Fotograaf Lekdijk?

Stel, ik wandel in een of andere stad, neem een foto van mijn vrouwtje waar ik dat leuk vind, ik zeg maar wat, in Londen met de Big Ben op de achtergrond, en kwam jij daar net toevallig ook langs, en nog toevalliger sta jij duidelijk herkenbaar mee op de foto. En dan post mijn vrouwtje die foto op haar FB pagina. En dan? Ga jij daar iets tegen doen? Ik dacht het niet. Juridisch kom je daar ook nergens mee.

Ik vind dat leuk, zo van die fotograven. Je kán de foto dan kopen als je wil, maar wil je niet, ook goed, die foto verdwijnt na een bepaalde tijd gewoon.

Al dat gedoe om privacy ... sinds de komst van internet is privacy gereduceerd tot nog maar 10%. Sinds Mark Zuckerberg op het toneel kwam, is de privacy met nog eens 2535753% afgenomen.

Als je niet op een foto wil, binnenblijven en rolluiken toe. Wandel eens door een stad, en binnen het uur ben je door 4521 Japanners op de foto gezet, onbedoeld.
Per ongeluk op een foto komen is heel wat anders dan iemand die doelbewust foto's van jou en je gezin maakt om die op Fb te posten en te hopen er wat aan te verdienen.
Heel iets anders.

Wat is het probleem dan? Zo lang je niet "schandelijk" op de foto wordt gezet?

Tegenwoordig loop je in een winkelstraat, wordt je al 10x opgenomen, loop je langs de pin-automaat wordt je opgenomen.
Burgers die een bel met camera hebben hangen die je opnemen...
Facebook die weet waar je elk moment bent...
Maar die foto.... _O- O-)

Wie zegt dat de andere dingen die je noemt wèl ok zijn? :? Dat zie je mij in ieder geval nergens opschrijven.


Portretrecht is soms nog best lastig. Voorbeeld:

Je mag een foto maken van een straat waar toevallig Jantje of Pietje fiets.

Je mag geen foto maken van een fietsende Jantje of Pietje in een straat.

Subtiel verschil maar ook weer een erg belangrijke.

Oh, en over scherp en snelheid in een foto:
Bekijk bijlage 1624888
(Jaren geleden geschoten tijdens de BSB op Assen)

En soms gaat iemand te hard over een verkeersdrempel 😂
Bekijk bijlage 1624894
Exact. De fotograaf in kwestie waar ik het over had maakt doelbewust foto's van mensen (incl gezinnen met kinderen). Niet van de omgeving.
Dat is gewoon ethisch heel discutabel gedrag.


En welke baan zou je mislopen door een foto van jou op een motor op de Lekdijk?
Of met de Big Ben op de achtergrond?
En nog zoveel meer ...

Maar, stel dat je voor een baan wil gaan waarbij je je niet mag begeven in een redlight district, en je bent daar toevallig gespot (foto dus), dan heb je geen recht op die baan, zo simpel is dat. Stomme vergelijking, maar zo is het.

Dus een foto zou niet mogen vanwege privacy schending?
Maar heimelijk een baan proberen te krijgen waarvoor je eigenlijk niet in aanmerking komt wel?

Of erger nog. Als iemand een misdrijf heeft gepleegd, en er door een "toevallige foto" het door hem vervalste alibi weerlegd kan worden, waardoor een valselijk beschuldigde vrijuit kan gaan, of een slachtoffer schadeloos gesteld kan worden, vind ik dat een goede zaak.

Ja hoor, het is écht zo, onder de privacy-roepteters hebben de meesten wél wat te verbergen. En daarmee bedoel ik niet dat het meteen misdadigers zijn, of corrupten. Maar ... als ik op een dag van mijn vrouwtje hoor, "he, iemand heeft jou herkend op een foto, je was met de motor/fiets/... daar." Ja, dan is dat ok, mijn vrouwtje mag altijd wetenwaar ik ben.

So, case closed. On topic.
Case closed bepaal jij niet, hoe hard je ook roeptoetert.


Ik vind het eng om te zien hoe makkelijk mensen over recht op privacy heen stappen en vervolgens mensen die daar wel iets van vinden gaan lopen afblaffen alsof ze kleine kindjes zijn.

Het heeft 0.0 te maken met iets te verbergen hebben, hoe vaak je dat ook roeptoetert.
Het gaat erom dat privacy een groot goed is.

Wat jij even vergeet is dat beelden een eeuwigheid mee gaan. Nu op dit moment heb jij "niks te verbergen". Maar als er over een jaar iemand aan de macht komt die zegt "we maken iedereen af die ooit een vliegtuig als avatar heeft gehad op een forum!!", dan ben jij de sjaak.
En dat is even zwaar overdreven om een punt te maken. Een punt dat vermoedelijk toch niet binnenkomt maar hej, ik doe een poging.
 
En welke baan zou je mislopen door een foto van jou op een motor op de Lekdijk?
Of met de Big Ben op de achtergrond?
En nog zoveel meer ...
(...)
Dat is mijn hele punt, dat kun je nu nog niet weten, maar die foto blijft eeuwig vindbaar. (En met de voortschrijding der techniek tagt men je over 10 jaar wellicht op basis van gezichtsherkenning (die dan zo goed is, dat hij aan de stand van je ogen en je neus genoeg heeft onder een helm.), wellicht automatisch). Wat nu nog prima geaccepteerd is, is dat over een tijdje wellicht niet meer, denk aan roken.

Dat maakt de discussie ook direct moeilijk, je weet nog niet wat er in de toekomst verandert, waardoor deze foto's wèl bezwaarlijk worden. Het valt me wel op, dat je er nogal agressief in gaat, en snap niet zo goed waarom je zo fel anti-privacy bent.
 
Dat is mijn hele punt, dat kun je nu nog niet weten, maar die foto blijft eeuwig vindbaar. (En met de voortschrijding der techniek tagt men je over 10 jaar wellicht op basis van gezichtsherkenning (die dan zo goed is, dat hij aan de stand van je ogen en je neus genoeg heeft onder een helm.), wellicht automatisch). Wat nu nog prima geaccepteerd is, is dat over een tijdje wellicht niet meer, denk aan roken.

Dat maakt de discussie ook direct moeilijk, je weet nog niet wat er in de toekomst verandert, waardoor deze foto's wèl bezwaarlijk worden. Het valt me wel op, dat je er nogal agressief in gaat, en snap niet zo goed waarom je zo fel anti-privacy bent.
Over 10 jaar...? Helaas.
We zijn al even op dat punt. Alleen nog niet voor gebruik door individuele mensen.

 
denk aan roken.
Dáárvoor alleen al zou ik het een goede zaak vinden ... dat men eindelijk die rotzooi eens uitbant ...

How? Jij vindt dat je de vrijheid hebt in het openbaar te roken?
Fout!!! Je schaadt er MIJN gezondheid mee!

Er zijn landen waar dat intussen verboden is. MET SUCCES! Aantal rokers met 95% gedaald! Hopelijk volgen onze idiote westerse landen ook ...

Edit: als je vorige week op de foto bent gezet met een sigaret, en vanaf volgende week wordt roken verboden, is er toch niks aan de hand.
Tenzij ... je je vrouw wijsmaakte dat je niet meer rookte, en zij het te weten komt. Tja, goed voor haar dat ze het toch te weten kwam, ze heeft recht op de waarheid, je moest maar geen geheimpjes hebben voor je vrouw. Dat hoort niet.

[/einde-of-topic-modus]

[start-uit-favorieten-verwijderen-modus-wegens-verwachten-van-onzinnige-en-off-topic-commentaren]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dáárvoor alleen al zou ik het een goede zaak vinden ... dat men eindelijk die rotzooi eens uitbant ...

How? Jij vindt dat je de vrijheid hebt in het openbaar te roken?
Fout!!! Je schaadt er MIJN gezondheid mee!

Er zijn landen waar dat intussen verboden is. MET SUCCES! Aantal rokers met 95% gedaald! Hopelijk volgen onze idiote westerse landen ook ...

Edit: als je vorige week op de foto bent gezet met een sigaret, en vanaf volgende week wordt roken verboden, is er toch niks aan de hand.
Tenzij ... je je vrouw wijsmaakte dat je niet meer rookte, en zij het te weten komt. Tja, goed voor haar dat ze het toch te weten kwam, ze heeft recht op de waarheid, je moest maar geen geheimpjes hebben voor je vrouw. Dat hoort niet.

[/einde-of-topic-modus]

[start-uit-favorieten-verwijderen-modus-wegens-verwachten-van-onzinnige-en-off-topic-commentaren]
Elke keer wel reageren, en dan roepen dat anderen dat niet mogen 8)7 Stop de discussie dan door niet te reageren, als je dat vindt. De privacy discussie lijkt mij overigens prima on-topic in een topic over iemand die ongevraagd portretten van willekeurige voorbijgangers op internet zet.

Het gaat niet om wel of niet toegestaan. Jouw felle reactie op roken illustreert het prima, je kijkt dus anders aan tegen iemand waarvan je een foto gezien hebt waarop die rookt, en als die persoon dus bij jou komt solliciteren, is die in het nadeel. Hoe we tegen roken aankijken, is in de afgelopen 30 jaar drastisch veranderd. Dat kan in de komende 10 jaar ook gebeuren met motorrijden, levensgevaarlijk en slecht voor de gezondheid van de mensen die op die dijk fietsen...
 
Och, als iemand de discussie over roken zo hard gaat stellen, zegt mij dat voldoende.
Het is totaal niet waar het over gaat hier, maar die instelling zegt genoeg.
Jij doet wat ik zeg!! Enige nuance is dus niet aanwezig.
Ik steek nog een peuk op, en het zal verder wel. En, als iemand wil dat ik liever niet rook in hun bijzijn, vind ik dat goed, dan doe ik dat dus niet.
Maar stel het zo scherp, dan doe ik het wel. Het is geven en nemen in de samenleving waar ik me graag in begeef.
Ga me dingen verbieden, komt de recalcitrante mens in me boven. Vraag je het vriendelijk is er niets aan de hand.
 
Zoals jullie in het aankondigingen forum kunnen zien ben ik wel met privacy bezig.

Wat ik zie is dat de meeste mensen helemaal niet bezig zijn met privacy, meestal onder het mom "ik heb toch niks te verbergen".
Ik ben bang dat dit zo blijft toch het een keer echt grof mis gaat (en dat kan op héél veel manieren).

@Remco met een K haalt een heel goed punt aan. Wat nu maatschappelijk/wettelijk/juridisch legaal of geaccepteerd is, is dat over 2 of 20 jaar misschien niet meer. Daar houden ook heel weinig mensen rekening mee.

Het klinkt misschien misschien misplaatst, maar het verleden laat zien dat dit gebeurd. De Duitsers waren in de oorlog heel erg blij met onze goede gemeentelijke administratie. Complete bevolkingsgroepen waren makkelijk op te sporen met die gegevens.
Daar was het uiteraard absoluut niet voor bedoeld maar werd uiteindelijk wel zo gebruikt.
Dat is ook het gevaar van al die datalekken waar je bijna dagelijks over leest. Nu vaak "vervelend" maar wie weet hoe het in de toekomst gebruikt gaat worden.
 
Goed punt @Duderuud
Dat beseffen veel mensen (nog) niet.

Om iedereen maar weer richting het topic te begeleiden. O-)

Die beste man zit daar al járen dacht ik.
hij heeft alleen de laatste tijd veel meer bekendheid gekregen, ook dankzij Facebook.

Mogelijk van geen kwaad bewust.
nu kan je er voor kiezen om eens te stoppen en te vragen om je foto niet te publiceren.
Mogelijk ook de tip geven om herkenbare rijders niet zonder toestemming op Facebook te zetten.

Persoonlijk vind ik het een leuk initiatief.
Zelf rij ik soms langs om een foto te scoren. ;)
 
Ik vind het ook leuk wat hij doet, en rijd zelf ook wel eens langs omdat ik weet dat hij er staat. Maar dat doe ik dan bewust, er zijn ook mensen die nergens van af weten en vervolgens ongevraagd op zijn Facebook pagina staan. Nou is dat met de motor vaak niet zo'n probleem, daar je een helm op hebt en redelijk onherkenbaar bent. Maar wat er ook gebeurt is dat hij ongevraagd mensen herkenbaar op de foto zet en op Facebook plaatst. Mensen weten hier vaak niet eens van af en kunnen dus ook niet vragen of hij die foto wilt verwijderen. Dat zou ik persoonlijk echt niet tof vinden.

Het is een prima kerel en waarschijnlijk van geen kwaad bewust, ik weet zeker als je aan hem vraagt de foto te verwijderen dat hij dat direct doet. Maat als je niet weet dat je bent gefotografeerd, wordt dat natuurlijk een beetje lastig.
 
En mannen.... nog motor gereden gisteren?

Of enkel het toetsenbord bereden? _O-
Lekker gereden, maar niet op de Lekdijk, veels te druk B|

Zoals jullie in het aankondigingen forum kunnen zien ben ik wel met privacy bezig.

Wat ik zie is dat de meeste mensen helemaal niet bezig zijn met privacy, meestal onder het mom "ik heb toch niks te verbergen".
Ik ben bang dat dit zo blijft toch het een keer echt grof mis gaat (en dat kan op héél veel manieren).
Dat is ook heel goed. Maar ik denk wel dat je een stuk meer te vrezen hebt van de Googles en Facebooks van deze wereld die een behoorlijk nauwkeurig profiel van je opbouwen, dan van een fotograaf die motorrijders met helm fotografeert. Hoop boze reacties hier maar maak je dan liever kwaad over webshops die de boel niet goed beveiligen en al je adres- en bankgegevens kwijt raken of ziekenhuizen waarin iedereen je persoonlijke dossier op kan vragen. Dat is wel ff een niveautje ernstiger maar daar hoor ik bijna niemand over.
 
maar maak je dan liever kwaad over webshops die de boel niet goed beveiligen en al je adres- en bankgegevens kwijt raken of ziekenhuizen waarin iedereen je persoonlijke dossier op kan vragen. Dat is wel ff een niveautje ernstiger maar daar hoor ik bijna niemand over.
juist de digitalisering is hier de oorzaak van.
als iemand zichtbaar met jouw dossier of notulen over straat loopt (denk maar aan het lek waar omtzicht mee in het nieuws kwam) valt dit op.
mensen zien eenvoudig weg al het dataverkeer niet, dus voelen ze ook geen argwaan voor al die zogenaamde ´gratis´ apps die al je gevoelige data uit bijv. je telefoon zuigen en doorsturen naar shady servers in china en rusland... of korea...
mensen die dan zeggen ´och ik heb niks te verbergen´ vraag ik dan ook vaak naar hun bankrekening en pincode.
die geven ze je dan natuurlijk niet, maar als een slecht beveiligde app ditzelfde vraagt, geeft men prompt die gegevens aan ´een vreemde´
 
Lekker gereden, maar niet op de Lekdijk, veels te druk B|


Dat is ook heel goed. Maar ik denk wel dat je een stuk meer te vrezen hebt van de Googles en Facebooks van deze wereld die een behoorlijk nauwkeurig profiel van je opbouwen, dan van een fotograaf die motorrijders met helm fotografeert. Hoop boze reacties hier maar maak je dan liever kwaad over webshops die de boel niet goed beveiligen en al je adres- en bankgegevens kwijt raken of ziekenhuizen waarin iedereen je persoonlijke dossier op kan vragen. Dat is wel ff een niveautje ernstiger maar daar hoor ik bijna niemand over.
Laat ik voorop stellen, dat ik helemaal niet kwaad ben op die fotograaf. Ik rijd nooit op de Lekdijk, dus de kans dat ik op zijn Facegram of Telebook terechtkom is uiterst klein. Maar dat maakt de privacy-zorgen die @Raphaël-s uitte niet minder terecht, en ik denk dat het goed zou zijn als de betreffende fotograaf daar beter bij stil zou staan.
 
Gisteren op de foto geweest bij ik denk Beduk. Maar ja, geen feesboek, dus kan het niet zien denk ik :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan