EURO-4 norm, grootste aanpassing motoraanbod ooit!

Super Blackbird

MF veteraan
21 jun 2004
29.872
14.568
Purmerend
In Das Motorrad nummer 4 van dit jaar staat een artikel over de verplichte aanpassing van alle nieuw verkochte motorfietsen naar de EURO-4 norm.
Alle nieuw ontwikkelde modellen vanaf 1 Januari 2016 moeten aan deze norm voldoen, en alle reeds bestaande modellen moeten per 1 Januari 2017 aan deze norm voldoen.
Op dit moment zijn er slechts 50 motormodellen die aan de norm voldoen, en is er een heel groot aantal dat niet aan de norm KAN voldoen. Die mogen dus niet meer geleverd worden, en verdwijnen dus compleet.
Deze normering is nu al de reden geweest om een aantal motormodellen versneld uit het programma te halen om te vookomen dat ze na dit jaar niet meer te verkopen zijn. Een paar voorbeelden hiervan zijn o.a. de BMW K1300S en de Yamaha XJR1300.
De meest verkochte motorfiets van de laatste jaren, de BMW R1200GS voldoet ook niet aan de norm, maar de verwachting is dat deze nog wel aan te passen is. Een merk als Harley Davidson heeft (nog?) geen enkel model dat aan de Euro-4 norm voldoet.

Behalve het feit dat deze aangescherpte millieunorm de rijbaarheid van motorfietsen meestal geen goed doet, zal het producaanbod ook enorm teruglopen. De verwachting is dat ongeveer de helft van alle modellen van verleden jaar volgend jaar niet meer geleverd mogen worden.....

Dit betekend dat je zou mogen verwachten dat aan het einde van dit jaar de niet meer toegelaten modellen massaal gedumpt zullen worden, ook al bestaat er een beperkte overgangsregeling voor de overstockmodellen.

Wat denken jullie: is deze regelgeving een voordeel of een nadeel? En waarom?
 
Laatst bewerkt:
Deze regel is een nadeel, omdat de ontwikkel kosten van een motorfiets zullen stijgen. Maar tegelijkertijd was deze maatregel te verwachten. De autowereld is al aan euro 6 bezig, dus ook de motor wereld staat nog wat te wachten. Om prestatie niveau's op peil te houden, zal de cilinderinhoud wel verder gaan stijgen. En de motoren zullen duurder worden, door duurdere onderdelen om de milieu normen te halen.
 
Past perfect in het plaatje dat auto's en motorfietsen de oorzaak van de ondergang van de aarde zullen zijn. Gelukkig kijken zowel de overheid als de groene doemdenkers maar naar 1 ding: Uitstoot uit de uitlaat. Dat de productie van een motor en het "weg gooien in plaats van reviseren" van onderdelen minstens net zo zwaar weegt, is niet belangrijk...
 
Past perfect in het plaatje dat auto's en motorfietsen de oorzaak van de ondergang van de aarde zullen zijn. Gelukkig kijken zowel de overheid als de groene doemdenkers maar naar 1 ding: Uitstoot uit de uitlaat. Dat de productie van een motor en het "weg gooien in plaats van reviseren" van onderdelen minstens net zo zwaar weegt, is niet belangrijk...
Ja dat snap ik dus niet. Ik rij dus in een sjoemelgolf van het type 1.4 TSI. Die blokken staan bekend om hun zuinigheid en uitstoot op papier. Echter halen die dingen de eerste ton niet eens zonder al die gekke kuren die ontstaan door al die milieueisen. Onderdelen moeten opeens preventief vervangen worden omdat ze stuk gaan. Net als de diesels met roetfilter die verstopt raken en uiteindelijk verwijderd of chemisch gereinigd moeten worden. Dan kan toch nooit goed zijn voor het milieu.

Ze vinden dat 20 jaar oude auto's vervuilend zijn. Het maakt ze verder niets uit dat de auto's van tegenwoordig het maar een leaseperiode hoeven vol te houden totdat ze afgeschreven zijn volgens de fabrikant. Denk hierbij aan die accu gebakjes. Wie koopt nou een 10-15 jaar oude prius. Die dingen zijn economisch total loss.
 
BMW probeert dit jaar nog van al hun geproduceerde modellen af te komen, i.v.m. de euro 4 motoren die er volgens jaar van de band moeten rollen. Ik verwacht dus niet dat er motoren achteraf omgebouwd zullen worden naar euro 4.
Verder staat in de Euro4 norm (met dank aan de VW sjoemelsoftware) dat de euro4 emissie eisen ook minimaal voor 35.000km gegarandeerd moet worden :/

Bij de verkoop van een nieuwe motor, zal er eerst gekeken moeten worden of een "collega"dealer het gewenste model/kleur/opties heeft staan, voordat er 1 uit de fabriek besteld word.
Ik neem aan dat de andere merken zo'n zelfde soort systeem gaan hanteren..

Wat ik dan wel weer mooi vind, is dat er voor o.a. enduro motoren een uitzondering gemaakt word.
Gelukkig zijn er ook uitzonderingen op de Euro4-regel: veel van deze eisen gelden niet voor trial- en enduromotoren (met een grondspeling van minimaal 310 mm, een zithoogte van meer dan 900 mm en een gewicht onder 140 kg) of voor kleine series van maximaal 75 motoren of 150 zijspannen.
Is maar goed ook, aangezien de huidige modellen al geknepen geïmporteerd worden, omdat ze anders niet aan de typegoedkeuring kunnen voldoen. :] :W


In 2020 zal de euro5 norm worden ingevoerd.
 
Het menselijk gedrag beïnvloedt het klimaat zodanig dat we het onszelf en ons nageslacht moeilijk maken. Maar zelfs als het helemaal niet, of niet geheel, aan de mens te wijten is dan is nog steeds alles dat we kunnen doen om er iets aan te stoppen op zich mooi meegenomen.

Maar ja, is de onderhavige maatregel substantieel? Ik zeg: penny wise, pound foolish. Het aanpakken van bijvoorbeeld de wereldwijde bio-industrie en het radicaal verminderen van de vleesconsumptie zouden mijns inziens veel meer zoden aan de dijk zetten qua vervuiling, verspilling en uitputting op alle mogelijke gebieden.

Aan de andere kant, alle beetjes helpen, en veel productie (voedsel, voertuigen, kleding etc.) kunnen "we" vanuit Europa en andere welvarende rijke gebieden met hoge levensstandaard moeilijk aanpakken want die is grotendeels verplaatst naar goedkopere landen met lagere eisen, en zo lang we nog geen verenigde wereld hebben blijft dat nog wel even rondcirkelen. Wat "we" wel enigszins kunnen aanpassen als westerse maatschappijen met een onevenredig grote footprint per consument is de vraag, door eisen te stellen aan fabrikanten die de productieopdrachten uitbesteden naar die landen en het resultaat terug importeren. Dat gebeurt natuurlijk op allerlei gebieden door dit soort maatregelen en daar ben ik niet tegen. Maar dat is nou net wat penny wise and pound foolish gebeurt. Het is geneuzel in de marge tegen het schuldgevoel, verder niets.

Voor wet- en regelgeving die productieprocessen milieuvriendelijker probeert te krijgen? Ja. Tegen "penny wise, pound foolish"? Ja, nog veel meer. En als dan toevallig mijn eigen perverse hobby's aangeraakt worden natuurlijk al helemaal :) (Want ik ben net zo hypocriet en egoïstisch als bijna iedereen... Ik profiteer er als firstworlder ook graag van mee.)

Excuseer de rant. Het is weer eens midden in de nacht. Welterusten allen.
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Ik zie het niet gelijk als iets slechts, maar ziet er wel uit als iets wat veel geld kan gaan kosten op de korte termijn.
Gaat deze norm uiteindelijk enkel om uitstoot?
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik zit erover na te denken om dit jaar een Yamaha MT-09 Tracer te kopen. Maar wat gaat deze nieuwe euro norm doen met de hele MT (09) lijn? 3-cil blok is volgens mij vrij nieuw, dus lijkt me dat ze daar in Japan wel over de aankomende norm hebben nagedacht.. (mag je hopen :P).
Maar als de lijn stopt, wat ik me bijna niet voor kan stellen, of helemaal anders wordt lijkt me dat ook niet bevorderlijk voor de restwaarde later..

Of.. kun je juist (als je toch voor nieuw gaat) nog beter een euro3 fiets kopen. Minder kans op kinderziektes vanwege de nieuwe norm of andere effecten van die milieu crap :)
 
Oeh blabla uitstoot milieu motor dit dat zus zo mijn portemonnee ai ai

EU-mortality-map.jpg


Reductie van levensverwachting in maanden tgv de luchtkwaliteit

Het is hier gewoon druk mensen
1411114015836


Wil je het qua luchtkwaliteit nog een beetje gezellig houden dan moet je er wat aan doen. Veel mensen zijn blij dat ze hier en daar eindelijk 130km/h mogen rijden maar vergeten voor het gemak dat NL op sommige plekken de luchtkwaliteit normen ruimschoots overschrijdt en dat nog een tijdje werkbaar probeert te houden door te roepen dat het uitzonderingsposities zijn.

Helemaal in het geval van NL moet je dingen als strengere luchtkwaliteit normen met open armen ontvangen. Dat kost soms wat ja dat is niet anders. Als NLer protesteren tegen luchtkwaliteit regels en de handhaving daarvan is nogal kortzichtig. Niet al die regels zijn altijd een goed idee of goed uitgevoerd (dieseltjes in Utrecht bijv) maar qua motoren ed komt dat vanzelf goed. Mensen willen toch rijden en fabrikanten willen verkopen. Die stoppen gewoon wat knappe koppen in een kamertje, gooien er wat geld achteraan en die bedenken dan echt wel een oplossing.
 
Het menselijk gedrag beïnvloedt het klimaat zodanig dat we het onszelf en ons nageslacht moeilijk maken. Maar zelfs als het helemaal niet, of niet geheel, aan de mens te wijten is dan is nog steeds alles dat we kunnen doen om er iets aan te stoppen op zich mooi meegenomen.

Maar ja, is de onderhavige maatregel substantieel? Ik zeg: penny wise, pound foolish. Het aanpakken van bijvoorbeeld de wereldwijde bio-industrie en het radicaal verminderen van de vleesconsumptie zouden mijns inziens veel meer zoden aan de dijk zetten qua vervuiling, verspilling en uitputting op alle mogelijke gebieden.

Aan de andere kant, alle beetjes helpen, en veel productie (voedsel, voertuigen, kleding etc.) kunnen "we" vanuit Europa en andere welvarende rijke gebieden met hoge levensstandaard moeilijk aanpakken want die is grotendeels verplaatst naar goedkopere landen met lagere eisen, en zo lang we nog geen verenigde wereld hebben blijft dat nog wel even rondcirkelen. Wat "we" wel enigszins kunnen aanpassen als westerse maatschappijen met een onevenredig grote footprint per consument is de vraag, door eisen te stellen aan fabrikanten die de productieopdrachten uitbesteden naar die landen en het resultaat terug importeren. Dat gebeurt natuurlijk op allerlei gebieden door dit soort maatregelen en daar ben ik niet tegen. Maar dat is nou net wat penny wise and pound foolish gebeurt. Het is geneuzel in de marge tegen het schuldgevoel, verder niets.

Voor wet- en regelgeving die productieprocessen milieuvriendelijker probeert te krijgen? Ja. Tegen "penny wise, pound foolish"? Ja, nog veel meer. En als dan toevallig mijn eigen perverse hobby's aangeraakt worden natuurlijk al helemaal :) (Want ik ben net zo hypocriet en egoïstisch als bijna iedereen... Ik profiteer er als firstworlder ook graag van mee.)

Excuseer de rant. Het is weer eens midden in de nacht. Welterusten allen.

Dat is nog nooit bewezen!
Het klimaat veranderd continue.
Men praat elkaar alleen maar na in het hele klimaat gebeuren.
 
Om prestatie niveau's op peil te houden, zal de cilinderinhoud wel verder gaan stijgen.
Net zoals bij de auto's waarbij de cilinderinhoud kleiner wordt?! :?

Bijna alle automerken zijn gaan downsizen (zowel in cc als in hele cilinders), om toch nog een beetje vermogen te hebben plakken ze er een turbo op.
Om aan de eisen te voldoen zullen de prestaties hoogstwaarschijnlijk minder worden,
want in de meeste gevallen geldt: meer vermogen = meer verbruik = meer uitstoot.
 
Laatst bewerkt:
Moeten landbouwvoertuigen grondverzetmachines vliegtuigen ook aan de nieuwe normen voldoen?
 
Deze regel is een nadeel, omdat de ontwikkel kosten van een motorfiets zullen stijgen. Maar tegelijkertijd was deze maatregel te verwachten. De autowereld is al aan euro 6 bezig, dus ook de motor wereld staat nog wat te wachten. Om prestatie niveau's op peil te houden, zal de cilinderinhoud wel verder gaan stijgen. En de motoren zullen duurder worden, door duurdere onderdelen om de milieu normen te halen.

Valt wel mee. Die emissie eisen slaan slecht beperkt door in de totale ontwikkelkosten van een auto. Fabrikanten zijn omwille hun concurrentiepositie uit zichzelf al bezig om snellere of zuinigere auto's te maken. Overigens is het zo dat die emissie eisen onder andere tot stand komen in overleg met de automotive. Het is een grote lobby. Een overheid / EU of wat dan ook kan pas reeële eisen stellen als de technologie ervoor ook daadwerkelijk beschikbaar is. Het is een wisselwerking. De ene partij triggert de anderen.
Ze kunnen geen eisen neerleggen die niet haalbaar zijn. Dan wordt er niks meer verkocht, gaat de automotive onderuit en vervolgens complete industrieën en economieën die daarop draaien.

Vergelijk de prijzen van auto's eens: laatste modeljaar euro 5 en eerste modeljaar euro 6 en je zult zien dat het best wel meevalt met die stijgingen.

Het totaalgewicht van een auto bestaat ongeveer voor 60-70% uit onderdelen waarvan inkoop de benchmark maakt op basis van gewicht x €/kg.
Voorbeeldje: Het eerste aluminium Audi space frame kostte destijds iets van 20€/kg. Tegenwoordig zitten die frames op minder dan de helft daarvan. Gevolg van ontwikkelingen en vooruitgang in productieproces en materiaalkunde.
Plaatwerk idem dito. Tegenwoordig HSS die dezelfde eigenschappen leveren maar slechts 50-70% wegen van de oude materialen.

Motoren worden gedownsized. Mooiere en betere vermogens- en koppelkrommes met minder cc's. Qua gewicht zal een geblazen 1200 blok niet zwaarder zijn dan een 1600 atmosferisch.

Dus het valt allemaal wel mee met die meerkosten.
 
Net zoals bij de auto's waarbij de cilinderinhoud kleiner wordt?! :?

Bijna alle automerken zijn gaan downsizen (zowel in cc als in hele cilinders), om toch nog een beetje vermogen te hebben plakken ze er een turbo op.
Om aan de eisen te voldoen zullen de prestaties hoogstwaarschijnlijk minder worden,
want in de meeste gevallen geldt: meer vermogen = meer verbruik = meer uitstoot.


Bij auto's zijn ze gaan downsizen, om de interne wrijving en daarmee het verbruik te gaan verminderen. De levensduur van die kleine motoren is gemiddeld echter flink afgenomen, of je daarmee het milieu spaart is nog maar de vraag. Vroeger vervangen belast het milieu ook, alleen op een andere plaats.
Motoren worden op een heel andere manier gebruikt en als je een hoog vermogen en goede drivability wilt behouden, terwijl je voldoet aan de milieu eisen, zal je of de inhoud moeten vergroten, of andere kunstgrepen moeten toepassen. Misschien is in dat opzicht de H2 van Kawasaki een vingerwijzing naar de toekomst. Ervaring met supercharger opdoen, voor toekomstige massa productie. Wie weet ?
 
Ik zie het al gebeuren...

Langzaam wordt het gepushed naar elektrische motoren door de steeds strengere eisen.

En alle zogenaamde "vervuilende" motoren worden op termijn extra belast.
 
Bij auto's zijn ze gaan downsizen, om de interne wrijving en daarmee het verbruik te gaan verminderen. De levensduur van die kleine motoren is gemiddeld echter flink afgenomen, of je daarmee het milieu spaart is nog maar de vraag. Vroeger vervangen belast het milieu ook, alleen op een andere plaats.
Motoren worden op een heel andere manier gebruikt en als je een hoog vermogen en goede drivability wilt behouden, terwijl je voldoet aan de milieu eisen, zal je of de inhoud moeten vergroten, of andere kunstgrepen moeten toepassen. Misschien is in dat opzicht de H2 van Kawasaki een vingerwijzing naar de toekomst. Ervaring met supercharger opdoen, voor toekomstige massa productie. Wie weet ?

Laat die "interne wrijving" maar weg als argument want dat is geen specifieke "driver" om te downsizen. Tevens spreek je jezelf er mee tegen. Minder interne wrijving resulteert in minder slijtage wat weer impliceert dat de levensduur langer wordt en niet korter.
 
Ik zie het al gebeuren...

Langzaam wordt het gepushed naar elektrische motoren door de steeds strengere eisen.

En alle zogenaamde "vervuilende" motoren worden op termijn extra belast.

Dat gaat nog lang duren. Tegen die tijd loop je achter een rollator })
 
Moeten landbouwvoertuigen grondverzetmachines vliegtuigen ook aan de nieuwe normen voldoen?



Landbouwvoertuigen en grondverzetmachines worden op dit moment met de tier4a norm geleverd, dit is vergelijkbaar met euro5 voor vrachtwagens.
Vanaf begin dit jaar word de tier4b norm ingevoerd en er worden al machines met deze norm geleverd, deze is vergelijkbaar met euro6 voor vrachtwagens.
Motorfietsen lopen in principe een heel eind achter qua milieueisen.
Vliegtuigen geen idee, maar die zullen niet eenvoudig aan zijn te passen.
 
Laat die "interne wrijving" maar weg als argument want dat is geen specifieke "driver" om te downsizen. Tevens spreek je jezelf er mee tegen. Minder interne wrijving resulteert in minder slijtage wat weer impliceert dat de levensduur langer wordt en niet korter.


Onzin wat je hier zegt. Wrijvingsverliezen zijn in een kleine motor kleiner, simpel door kleinere oppervlaktes en door b.v. minder cilinders. Dat wil niet zeggen, dat bepaalde onderdelen minder slijten. Thermische belasting van onderdelen is groter en motoren worden zo licht mogelijk uitgevoerd, omdat gewicht ook meespeelt in vermindering van brandstofverbruik. Er staat binnenkort een hele vloot van moeilijk te verkopen 1.2 liter dieseltjes van Volkswagen. Na een ton komen de problemen, terwijl een goede diesel 5 ton doet.
 
Dat is nog nooit bewezen!
Het klimaat veranderd continue.
Men praat elkaar alleen maar na in het hele klimaat gebeuren.

Spoken like an Aussie :D

En napraten? Er is genoeg controverse in de onderzoekswereld. Maar het hangt wel een bepaalde kant op.

Anyway, hence mijn tweede zin: zelfs als het helemaal niet, of niet geheel, aan de mens te wijten is dan is nog steeds alles dat we kunnen doen om er iets aan te stoppen op zich mooi meegenomen.
 
Zoek maar eens op hoe het klimaat was ca 800 jaar na chr. Toen was het gezien de veel hogere temperaturen onmogelijk om in Nederland een elfstden tocht te schaatsen. Een paar honderd jaar later was het al weer veel kouder en rond zeventien honderd was het zo koud in Europa, dat men sprak van de kleine ijstijd.

Persoonlijk denk ik dat de grootschalige (vaak illegale ) ontbossing in de tropen veel meer invloed op het klimaat heeft, dan ons auto misbruik. Weelderige oerwoud vegetatie dempt de temperatuur en de vegetatie zet enorme hoeveelheden co2 om in plantaardig materiaal.

En wat doen ze op b.v. Borneo: alle oerwoud illegaal platbranden ( jaarlijks zit heel zuid-oost Azië in een dikke rookwolk door de branden) Vervolgens worden er palmboom plantages aangelegd voor de palmolie productie, om biodiesel van te maken. Wat denk je dat dat doet voor het klimaat. Dat kunnen wij met eco auto'tjes en windmolens nooit compenseren.
 
Zoek maar eens op hoe het klimaat was ca 800 jaar na chr. Toen was het gezien de veel hogere temperaturen onmogelijk om in Nederland een elfstden tocht te schaatsen. Een paar honderd jaar later was het al weer veel kouder en rond zeventien honderd was het zo koud in Europa, dat men sprak van de kleine ijstijd.

Persoonlijk denk ik dat de grootschalige (vaak illegale ) ontbossing in de tropen veel meer invloed op het klimaat heeft, dan ons auto misbruik. Weelderige oerwoud vegetatie dempt de temperatuur en de vegetatie zet enorme hoeveelheden co2 om in plantaardig materiaal.

En wat doen ze op b.v. Borneo: alle oerwoud illegaal platbranden ( jaarlijks zit heel zuid-oost Azië in een dikke rookwolk door de branden) Vervolgens worden er palmboom plantages aangelegd voor de palmolie productie, om biodiesel van te maken. Wat denk je dat dat doet voor het klimaat. Dat kunnen wij met eco auto'tjes en windmolens nooit compenseren.
Ach en ga je 50 miljoen jaar terug gaan had je niet eens ijs op de noord en zuidpool.
Het was daar zelfs tropisch.
Wij mensen versnellen alleen een proces met onze acties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan