GMSM (Goeie Motoren, Slechte motoren)

Tuckson

Kawasaki VN900 Custom Special
5 okt 2004
2.227
80
Woudenberg
Doe ik een search op MZ en Jawa, krijg ik zowat alle topics om me oren. Dat doen we dus even anders.

Je leest een hoop over de japaneesjes (HoSuKaYa) en de italiaantjes (CaGuDuBeAp). Zelf Hyosung heb ik nog es voorbij zien fietsen. En de veelbesproken Haadeetjes (+ Buell?) natuurlijk niet te vergeten, evenals de Beeëmweetjes.

Maar er draait meer onder zon op 2 wielen door. ik bijvoorbeeld denk aan merken als MZ en Jawa (OK, over deze laatste heeft een draadje gelopen, ik geef toe).

De prijslijst ( :} MF) laat merken zien waar ik zelfs nog nooit van gehoord heb?
Malaguti? KTM? Husqvarna? (dit waren toch naaimachines?) Ural?

En zelf Sachs zie ik ertussen staan. Mijn vooroorlogse Sparta brommer had een Sachs blok. Wist niet eens dat het merk nog/weer bestond!

Als ik naar de amerikaanse site van MZ ga zie ik dat er best enkele modern ogende modellen tussen zitten, een heuse naked, een best goed uitziende toerbuffel en zelf een SS model?

Wat is jullie mening over de "andere" motoren (en MZ in het bijzonder)? Kunnen ze mee met de hedendaagse motorwereld? Is goedkoop altijd duurkoop?

Mvg
 
wat wil je nou eigenlijk weten ?

of je met een MZ een beetje kerel lijkt, antwoord nee

of het een beetje rijdt, antwoord ook nee tenzij het zo'n MuZ is...

of het duur is, antwoord weer nee...

of ik erop gezien zou willen worden, raad maar....... ;)
 
Dat je die motormerken niet kent! :X ....

MZ motoren zou ik nooit kopen, lijkt me niks. maar motoren zoals KTM die ken je toch wel?
 
wat wil je nou eigenlijk weten ?

of je met een MZ een beetje kerel lijkt, antwoord nee
of het een beetje rijdt, antwoord ook nee tenzij het zo'n MuZ is...
of het duur is, antwoord weer nee...
of ik erop gezien zou willen worden, raad maar....... ;)
Dat vroeg ik dus af. De modellen zien er modern genoeg uit (Die ouwere met die maffe tank ben ik natuurlijk sowieso met je eens, maar ik bedoel even de merken die nu gewoon anno 2004/2005 nieuwe modellen leveren).
Dat je die motormerken niet kent! :X ....

MZ motoren zou ik nooit kopen, lijkt me niks. maar motoren zoals KTM die ken je toch wel?

eehhh :o
 
wat wil je nou eigenlijk weten ?

of je met een MZ een beetje kerel lijkt, antwoord nee

of het een beetje rijdt, antwoord ook nee tenzij het zo'n MuZ is...

of het duur is, antwoord weer nee...

of ik erop gezien zou willen worden, raad maar....... ;)

Okay punt 1 en punt 4 is alleen van toepassing als je erg belangrijk vindt hoe iemand anders over je denkt... niet interessant dus.

Punt 2 is persoonlijk
punt 3 is mooi meegenomen.


Dus als je een proefritje maakt en hij bevalt is er niet echt een reden om het niet tedoen?
 
Nou, op deze MZ zou ik toch wel gezien willen worden:

917_big.jpg
 
Mijn Pa reed vroeger MZ250 met trophy tank ofzo. Hij had er een aanhangertje achter en reed met mijn Moeder achterop naar italie. Het zijn oerdegelijke, volgasbestendige fietsen. De meeste zijn oerlelijk, maar die van mijn pa met die speciale tank kon er mee door (kzal eens kijken voor een pic). Kijk wel uit met je mengsel, ze lopen anders warm.

Toendertijd was goedkoop geen duurkoop, anders was hij er niet aan begonnen. En als het onbetrouwbare bakken waren al helemaaaal niet.
 
maar Steph, die dingen die jij post zijn zo duur dat je beter iets koopt wat dan ook nog restwaarde heeft toch ??
 
maar Steph, die dingen die jij post zijn zo duur dat je beter iets koopt wat dan ook nog restwaarde heeft toch ??

Dàt is nou dus net mijn vraag, is dat zo? koop je voor het zelfde geld iets beters? Zijn die dingen kwalitatief echt minder? De restwaarde, tsja da's gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
 
Ik denk niet dat zo een MZ slecht is. Hoogstens heeft zo een ding wat kleine gebreken, kinderziekten, die kje bij een langlopend model niet (meer) zult aantreffen. Ook Japanners zijn niet helemaal vrij van dit soort aanloop probleempjes, kijk maar eens naar de STX1300 Pan European, daar hebben ze wat mee afgetobd. Ik geloof niet dat zo een MZ nou veel goedkoper is dan iets vergelijkbaars, het is in ieder geval wel een stuk exclusiever. Zelf heb ik een Ducati 996, ook niet echt een motor met een vlekkeloze reputatie, al heb ik geen moeilijkheden met het apparaat ondervonden. Ik heb het ding voornamelijk gekocht op emotie, niet met verstand. Ik heb mij weinig aangetrokken van alle negatieve geluiden en wordt daarvoor iedere keer beloond met een enorm stuk rijplezier en, niet onbelangrijk, ik vind het heerlijk om af en toe eens de schuur in te lopen, er naar te kijken, en dan te denken: Ja, die is van mij! De Amerikanen noemen dat heel mooi "pride of ownership". Kies je voor een MZ om een van bovenstaande redenen dan zit je goed. Kies je zo een ding uit economisch oogpunt maar ben je niet helemaal overtuigd, kijk dan eens of er een merk/model is wat je meer aanspreekt en struin de afdeling gebruikte motoren af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan