Geluid max 95dB in Oostenrijk?

En weet je wat vlgs mij het geval is dat iemand die op kenteken 94dB maakt en de katalysator verwijderd en een open pijp er op zet (en ver boven de 95dB uitkomt) gewoon door mag rijden
Dat klopt🤔, maar als men naast de controle van het VIN (typeplaatje op het balhoofd) ook statisch gaat meten, dan val je door de mand🤔????
 
Die lawaaimakers kunnen altijd en overal aangehouden worden. Dan kom je er in veel gevallen niet meer weg.
 
Ik heb ook eens bij de RDW gegevens van mijn motoren te kijken:
GSA: 93 dB / 3875 toeren
Versys: 90dB / 4250 toeren

Met beiden mag ik Tirol nog in, maar naar mijn beleving is de Versys veel luidruchtiger dan de GSA
 
Ik vraag me af waar die, in mijn ogen, arbitraire grens van 95 dB vandaan komt. Hoe is die bepaald? Bovendien is dit niet zoals een snelheid, een maximum getal, maar slechts de hoeveelheid geluid van een onbelaste motor, stilstaand bij de helft van het maximum toerental. De geluidshinder van een rijdende motor en dit stationaire getal hebben volgens mij weinig met elkaar van doen.

Het grappige is trouwens dat mijn eerste geïmporteerde R1100s 88dB mocht maken, maar mijn tweede 95dB. Terwijl ze beiden uit Duitsland komen en een bouwjaar verschillen en technisch hetzelfde zijn. Kortom in mijn ogen is het allemaal behoorlijk arbitrair. Aan de andere kant dat er ergens een grens getrokken moet worden in verband met geluidsoverlast, snap ik en vind ik prima. Alleen pak dan de bron (grote groepen, open pijpen etc) aan en niet zo'n maatregel waarbij je ook nog onderscheid maakt dat auto's die boven dat geluidsniveau uitkomen, wel mogen passeren en motoren niet. Klinkt als meten met twee maten....
 
Dat klopt🤔, maar als men naast de controle van het VIN (typeplaatje op het balhoofd) ook statisch gaat meten, dan val je door de mand🤔????
Als ze gaan meten dan kom je er niet mee weg, de mijn maakt op kenteken 97dB, ik mag er ook niet meer komen, ben volledig origineel :(
 
Dat wordt met de FJ op vakantie, die zit op 91... de harley op 100 als de originele uitlaat erop had gezeten 8-)
 
En weet je wat vlgs mij het geval is dat iemand die op kenteken 94dB maakt en de katalysator verwijderd en een open pijp er op zet (en ver boven de 95dB uitkomt) gewoon door mag rijden
Das een beetje te optimistisch gedacht denk ik, als er een geluidscontrole plaats vindt dan hoort de Polizei echt wel dat geen cat en een open pijp erop hebt.
Krijg je alsnog een bon.
 
De NC heeft vanaf 2016 een luidere uitlaat. Wat blijkt? Rijdend 71 dB(A). Pak van m'n hart, ik was al bang... 😅
Ik zal eens lekker ver doortrekken tot 5000 tpm. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het eens opgezocht op mijn kenteken.
Standgeräusch 98 db(A)bei 4375 1/min
Fahrgeräusch 78 db ( A)
Dan zou hij dus minder geluid mogen maken tijdens het rijden,( ik snap het niet)
 
Er is helemaal niets gemeten dit is wat op mijn kenteken staat
Dit zou het dus moeten zijn met katalisator en killer vanaf fabriek dus.
Volkomen waanzin dus 95 db in oostenrijk,komt mijn motor notabene vandaan
 
Ik heb het eens opgezocht op mijn kenteken.
Standgeräusch 98 db(A)bei 4375 1/min
Fahrgeräusch 78 db ( A)
Dan zou hij dus minder geluid mogen maken tijdens het rijden,( ik snap het niet)

Bij mijn Versys staat ook een lager rijgeluid dan een stationair geluid. Zal inderdaad iets met de meetomstandigheden te maken hebben. Voor mijn GSA staat geen rijdend geluid genoemd.
 
Bij mijn motor staat op rdw 92db maar wanneer ik mijn open uitlaat meet op 30cm afstand kom ik uit op 90db. :')
 
Bij mijn motor staat op rdw 92db maar wanneer ik mijn open uitlaat meet op 30cm afstand kom ik uit op 90db. :')
Dat zijn de variabelen in meten. Wellicht dat jij in de stad meet met geluiden in de buurt die de geluidsgolven kunnen manipuleren. Misschien meet jij wel met een andere stand van de wind. Wellicht is het typegoedkeuring in een gesloten (evt gecontroleerde) ruimte gemeten. Misschien wijkt jouw geluidsmeter wel af. Er zijn zoveel factoren die kunnen meetellen in een verschil. Al helemaal als het verschil maar 2 db is.
 
Bij mijn motor staat op rdw 92db maar wanneer ik mijn open uitlaat meet op 30cm afstand kom ik uit op 90db. :')

Meet je dB of dB(A)?


Korte samenvatting: bij dB is de frequentie en het spectrum van geluid van belang, omdat hierbij geen rekening wordt gehouden met het menselijk gehoor. Je meet alleen de geluidsdruk in feite - oftewel de verschillen in luchtdruk als gevolg van geluid. Bij dB(A) is daarom een soort correctie toegepast zodat je kunt zien of iets overlast geeft of niet. Een toon van 120 dB op 10Hz is helemaal niet zo slecht voor je en stoort nauwelijks want die hoor je bijna niet. Daarom hebben subwoofers vaak ook VEEL meer vermogen (nodig) dan gewone speakers.

90 dB meten zegt dus niks over of je aan de norm voldoet als die 92 dB(A) is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan