Frame van guzzi afgebroken door zijspan

In de tijd van Pols waren het motorbanden of smalle diagonaalbanden. Voorvork aanpassingen stonden in de kinderschoenen. 100pk was krankzinnig veel vermogen. Het was gewoon een andere tijd.
Ik denk dat jij wel meer toespoor kan zetten. Maar 4cm blijft wel het maximum, als je daarboven gaat zitten gaat je zijspanwiel dusdanig krabben dat hij weer naar rechts gaat tekken en banden vreten.
Met hoeveel zou jij starten in mijn geval ?
Grtz Fox
 
Daarbij komt ook nog dat je jouw span niet kan vergelijken met bijvoorbeeld de EZS van Kwastert. Die is veel gestroomlijnder dan die van jou en zal dus veel minder hard proberen de combinatie rechtsaf te trekken. Gevoelsmatig zeg ik zet hem op 3 cm.

3Wheel sprak in zijn topic over het zijspan als "die remparachute". Dat is een mooie vergelijking.
 
Ik zou beginnen met 2,5cm, maar zo exact meten valt al niet mee, dus een ruime 2,5cm, dan kom je ook bij Leo in de buurt.
 
Alles losgezet en afgesteld op 3cm toespoor
Nadat ik de onderste punten weer vastgezet had 3.6 cm toespoor :? Schoren erop en gaan testrijden loopt nu mooi rechtuit bij 100km per uur , sneller trekt hij terug naar rechts wel minder uitgesproken dan voorheen
Wat nu ? Laten zoals het is of nog wat de toespoor vergroten ?
Ik denk dat Leo de nagel op de kop heeft met mijn remparachute
 
Ik zou het gewoon laten, je went er vanzelf aan. Ik vind 100 een mooie snelheid om rechtdoor te gaan, maar ik rij zelf dan ook vrijwel nooit op de snelweg.
 
Hoi.

Hoe was het ook alweer, 2x de snelheid is 4x de weerstand?

Nog meer toespoor en de weerstand van de scheve band gaat je ook niet helpen.

Groeten, Paul.
 
Ik zou het gewoon laten, je went er vanzelf aan. Ik vind 100 een mooie snelheid om rechtdoor te gaan, maar ik rij zelf dan ook vrijwel nooit op de snelweg.
Ik denk dat ik het een tijdje zo zal laten , dat lichtjes naar rechts trekken boven de 100 is waargenomen met klem op de gas en handen van het stuur.
Het is nu ook niet dat het heel lastig rijden word ( denk ik) en veel snelweg doe ik ook niet
 
rond de 100 is met een zijspan een prima kruis snelheid idd.
en in NL mag je nu toch niet meer harder dan 100 op de snelweg (overdag dan)

meestal rijd ik zo tegen de 110 met de GL1000, dan hoeft die er ook nog niet zo enorm hard aan te sleuren en rijd het veel ontspannender dan dat je 120-130 zou willlen halen
 
Ik zou het zo laten en er mee rijden. Je went ook aan de mate van toespoor. Na lekker wat km's kun je beslissen of je wat gaat verstellen. Dan is aflezen van bandenslijtage ook makkelijker en kun je daar evt. op anticiperen met meer of minder toespoor en misschien moet je motor wel meer naar je span toe of juist minder....of zwaardere schokbrekers er onder....
 
Ik zou het zo laten en er mee rijden. Je went ook aan de mate van toespoor. Na lekker wat km's kun je beslissen of je wat gaat verstellen. Dan is aflezen van bandenslijtage ook makkelijker en kun je daar evt. op anticiperen met meer of minder toespoor en misschien moet je motor wel meer naar je span toe of juist minder....of zwaardere schokbrekers er onder....
Vandaag klein toertje gedaan van ongeveer 40km , voor op gewone baan te rijden staat hij in mijn ogen perfect , snelweg heb ik nog niet gedaan . Dat zal waarschijnlijk een beetje tegensturen worden , maar in iedergeval veel minder of vroeger .
Het is sowieso een compromis zoeken .
Wat de schokbrekers (koni) betreft : de veren staan nu op tussenstand en de demping op stand 3 van de 4 zal morgen eens de veren op de hartste stand zetten en eens gaan testen. ik vind dat ze nog teveel ingaan bij rechter bochten .
De schokdemper van het zijspan is nu een gewone van hagon en zal nog vervangen worden door een ander van hagon , zo 1 waarvan je de demping ook kan verstellen , moet daarvoor nog eens bellen naar morren en luisteren wat zij aanbevelen .

Kort gezegd de uitlijning zal hoogstwaarschijnlijk zo blijven en aan de schokdempers word nog gewerkt

Grtz Fox
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Hoi.

Hoe was het ook alweer, 2x de snelheid is 4x de weerstand?

Nog meer toespoor en de weerstand van de scheve band gaat je ook niet helpen.

Groeten, Paul.
Met deze cijfers klopt het. De luchtweerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid. Het zou me ernstig teleurstellen als dit voor jou iets nieuws is.
 
Dat het sneller rijden meer weerstand bied is voor mij ook wel logisch. De berekening hier van heb ik mij nooit in verdiept.
Weerstand in het kwadraat is dus de berekening, weer wat geleerd. Hoop dat ik jou niet ernstig teleurstel @halflive
 
Hoi.

Er wordt een Guzzi span gesloopt, zitten 15" wielen in.
Worden tzt. ook verkocht.


Groeten, Paul.
Bedankt voor te laten weten ,ik heb al gereageerd nu afwachten op antwoord

Grtz Fox
 
Hij heeft gereageerd op mijn mail , zullen te koop worden aangeboden maar heeft momenteel de tijd niet voor ze te demonteren er moeten ook eerst nog nieuwe banden op de originele velgen.
Ik heb gevraagd wat hij ervoor wil maar heeft daar niet op geantwoord iemand een idee wat je daarvoor mag geven?

Grtz Fox
 
Zijn voor een V7. Trommelremmen. Als je even geduld hebt heb ik waarschijnlijk een set over.
 
Zijn voor een V7. Trommelremmen. Als je even geduld hebt heb ik waarschijnlijk een set over.
Super op welke zitten die nu ?
Passen die 1op 1 op de mijne ?
Heb je er een foto van ?
Wat wil je er voor?
Ik heb tijd hoor
Moest je eventueel willen ruilen met een of ander kan dat ook heb hier wel iets liggen wat weg mag

Grtz Fox
 
Das grappig, ik heb ook naar de advertentie gekeken en zie een schijfrem....

Wel een mooie duidelijke foto van de meenemer en het wiellager wat normaal tegen het cardan aanligt, heb ik een beetje een inschatting hoe dik de ring moet zijn die er bij mij tussen moet, er zit bij mij een ander lager in vanwege de langere achteras en dat lager ligt iets te diep in de meenemer. Hierdoor loopt de naaf niet goed vrij van het cardanhuis...
 
Das grappig, ik heb ook naar de advertentie gekeken en zie een schijfrem....
Toen Fox de link plaatste was het nog een advertentie voor het zijspan en nog niet voor de wielen. (hoe dat opeens veranderen kan is me een raadsel)
Deze wielen zijn opgebouwd met naven die o.a. in de T3 gebruikt zijn. Het achterwiel zal redelijk in de motor van Fox passen, misschien dat de schetsplaat van de remklauw wat aangepast moet worden. Het voorwiel past niet één op één. Ik zie in de advertentie geen remschijven voor het voorwiel, de schijven van een Cali 3 passen niet op de naaf van een T3 (Cali3 schijf heeft 5 bevestigingsgaten, T3 heeft er 6). Als het wiel compleet met schijven is is het waarschijnlijk wel pas te maken, beetje afhankelijk van de diameter van de schijven en de onderlinge afstand. Maten die ik zo gauw niet paraat heb.
Wielen zien er wel goed uit. Verkoper woont bij mij in het dorp.
 
Volgens mij zijn alle guzzi voornaven driedelig, d.w.z. de beide "zijkanten" waar ook de lagers inzitten zijn universeel uitwisselbaar, waardoor ook "problemen" met niet passende remschijven eenvoudig met standaard onderdelen op te lossen zijn. Gewoon andere lagerschalen vinden........
 
Er zijn verschillende naven. Er zijn er waar gaten in zitten waar zowel schijven met 5 als 6 gaten in passen. Het voorwiel uit de advertentie heeft een naaf waar alleen maar 6 gaten in zitten. Daarom mijn opmerking, als er geen schijven bij zitten gaan Fox zijn eigen schijven niet passen.
 
Beetje laat , pas gezien dat er hier iets gebeurd is .
Ik heb mail gekregen betreft die wielen hij vraagt er 700 euro voor , vind ik wel veel geld voor iets dat niet 1 op1 past
 
Terug
Bovenaan Onderaan