Franse Alpen via Eifel, Vogezen en Jura

Treebouncer

Die hard MF'er
1 nov 2006
715
27
Deze zomer is de planning op een trip te maken door de Franse Alpen.
We willen snelweg doen vanuit huis naar de Eifel. Vandaar binnendoor naar een camping in de Vogezen. Binnendoor richting Genève om daar via de Route Napoleon naar het zuiden te rijden.
Zuidelijkste puntje zal dan de omgeving van Castellane zijn. Voor deze afstand hebben we een dag of 5 in gedachten. Dat betekend doorrijden, maar ook weer niet te gek.
Van daaruit willen we eigenlijk zoveel mogelijk passen nemen op onze terugweg.
Ik heb een route in elkaar gezet, die langs de bekende passen gaat, uiteindelijk een stukje Zwitserland in om dan via een andere route dan de heenroute terug te rijden richting Eifel. Ik probeer even een screenshot te plaatsen van de route.
Zijn er nog 'must-sees' die ik misschien vergeten ben?
We hebben niet de illusie alles te kunnen bekijken, maar misschien dat jullie nog wat op/aanmerkingen hebben?
Tent en matjes gaan mee, dus kamperen zullen we zeker doen.
 
Dit is de planning:
full
 
Het middelste gedeelte. Het bovenste is dan in verhouding iets minder interessant ;-)
full
 
ik kan die kleine k@tfotootjes nauwelijks zien, maar het lijkt wel of je dwars door metz, nancy en saarbrücken gaat. Die laatste omgeving zou ik heel rap vergeten, gewoon via Luxemburg en dan bij het drielandenpunt (Schengen) de grens over.

Verder is de N57/N66 van Nancy naar Belfort (of omgekeerd) bijna helemaal snelweg. Gewoon iets naar het oosten en de witte weggetjes zoeken in je Basecamp en je hebt een puike tour :-)
 
Misschien moet ik maar ff de de route bijvoegen, zodat jullie zelf kunnen kijken in Basecamp. Heenweg gepland Route Napoleon, terugweg Routes des Grand Alpes.

Het uploaden van het bestandje lukt niet, geeft aan dat het GPX bestand te groot is, weet iemand hoe ik dit moet doen?
 
Route Napoleon echt niet leuk?? Hmm moet misschien andere route kiezen? Ideeën?


als je de terugweg over de route napoleon rijd valt het vies tegen vergeleken met wat je op de route de grande alpes gezien/meegemaakt hebt.

ik heb in 2013 met mijn zwager dit rondje gemaakt, voor ons startte de rit een beetje vanaf Maastricht. [van Enkhuizen tot Maastricht de snelweg gepakt]
startpunt van de route de grande alpes ligt iets rechts van Geneve, eind punt is Menton aan de middellandse zee.

al met al een aanrader alleen vraag ik mij af hoe je dat in 5 dagen wil doen, wij zijn er 10 dagen op uit geweest *O* *O* :] :] ,
en ik zou het zo weer doen.

voor ons was het ritje ongeveer 3800 km, de eerste dag hebben we in Saarbrücken een hotel gepakt, toen hadden we er ongeveer 600 km opzitten, de volgende dag begon de lol pas goed, vogezen, jura, alpen, middelandse zee :9 *O* *O* *O*
 
als je de terugweg over de route napoleon rijd valt het vies tegen vergeleken met wat je op de route de grande alpes gezien/meegemaakt hebt.

ik heb in 2013 met mijn zwager dit rondje gemaakt, voor ons startte de rit een beetje vanaf Maastricht. [van Enkhuizen tot Maastricht de snelweg gepakt]
startpunt van de route de grande alpes ligt iets rechts van Geneve, eind punt is Menton aan de middellandse zee.

al met al een aanrader alleen vraag ik mij af hoe je dat in 5 dagen wil doen, wij zijn er 10 dagen op uit geweest *O* *O* :] :] ,
en ik zou het zo weer doen.

voor ons was het ritje ongeveer 3800 km, de eerste dag hebben we in Saarbrücken een hotel gepakt, toen hadden we er ongeveer 600 km opzitten, de volgende dag begon de lol pas goed, vogezen, jura, alpen, middelandse zee :9 *O* *O* *O*


De bedoeling is om in 5 dagen via de Route Napoleon naar het zuiden te rijden. Daarna via de Routes de Grandes Alpes weer terug. Af en toe heb ik een pas naar Italie en weer terug toegevoegd. De gehele reis duurt natuurlijk langer dan 5 dagen. Al met al willen we er een dag of 16 a 17 op uit. We hebben dus geen haast.
Routes Napoleon had ik bewust aan heenreis gekozen om zo op de terugweg met de mooiste weggetjes te eindigen. Maar misschien is het een beter idee om via de Routes des Grandes Alpes heen te rijden en dan via Zwitserland weer terug? Hoe zijn jullie terug gereden? Zelfde route?

Hmm ik zal er nog eens in duiken. :P

Was dat laatste stukje tot aan Menton ook de moeite waard? Ik bedoel dan het stukje van Rimplas naar Menton.
 
Wij hadden ook nog een uitstapje door Italië, op aanraden van iemand die in een hotel werkte, ook geen spijt van gehad.
over Zwitserland terug is misschien wel mooier dan over de route Napoleon, die viel mij wat tegen.
het mooiste van het laatste stukje naar Menton vond ik dat je af en toe de zee kon zien en als je dan aan het water een peukie staat te roken kan je dag niet meer stuk,
verder zijn we door Monaco gereden, aan de haven op een terras een bakkie koffie gedronken en even wat "havenfotos" naar huis ge-apped, om ze lekker te maken.
via Nice zijn we de route Napoleon gaan rijden op weg weer naar huis.
 
ik moet nog wel even vermelden dat er tientallen routes te vinden zijn allemaal een afgeleide van wat waarschijnlijk ooit een oorspronkelijke route is geweest .
welke wij hadden weet ik niet precies, mijn zwager heeft de route gemaakt , veel van delen die ook andere gereden hadden, en daar "onze" route van gemaakt.
 
ik moet nog wel even vermelden dat er tientallen routes te vinden zijn allemaal een afgeleide van wat waarschijnlijk ooit een oorspronkelijke route is geweest .
welke wij hadden weet ik niet precies, mijn zwager heeft de route gemaakt , veel van delen die ook andere gereden hadden, en daar "onze" route van gemaakt.

Bedankt!

Ik knutsel nog wel ff met de route. ;-)
 
Wij verlengen naar Italië en nemen de trein terug. Voorkomt de deceptie van de terugrit.

Hm.... das ook een idee. Kunnen terug vanuit Alessandria zag ik op www.dbautozug.de.
Alleen terug via de RDGA is ook niet verkeerd.

Keuzes keuzes haha
 
Klopt maar wij gaan heen via de RDGA, misschien nog een paar lusjes moet ik nog met de maten overleggen. We hebben 10 dagen, 2 dagen aanrijden naar Thonon Les Bain, 4 dagen RDGA, 1 dag FRA-ITA, 1 dag ITA-NLD(met trein) blijft nog 2 dagen om leuke dingen te doen, of in het slechtste geval een dag slecht weer uit zitten
 
mijn zwager heeft de route gemaakt

Die "zwager" ben ik. Ik heb de geplande route nog wel beschikbaar. Daar kun je ook stukken uit knippen. Oorspronkelijk wilde ik via Zwitserland nog een passentocht (Nufenen, Gothard, Furka en Grimsel) doen richting huis. Dan zouden we in die 10 dagen niet helemaal naar de middellandse zee kunnen maar bij Isola richting Italië, langs Lago d' Orta naar Zwitserland moeten.
Koffie in Monaco was een must voor de trip :Y dus is die optie vervallen. Ook hadden we toen nog het idee dat we na de RDGA wel genoeg passen hadden gezien. :N
Nu moeten we later nog een keer terug _O-
Ik geloof dat ik de passenroute (concept) ook nog wel heb.

De uiteindelijke trip zit nog (deels) in tracklogs. Daar wil ik nog wel een route van maken maar heeft uiteraard geen prioriteit.
Als je een idee hebt hoe ik de bestanden naar je toe kan krijgen moet je het maar ff melden. Misschien je mailadres even via een PB?

Anders zijn er plenty alternatieven te vinden. Het maken van de route en bekijken van allerlei filmpjes op internet is al een deel van de fun.
 
Die "zwager" ben ik. Ik heb de geplande route nog wel beschikbaar. Daar kun je ook stukken uit knippen. Oorspronkelijk wilde ik via Zwitserland nog een passentocht (Nufenen, Gothard, Furka en Grimsel) doen richting huis. Dan zouden we in die 10 dagen niet helemaal naar de middellandse zee kunnen maar bij Isola richting Italië, langs Lago d' Orta naar Zwitserland moeten.
Koffie in Monaco was een must voor de trip :Y dus is die optie vervallen. Ook hadden we toen nog het idee dat we na de RDGA wel genoeg passen hadden gezien. :N
Nu moeten we later nog een keer terug _O-
Ik geloof dat ik de passenroute (concept) ook nog wel heb.

De uiteindelijke trip zit nog (deels) in tracklogs. Daar wil ik nog wel een route van maken maar heeft uiteraard geen prioriteit.
Als je een idee hebt hoe ik de bestanden naar je toe kan krijgen moet je het maar ff melden. Misschien je mailadres even via een PB?

Anders zijn er plenty alternatieven te vinden. Het maken van de route en bekijken van allerlei filmpjes op internet is al een deel van de fun.

je hebt de smiley's gevonden zie ik. :Y

wanneer gaan we :9 :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan