Graag meer spiegelen bij file in de file, want anders.....!!

Met filerijden;

  • sluit ik achteraan in het rijtje motorrijders

    Stemmen: 82 47,7%
  • probeer ik m,n eigen -nette- plan te trekken

    Stemmen: 43 25,0%
  • heb ik schijt aan moraalridders,alle ruimte gebruik ik

    Stemmen: 27 15,7%
  • zit ik stomweg in de auto te balen

    Stemmen: 4 2,3%
  • probeer ik op te vallen waardoor andere motards mij sneller

    Stemmen: 7 4,1%
  • rij ik ff om via een toeristische route

    Stemmen: 9 5,2%

  • Totaal aantal stemmers
    172
Ik geloof best dat je wel in een bocht durft te remmen, daar heb je echt geen ABS voor nodig, echter het ABS in een bocht triggeren, is gaan liggen, daar zijn ze (nog) te traag voor, alleen als je rechtop de bocht door gaat zal het goed gaan, en anders is het een levensgevaarlijk spelletje.Als je een al slippend wiel ook nog extra zijdelingse belasting toe gaat voegen (sturen) weet je zeker dat je de grip helemaal kwijt raakt, eerst nadenken dan posen graag...

Voor je het weet gaan mensen je geloven, en remmen zich heel lelijk onderuit :-(
(maarre dat is een hele andere discussie, dit gaat over filerijden...)

Ik heb wel eens -kort- slippend door een bocht gereden, iets te snel de bocht genomen en vervolgens dwars over een nat bladerenspoor :X na een milliseconde glijden, kreeg ik weer voorwaarste en zijwaartse grip, dus ik weet uit ervaring dat je niet perse hoeft te vallen, maar om nu uitgebreid te gaan experimenteren is ook wel tricky

Heeft ook niks met posen te maken,ik bleef met mazzel overeind,maar zonder abs had ik op m,n smikkel gelegen, dat weet ik achteraf heel zeker

Maar goed, morgen ga ik weer file rijden in m,n eigen tempo....
 
En hoe kan ik aangeven dat ik een beginnende filerijder ben?? Ik kijk dus nog niet zo heel vaak in m'n spiegels omdat ik nog niet helemaal weet hoe auto's reageren.. Als ik wat zie ga ik wel opzij natuurlijk.
 
(Op mijn vorige motor zat niet eens een spiegel.) Bb, wat denk je van de volgende deal: ik ga opzij als jij er in de file aankomt, jij als ik er in een bocht aankom, spiegelen hoeft niet, let op de Two Brothers Racing sound.
 
TS heeft toch een punt. Gisteren een kerel op een scooter die dacht dat 'ie nog in de auto zat. Tjongejonge, die sparta-met van hem was ongeveer 12 cm. breed en en overal voor remmen en passen en meten en voetje aan de grond en dan weer gaan. En vandaag weer 1 met drie koffers achterop die ook overal voor ging remmen.

Tot 60 km/u rij ik tussen de file door, maar tot 80 km/u wil ik daarna best nog wel links/rechts inhalen. Ik vind het persoonlijk minder prettig om IN de file te rijden dan wat mobieler tussen de file heen te slalommen.

Maar ieder zijn mening.
 
Ik rijd regelmatig op de A27 (Hilversum - Utrecht v.v) en het gaat hier vrijwel altijd prima. Soms in een file door de file in een gepast tempo. Daar waar het kan wordt ruimte gegeven voor de snelsten om door te rijden. Niet helemaal je eigen tempo, wil nog niet zeggen dat het tè langzaam gaat. Bovendien heeft de voorste motor regelmatig het meeste reden om het wat rustiger aan te doen, omdat hij de opening moet maken. De daar achter rijdende motoren hebben het iets makkelijker, omdat de koekblikkers dan wakker zijn geworden. :Z
Relax, we zijn al zoveel beter af dan die koekblikkers. 8-)
 
daarom rijd ik altijd achter Wolve aan in de file O-) als hij er met z'n verhuiswagen doorheen past, kan ik lekker makkelijk volgen :z :P
 
Ik rijd nooit tussen files door, maar als ik het zou doen, dan met minstens 150 km/u. 8-)

Gewoon een kwestie van heel ver voor je uitkijken , dan kan er niks gebeuren.
De auto's die dichterbij zitten, ben ik dan al voorbij voordat ze iets kunnen doen.
Groene BMW's krijgen van mij een vriendschappelijk duwtje.

O ja, daarom rijd ik nooit tussen de files door. O-)
 
(Op mijn vorige motor zat niet eens een spiegel.) Bb, wat denk je van de volgende deal: ik ga opzij als jij er in de file aankomt, jij als ik er in een bocht aankom, spiegelen hoeft niet, let op de Two Brothers Racing sound.

Wat te doen bij inhalen in de bocht in de file?
 
Al enige tijd volg ik dit topic en ik sta versteld van de reacties van sommige forumleden.
Filerijden op de motor behoort net als alle andere handelingen in het verkeer tot de normale gang van zaken. Zoals iedere motorrijder zich anders door het normale verkeer beweegt, zo gaat dat ook in de file. Iedereen heeft een verschillende opvatting m.b.t. de veilige snelheid, gepaste afstand tot het overige verkeer etc. etc.
Vrijwel iedereen die in de file rijd doet dat niet omdat hij/zij dat zo leuk vindt, maar omdat diegene ergens naartoe moet waar je niet kan komen zonder door de file te moeten. Zonder uitzondering zal iedereen ook veilig op zijn eindbestemming willen arriveren. Vanwege het eerder genoemde verschil in opvatting m.b.t. veilig verkeersgedrag, zal de snelheid waarmee je jezelf door de file beweegt verschillen van die van iemand anders. En daar zijn we weer terug bij het begin van dit verhaal; omdat filerijden een normale verkeershandeling net als alle andere is, ga je dus gewoon OPZIJ als er een snellere verkeersdeelnemer achter je zit! Dit alles heeft niks met ego's of schaamte te maken, maar met de normale fatsoensregels in het verkeer. Niet iedereen beschikt over eenzelfde mate van voertuigbeheersing, verkeersinzicht en zelfvertrouwen, maar dat betekent nog niet dat je dan het overige verkeer op moet houden door niet aan de kant te gaan.

Aan de andere kant geldt natuurlijk ook dat je van je langzamere voorligger niet kan verwachten dat hij zich met gevaar voor eigen leven in het eerst het beste gaatje propt om de achterligger voorbij te laten. Een klein beetje geduld kan (zeker in een stilstaande file) geen kwaad.

En als afsluiting nog een opmerking voor de mensen die beweren geen tijd/zin te hebben om tijdens filerijden in de spiegels te kijken....: Snel stoppen met motorrijden, want blijkbaar mis je enkele belangrijke vaardigheden. :N
 
(Op mijn vorige motor zat niet eens een spiegel.) Bb, wat denk je van de volgende deal: ik ga opzij als jij er in de file aankomt, jij als ik er in een bocht aankom, spiegelen hoeft niet, let op de Two Brothers Racing sound.

Ik spiegel nooit in een bocht, maar kijk continu waar ik uit wil komen en scan de weg op rotzooi..na de bocht wordt er pas weer gespiegeld...naar b.v. iets wits met strepen O-)
 
TS heeft toch een punt. Gisteren een kerel op een scooter die dacht dat 'ie nog in de auto zat. Tjongejonge, die sparta-met van hem was ongeveer 12 cm. breed en en overal voor remmen en passen en meten en voetje aan de grond en dan weer gaan. En vandaag weer 1 met drie koffers achterop die ook overal voor ging remmen.

Tot 60 km/u rij ik tussen de file door, maar tot 80 km/u wil ik daarna best nog wel links/rechts inhalen. Ik vind het persoonlijk minder prettig om IN de file te rijden dan wat mobieler tussen de file heen te slalommen.

Maar ieder zijn mening.

Hey,we zijn het eens!!
 
Ik heb wel eens -kort- slippend door een bocht gereden,maar zonder abs had ik op m,n smikkel gelegen, dat weet ik achteraf heel zeker

EHm je geeft juist aan at het ABS, *niet* ingreep, wat ook niet kan, het kan immers alleen een achterwaarst gerichte slip oplossen, maar een zijdelingse gaat niet, het wiel komt immers niet tot stilstand, het ABS ziet het dus gewoon niet eens, en *kan* er dus ook niks aan doen.

Anders was het immers niet gaan slippen, want zeker het BMW ABS (uitgezonderd de k1200/1300 die wel een fatsoenlijke vertraging opbouwt) grijpt lang voordat een wiel gaat slippen al in, kortom je beschrijving van een slippend wiel laat al zien dat het ABS er wijnig tot niets mee te maken had.
 
Al enige tijd volg ik dit topic en ik sta versteld van de reacties van sommige forumleden.
Filerijden op de motor behoort net als alle andere handelingen in het verkeer tot de normale gang van zaken. Zoals iedere motorrijder zich anders door het normale verkeer beweegt, zo gaat dat ook in de file. Iedereen heeft een verschillende opvatting m.b.t. de veilige snelheid, gepaste afstand tot het overige verkeer etc. etc.
Vrijwel iedereen die in de file rijd doet dat niet omdat hij/zij dat zo leuk vindt, maar omdat diegene ergens naartoe moet waar je niet kan komen zonder door de file te moeten. Zonder uitzondering zal iedereen ook veilig op zijn eindbestemming willen arriveren. Vanwege het eerder genoemde verschil in opvatting m.b.t. veilig verkeersgedrag, zal de snelheid waarmee je jezelf door de file beweegt verschillen van die van iemand anders. En daar zijn we weer terug bij het begin van dit verhaal; omdat filerijden een normale verkeershandeling net als alle andere is, ga je dus gewoon OPZIJ als er een snellere verkeersdeelnemer achter je zit! Dit alles heeft niks met ego's of schaamte te maken, maar met de normale fatsoensregels in het verkeer. Niet iedereen beschikt over eenzelfde mate van voertuigbeheersing, verkeersinzicht en zelfvertrouwen, maar dat betekent nog niet dat je dan het overige verkeer op moet houden door niet aan de kant te gaan.

Aan de andere kant geldt natuurlijk ook dat je van je langzamere voorligger niet kan verwachten dat hij zich met gevaar voor eigen leven in het eerst het beste gaatje propt om de achterligger voorbij te laten. Een klein beetje geduld kan (zeker in een stilstaande file) geen kwaad.

En als afsluiting nog een opmerking voor de mensen die beweren geen tijd/zin te hebben om tijdens filerijden in de spiegels te kijken....: Snel stoppen met motorrijden, want blijkbaar mis je enkele belangrijke vaardigheden. :N



Dat is eigenlijk precies waar het om gaat, gewoon net als in alle andere situaties de ander verkeersdeelnemers niet hinderen, dus niet kleven, maar ook niet ophouden omdat "het wel hard genoeg gaat"


EN vooral die laatste alinea daar zou iedere zichzelf respecterende motorrijder heel goed over na mogen denken, ook in bochten kun je maar beter spiegelen, voor je het weet zitten er een paar drugrunners mmet piepende bandjes achter je op de afrit, en dan kun je maar beter effe gasgeven, of de binnenbocht opzoeken, als je al over je kunnen heen bent.
 
EHm je geeft juist aan at het ABS, *niet* ingreep, wat ook niet kan, het kan immers alleen een achterwaarst gerichte slip oplossen, maar een zijdelingse gaat niet, het wiel komt immers niet tot stilstand, het ABS ziet het dus gewoon niet eens, en *kan* er dus ook niks aan doen.

Anders was het immers niet gaan slippen, want zeker het BMW ABS (uitgezonderd de k1200/1300 die wel een fatsoenlijke vertraging opbouwt) grijpt lang voordat een wiel gaat slippen al in, kortom je beschrijving van een slippend wiel laat al zien dat het ABS er wijnig tot niets mee te maken had.

theorie en praktijk liggen dicht bij elkaar; maar niet zo dicht, je zult zelden of nooit een zijwaarts wegglijdend wiel hebben zonder dat er ook een voorwaarste beweging is...

Ik rij met Brembo remblokken in de GSA en kan je verzekeren dat de remvertaging fenomenaal is, de opbouw loepzuiver en het remgevoel geweldig, zelfs stoppies met volle koffer zijn kinderspel, als ik rem op een droge weg, staat de voorband piepend stil binnen een zeer korte afstand,voor mijn gevoel rem ik dat nooit zonder abs bij elkaar,dan na heel veel oefenen onder steeds exact gelijke omstandigheden..maar goed,daar hebben we het hier niet over...
 
En spiegelen in bochten? noway,ik wil de weg scannen ; daarbij, ik ben nog nooit ingehaald terwijl ik in de bocht reed op de obw....blijkbaar is m,n tempo niet aanstootgevend..maar goed daar hebben we het ook al niet over O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan