FZR1000 Uitlaat zónder DB Killer

De reden van het hele verhaal is dat ik helemaal geen zin heb om een middag kwijt te zijn, of in ergere gevallen dagen, vanwege een uitlaatje. Ik heb alles voorelkaar en om dan daarop tegen een muur te lopsn vind ik niks
 
Hier heb je trouwens een aardige impressie van hoe het ding klinkt (en van mijn dagelijkse rijstijl)

 
Er zijn ook exemplaren waarvan in het midden van de “gaatjespijp” een deel van die pijp geknepen is. Zo had ik een bos demper die dat had, had ook geen db killer maar daar kon ik er zelf wel eentje voor maken en met een gaatje boren ook nog eens vastzetten.

Bij een Bos demper is dat om de db-killer te centreren.

@RobRD;
hier: OVI: RDW Kentekencheck kun je de gegevens van de fiets opvragen,
waarschijnlijk kom je op of rond de 100DB uit met dat ouwe hok. :+
 
Had het gevonden in de tabel waar de MAG naar linkt.
 
Ja controleren zit daar in het bloed ,nog een overblijfsel uit ww2 denk ik. ;)
Een maat van mij was met een groepje vrienden gaan rijden in Duitsland en werden aangehouden,geen E keur dus was niet meer
verder rijden en een aanhanger regelen.

Maar je mag toch met voertuigen rondrijden die in het land van inschrijving overal aan voldoen?
In Nederland is geen verplichte E-keur dus ...........
 
Had het gevonden in de tabel waar de MAG naar linkt.

Als ik je filmpje bekijk, niet alles dat duurt me te lang, vind ik hem braaf klinken.
Misschien Yamaha eigen? Mijn zoon heeft een R-6 met Bos demper, die bromt ook heel braaf.
Mijn Tuono overstemd alles zonder Killers erin, dan is het net of er een squadron B-52 ers overvliegt richting Duitsland.
 
Er stond nog een filmpje op JT,waar die maat van mij in voor komt,ze mochten uiteindelijk toch doorrijden weer
terug naar de grens,maar je ziet er word niet echt gekeken naar het geluid,alleen maar of er E keur op en een DB killer in zit.
 
En als je dat filmpje bekijkt weet je meteen waar ik op doel met dat gaatje
 
Er stond nog een filmpje op JT,waar die maat van mij in voor komt,ze mochten uiteindelijk toch doorrijden weer
terug naar de grens,maar je ziet er word niet echt gekeken naar het geluid,alleen maar of er E keur op en een DB killer in zit.

2007 .

aaaFrans Bouwer 4 president - kopie.jpg
 
Dat gaat in NL niet, daar worden je toeren gemeten door sensor op je bougiekabels te zetten.

Ook 1 van de redenen waarom deze apparatuur wat meer kost als een gewone geluidsmeter, waarschijnlijk :)

nieuwsgierigheid: is dit alleen als je mee moet naar een meetplek?
Of wordt bij een geluidscontrole op de openbare weg (zoals bv op weg naar de TT in Assen) verwacht dat ik mijn zijkuip eraf schroef om bij de bougiekabels te kunnen? Bij geen enkele supersport kan je daar zomaar even bij?
 
Hier staat een oude gsxr600 met bos demper waarvan mijn vrouw zegt dat ze mij de afslag kan horen nemen op de snelweg, en das niet dichtbij. Ik weet dat ik fout zit, en dat zo een WOK melding kan krijgen van oom agent, maar dat mijn vrouw er om 6:30uur in de ochtend last van heeft, is de grootste motivatie om een db-killer erin te proppen. Vrouwen hebben de neiging om alles te onthouden, oom agent zal het een worst wezen.
 
Hier staat een oude gsxr600 met bos demper waarvan mijn vrouw zegt dat ze mij de afslag kan horen nemen op de snelweg, en das niet dichtbij. Ik weet dat ik fout zit, en dat zo een WOK melding kan krijgen van oom agent, maar dat mijn vrouw er om 6:30uur in de ochtend last van heeft, is de grootste motivatie om een db-killer erin te proppen. Vrouwen hebben de neiging om alles te onthouden, oom agent zal het een worst wezen.
En dat niet alleen,ze laten het je ook nog regelmatig weten als iets ze niet bevalt,bijna nog erger dan gevangenis straf :+
 
Zelfde motor, ('91 model) zelfde probleem. Voornaamste reden dat er bij mij een sportpijpje onder zit: met de originele (enorme) knalsigaar moet ik aanzienlijk meer moeite doen om de draai in de poort te maken en dat red ik met originele pijp niet zonder de deurposten te raken.

Subjectief vind ik niet dat hij herrie maakt, maar nu is mijn sportpijpje inmiddels ook al 30 jaar oud en is de demperwol daarvan ook al grotendeels vergaan. Gezien de toename aan controles wil ik deze wel gaan vervangen en een passend db-killertje zoeken, gewoon maar om evt gezeur te voorkomen. Ook probeer ik de aandacht een beetje te vermijden aangezien mijn fzr inmiddels meer verbouwd is dan Marijke van Helwegen, dus als ik een regelfetisjist tegen kom heb ik sowieso een probleem.

Originele pijp heb ik nog wel liggen, voornamelijk voor buitenlandritten (e-keur).
 
Ja, dat is zo, maar als het gaatje er in zit dan MOET er dus, volgens het gaatje, een DBkiller in.
Niet geheel waar.
Ik heb een Akra slip-on onder mijn fiets zitten welk als optie, bij aanschaf motorfiets, door Yamaha erbij werd geleverd.
Deze slip-on heeft een E-keurmerk zonder de Db-killer. Certificaat erbij.
Er is wel een bevestingsgaatje in de demper voor een Db-killer, maar de Db-killer is een optionele aanschaf.

SmartSelect_20200514-111236_Gallery.jpg


SmartSelect_20200514-111125_Gallery.jpg
 
Die Akra's die fabrieksaf als '3D XL TURBO SP versie' geleverd worden zijn toch net zo stil als een 'originele' pijp?
Je hoort toch zelf wel dat dit niet het geluid is van een Akra die aftermarket gekocht is?
Je snapt toch wel dat dit gewoon een marketingstruukje is om een motor voor 5000,- meer te kunnen verkopen?
 
Ja controleren zit daar in het bloed ,nog een overblijfsel uit ww2 denk ik. ;)
Een maat van mij was met een groepje vrienden gaan rijden in Duitsland en werden aangehouden,geen E keur dus was niet meer
verder rijden en een aanhanger regelen.
Rij al tientallen jaren in DL, nog nooit problemen gehad.....mbt eigenbouw dempers en Arrows.

Ook niet vanwege snelheid.

Zal een kwestie zijn van geluk en ik kom niet op hotspots....

DD59BB66-CCA0-48AD-BACC-A585FEF72DAA.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Rij al tientallen jaren in DL, nog nooit problemen gehad.....mbt eigenbouw bumpers en Arrows.

Ook niet vanwege snelheid.

Zal een kwestie zijn van geluk en ik kom niet op hotspots....
Dat laatste zal het verschil maken,meeste controles zullen juist daar zijn,
ik rij hier in Barabant meestal in de buitengebieden en daar is een agent nog zeldzamer dan een kerkuil,je zou daar de hele dag
150db kunnen produceren zonder ook maar op te vallen,kans op controle is 0,0.
 
Die Akra's die fabrieksaf als '3D XL TURBO SP versie' geleverd worden zijn toch net zo stil als een 'originele' pijp?
Je hoort toch zelf wel dat dit niet het geluid is van een Akra die aftermarket gekocht is?
Je snapt toch wel dat dit gewoon een marketingstruukje is om een motor voor 5000,- meer te kunnen verkopen?
De slip-on is idd net zo stil als de originele pijp.
Maar ik heb deze slip-on niet voor het geluid gekocht maar vanwege de looks. Veel beter dan de originele pijp

Maarre, je snap toch wel, dat mijn post een reactie was op de opmerking "Ja, dat is zo, maar als het gaatje er in zit dan MOET er dus, volgens het gaatje, een DBkiller in." ?
 
Er hebben al meer mensen geroepen dat ze een Akra fabrieksaf hebben, zoals o.a. meneer Renee. Ik citeer jou toch niet? 'Je' is voor al deze mensen.

Natuurlijk is dat gaatjes verhaal onzin. Als ik zelf een gaatje boor in mijn uitlaat, moet er ineens een db-killer in? Een uitlaat is legaal als ie e-keur heeft (tenzij oud model van voor die regelgeving) en niet teveel lawaai maakt.
Gasdicht is geen eis, want geen APK op motoren.

Duitsland, ander verhaal.
 
Niet geheel waar.
Ik heb een Akra slip-on onder mijn fiets zitten welk als optie, bij aanschaf motorfiets, door Yamaha erbij werd geleverd.
Deze slip-on heeft een E-keurmerk zonder de Db-killer. Certificaat erbij.
Er is wel een bevestingsgaatje in de demper voor een Db-killer, maar de Db-killer is een optionele aanschaf.

Bekijk bijlage 1500078

Bekijk bijlage 1500079
Waarschijnlijk zit daar nog een joekel van een demper of katalysator voor.
 
nieuwsgierigheid: is dit alleen als je mee moet naar een meetplek?
Of wordt bij een geluidscontrole op de openbare weg (zoals bv op weg naar de TT in Assen) verwacht dat ik mijn zijkuip eraf schroef om bij de bougiekabels te kunnen? Bij geen enkele supersport kan je daar zomaar even bij?

Dat is bij iedere geluidsmeting zo.

Het toerental waarbij gemeten word, moet door het apparaat zelf gemeten worden, aflezen vanaf de toerenteller is er niet bij.

Je zijkap zal er bijna nooit af hoeven, er is vaak ruimte zat om ertussen te frommelen.
Laatste keer dat ik t bekeken heb is tijdje terug, maar geloof dat de kabels ook niet daadwerkelijk geraakt om vastgehouden moet worden, in de buurt het signaal oppikken is genoeg, zover ik me kan herinneren.
Net zoiets als je elektrische tandenborstel opladen....of je GSM op z'n laadplaatje leggen.
 
Waarschijnlijk zit daar nog een joekel van een demper of katalysator voor.
Dat klopt, de katalysator zit er nog voor.

Ik gaf alleen de reactie, omdat de "geluidskwestie onder motoren" steeds meer de aandacht krijgt, zowel van de klagers in de maatschappij en van mede-motorrijders.

Ook op dit forum, in woorden van gelijke strekking, werden opmerkingen gemaakt, als je geen Db-killer in je uitlaat heb, dan ben je asociaal bezig en verpest je het voor de rest van ons.

Echter zijn er dus ook motoren met een andere uitlaat dan origineel, zonder Db-killer erin, die niet de geluidsnorm van desbetreffende fiets overschrijden.

Het lijkt mij dan ook in deze, een kromme situatie, als een politie-ambtenaar een motorrijder staande houd, vervolgens constateert dat er geen Db-killer in de uitlaat zit en hierop direct een proces-verbaal opmaakt.

Naar mijns inzien, zou een politie-ambtenaar, bij vermoeden van geluidsoverschrijding, met de motor naar een locatie moeten gaan alwaar de juiste (geijkte) apparatuur aanwezig is om een geluidsmeting te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan