GPS problemen

MofkaP

Banned User
13 nov 2002
5.393
3
Het is een nieuwe trend, dus dacht ik laat ik er maar eens aan meedoen.

In plaats van de route op 5 A4tjes, ook maar eens voor de SP3 aanbieden door de route op de pc te maken. Zo'n route op een schermpje kijkt toch makkelijker dan een routerol of een tanktas.

Nou dat lukt dus niet echt. Wat ik in de software allemaal tegenkom. of beter gezegd niet tegenkom.

Diverse keren is de weg volkomen onbekend of is er helemaal geen weg (volgens Garmin) en rijd je volgens het ding door de weilanden. Veel straatnamen zijn verkeerd of zijn niet aangegeven, alleen maar met "road". Oranjestraat en Dorpsstraat in Holten zijn onbekend, ook met de zoekfunctie niet te vinden. En dit zijn maar twee voorbeelden van de vele straten die de software niet kent.

Jammer voor de SP3 bezitters, het worden toch 5 A4tjes.
 
Vreemd.. Ik heb met een tomtom systeem gereden.. perfect!
Zelfs de allernieuwste aanpassingen in de buurt stonden er al op!

Heb je wel de allerlaatste updates?
 
Ik gebruik hem in het algemeen puur als referentie: waar zit ik ongeveer en welke kant moet ik op. Maar ik heb mezelf ook wel eens klem gereden in een bospaadje in de Ardennen! (maakt het wel avontuurlijk)
 
Een internet route planner zoals map24, of de offline route planner van anwb en route66 kennen de straten beter dan Garmin City navigator. Maar die laatste is dan ook bij verre het duurste en als enige geschikt voor de SP3.

Een beetje software maker stelt gedurende een bepaalde termijn gratis updates beschikbaar. Garmin niet. En ik heb een nieuwe, nog geen half jaar oud.
 
Dat is mapsource update, maar niet het stratenplan de city navigator, die staat op schijf.
 
Hmm, ik neem aan dat de Oranjestaat en Dorpsstraat in Holten al wat langer bestaan ;)

Ik ken de Garmin streetpilot niet, maar zijn er wellicht verschillende detaillevels in te stellen voor de kaart? Zo niet dan vindt ik het heel raar. Kijk, ik woon in Almere en da's een carthografische rampplek. Ze stampen hier sneller de nieuwe wegen en buurten uit de grond dan een kaartmapper bij kan houden. Maar Holten...

Ik zou Garmin bellen/mailen en vragen hoe dit kan. En als het antwoord niet bevredigd: dreigen ;) Ik vind dat het niet zo mag zijn dat een produkt dat een half jaar geleden gekocht is nu al niet meer voldoet. Goede kaarten maken en breken immers de bruikbaarheid van dit soort produkten.

[off-topic] Leuke verkeerstest... maar euh... wat heb jij met aanhangers achter motoren :? Je rijdt toch geen goldwing :+
 
[off-topic] Leuke verkeerstest... maar euh... wat heb jij met aanhangers achter motoren :? Je rijdt toch geen goldwing :+
Niets bijzonder met aanhangers. Het vreemde is dat een aanhanger wel tot het rijbewijs categorie A behoort, maar dat er in de theorie boekjes of lessen niet of nauwelijks aandacht aan wordt besteed. Het CBR kan het wel vragen bij het theorie examen, het maakt immers deel uit van de theorie behorende bij het certificaat A.
 
Panrider, je hebt gelijk. Ik heb het effe gecontroleerd.
In Citynavigator 401 geeft ie de dorpstraat en oranjeweg aan als de N344
In Citynavigator 5 geeft ie ze wel goed aan.
Heb je de update cd nog niet?

groet Luc
 
luxe probleem lijkt me ;) maar valt me wel tegen, ik hoorde tot dusver alleen enthousiaste verhalen, voor de prijs die men voor de SP 3 vraagt mag je wel wat verwachten, vind ik!
 
Panrider, je hebt gelijk. Ik heb het effe gecontroleerd.
In Citynavigator 401 geeft ie de dorpstraat en oranjeweg aan als de N344
In Citynavigator 5 geeft ie ze wel goed aan.
Heb je de update cd nog niet?

groet Luc
Helaas ik had geregistreerd en geen recht mee op de gratis update. €200 extra vond ik toch te gek voor iets wat net drie maanden oud was.

Kun jij mij een mailtje sturen?
 
Een internet route planner zoals map24, of de offline route planner van anwb en route66 kennen de straten beter dan Garmin City navigator. Maar die laatste is dan ook bij verre het duurste en als enige geschikt voor de SP3.

Een beetje software maker stelt gedurende een bepaalde termijn gratis updates beschikbaar. Garmin niet. En ik heb een nieuwe, nog geen half jaar oud.

Is ook wel logisch als je bedenkt hoe beide Garmin software wekrt en hoe de andere software werkt.

Garmin maakt in Europa gebruik van de data van NavTech. Deze mensen rijden met een auto met een heel dure GPS ontvenger door heel europa rond. Op deze manier verzamalen ze data. Iedere weg die jij op jouw garmin ziet is dus daadwerkelijk eens gereden. (Dit geld vreemd genoeg ook voor die idiote landweggetjes waar je je wel eens op klem rijdt). Garmin moet dus heel veel geld betalen voor de data van NavTech. En daarom waren/zijn de Europeesche mapsource kaarten ook duurder als het Amerikaanse spul.

Andere (PC) software pakketten nemen een normale landkaart en calibreren die aan de hand van bekende punten. Werken met dit soort kaaten vraagt veel meer CPU vermogen als de Vector-data die Garmin hanteerd. Pas sinds kort zijn de CPU's van PDA's ed. krachtig genoeg om aan de hand van GPS data de positie op zo een kaart te bepalen.

Ik heb nergens last van met m'n Garmin. Ik heb sowieso geen autorouting functie, en zou hem waarschijnlijk ook nooit gebruiken.
 
Niks geen last met mijn 3+ . Hij is namelijk gejat.
 
Pim (denk ik)
Ik zie de laatste tijd veel aanbiedingen voor dat Tomtom geval. Jij schrijft dat je goede ervaringen hebt. Is dat ook op de motor. Bij tests lees je steeds dat alleen Garmin deugdelijk is voor een motor vanwege alle G-krachten en trillingen.Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen op dit gebied.

Henk
 
Is ook wel logisch als je bedenkt hoe beide Garmin software wekrt en hoe de andere software werkt.

Garmin maakt in Europa gebruik van de data van NavTech. Deze mensen rijden met een auto met een heel dure GPS ontvenger door heel europa rond. Op deze manier verzamalen ze data. Iedere weg die jij op jouw garmin ziet is dus daadwerkelijk eens gereden. (Dit geld vreemd genoeg ook voor die idiote landweggetjes waar je je wel eens op klem rijdt). Garmin moet dus heel veel geld betalen voor de data van NavTech. En daarom waren/zijn de Europeesche mapsource kaarten ook duurder als het Amerikaanse spul.

Andere (PC) software pakketten nemen een normale landkaart en calibreren die aan de hand van bekende punten. Werken met dit soort kaaten vraagt veel meer CPU vermogen als de Vector-data die Garmin hanteerd. Pas sinds kort zijn de CPU's van PDA's ed. krachtig genoeg om aan de hand van GPS data de positie op zo een kaart te bepalen.

Ik heb nergens last van met m'n Garmin. Ik heb sowieso geen autorouting functie, en zou hem waarschijnlijk ook nooit gebruiken.
Dat meen je niet! Ik zie het nut niet om al die weggetjes zelf te rijden. Misschien is het wel zo, hoor, maar het klinkt erg vreemd. Er moet een eenvoudiger manier zijn om van raster kaarten vector kaarten te maken...
 
hallo panrider

jouw probleem klinkt mij bekend in de oren en is simpel op te lossen denk ik.
je moet even de maps opnieuw laden en niet vergeten zoals ik ( include route calculation data from maps.)aan te vinken want anders ziet hij de wegen wel maar weet hij niet dat hij over een autorouting beschikt. ik ben laaiend enthousiast over mijn sp3 hij geeft zelfs de huisnummers in een straat aan en alle straten die komen gaan. en met een van te voren op de pc geprepareerde route is het helemaal lekker :] Je moet even aangeven wat hij moet doen want anders is het een stom apparaat.

Veel succes

groetjes marcel
 
Toch is het zo. :)

Kijk maar eens op deze pagina van Navtech:

www.navtech.com/data/build.html
Daar lees ik toch niet dat ze elk weggetje zelf gereden hebben.

Er staat: 'We start with the most up-to-date, reliable source material collected from all levels of government, planning agencies, and even police and fire departments. When information is not available, our researchers drive, drive and drive to collect road network geometry and the extensive attribute information that are included in NAVTECH® data.'

Als ze zelf een stuk gereden hebben, is dat dus meer vanwege de extra informatie, dan om de weg zelf op de kaart te krijgen.
 
Op maandag 02 juni 2003 09:04 schreef N!co het volgende::?

Van de week bij me ingebroken :(

Als er dus een helemaal kale GPS 3+ wordt aangeboden, met de kaarten van utrecht oost en amersfoort erin, pak dan een honkbal knuppel.
 
Laatst bewerkt:
Heb op m'n laatste tocht naar Slovenie de Garmin SP3 mogen lenen. Alles netjes er in gezet, behalve Slovenie, want dat schijnt niet in Europa te liggen.
Voordelen GPS : Je kunt je voorgenomen route in de gaten houden. Heel handig in grote steden (München, Innsbruck, Keulen). Let wel op : ik moet rechtsaf de A8 op om weer op de uitgestippelde route te komen. Dat kon ook, als ik eerst van het viaduct afgereden was, waar ik op stond (geen 3d dus)
Voordeel 2 : Het hotel dat we uitgezocht hadden was gesloten. Een ander hotel was tig kilometer verderop. Plaats ingetoets op de SO3, route laten berekenen en karren maar. Meerdere malen gedaan. Ook om Innsbruck door te komen. Had ik zonder GPS zeker een uur langer over gedaan.
Nadelen : te traag met opbouwen scherm. Bij Oberhausen richting Keulen twee afslagen precies na elkaar (komt vaak voor op de autobaan). Het scherm was voor de tweede afslag nog niet opgebouwd. Gelukkig wist ik daar de weg, want anders was ik de afslag gepasseerd.
Nadeel 2 : Leuk speelgoed, maar nog steeds erg duur
nadeel 3 : de romantiek van het zoeken, kaartlezen e.d. is ver te zoeken.

Het ding komt er wel, maar nu even niet !
 
Mijn mapsource kent die straten wel hoor Pan, zoals te zien is in het bijgevoegde screenshot...

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan