Deze week bezig met een stukje onderhoud van m'n gpz900,
het smeren van de lagers van de achterbrug en het schokbreker link systeem.
Aangezien deze naaldlager ongeveer 12 euro perstuk kosten en de asjes ook...
Er zitten 6 van die lagers in het linksysteem en 4 in je achterbrug....
Helaas heeft mr Kawasaki vergeten om in het linksysteem van de gpz750/900 smeernippels te monteren waardoor het wat lastiger/moeilijker, en duurder voor de niet zelf-sleutelaars, is om die lagers te voorzien van wat nieuw vet.
Als je dus een verwaarloosde/opknapper hebt, check of er nog voldoende vers vet inzit voordat de zooi vastgerot zit en je ruim 100 euro kwijt bent aan nieuwe lagers.
Ik heb een linksysteem van een zzr1100 in mijn handen gehad waarbij de naaldjes spontaan uit knikkerden toen ik deze trachtte schoon te maken. (en deze had dus wel smeernippels maar zijn waarschijnlijk vrij weinig gebruikt)
Verder ben ik erachter gekomen dat de kunststof ketting geleider (die op je achterbrug zit) in de loop der tijd ook aardig broos en breekbaar wordt
, ik heb zojuist een nieuwe besteld á 45 euri
.
Doordat ik de gpz wat hoger heb staan (dmv zzr1100 schokbreker) slijt deze wat meer/sneller in, dus vervangen voor een nieuwe/andere stond al in de planning.
Verders rij ik nu al met veel plezier een jaar of 5-6 of de m'n gpztje
Waar ik ook achter ben gekomen is, als je geen middenbok meer hebt en dus gedwongen bent om de fiets op de zijstandaard te zetten, dat je in de gaten houdt dat je de fiets niet teveel in de regen laat staan.
Het water loopt namelijk over de kleppendeksel richting cilinder no 1, daar blijft een kuiltje water staan omdat het niet weg kan lopen.
Er zit daar een verhoging ivm de nokastandwielen.
Helaas zit daar ook het bougiegat van cilinder no 1 en ondanks het rubber die het gat afdicht loopt er toch water in.
In het bougiegat zit geen afwatering, ik kan vermelden dat de gpz er niet beter op gaat lopen
Tot zover, slechts ter lering en vermaak wat info en mijn ervaringen met de Gpz900r