FZR1000 Uitlaat zónder DB Killer

daar kan je wel een DB killer in frotten als je de maten weet,en anders ff langs Pajic die maakt er zo 1 in.
Ja, dat is zo, maar als het gaatje er in zit dan MOET er dus, volgens het gaatje, een DBkiller in
Nog 1 keer:

Er zit geen gaatje in die kraag, zie foto. Dus dat betekent dat er nooit een DBkiller in gehoord of gezeten heeft.
Dus kan oom agent niet zeggen "je bent je DB-Killer verloren" want er hoort er geen in.
En dat is nu de crux: Geen Ekeur, uit de tijd dat Ekeur mog niet bestond, Geen DB-Killer, want die kan e r niet in

Ik denk dat ze me alleen met een offieciële meting wat kunnen maken.

Vermoedelijk zijn er fietsen met DB-Killer die een onbeschofter geluid maken dan de mijne zonder.
 
Maar mooi dat jij nog een standaard uitlaat voor dat model hebt liggen of weet te vinden ? linkje ?

Motorparts online heeft er 3 bij de vrkopers, voor een schappelijke prijs, maar ik héb er een, 2 zelfs denk ik

1589378936205.png
 
dus herrie maken in Nl is geen probleem, ondanks alle dijkafsluiting e.d
En het ligt aan de Duitsers, ondanks dat hun TUV strenger is.
Maar mooi dat jij nog een standaard uitlaat voor dat model hebt liggen of weet te vinden ? linkje ?

Even iets naar boven scrollen...
En voor de goede orde, ik bedoelde niet dat herrie maken geen probleem is... Ben daar zeker niet voor, heb ook graag dat de wegen open blijven.
Alleen dat de pakkans nul is.
 
En dan kan ik daar aan toevoegen: in een standaard uitlaat zit ook geen DB-Killer, maakt het helemaal complex
 
Er zit geen gaatje in die kraag, zie foto. Dus dat betekent dat er nooit een DBkiller in gehoord of gezeten heeft.
Dus kan oom agent niet zeggen "je bent je DB-Killer verloren" want er hoort er geen in.
En dat is nu de crux: Geen Ekeur, uit de tijd dat Ekeur mog niet bestond, Geen DB-Killer, want die kan e r niet in
Ik heb dat soort Lasers op een TRX gehad. Laser leverde er los een DB-killer voor met een gaatje in de killer en de instructie om hem met een las-dotje vast te zetten voor straatgebruik en desgewenst weg te laten voor circuitgebruik.
Dat lasdotje daad toendertijd niemand, maar in plaats daarvan boorde je gewoon een gaatje in de flens van de demper en zette hem vast met een M6-boutje of popnagel. Zeg maar: de constructies die nu niet meer mogen.

Ik weet niet of het letterlijk het zelfde type Laser is, maar grote kans dat er wel een DB-killer voor bestaan heeft, maar deze gewoon nooit gemonteerd is.

Ik betwijfel overigens of oom agent onder de indruk is van het "geen gaatje" verhaal. Op basis van de datum eerste-toelating moet je motor gewoon bij een bepaald toerental een aan bepaald maximum DBa voldoen, volledig los van de uitlaat die je daarvoor gebruikt. Als de motor toegelaten is in het Pré E-keur-tijdperk is je keuze aan uitlaten alleen groter. (oftewel: als je zelf een werkende uitlaat maakt en op een dergelijke motor monteert dan is dat ook oke, als hij maar gasdicht is en voldoende dempt.)
 
En dan kan ik daar aan toevoegen: in een standaard uitlaat zit ook geen DB-Killer, maakt het helemaal complex
Er bestaan verschillende types demper. Waarschijnlijk is de originele demper dan een kamerdemper en is de demper "gecompartimenteerd" door schotjes en/of buizen met verschillende diameters die er voor zorgen dat de uitlaatgasstroom diverse keren moet expanderen, weer samengeperst wordt en/of de hoek om moet.
In principe is het doel van een demper altijd gelijk: zorgen dat de uitlaatgasstroom zijn pulserende karakter verliest. Hoe gelijkmatiger de gasstroom, hoe minder geluid.
 
Lol @ topics over geluid die meteen helemaal ontsporen.

@Rob RD: is het niet verstandig / leuk ter lering en vermaeck om eens een meting te doen? Er was iemand in dat andere topic die geluid kon meten.
 
Er bestaan verschillende types demper. Waarschijnlijk is de originele demper dan een kamerdemper en is de demper "gecompartimenteerd" door schotjes en/of buizen met verschillende diameters die er voor zorgen dat de uitlaatgasstroom diverse keren moet expanderen, weer samengeperst wordt en/of de hoek om moet.
In principe is het doel van een demper altijd gelijk: zorgen dat de uitlaatgasstroom zijn pulserende karakter verliest. Hoe gelijkmatiger de gasstroom, hoe minder geluid.
Dat is ook zo, de originele demper was waarschijnlijk, eigenlijk wel zeker, van het reflectietype, met buizen en schotjes inderdaad. De demper die Rob nu heeft, is van het absorptietype. We leverden destijds toen ik nog bij Jama/Laser werkte beide types. Echter, we leverden er nooit een dB killer bij.
 
Rob, het is vrij simpel.

Vroeger in t brommertjes tijdperk kon je ook gewoon een 70cc cilinder kopen. Helemaal legaal.
Je mocht m alleen niet op je brommert monteren en ermee rondrijden.

Als er op jouw uitlaat niets staat ingeslagen geld voor die demper hetzelfde als voor die cilinders vroeger: ja, je mag ze kopen en hebben, maar er niet mee op de openbare weg rijden.

Verschil tussen NL en D is dat men in D alles 100% wil hebben. E-keur, killer, dBA niet teveel. Als er iets niet goed is ben je het haasje en wel dusdanig dat je een boete krijgt en niet meer mag rijden tot het gemaakt is, anders rest je een aanhanger regelen.

In NL is men wat makkelijker, in feite vind men het over het algemeen wel best wat je eronder schroeft, als het maar niet meer geluid maakt dan voor jouw merk/type/bouwjaar is toegestaan bij een geluidsmeting.
 
als het maar niet meer geluid maakt dan voor jouw merk/type/bouwjaar is toegestaan bij een geluidsmeting.
Dat ga ik gewoon een keer uitvoeren...

Zet het nog zoden aan de dijk als je daar een "schein" van bij je hebt?

Verschil tussen NL en D is dat men in D alles 100% wil hebben. E-keur, killer, dBA niet teveel. Als er iets niet goed is ben je het haasje en wel dusdanig dat je een boete krijgt en niet meer mag rijden tot het gemaakt is, anders rest je een aanhanger regelen.
Is het niet zo dat alles mag in Duitsland, als er maar een Tüv keuring met inlegvel bij je kentekenpapieren zit?
Zelfs voor een andere bandenmaat heb ik ze bij de Tüv zien staan, omdat ik daar zonodig mijn Umweltplakete halen moest, wat ook niet meer gaat gebeuren
 
Vroeger in t brommertjes tijdperk kon je ook gewoon een 70cc cilinder kopen. Helemaal legaal.
Je mocht m alleen niet op je brommert monteren en ermee rondrijden.

Wel op eigen terrein en daarom mochten ze ook verkocht worden en worden ze nog verkocht
 
Natuurlijk heb ik even zitten surfen en het zal best voorbij zijn gekomen maar bij de MAG staat interessante info, incluis de tabel waar ze naar verwijzen.

Ik ga een meting laten doen. Het is me duidelijk dat een after-market uitlaat wel mag. Uiteindelijk moet je wel, als na 50 jaar en 3 faillissementen van het merk geen onderdeel meer te koop is.
 
@Frits Pannenkoek , mijn wereld is net effe groter dan die 120 qmtr eigen terrein die ik heb. En daarbij komt dat ik het echt niet hoef te flikken om die 1000 om 0230 uur 10 minuten lang in de toerenbegrenzer te jagen. Daar zal echt een maatregel op volgen
 
Snap ik Rob ging er even om waarom opvoer setjes uitlaten met teveel herrie verkocht mochten worden thats all

En heb zelf net ook een uitlaat modificatie gedaan beetje meer herrie helemaal goed zo

Zal eens op me werk vragen of wij een db meter hebben ben ook erg benieuwd wat hij nu aan herrie maakt
 
Laatst bewerkt:
Dat ga ik gewoon een keer uitvoeren...

Zet het nog zoden aan de dijk als je daar een "schein" van bij je hebt?


Is het niet zo dat alles mag in Duitsland, als er maar een Tüv keuring met inlegvel bij je kentekenpapieren zit?
Zelfs voor een andere bandenmaat heb ik ze bij de Tüv zien staan, omdat ik daar zonodig mijn Umweltplakete halen moest, wat ook niet meer gaat gebeuren

Als je m door de politie laat testen, misschien, een beetje. :P

Van van de dingen die nl vastgelegd zijn is dat op de uitdraai ook het kenteken van de motor word vermeld.
Aan de andere kant, als je de steek/dopsleutels klaar leg, heb je 5 minuten na de test er al een andere demper opgeschroefd.
Net als de APK is het dus maar een moment-opname.

Ik heb mij nooit verdiept in de wetgeving in D, ik weet wel van gesprekken met Duitsers dat ze daar idd iedere, maar dan ook iedere wijziging anders dan OEM moeten laten registreren.
Maar dat is dan dus echt "ik heb gehoord dat.... "
 
Vroeger in t brommertjes tijdperk kon je ook gewoon een 70cc cilinder kopen. Helemaal legaal.
Je mocht m alleen niet op je brommert monteren en ermee rondrijden.

Wel op eigen terrein en daarom mochten ze ook verkocht worden en worden ze nog verkocht



Hey Pannekoek...... heb je nou die tekst letterlijk uit mijn reply overgetypt ? :+
Uit ditzelfde topic, _O- en met dezelfde schrijf'foutjes :+



Rob, het is vrij simpel.

Vroeger in t brommertjes tijdperk kon je ook gewoon een 70cc cilinder kopen. Helemaal legaal.
Je mocht m alleen niet op je brommert monteren en ermee rondrijden.
 
Heel simpel,
Toen die uitlaat toentertijd gekocht werd, hing er een bordje in de winkel bij 'not for street use' o.i.d.
Dat mag gewoon verkocht worden, dus er hoeft geen e-keur (was toen nog niet) of db-killer in te kunnen. Jij bent verantwoordelijk voor het correct (eigen terrein, circuit) gebruik ervan.

Rij je in een fuik met geluidscontrole, dan ben je de sjaak.
Verder zoals gezegd: vraag je aandacht dan krijg je het, verder geen problemen toch?

Ik ken deze geluidsmetingen trouwens alleen van TT-assen. Na 15 jaar regelmatig in Duitse natuurgebieden te hebben gereden kan ik je zeggen dat deze geluidscontroles daar vooral angstverhalen zijn. Nog nooit 1 gezien. Iedereen lult erover, maar de pakkans ik erg klein.
Zelf rij ik netjes met dbkiller rond in die gebieden, omdat ik ze heb. Echt angst zou ik zonder db-killers niet hebben als je daar braaf een beetje rondstuurt.

Ik ben 7 jaar geleden in de eifel een keer in een fuik gereden puur om geluid te meten. Reed toen met een volledig akra systeem onder mijn cbr900rr zonder e-keur en zonder db killer (kon er ook niet in, zelfde als bij Rob) ik moest toen zelf 6000tpm gasgegeven l terwijl de agent de meting deed. Heb een magere 3000 toeren gegeven met een glimlach en toen kwam ik blijkbaar net door de meting want de agent liet me teleurgesteld gaan zonder boete of niks.
Later toen ik ermee het circuit opging heb ik er een universele db killer ingezet door een klein gaatje te boren. Ging prima!
 
Dat ga ik gewoon een keer uitvoeren...

Zet het nog zoden aan de dijk als je daar een "schein" van bij je hebt?


Is het niet zo dat alles mag in Duitsland, als er maar een Tüv keuring met inlegvel bij je kentekenpapieren zit?
Zelfs voor een andere bandenmaat heb ik ze bij de Tüv zien staan, omdat ik daar zonodig mijn Umweltplakete halen moest, wat ook niet meer gaat gebeuren
In Duitsland moet je iedere wijziging door de TUV laten keuren,het is zelfs zo dat je alleen maar met banden mag rijden die vrijgegeven zijn
voor jou voertuig,het mooie is dat bij import van bv USA voertuigen in Nederland importeurs ze door de TUV laten keuren omdat de RDW
veel moeilijker doet bij dat soort voertuigen,er is zelfs een afdeling van de TUV voor Nederland speciaal daar voor opgericht.
 
Ik ben 7 jaar geleden in de eifel een keer in een fuik gereden puur om geluid te meten. Reed toen met een volledig akra systeem onder mijn cbr900rr zonder e-keur en zonder db killer (kon er ook niet in, zelfde als bij Rob) ik moest toen zelf 6000tpm gasgegeven l terwijl de agent de meting deed. Heb een magere 3000 toeren gegeven met een glimlach en toen kwam ik blijkbaar net door de meting want de agent liet me teleurgesteld gaan zonder boete of niks.
Later toen ik ermee het circuit opging heb ik er een universele db killer ingezet door een klein gaatje te boren. Ging prima!

Dat gaat in NL niet, daar worden je toeren gemeten door sensor op je bougiekabels te zetten.

Ook 1 van de redenen waarom deze apparatuur wat meer kost als een gewone geluidsmeter, waarschijnlijk :)
 
Las ik ook allemaal in de link naar MAG.
Maar bij 5000 rpm hoor je de uitlaat helemaal niet. Het blok daarentegen maakt meer herrie dan een F16 op de naverbrander...
 
Terug
Bovenaan Onderaan