EURO-4 norm, grootste aanpassing motoraanbod ooit!

Na twee weken stilte, toch eventjes dit topic reanimeren :]

Zat gisteren nog even te kijken bij MCN over het hele euro4 gebeuren, en er was één puntje dat mij toch wel zorgen baart:

"Bikes will also have to have onboard diagnosis (OBD1) systems fitted, in which the bike measures and records the status of its emissions management systems, giving plug-in fault-finding and status updates for service technicians (who can then tell if a bike is still emissions compliant later in its life). "

Dit soort management systemen houden uitstoot e.d. in de gaten, maar ik ken storingsgevallen bij auto's (AdBlue, Zuurstofsensor) waarbij de auto niet meer gestart kan worden tot de dealer ernaar kijkt. Terwijl er geen kans op motorschade o.i.d. is!!! B|
Dit lijkt me voor adventure typen geen geruststellende gedachte (Steen tegen lambdasonde, reading error, motormanagement lampje, start daarna niet meer, "Hallo ANWB, hebben jullie terreinwagens?")


- Voor hetzelfde geld zit dit soort meuk allang op motoren hoor, het meest high-tech op mijn motor is een brandstoflampje, dus ik zou 't niet weten :+
 
Dit is ook één van de redenen, waarom ik liever op een motorfiets rij waar al die rommel niet opzit. Als het nieuw is en in de garantie zal het allemaal fantastisch werken, maar als het ouder wordt en je storingen krijgt kan je niets meer zelf doen en loop je leeg op de werkplaatsfacturen.

Brandstoflampje? Mij te modern. :+ Zelfs dat heb ik niet: als die begint in te houden is dat voor mij het signaal om de benzinekraan op reserve te zetten en een benzinepomp op te zoeken. :]
 
Ik weet dat er inmiddels leaseconstructies voor hybride auto's zijn waarbij jij een laadpaal aan huis krijgt. En vervolgens bij het onderhoud de boordcomputer wordt uitgelezen om te kijken hoe de leaserijder heeft gereden. Heeft die vervolgens te weinig elektrisch gereden dan worden de brandstofkosten niet vergoed. Op die manier begint het tenminste ergens op te lijken.

Omslachtig. Wat steeds vaker toegepast wordt bij plugin-hybrides is een brandstof maximum van 500km per jaar (uitgaande van een leasecontract met een X aantal km's per jaar)
Alles onder de 500km wordt door de baas betaald, alles boven de 500km dient de werknemer zelf te betalen. Wellicht dat alles wat je onder de 500km per jaar blijft in euro's uitgekeerd wordt aan de werknemer (is ook een goede stimulans).
De KM registratie is toch geen probleem, want bij het tanken met de tankpas wordt buiten de pincode ook de kmstand gevraagd (bij shell was dat een decennium geleden al standaard).
 
Omslachtig. Wat steeds vaker toegepast wordt bij plugin-hybrides is een brandstof maximum van 500km per jaar (uitgaande van een leasecontract met een X aantal km's per jaar)
Alles onder de 500km wordt door de baas betaald, alles boven de 500km dient de werknemer zelf te betalen. Wellicht dat alles wat je onder de 500km per jaar blijft in euro's uitgekeerd wordt aan de werknemer (is ook een goede stimulans).
De KM registratie is toch geen probleem, want bij het tanken met de tankpas wordt buiten de pincode ook de kmstand gevraagd (bij shell was dat een decennium geleden al standaard).


Die 500km per jaar kan ik me niet voorstellen. Een max van 500 km per jaar gaat waarschijnlijk over de grens tussen wel of geen bijtelling. (onder de 500 privé km's per jaar geen bijtelling, daarboven wel)
Een plug-in hybride kan onder de meest gunstige omstandigheden vaak maar 50 km volledig elektrisch rijden daarna gaat hij op de brandstofmotor verder. Dan is het dus onmogelijk om onder dat jaarlijkse brandstofmaximum van 500 km per jaar te blijven.
 
Laatst bewerkt:
Na twee weken stilte, toch eventjes dit topic reanimeren :]

Zat gisteren nog even te kijken bij MCN over het hele euro4 gebeuren, en er was één puntje dat mij toch wel zorgen baart:

"Bikes will also have to have onboard diagnosis (OBD1) systems fitted, in which the bike measures and records the status of its emissions management systems, giving plug-in fault-finding and status updates for service technicians (who can then tell if a bike is still emissions compliant later in its life). "

Dit soort management systemen houden uitstoot e.d. in de gaten, maar ik ken storingsgevallen bij auto's (AdBlue, Zuurstofsensor) waarbij de auto niet meer gestart kan worden tot de dealer ernaar kijkt. Terwijl er geen kans op motorschade o.i.d. is!!! B|
Dit lijkt me voor adventure typen geen geruststellende gedachte (Steen tegen lambdasonde, reading error, motormanagement lampje, start daarna niet meer, "Hallo ANWB, hebben jullie terreinwagens?")


- Voor hetzelfde geld zit dit soort meuk allang op motoren hoor, het meest high-tech op mijn motor is een brandstoflampje, dus ik zou 't niet weten :+

Mijn Honda uit 2003 heeft ook OBD. Ik vind het juist jammer dat het geen OBD2 standaard is zoals bij auto's want daar zijn namelijk 100 en 1 tooltjes voor te koop.

Schijnbaar komt hier geen verandering in.
 
Mijn Honda uit 2003 heeft ook OBD. Ik vind het juist jammer dat het geen OBD2 standaard is zoals bij auto's want daar zijn namelijk 100 en 1 tooltjes voor te koop.

Schijnbaar komt hier geen verandering in.

Soort van ingebakken powercommander?
Op zich wel mooi als ze de mogelijkheid tot tuning geven, maar als net als auto's elk luchtmengsel wordt geanalyseerd is de tijd van katvervangers en open pijpen wel voorbij denk ik ;(
 
Die 500km per jaar kan ik me niet voorstellen. Een max van 500 km per jaar gaat waarschijnlijk over de grens tussen wel of geen bijtelling. (onder de 500 privé km's per jaar geen bijtelling, daarboven wel)
Een plug-in hybride kan onder de meest gunstige omstandigheden vaak maar 50 km volledig elektrisch rijden daarna gaat hij op de brandstofmotor verder. Dan is het dus onmogelijk om onder dat jaarlijkse brandstofmaximum van 500 km per jaar te blijven.

Toch is het zo: een max hoeveelheid brandstof omdat er bewust voor een plug-in hybrid is gekozen.

Hier in het voorbeeld van een GolfGTE is het zelf max 300 liter:

Tegelijkertijd krijg ik per jaar (slechts) 300 liter benzine vergoed voor de GTE, ongeacht mijn daadwerkelijk gereden zakelijke en privé kilometers. Deze 300 liter komt voort uit de officiële fabrieksopgave van 1,5l/100km en een verwachte 20.000km per jaar. Tot zover, logisch, ik krijg immers een veel hoger leasebudget omdat ik (deels)elektrisch rijdt, dus daar moet wat tegenover staan. Ook al verwacht ik redelijk wat eigen liters te moeten tanken per maand, deze auto zal waarschijnlijk nog steeds interessant zijn.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1654812

Hetzeflde gebeurt al veeel langer voor LPG rijders: in het leasecontract staat gewoon een maximaal aantal liters benzine die je mag tanken omdat er van de bestuurder verwacht wordt zoveel mogelijk de milieuvriendelijke en goedkopere brandstof te tanken en daarop te rijden.


Soort van ingebakken powercommander?
Op zich wel mooi als ze de mogelijkheid tot tuning geven, maar als net als auto's elk luchtmengsel wordt geanalyseerd is de tijd van katvervangers en open pijpen wel voorbij denk ik ;(

Die is er voor veel motorfiets modellen al: tuning via diagnose poort en het OBD protocol. (moet je even zoeken naar een topic van Paul Ritzen)
In de documentatie die ik heb kunnen vinden maakt Honda gebruik van een K-line, dat is toevallig ook een verbinding die wordt gebruikt bij diagnose via OBD2 poort.
 
Laatst bewerkt:
Toch is het zo: een max hoeveelheid brandstof omdat er bewust voor een plug-in hybrid is gekozen.

Hier in het voorbeeld van een GolfGTE is het zelf max 300 liter:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1654812

Hetzeflde gebeurt al veeel langer voor LPG rijders: in het leasecontract staat gewoon een maximaal aantal liters benzine die je mag tanken omdat er van de bestuurder verwacht wordt zoveel mogelijk de milieuvriendelijke en goedkopere brandstof te tanken en daarop te rijden.Die is er voor veel motorfiets modellen al: tuning via diagnose poort en het OBD protocol. (moet je even zoeken naar een topic van Paul Ritzen)
In de documentatie die ik heb kunnen vinden maakt Honda gebruik van een K-line, dat is toevallig ook een verbinding die wordt gebruikt bij diagnose via OBD2 poort.

Daar ontstaat dus de verwarring: je bedoelde kennelijk 500 liter per jaar i.p.v. 500 km per jaar. :?
 
Mijn Honda uit 2003 heeft ook OBD. Ik vind het juist jammer dat het geen OBD2 standaard is zoals bij auto's want daar zijn namelijk 100 en 1 tooltjes voor te koop.

Schijnbaar komt hier geen verandering in.
OBD II tools kunnen meestal ook obd I uitlezen, kwestie van juiste verloopkabel kopen.
 
Heb ik uitgezocht en Honda maakt inderdaad gebruik van K-Line en via zelf prutswerk is er mogelijk wat van te maken.


De stekker die er nu op zit is geen standaard type stekker waardoor alle tooltjes e.d. niet passen zonder knip en plakwerk.

Gewoon standaard OBD2 is een stuk gemakkelijker :)

Het zou mij overigens verbazen dat wanneer OBD1 verplicht is de motor niet kan starten wanneer er iets mis is.

Zijn er uberhaupt motoren waarbij dit gebeurd? Sommige hebben een noodloop, maar veel extremer ben ik nog niet tegengekomen.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er uberhaupt motoren waarbij dit gebeurd? Sommige hebben een noodloop, maar veel extremer ben ik nog niet tegengekomen.

Nog niet bij motoren, bij auto's heb ik vorig jaar wel een paar leuke meegemaakt.
Mijn hoop is dan ook dat motoren niet dezelfde systemen krijgen.

Vooral AdBlue is een leuke, het spul wordt bij de beurtjes bijgevuld, menig dieselrijder weet niet eens wat het is. Tot er ineens tijdens een vakantietrip naar Frankrijk "AdBlue bijvullen" in het scherm kwam te staan, "indien niet bijgevuld binnen xxx kilometer zal de auto niet meer starten".

Met goed onderhoud (en een beetje know-how) zal dit natuurlijk bijna geen probleem zijn, maar het idee dat de fabrikant jouw voertuig onklaar moet maken wegens milieu-eisen zit mij niet lekker :r
 
Nog niet bij motoren, bij auto's heb ik vorig jaar wel een paar leuke meegemaakt.
Mijn hoop is dan ook dat motoren niet dezelfde systemen krijgen.

Vooral AdBlue is een leuke, het spul wordt bij de beurtjes bijgevuld, menig dieselrijder weet niet eens wat het is. Tot er ineens tijdens een vakantietrip naar Frankrijk "AdBlue bijvullen" in het scherm kwam te staan, "indien niet bijgevuld binnen xxx kilometer zal de auto niet meer starten".

Met goed onderhoud (en een beetje know-how) zal dit natuurlijk bijna geen probleem zijn, maar het idee dat de fabrikant jouw voertuig onklaar moet maken wegens milieu-eisen zit mij niet lekker :r


Bij gebruik van adblue heb je een speciale katalysator, die waarschijnlijk kapot gaat, als er langdurig zonder adblue wordt gereden. Tankstations genoeg, voor vrachtwagens, waar ze het hebben. Het verbruik is overigens ongeveer 5% van de brandstof, dus waarom je bij een personenauto het tankje pas bij een beurt hoeft laten bijvullen is mij een raadsel, elke 100 liter diesel is 5 liter adblue bij een euro vi. Sjoemelsoftware ?? :P
 
Laatst bewerkt:
Bij gebruik van adblue heb je een speciale katalysator, die waarschijnlijk kapot gaat, als er langdurig zonder adblue wordt gereden. Tankstations genoeg, voor vrachtwagens, waar ze het hebben. Het verbruik is overigens ongeveer 5% van de brandstof, dus waarom je bij een personenauto het tankje pas bij een beurt hoeft laten bijvullen is mij een raadsel, elke 100 liter diesel is 5 liter adblue bij een euro vi. Sjoemelsoftware ?? :P


Wat die katalysator betreft weet ik het zo net nog niet, er zijn genoeg tutorials hoe het Adblue systeem af te sluiten, en het lijkt me sterk dat het populair is als er elke 30.000 km een kat ploft :P


Anyway, als het inderdaad motorschade zou veroorzaken kan ik een startblokkade kunnen begrijpen, maar gezien de erg lage verhoudingen als standaard lijkt dit mij sterk.
 
Laatst bewerkt:
Adblue vulopening zit naast de tankdop vaak dus echt rocketscience is het niet. Daarnaast lijkt het me juist handig als de auto na een x aantal kilometer zegt 'de mazzel' als je hem niet bijvult. Scheelt je een kapotte katalysator (die afhankelijk van het soort schade dat er is ontstaan ook de rest van de motor blokkeert), en adblue is bij elk tankstation te krijgen. Indien niet buiten aan de pomp, dan wel binnen in 1 of 5 literflessen. Ik vindt het dus een beetje onzin om het systeem af te kraken omdat het zichzelf probeert te beschermen en je na het compleet opraken van de adblue (waarvoor je al weken eerder bent gewaarschuwd) ook nog eens een laatste waarschuwing krijgt.
 
Ik rij zelf een Yamaha (XJ6) en de dealer gaf mij onlangs aan, dat alleen Yamaha nog geen ODB uitlezing heeft. Je kunt gewoon via het dashboardje de ECU uitlezen en eventuele storingen naar boven halen.
 
Ik heb inmiddels een euro 4 motor (Ducati Hyperstrada). Rijdt prima en heeft een erg laag benzineverbruik: 19 km/l bij gemengd gebruik. De motor produceert ook een onverwacht hard uitlaatgeluid, een aftermarket pijp is overbodig!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan