml liter aan benzine in de tank om vervolgens na 500 meter rijden stil komen te staan op een 2-baans autoweg. Ik kon in alle haast op zoek naar een tankstation tevens geluk dat ik met de auto was gevolgd i.p.v. direct naar huis gereden.
Beetje slordig in mijn optiek, zorg in ieder geval dat er een acceptabele hoeveelheid benzine in de tank zit zodra je weet waar de kopende partij ongeveer vandaan moet komen of een dusdanige hoeveelheid dat je mogelijkheid hebt om een tankstation te bereiken.
3 weken na de aanschaf accu verrot, weliswaar onder garantie vervangen maar toch een matig puntje vind ik, creëert bij mij een heel erg dozenschuif-imago, accu ff snel doormeten is geen megaklus.
Zowel kopende (maat van me) als verkopende partij niet horen reppen over de problematiek met de -uit Engeland geïmporteerde- R1's, dit voor wat betreft falende big-end-lagers. Dit was het eerste wat mij opviel bij een korte zoektocht via google, dit risico had ik persoonlijk proberen af te vangen door bijv. een langere garantieperiode proberen te onderhandelen.
Ik heb zelf een commerciële achtergrond (b2bsales) en denk een klein beetje te weten waar mensen/klanten/bedrijven enthousiast en blij van worden als het aankomt op de aanschaf van een product of dienst.
Mijn eerste indruk is enigszins twijfelachtig, voor mijn gevoel heeft deze zaak een hoog dozenschuif-gehalte(importmotoren uit engeland doorrammen), hoeft per definitie niet slecht te zijn maar getuigd in mijn optiek van niet veel passie voor het vak en waardering voor de klanten.