Gear position sensor Thunderace

Phoenix83

MF'er
29 aug 2021
124
94
Emmer-Compascuum
Goedemiddag,

Daar ben ik weer als motor newbie met een vraagje 😅

Ik wil op mijn Thunderace graag een Gear Indicator bouwen. Nu heb ik een aantal mooie mogelijkheden gezien op een Facebook groep, waar het display netjes achter het originele Neutral lampje wordt gemonteerd. Nu ben ik er inmiddels achter dat deze vrij makkelijk is aan te sluiten, maar moet worden afgemonteerd op de Gear position sensor (GPS). Ook ben ik erachter dat de tandwiel kap er dan af moet. Mijn vraag is, kan dat zomaar gedaan worden, aangezien hier ook de koppeling cylinder op gemonteerd zit, en zit daar ook iets van pakkingen tussen etc ? Misschien dat iemand daar een gedetailleerde foto o.i.d. van heeft wat precies los te bouwen?

Mvg, Chris
 
Dat is een beetje het probleem 😂 ik kan de motor niet tegen de muur zetten. Hij staat juist met die kant bij de muur, en kan de motor niet keren in dat hokje 😛 het is al een gods wonder dat ik de motor binnen kreeg met beide kanten ongeveer 3cm speling 😂 maar goed, desalniettemin, ik zal voor de zekerheid de pushrod keerring vervangen, als ik heb gevonden waar ik die vandaan kan halen in NL. Ik weet niet of het eenvoudig is om de schakelas keerring te vervangen, maar zie het wel weer gebeuren dat ik dat half open ringetje kwijt raak 😛
 
Dan hoort de olie dus ook zo hoog te staan.
Je kan de Motor even schuin tegen de muur zetten om de olie tijdens het sleutelen binnen te houden.
of tegen de bank in de huiskamer...

Voorbeeld?

1631646444147.jpeg
 
of tegen de bank in de huiskamer...

Voorbeeld?

Bekijk bijlage 1676679
Dat hoef ik niet eens over na te denken. Zodra het wiel van de motor de woonkamer in komt, wordt ik ter plekke onthoofd, laat staan dat ik hem tegen de bank aan zou zetten, dan worden mijn ledematen er een voor een langzaam af getrokken ben ik bang 😂😂
 
Ok, dus bij mij is het een kwestie van dat ringetje eraf halen, die metalen ring, en daarachter zit dan de seal. Weet je toevallig ook de maten voor de keerring van de pushrod ? Dan bestel ik die gewoon op die site waar jij ook je spullen besteld.
 
Grappig feit is wel dat ik nu alleen nog maar bezig ben met dat kleine stukje van de motor, ik moet er niet aan denken verder het blok in te duiken en wat er dan allemaal stuk kan gaan 😛 maat ben in ieder geval tot nu toe dankbaar voor het geduld en alle hulp 🙂
 
Je moet ze effe bellen

Die van de schakelas is dus origineel 12 x 22 x 5

Pushrod = 8.8 x 22 x 6

Uitgaande as = 35 x 62 x 5

Die laatste moet ik nog effe controleren
 
Grappig feit is wel dat ik nu alleen nog maar bezig ben met dat kleine stukje van de motor, ik moet er niet aan denken verder het blok in te duiken en wat er dan allemaal stuk kan gaan 😛 maat ben in ieder geval tot nu toe dankbaar voor het geduld en alle hulp 🙂
Wacht maar tot je zuigerveren gaat doen, startkoppeling gaat ook nog wel eens stuk.

Roeland, mijn collega, heeft het blok van het project gerepareerd, had voordien nog niet een fietslampje verwisseld. Beetje zelfvertrouwen ingesproken en hier en daar wat praktiche tips en hulp. Nu draait-ie zijn hand er niet voor om
 
Ik heb eerder wel aan scooters lopen sleutelen, mocht graag met dergelijke techniek bezig zijn (en dat als it'er 😛) dingetje is alleen, ik wil de motor graag kunnen rijden zodra ik mijn rijbewijs heb behaald. Dus hoop er zo min mogelijk verder aan te hoeven doen. Dit soort dingetjes kan nog eens een keer, binnenkort de carbs even laten doen, en schone olie + filter erop (ook maar meteen de rem en koppelings vloeistof) en dan hoop ik er mee te kunnen gaan rijden 🙂
 
Want, omdat de ace zo een olieslurper is ? 😂 Het is een model 2000, daar ik zou het "probleem" van hoog olieverbruik moeten zijn verholpen. Maar goed, dat zie ik dan wel weer. Ik mag eerst nog even een poosje een mt-07 mishandelen met de avd lessen 😛 maareh.... Uitgaande as ? Waar vind ik die ? 😛 Pushrod... check. Schakelas... check. Maar de uitgaande as weet ik zo even niet 😂
 
Aaahh... Duidelijk. Echter daar wil ik een keer naar laten kijken. Daar zit een ring achter, tussen de moer en tandwiel, die is behoorlijk verbogen aan een kant zag ik. Geen idee hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Thanks weer
 
Het is bij jouw motor ook enigszins mishandeld. ;)

Het is de bedoeling dat die ring tegen één of twee van de zes kanten van de moer wordt geslagen.
Maar goed dat me dit even verteld wordt. Ik zou bijna de ring hebben vervangen met een mooi blinkend nieuw exemplaar, en dan tijdens het rijden verbaasd zitten kijken dat ik word ingehaald door een op hol geslagen tandwiel _O-_O-
 
Nouja, een ding scheelt, en dat is dat ik wel zeker weet dat het tandwiel en keer vervangen is in 40.000km. stelt me toch ergens een beetje gerust. Laten we het niet hebben over de staat van de carburateurs, die zien er van buiten alleen al uit als een varken
 
Terug
Bovenaan Onderaan