Filerijden BAH

yamaRules

Die hard MF'er
5 aug 2002
836
3
nvt
Jaja vandaag voor het eerst in de file gereden. En het viel me vies tegen.
Je moet echt dubbel zo goed uitkijken en met zon slakkegangetje rijdt je motor natuurlijk ook veel minder soepel. Neehoor van mij hoeft het niet.
Wat zijn jullie ervaringen mbt file rijden.

Oja meneer met die caravan: sorry dat uw spiegel zegmaar niet meer helemaal goed gericht staat :?
 
Dat het gaanderweg beter gaat. Maar het blijft inspannend rijden omdat je dubbel zo goed moet opletten. Met name wanneer de file langzaam rijdt en er hier en daar gaten vallen. Dan is er altijd wel een blikker die meent dat de andere rij sneller gaat en er in een split second induikt. Na verloop van tijd wordt het weer een sport om er zo snel mogelijk (en nog steeds veilig) tussendoor te rijden, waarna ook de lol van filerijden terugkomt.
 
Hoi Donderpoes,

Het valt mij nog steeds tegen, terwijl ik al een jaartje of wat motor rij. Vooral die "split second" mensen zijn zeer gevaarlijk.
Bij afslagen en opritten zijn er nog weleens van dit soort *****. Ook als een baan bijna stil staat en de andere baan heeft een minimale snelheid zijn er altijd wel blikjes te vinden die plotseling van baant moeten veranderen.
Terwijl ze er echt helemaal niets mee opschieten.
Ik zet nog wel eens het grootlicht aan als ik tussen de file door rij. Zo van "Sorry agent, ik wist niet dat het grootlicht aanstond.". De meeste blikjesrijders zijn n.l. nog bijziender dan een bejaarde mol als het om motorrijders gaat.

En dat spiegeltje van de sleurhokker: Als dat jouw laatste spiegel is, dan ben je een heel voorzichtige motorrijder. :]
 
In het begin stressvol, maar nu vind ik het echt geen probleem.

De enige keer in het jaar dat ik het wel vervelend vind: met de TT in Assen. Ik weet wel: het heeft sfeer, MAAR je ziet dat een boel motorrijders er niet geoefend in zijn en er zijn altijd achterlijke bladmongolen die denken dat ze met de motor andere motorrijders in moeten gaan halen. (Want dat gaat sneller :? ) Daar erger ik me echt mateloos aan.

Met het gewone filerijden: wel ff in je spiegels blijven kijken. Je kunt dan aan de kant voor een snellere motorrijder. Niet alles op alles gaan zetten om aan de kant te kunnen natuurlijk, alleen als er ff plek is. En ook goed opletten als je in het midden gaat rijden of er niet al een andere motorrijder rijdt.

Voor de rest valt het me alles mee qua debiele automobilisten. De enige keer dat ik iemand afgesneden zag worden was met de TT, tot nu toe nog niet op een doordeweekse dag. Wel ging er maandag nog snel ff 1 van links naar rechts. Maar goed, daar had hij de ruimte voor en hij had me gezien, leek het zo. Nu nog ff knipperlicht aan... Dat is het meest vervelend, want dan schrik je. Zolang ze maar ff knipperlicht aandoen kun je je er iig op voorbereiden.

Ik doe meestal wel een lekkere lage versnelling. Dan horen ze me misschien nog.

Ja wel ff extra opletten als er een invoegstrook komt of als het van 3 naar 2 rijstroken gaat bijv. Dan moeten er gewoon mensen voor anderen aan de kant. Wil niet zeggen dat ze niet moeten opletten, maar ik doe gewoon extra voorzichtig bij een invoegstrook. Het is natuurlijk wel geven en nemen. Van 3 naar 2 banen voeg ik gewoon echt op het allerlaatste moment in, dan heb je er ook weinig last van.
 
met welke snelheden gaan jullie door de file heen.

ik eigenlijk te hard knal meestal toch al gauw met 80km/h of meer die file in en ga langzamerhand wel langzamer rijden.
t blijft toch uitkijken natuurlijk.
regel is eigenlijk niet meer als 10km harder als de rest.

ik vind filerijden niet echt erg maar hang ook van de ruimte af hoor.
 
Laatst bewerkt:
Jaja vandaag voor het eerst in de file gereden. En het viel me vies tegen.
Je moet echt dubbel zo goed uitkijken en met zon slakkegangetje rijdt je motor natuurlijk ook veel minder soepel. Neehoor van mij hoeft het niet.
Wat zijn jullie ervaringen mbt file rijden.

Oja meneer met die caravan: sorry dat uw spiegel zegmaar niet meer helemaal goed gericht staat :?

in den beginnen had ik ook wat aarselingen met het door de file wurmen.
maar dan krijg je wat voorbeelden en dan gaat het steeds beter.
oefening baard kunst.
knipperlicht(-en) aan. aangevuld met grootlicht(alleen overdag)
en er gaan een hoop auto's opzij voor jouw.
 
Als je het zo lastig vindt sluit je toch gewoon achteraan aan })
Je moet juist blij zijn dat je er tussen door kan, goede uitlaat erop en anders veel toeren draaien en ze gaan (bijna)allemaal aan de kanten.
 
Herriepot heeft af en toe voordelen. Tussen 2 auto's door die naast elkaar rijden is "veiliger" (let wel of je er door kan) dan auto's die bloksteen gewijs rijden. Dan hebben ze sneller de neiging van baan te wisselen. Meestal als er op een van de banen een groter gat onstaat is het oppassen.....
Ik rij nu 5 jaar over de A9 (=1 lange file) en daar geven de meeste automobilisten me wel de ruimte (dit itt de A10, T**inglijers!!)

Stef
 
Op woensdag 18 september 2002 20:43 schreef Harley het volgende:
regel is eigenlijk niet meer als 10km harder als de rest.
Dat is dan weer achterlijk traag hoor, kan je net zo goe bij in de file gaan staan |(

Heeft iemand dat topic nog met waar iemand 13 goeie file-rijden-uitkijken-punten gaf die nog wat werden aangevuld? Misschien wel een copy-paste hierheen waard :)

Trouwens, wat voor lawaaimonsters hebben jullie? Ik rij nu altijd met de auto (motor r.i.p.) maar heb echt nog nooit op tijd een motor horen naderen. Als je'm eindelijk hoort istie al lang weer voorbij eer je'm fatsoenlijk gelocaliseert hebt. En ik zit dan nog in een ouwe golf die echt NIKS geluidsisolatie heeft van buiten naar binnen toe.

En laat die knipper en grote lichten UIT ja?! :(
Diegene die je willen zien, zien je wel en die je niet willen zien toch lekker niet.
 
Laatst bewerkt:
Mistlichten aan, alarmlichten aan, radio redelijk luid aan, lage versnelling en gaaaaaan Bertje..... Soms ook groot licht aan.

Gaat natuurlijk niet zo snel. Door het geringe snelheidsverschil kan ik iig wel op tijd stilstaan. En mijn fiets is natuurlijk niet zo heel erg smal.

Ik heb gemerkt dat de files 's ochtends het meeste ophouden. Al die vreselijke slaapkoppen rijden dan schots en scheef over de rijbaan heen en zijn weinig geneigd om voor je opzij te gaan. In de avondspits zijn de koekblikbewoners wat inschikkelijker.
 
al eens gedacht aan een alarmlichten installatie? sinds ik die op mijn fiets heb gaan 9 van de 10 blikjes al 10 meter van te voren aan de kant zodat ik zonder problemen door kan rijden! mischien vinden ze het irritant, maar het werkt wel! :] kost slechts 27,50 eigenlijk mag ik geen reclame maken, maar dit komt tenslotte de veiligheid ten goede... :) kijk even op mijn website
 
Mijn ervaring is dat het weinig uitmaakt of je nou met of zonder gevaren lichten rijdt. Als de automobilist niet kijkt ziet hij je toch niet, met of zonder alarmlichten.

Goh sav, wat heb jij een origineel icoontje zeg ;)
 
Ik rij met GROOT licht door de file. Is een stuk opvallender dan dubbele clignoteurs. En/en is nog beter.
 
ik rijd dagelijks file, gaat prima.. beetje slalommen en goed opletten wat sommige oma`s doen, meeste automobilisten zien je wel en sommige gaan zelfs netjes opzij :} Als het verkeer 50+ km/h gaat dan stop ik meestal met inhalen, te link...
 
Ik vind het wel tof.

Had een tijdje terug nog wat leuks.
Reed in de file en er een meter of 40 ruimte.

Maar het blik die ik dus als ''laatst'' inhaalde, daar zaten
een paar oude post duiven in. Dus ik lekker veel gas en een wheely.
Ik kon nog net een glimp opvangen van die ouwe bejaarde gasten.

Dat is echt onbetaalbaar zoiets.
 
Op woensdag 18 september 2002 21:32 schreef poohbeer het volgende:Heeft iemand dat topic nog met waar iemand 13 goeie file-rijden-uitkijken-punten gaf die nog wat werden aangevuld? Misschien wel een copy-paste hierheen waard :)
He, dit stond er wel in, maar zal wel verloren zijn gegaan. Heeft iemand ze nog??
 
En...van je collega motorrijders moet je het ook niet altijd hebben kwam ik net achter.

Vrouw voor me op een logge Honda. Gaat inene in de ankers om toeterend naast een aannemersbussie te gaan staan |(

Heel handig. Spiegels had ze wel, maar keek ze niet in...
Dus na twee keer toet van mijn kant en een schreeuw "Héeeej HALLOOOOOO", deed haar doorrijden.
 
Je moet echt dubbel zo goed uitkijken en met zon slakkegangetje rijdt je motor natuurlijk ook veel minder soepel. Neehoor van mij hoeft het niet.
Wat zijn jullie ervaringen mbt file rijden./quote]

Wil wel helpen als je een bike hebt die op lage toerentallen lekker oppikt. Meestal geen sterk punt van een hoogtoerige (toer)sportmotor. Maar goed, ik heb er geen hekel aan. Alarmlichten aan en (met beleid) karren maar, bij 50/60 voeg ik meestal weer in. Sporadisch meegemaakt (keertje of 3) dat mij bewust of onbewust de weg werd afgesneden. Maar meestal werken koekblikkers goed mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan