Gear position sensor Thunderace

Phoenix83

MF'er
29 aug 2021
124
94
Emmer-Compascuum
Goedemiddag,

Daar ben ik weer als motor newbie met een vraagje 😅

Ik wil op mijn Thunderace graag een Gear Indicator bouwen. Nu heb ik een aantal mooie mogelijkheden gezien op een Facebook groep, waar het display netjes achter het originele Neutral lampje wordt gemonteerd. Nu ben ik er inmiddels achter dat deze vrij makkelijk is aan te sluiten, maar moet worden afgemonteerd op de Gear position sensor (GPS). Ook ben ik erachter dat de tandwiel kap er dan af moet. Mijn vraag is, kan dat zomaar gedaan worden, aangezien hier ook de koppeling cylinder op gemonteerd zit, en zit daar ook iets van pakkingen tussen etc ? Misschien dat iemand daar een gedetailleerde foto o.i.d. van heeft wat precies los te bouwen?

Mvg, Chris
 
IMG_20210914_231842.jpg
Van het achter tandwiel ben ik niet zo heel zeker of die vervangen is, maar kan nog wel even mee denk ik. _O-;)
 
Nou, hij zit inmiddels al weer een poosje in elkaar gesleuteld. Ik heb er een stuk keukenrol onder gelegd, maar nog geen piepklein druppeltje olie kunnen ontdekken tot nu toe..... Ik heb ook even flink en aantal keren met de koppeling gepompt, kijken of het daaraan lag, maar nog steeds niets. Binnenkort de keerringen in ieder geval even preventief vervangen. Vroeg me alleen even af, die 8.8x22x6 kom ik nog nergens tegen... Zijn er ook nog aparte types voor nodig ? En dan doel ik meer op de randen etc, een ik zag dat je ze ook had met stof bescherming etc.. wil er sowieso even een paar bestellen van elk, zodat ik er een aantal op voorraad heb liggen.
 
Ok. Ik heb inmiddels originele keerringen besteld op CMSNL. Die komen dus binnenkort ook binnen. Ik zat er alleen een beetje raar tegenaan te kijken dat er voor de schakelas 2 keerringen benodigd zijn, maar ik neem aan dat een van de twee keerringen in de deksel zit ?
 
Ach, ik heb de keerringen in ieder geval besteld. Kan ik ze mooi binnenkort even vervangen, en dan hopen dat het lekken van de olie voorbij is.
Vanmiddag toen ik uit het werk kwam, lag er wel weer olie onder.
Sensor ben ik nog wel nodig, zit een scheur in, en zie een klein beetje olie door de scheur komen. Maar dat zou ook nog kruipolie kunnen zijn wat ik heb gebruikt om die schroefjes los te krijgen. Misschien dat die scheur ook verder niet zoveel kwaad kan, maar zou zuur zijn als die sensor helemaal breekt. Ook omdat de 2e en 3e versnelling standaard al zitten aangesloten en naar de ECU gaan.
 
Helaas is de olielekkage ook weer terug. Schoonmaken etc heeft dus niet veel geholpen, alleen dat het even langer duurde voordat de olie zijn weg weer gevonden had. ;(;( toch maar even wachten op de keerringen, en dan hopen dat het wel is opgelost.
IMG20210918125213.jpg
 
Volgende Update : Ik ben er inmiddels (hopelijk) in geslaagd een vervangende Gear Position sensor te vinden zonder scheuren.
Blijkbaar is die van de Yamaha TDM (700 / 800) hetzelfde, op de bekabeling na. Het mooie is, de bekabeling schroef ik er toch af, want mijn eigen bekabeling komt er gewoon op te zitten, en dan zou alles weer netjes dicht en heel zijn. Hij moet nog wel binnen komen, maar ik ben op voorhand in ieder geval een beetje blij :P
Hopelijk komen de keerringen en de sensor een beetje op dezefde dag binnen, dan kan ik alles erop zetten, en dan kan het kapje (voorlopig) er voor eens en altijd weer vast op. Wellicht dat ik nog wel een revisiesetje voor de slave koppelingcilinder ga bestellen binnenkort, dan is die in ieder geval ook al gebeurd.
 
Ik heb wel nog even een vraagje hierover..... Kan ik de waterpomp van de Thunderace zo loshalen zonder de koelvloeistof eruit te laten ?
Als ik de foto's zo een beetje bekijk, dan lijkt het me een gesloten systeem, en gaat er alleen een as het blok in. Volgens mij is dit dezelfde waterpomp als gebruikt wordt op een YZF 750 R. En aangezien de sensor achter de waterpomp zit....
 
Nou, keerringen zijn inmiddels binnen.... althans dat dacht ik. De pushrod keerring is de juiste, echter die van de schakelas blijk ik de verkeerde voor besteld te hebben |(ik moet echt eens beter tekening leren lezen, ik heb twee keerringen besteld voor ergens iets bij het schakelpedaal..... Maar meteen even 2 nieuwe keerringen besteld (1 reserve want ik ken mezelf te goed ;)) bij Sanders aandrijftechniek. Hopelijk verzenden die een beetje snel, zodat ik eventueel van het weekend nog aan het sleutelen kan. Ik wil echt graag die kant van de motor klaar hebben, zodat de kap er weer op kan, en ik de motor kan (laten) wegbrengen om de carbs te laten reinigen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan