Super Blackbird
MF veteraan
In Das Motorrad nummer 4 van dit jaar staat een artikel over de verplichte aanpassing van alle nieuw verkochte motorfietsen naar de EURO-4 norm.
Alle nieuw ontwikkelde modellen vanaf 1 Januari 2016 moeten aan deze norm voldoen, en alle reeds bestaande modellen moeten per 1 Januari 2017 aan deze norm voldoen.
Op dit moment zijn er slechts 50 motormodellen die aan de norm voldoen, en is er een heel groot aantal dat niet aan de norm KAN voldoen. Die mogen dus niet meer geleverd worden, en verdwijnen dus compleet.
Deze normering is nu al de reden geweest om een aantal motormodellen versneld uit het programma te halen om te vookomen dat ze na dit jaar niet meer te verkopen zijn. Een paar voorbeelden hiervan zijn o.a. de BMW K1300S en de Yamaha XJR1300.
De meest verkochte motorfiets van de laatste jaren, de BMW R1200GS voldoet ook niet aan de norm, maar de verwachting is dat deze nog wel aan te passen is. Een merk als Harley Davidson heeft (nog?) geen enkel model dat aan de Euro-4 norm voldoet.
Behalve het feit dat deze aangescherpte millieunorm de rijbaarheid van motorfietsen meestal geen goed doet, zal het producaanbod ook enorm teruglopen. De verwachting is dat ongeveer de helft van alle modellen van verleden jaar volgend jaar niet meer geleverd mogen worden.....
Dit betekend dat je zou mogen verwachten dat aan het einde van dit jaar de niet meer toegelaten modellen massaal gedumpt zullen worden, ook al bestaat er een beperkte overgangsregeling voor de overstockmodellen.
Wat denken jullie: is deze regelgeving een voordeel of een nadeel? En waarom?
Alle nieuw ontwikkelde modellen vanaf 1 Januari 2016 moeten aan deze norm voldoen, en alle reeds bestaande modellen moeten per 1 Januari 2017 aan deze norm voldoen.
Op dit moment zijn er slechts 50 motormodellen die aan de norm voldoen, en is er een heel groot aantal dat niet aan de norm KAN voldoen. Die mogen dus niet meer geleverd worden, en verdwijnen dus compleet.
Deze normering is nu al de reden geweest om een aantal motormodellen versneld uit het programma te halen om te vookomen dat ze na dit jaar niet meer te verkopen zijn. Een paar voorbeelden hiervan zijn o.a. de BMW K1300S en de Yamaha XJR1300.
De meest verkochte motorfiets van de laatste jaren, de BMW R1200GS voldoet ook niet aan de norm, maar de verwachting is dat deze nog wel aan te passen is. Een merk als Harley Davidson heeft (nog?) geen enkel model dat aan de Euro-4 norm voldoet.
Behalve het feit dat deze aangescherpte millieunorm de rijbaarheid van motorfietsen meestal geen goed doet, zal het producaanbod ook enorm teruglopen. De verwachting is dat ongeveer de helft van alle modellen van verleden jaar volgend jaar niet meer geleverd mogen worden.....
Dit betekend dat je zou mogen verwachten dat aan het einde van dit jaar de niet meer toegelaten modellen massaal gedumpt zullen worden, ook al bestaat er een beperkte overgangsregeling voor de overstockmodellen.
Wat denken jullie: is deze regelgeving een voordeel of een nadeel? En waarom?
Laatst bewerkt: