EURO-4 norm, grootste aanpassing motoraanbod ooit!

Tjonge jonge, hier heb je vast wel twee hele seconden over nagedacht...
Maar daar heeft hij wel gewoon een valide punt. Om volledig elektrisch rijden écht van de grond te krijgen moeten nog bepaalde technische stappen gemaakt worden. Dat wil zeggen: om het een écht volwaardig alternatief te maken op wat we nu gewend zijn. In een 'ideale' situatie: net zo snel volledig opgeladen zijn als het nu duurt om te tanken, net zo grote actieradius.

Daarnaast vraag ik me af of de gehele infrastructuur wel klaar is voor heel NL die elektrisch gaat rijden. In de zomer zijn er nu soms al problemen als het warm wordt en iedereen de airco overdag aan gooit. Stel je dan eens voor dat heel NL z'n auto aan de oplader gooit zo rond dezelfde tijd na het werk (of tijdens het werk in de ochtend). Daar zit ook nog een kleine uitdaging..

Maar hoe dan ook, dit topic gaat over de euro-4 norm voor motoren. Dat zit er nog zeker een stapje voor :)
 
Maar daar heeft hij wel gewoon een valide punt. Om volledig elektrisch rijden écht van de grond te krijgen moeten nog bepaalde technische stappen gemaakt worden. Dat wil zeggen: om het een écht volwaardig alternatief te maken op wat we nu gewend zijn. In een 'ideale' situatie: net zo snel volledig opgeladen zijn als het nu duurt om te tanken, net zo grote actieradius.

Daarnaast vraag ik me af of de gehele infrastructuur wel klaar is voor heel NL die elektrisch gaat rijden. In de zomer zijn er nu soms al problemen als het warm wordt en iedereen de airco overdag aan gooit. Stel je dan eens voor dat heel NL z'n auto aan de oplader gooit zo rond dezelfde tijd na het werk (of tijdens het werk in de ochtend). Daar zit ook nog een kleine uitdaging..

Maar hoe dan ook, dit topic gaat over de euro-4 norm voor motoren. Dat zit er nog zeker een stapje voor :)

Wat denk je van de PV (zonne) panelen die het net al overbelasten in Groningen.

@hybrid,

Je snapte mijn punt niet helemaal denk ik? hoeveel energie kost het om die extra brandstof te maken (denk ook aan transport en verwerking van deze extra brandstof) en al deze extra onderdelen wat er bij komt kijken om aan de "norm" te komen, extra gewicht van de voertuigen op het wegdek (meer slijtage). Zo'n katalysator groeit ook niet aan een boom, en het materiaal waarvan het gemaakt is ook niet. Hoeveel win je uiteindelijk door die stomme regeltjes ten opzichte van de uitstoot wat uit je uitlaatje komt?
Of de verbrandingsmotor uit ontwikkeld is en of die rendabel is of niet is een andere discussie.
 
Laatst bewerkt:
Onlangs kwam mij dit artikel onder ogen op ZerAuto.

Lees zelf maar:Bron: ZerAuto

Deze getallen komen dus niet van een fabrikant die graag reclame maakt, ze komen van een dé grote Duitse keuringsinstantie TÜV, daar heb ik nu net even meer vertrouwen in dan in wat hier allemaal beweerd wordt.


Een Duits tijdschrift schrijft dat het verbruik op langere afstand, als de benzine motor meer wordt aangesproken,dat het gemiddelde verbruik 7,8 liter per kilometer is, indrukwekkend voor het soort auto, maar het praktijlverbruik ligt vele malen hoger als het verbruik uit een standaard test voor certificering. Zodra de accu leeg is, ligt de co2 uitstoot op zo'n 170 gram per kilometer. De meeste van dit soort auto's worden niet voor stadsritjes gebruikt, daarvoor zijn ze te groot en dus onhandig. Kortom volgens de standaard test, die tuv ook hanteert zuinig, maar in de praktijk net zo'n slokop als elke andere hybride in de praktijk. Tijd voor praktijktesten, die de werkelijkheid veel beter benaderen, zodat verbruikscijfers realistisch zijn, in plaats van rooskleurige luchtfietserij.
 
Afval scheiden: Wie deed dat voordat het verplicht werd gesteld ?
Zuinig auto-/motor rijden? Niemand doet het, we rijden het liefst allemaal harder dan toegestaan. Enige wat telt zijn de kosten.

Afval scheiden zoals nu (restafval, zacht kunstof, GFT, glaswit, glasbruin, glasgroen, papier en kleding) kon toen niet.
Je had één vuilnisbak waar alles in ging, die ging vervolgens met de vuilniswagen mee en veelal de verbrandingsoven in. Papier deed je inleveren bij school omdat die er dubbeltjes voor kregen en het alle kleuren glas ging in de gele glasbak (ken je ze nog?) en als je een tuin had kon je GFT in de compostton gooien.
Afval is al lang geen afval meer: alles wordt waar mogelijk gerecycled, frituurvet (wat vroeger bij chemisch afval achter gelaten moest worden :? ) wordt nu massaal gerecycled tot biobrandstof en oa grondstof voor cosmetica. Tuurlijk gaat wordt het voor het geld gedaan, maar voor niets gaat de zon op en afval recycled zichzelf niet...
 
Afval scheiden is zinloos en helemaal niet nodig. Die scheiding kan prima gebeuren bij het inzamelpunt. Alleen hebben onze politici er voor gekozen om in te zetten op scheiden door de burger. Met daarbij beloningen (en dus geld voor betrokken wethouders) aan gemeentes waar voldoende gescheiden wordt door de burger.

Dat betekent echter dat voor de afvalinzamelaars er geen prikkel meer is om te investeren in het scheiden tijdens het verwerken. Zodat alles dat niet gescheiden wordt ingezameld als restafval wordt behandeld. Zou de burger gewoon alles op één hoop gooien en er wordt gescheiden op het afvalstation haal je een 100% score waar je nu absoluut niet in de buurt komt.

Sterker, vaak wordt gescheiden aangeboden afval in de verwerking weer bij elkaar gegooid omdat de afvalverwerker niet heeft geïnvesteerd in gescheiden verwerkingsstraten.

Je afval scheiden is leuk om jezelf goed te voelen, omdat je denkt iets nuttigs voor het milieu te doen, maar het is volstrekt zinloos.

De enige uitzondering daarop is papier, maar dat wordt dan ook al decennia gescheiden opgehaald en ook gescheiden verwerkt.
 
...Maar daar heeft hij wel gewoon een valide punt. Om volledig elektrisch rijden écht van de grond te krijgen moeten nog bepaalde technische stappen gemaakt worden. Dat wil zeggen: om het een écht volwaardig alternatief te maken op wat we nu gewend zijn. In een 'ideale' situatie: net zo snel volledig opgeladen zijn als het nu duurt om te tanken, net zo grote actieradius....

Wat ik zie is een reactie net als je vaak ziet in de Telegraaf; bot, dom en totaal gespeend van enige realiteit.
Weer zo iemand die pas elektrisch wil gaan rijden als de motor minimaal 400 km/h kan met een actieradius van over 3800 km en als ie dan in 2 minuten laden maar weer vol is want anders wil meneer het niet.

Ik heb heb het een beetje gehad met die kortzichtigheid.

Op dit moment zou ik gewoon alles kunnen doen met een elektrische motorfiets, en ik rijd dagelijks en geen enkele afstand of snelheid zal ook maar enig probleem zijn. Probleem is alleen nog een beetje de beperkte keus, Zero levert alleen naked bikes en andere fabrikanten waarvan sommige honderd jaar ervaring hebben schitteren vooralsnog door afwezigheid op de markt.
Ze zijn er gewoon niet, ze maken alleen antiek.

Technisch is het geen probleem, dat bewijst Tesla bij de auto's en Zero bij de motorfietsen. Zonder die beide zou er ook maar bitter weinig gebeuren naar mijn idee.

Tja, en nu lopen ze allemaal ineens een giga eind achter, zelfs Porsche die meestal toch wel bij de tijd is heeft tot 2020 nodig om eindelijk met een volwaardige concurrent voor de Model S uit 2012 te komen.

8 jaar later maar liefst en anderen zijn nog veel verder achter, die denken nog dat ze het gaan redden met alleen zuigermotoren.

Daarnaast vraag ik me af of de gehele infrastructuur wel klaar is voor heel NL die elektrisch gaat rijden. In de zomer zijn er nu soms al problemen als het warm wordt en iedereen de airco overdag aan gooit. Stel je dan eens voor dat heel NL z'n auto aan de oplader gooit zo rond dezelfde tijd na het werk (of tijdens het werk in de ochtend). Daar zit ook nog een kleine uitdaging..

Maar hoe dan ook, dit topic gaat over de euro-4 norm voor motoren. Dat zit er nog zeker een stapje voor :)

Heel Nederland gaat niet van vandaag op morgen elektrisch rijden, dat kan gewoon niet. De overgang zal vooralsnog heel langzaam gaan en pas over een aantal jaren sneller als er geen ICE motoren meer mogen worden verkocht.


@hybrid,

Je snapte mijn punt niet helemaal denk ik? hoeveel energie kost het om die extra brandstof te maken (denk ook aan transport en verwerking van deze extra brandstof) en al deze extra onderdelen wat er bij komt kijken om aan de "norm" te komen, extra gewicht van de voertuigen op het wegdek (meer slijtage). Zo'n katalysator groeit ook niet aan een boom, en het materiaal waarvan het gemaakt is ook niet. Hoeveel win je uiteindelijk door die stomme regeltjes ten opzichte van de uitstoot wat uit je uitlaatje komt?
Of de verbrandingsmotor uit ontwikkeld is en of die rendabel is of niet is een andere discussie.

Nee, dat is helemaal geen andere discussie. Dat is nu net het hele punt !

Jullie zitten maar jankie jankie te doen omdat de heilige benzinemotor nu ineens niet meer zo loopt als vroeger, dat er extra apparatuur bij moet om die uitstoot naar beneden te krijgen. Wel, dat is puur omdat jullie en de fabrikanten alleen maar denken in zuigermotoren, zuigermotoren en zuigermotoren.

Nu worden de eisen strenger, dat wisten ze nog maar tien jaar of zo en nu zijn ze in paniek omdat de zuigermotor het niet meer aan kan, die is aan het eind van z'n kunnen.

Ik zag het jaren geleden al aankomen maar de fabrikanten hebben het nog niet door, ze moeten alle zeilen bijzetten om het weer een modelserie uit te zingen. Tjonge, wat rijden we toch met moderne voertuigen. Met kunst en vliegwerk komen ze netaan door de keuring...

Ik dacht vroeger ook dat fabrikanten wel visie zouden hebben, dat ze een doortimmerd plan hebben voor modellen en technieken in de toekomstige jaren. Dat valt nogal tegen...
Het lijkt er op dat het sommige fabrikanten helemaal niet interesseert, hoe kan het anders dat een groot merk als Harley Davidson niet één model heeft dat voldoet aan de toekomstige norm die al jaren bekend is ?


....maar in de praktijk net zo'n slokop als elke andere hybride in de praktijk. Tijd voor praktijktesten, die de werkelijkheid veel beter benaderen, zodat verbruikscijfers realistisch zijn, in plaats van rooskleurige luchtfietserij.

Outlanders wil ik het niet over hebben. Andere hybrides zijn door allerlei technische voorzieningen van zichzelf zuinig maar worden voornamelijk gereden door mensen die juist absoluut niet zuinig rijden. Figuren als waar ik gisteren over schreef...

Degene die wél kan rijden zal met een hybride juist heel weinig brandstof gebruiken en het is mij dan ook een raadsel waarom jij spreekt van een slokop.

Het heeft gewoon niets met de realiteit te maken. Als je rijdt zoals die auto bedoeld is kom je véél gunstiger uit dan bij een conventionele auto.

Ik kwam ooit een artikel tegen (zal het nu wel niet meer terugvinden) over het verbruik van hybrides bij de "early adopters" in vergelijking met de leaserijders.
De lieden die er nu voornamelijk mee rijden hadden een enorm veel hoger verbruik dan de eerste groep die aantoonde het ze juist heel zuinig kúnnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zie is een reactie net als je vaak ziet in de Telegraaf; bot, dom en totaal gespeend van enige realiteit.
Weer zo iemand die pas elektrisch wil gaan rijden als de motor minimaal 400 km/h kan met een actieradius van over 3800 km en als ie dan in 2 minuten laden maar weer vol is want anders wil meneer het niet.

Ik heb heb het een beetje gehad met die kortzichtigheid.
Ik wil een motor met een realistische actieradius van 200-250km (ook bij 130kmh op de snelweg) en welke opgeladen is binnen 5-10 minuten. Je weet wel, zoiets als wat ik nu ook al gewend ben.
Of nou.. zelfs 30 mins om volledig opgeladen te zijn mag wat mij betreft nog wel.

Dat zijn mijn eisen (en waarschijnlijk een hele hoop mensen met mij) en daar moet men het maar mee doen. En om dat te bereiken hebben we om te beginnen nog een kleine technische revolutie nodig in bv acculand (of een alternatieve methode).

Ik heb nog niet zo lang geleden een motor op de zaak gekocht. Heb ook gekeken naar elektrische motoren, maar heb moeten concluderen dat ik daar totaal niet mee uit de voeten kan. Ik bezoek mijn klanten door heel NL, dat kan gewoon stomweg nog niet met een elektrische motor.
Nou ja.. kunnen, kunnen.. als ik 2-5 uur extra de tijd neem (afhankelijk van waar ik heen moet) kan alles natuurlijk wel. Maar ik heb wel wat beters te doen in die tijd.
 
\
Wat ik zie is een reactie net als je vaak ziet in de Telegraaf; bot, dom en totaal gespeend van enige realiteit.
Weer zo iemand die pas elektrisch wil gaan rijden als de motor minimaal 400 km/h kan met een actieradius van over 3800 km en als ie dan in 2 minuten laden maar weer vol is want anders wil meneer het niet.

Ik heb heb het een beetje gehad met die kortzichtigheid.

Op dit moment zou ik gewoon alles kunnen doen met een elektrische motorfiets, en ik rijd dagelijks en geen enkele afstand of snelheid zal ook maar enig probleem zijn. Probleem is alleen nog een beetje de beperkte keus, Zero levert alleen naked bikes en andere fabrikanten waarvan sommige honderd jaar ervaring hebben schitteren vooralsnog door afwezigheid op de markt.
Ze zijn er gewoon niet, ze maken alleen antiek.

Technisch is het geen probleem, dat bewijst Tesla bij de auto's en Zero bij de motorfietsen. Zonder die beide zou er ook maar bitter weinig gebeuren naar mijn idee.

Tja, en nu lopen ze allemaal ineens een giga eind achter, zelfs Porsche die meestal toch wel bij de tijd is heeft tot 2020 nodig om eindelijk met een volwaardige concurrent voor de Model S uit 2012 te komen.

8 jaar later maar liefst en anderen zijn nog veel verder achter, die denken nog dat ze het gaan redden met alleen zuigermotoren.
Dus het verschil tussen u en mij is ik rijdt niet elektrisch omdat het nog niet praktisch is . En jij rijdt er niet mee omdat ze u noden niet voorzien qua uiterlijk?

Beetje hypocriet dan denk je niet?

Jij behoort wss bij dat groepje mensen die denken dat een biomassa centrale milieu vriendelijk is?

Eerst zelf elektrisch rijden voor je preekt dat een ander kortzichtig is!

En ik hoop dan al van harte dat je een zonne boiler, zonnepanelen en een perfect geïsoleerd huisje hebt! Anders ben je zelf geen moraal ridder maar gewoon een azijn pisser die altijd wel iets vindt om op de mensheid zen kap te zitten!
 
@Hybride: je bent aan het verkondigen hoe superieur elektrisch rijden is. Hoe geweldig het is en dat de rest maar prehistorische meuk maakt. De enige reden waarmee jij kan komen waarom je er zelf dan geen rijdt, is: "er is weinig keus". Dan kan ik je eigenlijk niet meer serieus nemen, want je zegt net zelf dat een elektrische motorfiets alles kan wat je wil en dat het geweldig modern is en wat allemaal niet meer. Als elektrisch rijden écht zo geweldig is, dan zet je jezelf toch over het "beperkte keus" issue heen. Desnoods koop je zo'n Zero en laat je wat extra spulletjes op maat maken.

Oh, trouwens, de enige reden dat Tesla in Nederland een succes is, is vanwege het feit dat je door allerlei financiële trucjes een auto van €120.000,- voor €30.000,- kan kopen. Vervolgens weegt dat ding meer dan 2400kg waarvoor je geen wegenbelasting hoeft te betalen. Dat is een situatie die iets anders is dan 'een kleine aanmoediging' tbv een nieuwe techniek aan de man te krijgen
 
Laatst bewerkt:
.....Dus het verschil tussen u en mij is ik rijdt niet elektrisch omdat het nog niet praktisch is . En jij rijdt er niet mee omdat ze u noden niet voorzien qua uiterlijk?

Beetje hypocriet dan denk je niet?
Nee...

Het gaat niet om het uiterlijk. Ik rijd nu met een motor die iedereen lelijk vindt en ik vind hem ook niet mooi. Hij doet wat ik wil en hij doet het altijd, dat is belangrijk.

De reden dat ik liever geen naked bike wil is vanwege omstandigheden als vanmiddag; ik reed door de stromende regen en dankzij de volle kuip had ik daar niet eens zo'n last van, ik kon op snelheid zelfs nog redelijk droog zitten. Dat is met een naked iets anders....

Met deze motor heb ik meer dan een ton gereden, denk je echt dat die goed inruilt ? Ik rijd er voorlopig mee door want veel goedkoper dan dit (als je alles meetelt) gaat niet lukken, ook niet elektrisch.
Ondertussen worden de elektrische motoren alsmaar beter en de motor hierna wordt (als het gaat zoals ik wil) vol elektrisch.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zie is een reactie net als je vaak ziet in de Telegraaf; bot, dom en totaal gespeend van enige realiteit.
Weer zo iemand die pas elektrisch wil gaan rijden als de motor minimaal 400 km/h kan met een actieradius van over 3800 km en als ie dan in 2 minuten laden maar weer vol is want anders wil meneer het niet.

Ik heb heb het een beetje gehad met die kortzichtigheid.

Op dit moment zou ik gewoon alles kunnen doen met een elektrische motorfiets, en ik rijd dagelijks en geen enkele afstand of snelheid zal ook maar enig probleem zijn. Probleem is alleen nog een beetje de beperkte keus, Zero levert alleen naked bikes en andere fabrikanten waarvan sommige honderd jaar ervaring hebben schitteren vooralsnog door afwezigheid op de markt.
Ze zijn er gewoon niet, ze maken alleen antiek.

Technisch is het geen probleem, dat bewijst Tesla bij de auto's en Zero bij de motorfietsen. Zonder die beide zou er ook maar bitter weinig gebeuren naar mijn idee.

Tja, en nu lopen ze allemaal ineens een giga eind achter, zelfs Porsche die meestal toch wel bij de tijd is heeft tot 2020 nodig om eindelijk met een volwaardige concurrent voor de Model S uit 2012 te komen.

8 jaar later maar liefst en anderen zijn nog veel verder achter, die denken nog dat ze het gaan redden met alleen zuigermotoren.Heel Nederland gaat niet van vandaag op morgen elektrisch rijden, dat kan gewoon niet. De overgang zal vooralsnog heel langzaam gaan en pas over een aantal jaren sneller als er geen ICE motoren meer mogen worden verkocht.Nee, dat is helemaal geen andere discussie. Dat is nu net het hele punt !

Jullie zitten maar jankie jankie te doen omdat de heilige benzinemotor nu ineens niet meer zo loopt als vroeger, dat er extra apparatuur bij moet om die uitstoot naar beneden te krijgen. Wel, dat is puur omdat jullie en de fabrikanten alleen maar denken in zuigermotoren, zuigermotoren en zuigermotoren.

Nu worden de eisen strenger, dat wisten ze nog maar tien jaar of zo en nu zijn ze in paniek omdat de zuigermotor het niet meer aan kan, die is aan het eind van z'n kunnen.

Ik zag het jaren geleden al aankomen maar de fabrikanten hebben het nog niet door, ze moeten alle zeilen bijzetten om het weer een modelserie uit te zingen. Tjonge, wat rijden we toch met moderne voertuigen. Met kunst en vliegwerk komen ze netaan door de keuring...

Ik dacht vroeger ook dat fabrikanten wel visie zouden hebben, dat ze een doortimmerd plan hebben voor modellen en technieken in de toekomstige jaren. Dat valt nogal tegen...
Het lijkt er op dat het sommige fabrikanten helemaal niet interesseert, hoe kan het anders dat een groot merk als Harley Davidson niet één model heeft dat voldoet aan de toekomstige norm die al jaren bekend is ?Outlanders wil ik het niet over hebben. Andere hybrides zijn door allerlei technische voorzieningen van zichzelf zuinig maar worden voornamelijk gereden door mensen die juist absoluut niet zuinig rijden. Figuren als waar ik gisteren over schreef...

Degene die wél kan rijden zal met een hybride juist heel weinig brandstof gebruiken en het is mij dan ook een raadsel waarom jij spreekt van een slokop.

Het heeft gewoon niets met de realiteit te maken. Als je rijdt zoals die auto bedoeld is kom je véél gunstiger uit dan bij een conventionele auto.

Ik kwam ooit een artikel tegen (zal het nu wel niet meer terugvinden) over het verbruik van hybrides bij de "early adopters" in vergelijking met de leaserijders.
De lieden die er nu voornamelijk mee rijden hadden een enorm veel hoger verbruik dan de eerste groep die aantoonde het ze juist heel zuinig kúnnen zijn.


Ik spreek bij bijna elke hybride van een slokop, omdat ze bijna allemaal gereden worden door zakelijke rijders die lange afstanden rijden. Zodra de accu leeg is en er op benzine wordt gereden, zijn het grote slokoppen, die meer verbruiken dan vergelijkbare benzine auto's, omdat ze een zwaar accupakket en alle elektrische meuk mee moeten zeulen. Als ze echt minder co2 uitstoot willen, trap je de zakelijke rijder uit fors gesubsidieerde zware hybride leasebak en laat je ze rondrijden in piepkleine auto'tjes zoals de lupo, Peugeot 107 en aygo. Die zijn zuinig, doordat ze klein en licht zijn. Een outlander of een 500s wegen bijna net zoveel als 3 van die Mini auto's. Die dikke hybrides halen de lage cijfers alleen op korte afstanden, als grotendeels elektrisch wordt gereden. En volledig elektrische auto's hebben nog een heel groot nadeel, dat is hun beperkte actieradius.
 
Nee...

Het gaat niet om het uiterlijk. Ik rijd nu met een motor die iedereen lelijk vindt en ik vind hem ook niet mooi. Hij doet wat ik wil en hij doet het altijd, dat is belangrijk.

De reden dat ik liever geen naked bike wil is vanwege omstandigheden als vanmiddag; ik reed door de stromende regen en dankzij de volle kuip had ik daar niet eens zo'n last van, ik kon op snelheid zelfs nog redelijk droog zitten. Dat is met een naked iets anders....

Met deze motor heb ik meer dan een ton gereden, denk je echt dat die goed inruilt ? Ik rijd er voorlopig mee door want veel goedkoper dan dit (als je alles meetelt) gaat niet lukken, ook niet elektrisch.
Ondertussen worden de elektrische motoren alsmaar beter en de motor hierna wordt (als het gaat zoals ik wil) vol elektrisch.

Dus hypocriet! lullen tegen ons over ons antiek en er zelf mee rijden omdat het voordelig is voor je bankrekening!
 
Gezellig altijd hè, het motor forum. :+
Mensen later elkaar zo lekker in de waarde en genieten van de meerdere inzichten...

Terug ontopic please.
Ik kijk uit naar de Euro 4 norm en vooral het verplicht stellen van ABS.
Had naar mijn mening veel eerder gemoeten en zeker een aantal RIP meldingen kunnen schelen op het forum.

Eigenlijk ben ik toe aan een nieuwe reismotor, maar ik stel deze bewust nog even uit.
Momenteel worden deze motoren alleen zonder ABS gemaakt en vanaf de nieuwe norm moeten de fabrikanten wel... hopelijk!

Ze kunnen er namelijk ook voor kiezen om geen lichte allroads meer te leveren.
Dan heb ik een probleem en moet ik zwaar gaan rijden...

Iemand een idee wat de importeurs gaan doen met de 250-400 cc allroad klasse?
 
@Hybride: je bent aan het verkondigen hoe superieur elektrisch rijden is. Hoe geweldig het is en dat de rest maar prehistorische meuk maakt. De enige reden waarmee jij kan komen waarom je er zelf dan geen rijdt, is: "er is weinig keus". Dan kan ik je eigenlijk niet meer serieus nemen, want je zegt net zelf dat een elektrische motorfiets alles kan wat je wil en dat het geweldig modern is en wat allemaal niet meer. Als elektrisch rijden écht zo geweldig is, dan zet je jezelf toch over het "beperkte keus" issue heen. Desnoods koop je zo'n Zero en laat je wat extra spulletjes op maat maken....

Dat laatste is ook de bedoeling, ik heb alleen geen haast, de reden heb ik al genoemd.
Onlangs stond in een ander topic een Zero SR raceversie met een mooie compacte kuip, een schitterende combinatie.

Het klopt dat er weinig keus is, dat is feitelijk waar dit hele topic om draait. Daar kun jij niets aan doen, dat wijt ik aan het gebrek aan vooruitziend vermogen bij fabrikanten, en misschien ook wel van consumenten.

Een relatief kleine Start-up als Zero lukt het wel om een prima bruikbare elektrische motorfiets te bouwen en grote fabrikanten met een illustere geschiedenis die miljarden te besteden hebben, die grote ontwikkelingsafdelingen hebben en vestigingen over de hele wereld lukt het niét ?
Het is feitelijk toch raar dat de industrie zo achterloopt ?
 
....Dus hypocriet! lullen tegen ons over ons antiek en er zelf mee rijden omdat het voordelig is voor je bankrekening!....
Ik denk dat je mijn betoog toch niet hebt begrepen...

Ik mopper niet op jou (of anderen) dat je met antiek rijdt, er is immers weinig anders.

Ik mopper op de fabrikanten dat ze bijna allemaal alleen maar antiek máken. Dat is heel wat anders. En "antiek" is lichtelijk gechargeerd, dat zul je toch wel begrijpen hopelijk.

En net als anderen heb ook ik weinig keus omdat er gewoon weinig te koop is. Dat moet je mij niet voor de voeten gooien !
 
Weinig behoefte om mij te mengen in de discussie, maar dit vond ik wel een mooie opmerking.

Enig idee hoe het dan in een leeg gasveld terecht zou moeten komen? Het is geen holte op een kilometer diepte oid :+
Dat soort discussie`s gaan niet alleen over vast radioactief afval.
Een paar jaar geleden waren er plannen om CO2 op te slaand in "lege" gasvelden bij Barendrecht.
Enorme protesten van de bewoners over het giftige CO2, dat het in de jaren daarvoor gewoon een producerend aardgasveld (brandbaar !) was, dat was blijkbaar nooit een bezwaar.....
Motorfietsen lopen achter, er zijn maar een paar fabrikanten serieus bezig met de toekomst. De rest maakt wat ze altijd maakten; een nieuw kleurtje, wat ledjes her en der en we vinden het allemaal weer prachtig.
Mee eens de motorfabrikanten zijn erg actief met de PK race.
Maar als het om milieugebied gaat dan lopen ze achter ten opzichte van auto`s

En ja veel maatregelen en milieutechnische aanpassingen bij auto`s zijn inderdaad gekomen omdat dit verplicht werd.
 
Laatst bewerkt:
Als ze echt minder co2 uitstoot willen, trap je de zakelijke rijder uit fors gesubsidieerde zware hybride leasebak en laat je ze rondrijden in piepkleine auto'tjes zoals de lupo, Peugeot 107 en aygo.

Ik weet dat er inmiddels leaseconstructies voor hybride auto's zijn waarbij jij een laadpaal aan huis krijgt. En vervolgens bij het onderhoud de boordcomputer wordt uitgelezen om te kijken hoe de leaserijder heeft gereden. Heeft die vervolgens te weinig elektrisch gereden dan worden de brandstofkosten niet vergoed. Op die manier begint het tenminste ergens op te lijken.
 
Afval scheiden is zinloos en helemaal niet nodig. Die scheiding kan prima gebeuren bij het inzamelpunt. Alleen hebben onze politici er voor gekozen om in te zetten op scheiden door de burger. Met daarbij beloningen (en dus geld voor betrokken wethouders) aan gemeentes waar voldoende gescheiden wordt door de burger.

Dat betekent echter dat voor de afvalinzamelaars er geen prikkel meer is om te investeren in het scheiden tijdens het verwerken. Zodat alles dat niet gescheiden wordt ingezameld als restafval wordt behandeld. Zou de burger gewoon alles op één hoop gooien en er wordt gescheiden op het afvalstation haal je een 100% score waar je nu absoluut niet in de buurt komt.

Sterker, vaak wordt gescheiden aangeboden afval in de verwerking weer bij elkaar gegooid omdat de afvalverwerker niet heeft geïnvesteerd in gescheiden verwerkingsstraten.

Je afval scheiden is leuk om jezelf goed te voelen, omdat je denkt iets nuttigs voor het milieu te doen, maar het is volstrekt zinloos.

De enige uitzondering daarop is papier, maar dat wordt dan ook al decennia gescheiden opgehaald en ook gescheiden verwerkt.

Ja dat klopt inderdaad Mike. Die had ik niet als voorbeeld moeten noemen.
Maar je begrijpt vast de boodschap. Een consument is niet bezig met het milieu, laat staan dat ie er zelf iets aan gaat doen.

Electrische auto's zijn het grootste hypocriete voorbeeld daarvan. We leasen ze vanwege de lage bijtelling. Sterker nog, ik ken in mijn omgeving een paar gevallen van mensen die een 0% (of zeer lage bijtelling) auto leasen of een lease auto prive niet rijden (ook 0% bijtelling) om er vervolgens voor de privé km WEL leuk rijdende, benzineslurper en mega CO2 uitstoothoudende auto op na te houden. Die hebben dan thuis 3 auto's staan; de leasebak, de auto van de vrouw en die leuke stuurauto. Ik speel inmiddels zelf ook met de gedachte om dat te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat er inmiddels leaseconstructies voor hybride auto's zijn waarbij jij een laadpaal aan huis krijgt. En vervolgens bij het onderhoud de boordcomputer wordt uitgelezen om te kijken hoe de leaserijder heeft gereden. Heeft die vervolgens te weinig elektrisch gereden dan worden de brandstofkosten niet vergoed. Op die manier begint het tenminste ergens op te lijken.
Ja die paal krijg je dus niet altijd. Daar zijn per gemeente afhankelijke voorwaarden aan gebonden. Als er in jouw straal een publieke paal zit dan krijg je het dus niet en moet je delen met iemand anders.
Ik heb een neef die zo n outlander heeft en een paal voor zijn deur. Hij zou dus maandelijks 25x opgeladen moeten hebben. Indien hij dat niet doet zou hij volgens mij 125 euro per maand meer moeten betalen. Wel grappig dat ie net aan op de snelweg met windje mee 30km op electriciteit kan rijden. Is nog net niet de helft van zijn rit naar werk.
 
Ik weet dat er inmiddels leaseconstructies voor hybride auto's zijn waarbij jij een laadpaal aan huis krijgt. En vervolgens bij het onderhoud de boordcomputer wordt uitgelezen om te kijken hoe de leaserijder heeft gereden. Heeft die vervolgens te weinig elektrisch gereden dan worden de brandstofkosten niet vergoed. Op die manier begint het tenminste ergens op te lijken.

Dergelijke constructies bestaan in theorie maar in de praktijk komt het weinig voor ivm regelgeving e.d.
Het kost alleen maar nog meer geld. Waarschijnlijk rijden er tientallen dieselslurpende busjes het hele land door om overal palen in de grond te slaan voor 1 slechts gebruiker. |( |(
Kost allemaal geld en energie. Daarnaast de administratie, controles daarvan etc....

Het lijkt nergens op. De roverheid heeeft een beoordelingsfout gemaakt en probeert met dit soort lapmiddelen de boel een beetje recht te trekken.
 
....Kost allemaal geld en energie. Daarnaast de administratie, controles daarvan etc....

Het lijkt nergens op. De roverheid heeeft een beoordelingsfout gemaakt en probeert met dit soort lapmiddelen de boel een beetje recht te trekken....
Redelijk eens.

Er moet iets gedaan worden maar wat de ambtenaren dan verzinnen heeft weer zoveel haken en ogen en het wordt allemaal zo ingewikkeld en fraudegevoelig, dat moet je niet willen.

Ik heb ook geen kant en klare oplossing, maar denk eens mee.

Ergens denk ik dat het hele principe van lease rijden met brandstofpassen overboord moet.
Vooral door die brandstofpas heeft de bestuurder totaal geen last van extra verbruik door als een idioot te scheuren, hij heeft er ook geen last van dat ie nooit bijlaadt met z'n plug-in. Precies het gedrag dat men wil voorkomen...

Het gaat om leaserijders, mensen die voor hun werk een personenauto nodig hebben. Stel dat je die tankpas afschaft, de rijder zelf de brandstof en het laden laat betalen en er gewoon een eerlijke kilometervergoeding tegenover zet.
Dan is er wél een prikkel om niet te ruig te rijden, met een plug-in helpt het dan om wél te laden.
En als de vergoeding gewoon eerlijk is zal men hopelijk ook geen bonuskilometers maken om wat meer vergoeding op te strijken.

Zie ik nu een onoverkomelijk probleem over het hoofd ?
 
Laatst bewerkt:
Redelijk eens.

Er moet iets gedaan worden maar wat de ambtenaren dan verzinnen heeft weer zoveel haken en ogen en het wordt allemaal zo ingewikkeld en fraudegevoelig, dat moet je niet willen.

Ik heb ook geen kant en klare oplossing, maar denk eens mee.

Ergens denk ik dat het hele principe van lease rijden met brandstofpassen overboord moet.
Vooral door die brandstofpas heeft de bestuurder totaal geen last van extra verbruik door als een idioot te scheuren, hij heeft er ook geen last van dat ie nooit bijlaadt met z'n plug-in. Precies het gedrag dat men wil voorkomen...

Het gaat om leaserijders, mensen die voor hun werk een personenauto nodig hebben. Stel dat je die tankpas afschaft, de rijder zelf de brandstof en het laden laat betalen en er gewoon een eerlijke kilometervergoeding tegenover zet.
Dan is er wél een prikkel om niet te ruig te rijden, met een plug-in helpt het dan om wél te laden.
En als de vergoeding gewoon eerlijk is zal men hopelijk ook geen bonuskilometers maken om wat meer vergoeding op te strijken.

Zie ik nu een onoverkomelijk probleem over het hoofd ?

Je moet ten eerste onderscheid maken tussen zakelijke en prive kilometers. je kan een werknemer niet verplichten zelf de brandstofkosten voor te schieten voor zakelijk gebruik. daarnaast gooi je een tank vol waar je vervolgens zowel zakelijk als prive mee trijdt. Je moet dan al een km registratie gaan bijhouden..net zoals de lease rijders die de auto niet prive rijden. ( heb ik ook 4 jaar gedaan).

Daarnaast maken de meeste leaserijders meer zakelijke km dan prive. Dus zakelijk blijf je toch doorscheuren want die kosten zijn voor de baas.

Ik denk niet dat je iets over het hoofd ziet maar de overheid had nooit met de extreem lage bijtellingen moetenwerken. Ze hebben fouten gemaakt met de bijtellingsregeling en dat gaan ze nu corrigeren.
 
Laatst bewerkt:
Het heeft nog steeds zijdelings met het topic te maken.... :9

Owkeey... Dan ga ik nog een keer op de ligstoel van de ambtenaar zitten. ;)

....Je moet ten eerste onderscheid maken tussen zakelijke en prive kilometers....

De werknemer moet nu dus niet z'n privé kilometers bijhouden maar de kilometers die hij rijdt voor het werk. Daar zijn tegenwoordig handige tooltjes voor.

....je kan een werknemer niet verplichten zelf de brandstofkosten voor te schieten voor zakelijk gebruik....

Om dit te omzeilen geeft de baas aan de werknemer vóóraf een brandstofvoorschot. Na bijvoorbeeld één maand worden de gereden kilometers doorgegeven en de kilometervergoeding uitbetaald. De baas schiet de brandstofkosten dan dus voor en ze worden later verrekend, de werknemer hoeft dus niet voor te schieten. Bij einde contract wordt dat éénmalige voorschot weer verrekend, dus terugbetaald aan de baas.

...daarnaast gooi je een tank vol waar je vervolgens zowel zakelijk als prive mee rijdt. Je moet dan al een km registratie gaan bijhouden..net zoals de lease rijders die de auto niet prive rijden. ( heb ik ook 4 jaar gedaan)....

Daar verandert dus niets; nou ja, nu gaat het om de werkkilometers.
 
Laatst bewerkt:
De werknemer moet nu dus niet z'n privé kilometers bijhouden maar de kilometers die hij rijdt voor het werk. Daar zijn tegenwoordig handige tooltjes voor.

Zo werkt het niet. Je moet ALLES registreren anders heb je geen waterdichte registratie waarmee je kunt aantonen wat privé en zakelijk is.
Dat eist de BD momenteel ook van "niet privé rijders".
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan