Gl1100 met EML zijspan

Mijn ervaring, niet specifiek op deze brug, is dat roest ook vaak van van binnen uitgaat, condens, slechte ontwatering, of wel een ontwateringsgat waar zand ed binnen is gekomen en lang langdurig vochtig blijft met alle gevolgen van dien.
maar dat is het hoor , hij roest van binnen uit en soms hangt het nog aaneen enkel met de verf lol
 
Tja om de zoveel tijd controleren kan geen kwaad,er zijn ook periodes geweest in de wereld dat er partijen
slecht staal op de markt werden verkocht,veel voertuigen hadden daar last van,met name in de jaren 80,
die roestte al op de folder.Er zijn ook motoren geweest waar de framebuis onderdeel was van het koelsysteem,
dat was ook niet echt handig.
 
Pisbakken staal.
Heb ook al gedacht om er een gaatje in te boren en dan te behandelen met Tectyl/hohlraumschutz.
Eerst maar eens kijken wat ik vd week ontvang met de post.

Frame buis als onderdeel van het koelsysteem ziet er wel gelikt uit..
 
Klopt, die jaren hebben ze ook flink liggen rommelen met hergebruikt ijzer/staal.
In nieuw staal zit altijd een percentage schroot. Anders komt de ijzer koolstof verhouding niet uit.
Dat voor 1986 alle doorrotte lag aan de oppervlaktebehandeling. Hoogovens leverde dezelfde kwaliteit staan aan VW en Peugeot, maar toch roestten de Fransen al in de folder. Na 1986 (Audi) zijn ze gaan verzinken, tegenwoordig roesten auto's bijna niet meer.
Dit roesten van de GW heeft niets met de kwaliteit staal te maken, het is een holle ruimte waar water en vuil in kan blijven staan. Een simpel draingaatje had al enorm geholpen.
 
Pisbakken staal.
Heb ook al gedacht om er een gaatje in te boren en dan te behandelen met Tectyl/hohlraumschutz.
Eerst maar eens kijken wat ik vd week ontvang met de post.

Frame buis als onderdeel van het koelsysteem ziet er wel gelikt uit..
De kleine vloeistof gekoelde Intruder had dat ook al
 
Ik wil mij hier even voorstellen.

Ik ben Roy, woon in de buurt van Enschede.
Ik rij al motor vanaf mijn 9e (motorcross) en op mijn 19e heb ik mijn motorrijbewijs gehaald.
Ben nu 35 jaar oud en heb inmiddels al wat motoren op naam gehad.

Momenteel ben ik in het bezit van een Honda Transalp PD06 bj'89 en sinds vorige week vrijdag van een Honda Goldwing GL1100 bj'81 met een EML 2 persoons zijspan.
De zijspancombinatie is geen onbekende hier op het forum, want ik heb deze van Ootje overgenomen.

De combinatie is wat aandacht nodig voordat deze weer de straat op kan.
Ik heb nog nooit op een zijspan gereden, dus het is een mooie uitdaging.

Vandaag ben ik begonnen met het uit elkaar halen.
Het zijspan heb ik verwijderd zodat ik goed aan de motor kan sleutelen. Omdat het zijspan aardig aan de maat is en ik wat ruimte gebrek heb, heb ik besloten om het zijspan aan het plafond te hijsen.

Dingen wat moet gebeuren:
Kleppen stellen
Carburateurs reinigen
Banden vervangen
Olie, filters en bougies vervangen
Optisch wat verfijnen

Bedoeling is om de combinatie rijklaar te hebben voordat de zon begint te schijnen, zodat ik met vrouw en kinderen op pad kan.

Hier nog wat foto's genomen met mijn al iets verouderde telefoonBekijk bijlage 1719090

Bekijk bijlage 1719091

Bekijk bijlage 1719092

Bekijk bijlage 1719093

Bekijk bijlage 1719094

Bekijk bijlage 1719095
leuk!
altijd goed meer GL zijspannen in het oosten des landes
 
  • Leuk
Waarderingen: RedP
Pisbakken staal.
Heb ook al gedacht om er een gaatje in te boren en dan te behandelen met Tectyl/hohlraumschutz.
Eerst maar eens kijken wat ik vd week ontvang met de post.

Frame buis als onderdeel van het koelsysteem ziet er wel gelikt uit..
Die achterbrug is het ergste niet die is te vervangen ,maar hoe ga je dat met die framebuis oplossen?,
wil je die behouden zal er een heel stuk ingelast moeten worden.
Hier staat nog een frame met kenteken te koop,
1645209047754.jpeg
 
Laatst bewerkt:
@ EHE
In het wild spot je ze hier in het oosten niet zo vaak.

@RG-gamma
Ik heb er intussen al een stuk ingelast. Ik had hier nog een dikwandige buis liggen met vrijwel dezelfde diameter.
Het neusje waar normaal de middenbok aanzit had ook iets roest.. Je kon het zo niet zien, maar een heel stuk buis was weg gerot.

20220218_205626.jpg


Morgen dat gat aan het sub-frame nog even repareren.
 
Die subframe buis gaat altijd vol water staan en rot van binnen uit weg.

Ik denk dat t vlak naast het gaatje ook niet veel soeps is.
Ik buig meestal een nieuwe en las daar de montage punten weer terug aan.
Dan hoef je voorlopig niet weer
 
Die subframe buis gaat altijd vol water staan en rot van binnen uit weg.

Ik denk dat t vlak naast het gaatje ook niet veel soeps is.
Ik buig meestal een nieuwe en las daar de montage punten weer terug aan.
Dan hoef je voorlopig niet weer
Ik probeer altijd die holle ruimtes eens in de zoveel tijd vol te spuiten met wax / vet. Bijvoorbeeld ML zit ook zn flexibel slangetje bij met aan het einde een sproeikop om diep in holtes te komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Die subframe buis gaat altijd vol water staan en rot van binnen uit weg.

Ik denk dat t vlak naast het gaatje ook niet veel soeps is.
Ik buig meestal een nieuwe en las daar de montage punten weer terug aan.
Dan hoef je voorlopig niet weer

Waar komt het water er in dan?
Kun je hem helemaal dicht maken?
 
Dat zou idd beter zijn

Dat Honda frame heeft meerdere plekken waar er water in kan kruipen, maar er niet meer uit.

Het dwars stuk van de middenbok wat hij al vervangen heeft is ook zo'n standaard zwakke plek die altijd weg rot
Meen me te herinneren dat daar ook zo'n raar gaatje ergens zit waar t water in kan kruipen, maar er nooit meer uit loopt
 
Een nieuwe buigen zou inderdaad de beste optie zijn, maar hier gaat wel veel tijd in zitten.
Ik heb het sub-frame voor nu uitgelast.

De (nieuwe) swingarm is hier ook binnen gekomen.

20220220_203925.jpg


Op de foto kun je zien dat aan de linker kant t.h.v. het beugeltje van de remleiding ook een gat zit waar water naar binnen kan komen in de holle ruimte. Ook hier is geen gat waar het vocht en vuil eruit kan.

Tijdens het schuren van het frame kwam ik aan de linker onderzijde van het frame een flinke scheur tegen. Ik denk dat het op de foto niet zo goed te zien is, maar de buis is bijna helemaal door. Dit is dus ook nog wat aandacht nodig.

Net boven de lasnaad.
20220220_203946.jpg
 
Ik zou die achterbrug dichtlassen met een U profiel over de radius en plaat boven en onder. Omdat er een 15" wiel in zit heb je wat meer ruimte om het steviger als origineel te maken.
 
Van de week heb ik de banden gemonteerd op de velgen. De velgen waren aangetast door roest, dus hier ging wat werk inzitten. De banden waren hiervoor geplaatst met binnenbanden, maar ik wil tubeless rijden.

Ik zou die achterbrug dichtlassen met een U profiel over de radius en plaat boven en onder. Omdat er een 15" wiel in zit heb je wat meer ruimte om het steviger als origineel te maken.

Er is inderdaad genoeg ruimte over, maar is het nodig om de achterbrug te verstevigen? De oude leek verder niet krom te zijn. De buis waar de aandrijfas door heen gaat, lijkt mij vrij stevig te zijn.

20220311_210107.jpg


Meen me te herinneren dat daar ook zo'n raar gaatje ergens zit waar t water in kan kruipen, maar er nooit meer uit loopt

Deze 2 gaten zijn ook wel bijzonder

20220221_214737.jpg


Handige tip ergens van het internet, als je met het lasapparaat een rups over het binnenlager legt pak je hem er zo uit.

20220228_171018.jpg


20220309_194947.jpg


Het frame staat in de lak, dus ik kan langzaam aan beginnen met het terug monteren van de onderdelen. Het was nog een beetje te koud een paar weken terug, dus hebben we de Goldwing op de keukentafel geparkeerd.
20220307_213144.jpg
 
Hier een update van mijn Project.
Er gaat meer tijd inzitten dan dat ik in eerste instantie had gedacht.

Ik heb de lagers van het voorwiel en de achterbrug vervangen.
Nieuwe remzuigers en rubbers in de remklauwen.
Verschillende onderdelen ontroest en geverfd.

En het krijgt alweer vorm.

IMG-20220514-WA0002.jpg


De motor uit onze afgeschreven droger doet nu dienst als polijstmachine

20220514_183410.jpg


20220514_183427.jpg
 
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er klussen zijn die minder tijd kosten dan verwacht, tenzij je er na 5 minuten klaar mee bent omdat je de moed dan al op hebt gegeven...


Je pakt t mooi en grondig aan allemaal.
Goed bezig!
 
Door weekendjes weg en 3 weken vakantie in Engeland is het zijspan een beetje blijven liggen, maar er wordt nog steeds aan gewerkt.

Ik heb besloten om het blok ook goed na te kijken.
De koppen zijn verwijderd en de cilinders heb ik gecontroleerd op ovaliteit.
Dit zier er goed uit en valt binnen de marges.

Cilinderkoppen heb ik verder nog niet naar gekeken, maar die worden uiteraard ook goed nagekeken.
Andere zaken zoals de koppeling en waterpomp worden ook gecontroleerd.
Een complete pakkingset inclusief keerringen is onderweg uit Amerika.

20220821_172256.jpg


20220821_172307.jpg

Ondertussen ook met het klokkenspel aan het werk.

20220821_172417.jpg

Voorspatbord gemonteerd

20220821_172438.jpg

Benzinekraan inwendig voorzien van nieuwe rubbers en keerringen.
Frisse leidingen aan de benzine kraan en de overloop aan de tank.
Tank zag er van binnen goed uit, buitenkant opnieuw geverfd.
De signaalgever is ook schoongemaakt en opnieuw gesoldeerd.

20220821_172448.jpg

Ik had er graag dit jaar op willen rijden, maar heb nu zoiets van kijk het allemaal goed na zodat ik er (hopelijk) volgend jaar veel plezier aan kan beleven.
 

Bijlagen

  • 20220821_172448.jpg
    20220821_172448.jpg
    266,1 KB · Weergaven: 11
  • 20220821_172438.jpg
    20220821_172438.jpg
    262,2 KB · Weergaven: 11
  • 20220821_172417.jpg
    20220821_172417.jpg
    348,7 KB · Weergaven: 12
Mijn vorderingen.

Kabelboom voorzien van een nieuw jasje

20221013_163453.jpg

Voor de beugels van de koffers heb ik andere gevonden die een stuk netter zijn

20221013_163505.jpg

Moet alleen de rechterbeugel inkorten, anders komt deze tegen de bak aan.

20221013_163512.jpg

Nieuwe lagers en keerring in het achterwiel

20221013_163542.jpg

Rempomp weer fris gemaakt

20220427_151639.jpg20221013_163551.jpg

Koppelingsplaten zijn goed. Alleen het lager moet vervangen worden
Van de startkoppeling was 1 veertje afgebroken, hier is een nieuwe set veertjes en rollen ingekomen.
Startmotor ziet er van binnen goed uit.

20221013_163720.jpg

De borgmoer van de koppeling wou niet meewerken.

20221013_163630.jpg

Het oude spatbord was erg gaar, hier heb ik een ander voor gevonden. Kabelboom heb ik aangepast zodat ik de verlichting van de bak netjes aan kan sluiten.

20221013_163856.jpg20221013_163944.jpg

Andere treeplanken.

20221013_164044.jpg
 

Bijlagen

  • 20221013_163630.jpg
    20221013_163630.jpg
    155,2 KB · Weergaven: 20
Inderdaad, ik kreeg hem met geen mogelijkheid los.
Door de hitte van het lassen kon ik hem zo los draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan