Gaan we het beleven? Scheur weer aan een span.

De extra krachten op het frame zijn minimaal bij een schwenker. Je cardan zal ook nauwelijks zijdelings belast worden. Bij een schwenker blijven de belastingen op de motor voor 90% gelijk aan de oorspronkelijk bedachte belasting richting.
Het enige dat echt extra belast wordt is de voorvork bij heel hard remmen.

Schwenker rijden is heel makkelijk en natuurlijk als je nog nooit een vast zijspan gereden hebt. Je leert het in een half uurtje. Veel gewicht in de bak is je vijand, dan gaat het doorduwen en merk je vooral met remmen dat je voorvork opzij geduwd wordt.
En als je nou een heel klein remmetje op het bakwiel bouwt? Met een extra pompje, zodat het een separaat circuit is?
 
Dan moet daar wel een regeling tussen. Aangezien de mate van doorduwen zeer afhankelijk is van de belading van het span, moet de eventuele zijspanrem dat ook zijn. En dat maakt het lastig. Anticiperen op het extra gewicht is veel eenvoudiger, het extra gewicht merk je onmiddellijk bij het wegrijden, je moet namelijk meer leunen naar links om de combinatie recht te houden. En accepteren dat je met een volgeladen span minder sportief kunt rijden dan met een leeg, licht span.
Het is net een gewone solo motor wat dat betreft.

Ralph Kalich heeft op verzoek een aantal keer een rem op zijn schwenkers gebouwd en allemaal zijn ze binnen korte tijd weer verwijderd. Hij doet het niet meer en raadt het ten zeerste af.
 
Dan moet daar wel een regeling tussen. Aangezien de mate van doorduwen zeer afhankelijk is van de belading van het span, moet de eventuele zijspanrem dat ook zijn. En dat maakt het lastig. Anticiperen op het extra gewicht is veel eenvoudiger, het extra gewicht merk je onmiddellijk bij het wegrijden, je moet namelijk meer leunen naar links om de combinatie recht te houden. En accepteren dat je met een volgeladen span minder sportief kunt rijden dan met een leeg, licht span.
Het is net een gewone solo motor wat dat betreft.

Ralph Kalich heeft op verzoek een aantal keer een rem op zijn schwenkers gebouwd en allemaal zijn ze binnen korte tijd weer verwijderd. Hij doet het niet meer en raadt het ten zeerste af.
En Kalich zal het zeker wel weten!
 
Ja, ik was ook eerst van plan om een rem te gaan monteren maar na overleg met Ralph toch maar besloten om dit niet te doen.

Er speelt trouwens de gedachte binnen het Schwenker wereldje om in September een Schwenker treffen in Luxemburg te organiseren. Ik hou het in de gaten en zal het hier ook wel laten weten. Inspiratie opdoen is altijd goed.
 
Oke ff wat uitgebreidere informatie.
Het span is mij geleverd zonder vering en zonder een as.
Beide in niet echt erg. Dat is op te lossen. Zij het niet dat. De plaat waar een asgat in zit gemaakt is van een hufterig stuk staal van min 10mm dik. Daar een gat in van 20mm. Tot zo ver duidelijk. Maar nu de eerste probleemen.
Het gat is afgeschuind van beide zijde. Dus van de 10mm blijf er nog maar 5 over om een as te dragen!
20210921_181613.jpg
20210921_181641.jpg

20 mm en al wat roestig.
De afschuining dichtlassen en weer opboren zou volgens mij de beste optie zijn om een goed dragend asgat te verkrijgen.
Gelijk 2mm kleiner en ik ben het heertje.
Ik ben namelijk van zins om een nato achter of voorwiel.
Maar voor als nog achterwiel te gebruiken.
Ivm de uitwisselbaarheid van de velgen (ivm straat of blokband). Ofroad rijden is ook leuk merkte ik afgelopen weekend.
Een opstelling met een M16 draadeind vond ik wel poremen.
Dus heb besteld. Een vooras van een v50 nato, (18mm met 20mm eindstuk). Achterdeksel en wat vulringen.
Hoop dat een van de ringen de 2 mm van het asgat opvullen kan.
Zo deze opstelling, geeft mij al een vertrouwd gevoel.
20210920_165722.jpg
20210920_165637.jpg
20210920_165620.jpg

Zij het, dat bij velgwissel alles los komt te liggen.
Daarvoor had/heb ik dat blok bedacht, geplaast in de vorige post van mij.
A: dat blok geeft de as meer steun.
B: als dat blok op de plaat gezekert is dan blijft de as op zn plaats bij wisselen van de velg. En door het klemmen draait hij niet bij aan/loshalen van de asmoer.
 
Laatst bewerkt:
afschuiningen in de plaat zijn om de as goed te kunnen lassen
. as van 20 mm een eindje door laten steken en aan beide zijden lassen
 
afschuiningen in de plaat zijn om de as goed te kunnen lassen
. as van 20 mm een eindje door laten steken en aan beide zijden lassen
Ja is een optie.
Zij het dat ik er toch een beetje van uitgaat dat het geheel te zwaar is.......🤪 en ik het zaakje doorschuif naar de volgende.
En dan mn as terug wil hebben voor mn volgende projekt.
lassen op zn as? Heb al eens eerder een gebroken as gehad. Ben er niet gerust op.
Maar ja. Kan ik niet aan zn blokje komen, dan zit er niets anders op.
 
Oke ff wat uitgebreidere informatie.
Het span is mij geleverd zonder vering en zonder een as.
Beide in niet echt erg. Dat is op te lossen. Zij het niet dat. De plaat waar een asgat in zit gemaakt is van een hufterig stuk staal van min 10mm dik. Daar een gat in van 20mm. Tot zo ver duidelijk. Maar nu de eerste probleemen.
Het gat is afgeschuind van beide zijde. Dus van de 10mm blijf er nog maar 5 over om een as te dragen!
Bekijk bijlage 1678830Bekijk bijlage 1678831
20 mm en al wat roestig.
De afschuining dichtlassen en weer opboren zou volgens mij de beste optie zijn om een goed dragend asgat te verkrijgen.
Gelijk 2mm kleiner en ik ben het heertje.
Ik ben namelijk van zins om een nato achter of voorwiel.
Maar voor als nog achterwiel te gebruiken.
Ivm de uitwisselbaarheid van de velgen (ivm straat of blokband). Ofroad rijden is ook leuk merkte ik afgelopen weekend.
Een opstelling met een M16 draadeind vond ik wel poremen.
Dus heb besteld. Een vooras van een v50 nato, (18mm met 20mm eindstuk). Achterdeksel en wat vulringen.
Hoop dat een van de ringen de 2 mm van het asgat opvullen kan.
Zo deze opstelling, geeft mij al een vertrouwd gevoel.
Bekijk bijlage 1678837Bekijk bijlage 1678838Bekijk bijlage 1678839
Zij het, dat bij velgwissel alles los komt te liggen.
Daarvoor had/heb ik dat blok bedacht, geplaast in de vorige post van mij.
A: dat blok geeft de as meer steun.
B: als dat blok op de plaat gezekert is dan blijft de as op zn plaats bij wisselen van de velg. En door het klemmen draait hij niet bij aan/loshalen van de asmoer.
Hangt het hele wiel nu aan enen M16 draadeinde? Is dat veilig?
Een as hoort toch minimaal 20 mm dik te zijn en van speciaal staal?
 
W
Hangt het hele wiel nu aan enen M16 draadeinde? Is dat veilig?
Een as hoort toch minimaal 20 mm dik te zijn en van speciaal staal?
Was voor mij even een proef opstelling. Om de lengte van de as te kunnen bepalen.
Gebjuik een orgineel vooras van een v50. Deze is 18mm dik. Gebruik een achtetvelg van een v50. Gaten in het lager zijn ook 18mm. We zullen het beleven of het dik genoeg is.
Dat is wel de reden waarom ik niet aan de as lassen wil. Las is star en hard. Maakt dat de as op de las zou kunnen scheuren.
Toch word er door een zekere aanbouwer wel degelijk aan de as gelast. Vooralsnog blijft ea zitten.
Maar dit word pas te kort toegepast om voor mij een geruststelling te zijn.
Een gebroken as heb ik in het verleden al eens meegemaakt.
Helaas beperkt de keusen van wiel mijn keuze van as.
Maar autovelg ed vind ik A; niet mooi. B; nog ff te ver om simpel te kunnen toepassen. Ik wil louw budged en heb geen werkplaats tot mijn beschikking.
 
Hangt het hele wiel nu aan enen M16 draadeinde? Is dat veilig?
Een as hoort toch minimaal 20 mm dik te zijn en van speciaal staal?
20 is wel een beetje standaard voor zijspannen. Maar het hangt van de combinatie af. Een Jawa of MZ doet het prima met een 15mm asje. Assenstaal is wel gebruikelijk. Maar als je laag gelegeerd staal gebruikt zal het eerder buigen als breken, dat is best wel veilig. De 15mm Velorex as is ook niet heel hoog gelegeerd, die buigen ook.
17 of 18mm op een V50 zal wel werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan