Tuurlijk haal je de meeste remkracht uit je voorrem, daar verplaatst al het gewicht zich immer naartoe. Daarom heeft mijn Intruder alleen aan de voorkant een schijf (helaas van waaibomen kwaliteit) en achter trommeltje. Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat een sportmotor relatief minder vertraging uit de achterrem haalt, maar hebben jullie het weleens geprobeerd? Ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik bedoel: niet met het achterwiel los een noodstop met achterrem en zonder. Lijkt mij dat je ook dan toch meters kan winnen door de achterrem te gebruiken.
Moet je voorstellen: vorig jaar vertelde iemand (net afgereden, huurmotor) mij dat hij de voorrem niet gebruikte omdat je de meeste vertraging uit de achterrem zou halen
Toch handig die choppers: kan je bochtjes mee draaien
Maximaal te halen remkracht = wrijvingscoefficient tussen band(rubber) en weg(asfalt) * de verticale kracht op de band (gewicht)
Als ik voor de maximale wrijving gebruik (tegen blokkeren aan rem), is de verticale kracht op het achterwiel 0, dus ook de remkracht 0. Als ik nog druk op het achterwiel houd, betekent dat domweg dat ik nog niet maximaal rem. Bij fietsen waarbij je het achterwiel niet losremt, voegt de achterrem wel wat toe aan de totale remkracht.
Ik geloof trouwens dat ene J vd Goorbergh ook alleen maar voor remt.