GS1000 Turbo

Het zit jou ook nooit echt eens mee , volg dit project al vanaf het beging maar lees veel tegenslagen , juist daarom waardeer ik dit project zo omdat je maar doorgaat ook al zit het tegen
Inderdaad, ik ben niet bijgelovig, maar soms lijkt het er op of het universum mij wat duidelijk wil maken..
Daarom doe ik waarschijnlijk ook redelijk voorzichtig.
 
Net even met de boost controller aan het klieren geweest, ik kom zo ergens tussen de 10 en 12 psi, maar het lijkt er op dat de boost even piekt en dan terug valt, het turbootje zal wel aan zijn max zitten.
Ook lijkt het er op dat ik detonatie heb bij hogere boost, het klinkt wat als een lekke koppakking wat je met de brommer had vroeger.

Toch maar eens de bank op denk ik, want hier zijn geen rechte wegen om heb even goed los te trekken.
Motor trekt mij hard genoeg zoals het nu is. Ik ben op de een of andere manier altijd bang dat ket blok uit elkaar knalt met de druk wat opgeschroeft en vol in toeren.

Volgende keer 98 tanken en even luisteren of dat geluid weg is, de retard staat op 4 graden, en er zit 95 in de tank op het moment..
 
Dit turbootje knalt wel ineens van niets naar full boost, mischien geeft dat ook wel het gevoel dat ie harder trekt, die oude was minstens 1000rpm nodig om full boost te krijgen
 
Net even met de boost controller aan het klieren geweest, ik kom zo ergens tussen de 10 en 12 psi, maar het lijkt er op dat de boost even piekt en dan terug valt, het turbootje zal wel aan zijn max zitten.
Ook lijkt het er op dat ik detonatie heb bij hogere boost, het klinkt wat als een lekke koppakking wat je met de brommer had vroeger.

Toch maar eens de bank op denk ik, want hier zijn geen rechte wegen om heb even goed los te trekken.
Motor trekt mij hard genoeg zoals het nu is. Ik ben op de een of andere manier altijd bang dat ket blok uit elkaar knalt met de druk wat opgeschroeft en vol in toeren.

Volgende keer 98 tanken en even luisteren of dat geluid weg is, de retard staat op 4 graden, en er zit 95 in de tank op het moment..

Toen de drie muskeiers nog met z'n vieren waren had ik een Z1R, 1360 wiseco, met de hele rambam..
Let er op dat 98 langzamer verbrand, dus als je op de top van een motorvermogen met andere brandstof gaat experimenteren, dan moet je eigenlijk ook de ontsteking vervroegen, of je ontsteking staat nu goed voor 98 en krijg je juist problemen door het gebruik van 95....
Maar ik begrijp heel goed wat je voelt, elke verandering uitproberen tot de max, en dan hoor je plotseling van alles, voor dat ik de N2O goed had, en probleemloos kon gebruiken, was ik ook 3 setjes zuigers verder, maar prutste er met N2O wel 290 PK uit
 
Toen de drie muskeiers nog met z'n vieren waren had ik een Z1R, 1360 wiseco, met de hele rambam..
Let er op dat 98 langzamer verbrand, dus als je op de top van een motorvermogen met andere brandstof gaat experimenteren, dan moet je eigenlijk ook de ontsteking vervroegen, of je ontsteking staat nu goed voor 98 en krijg je juist problemen door het gebruik van 95....
Maar ik begrijp heel goed wat je voelt, elke verandering uitproberen tot de max, en dan hoor je plotseling van alles, voor dat ik de N2O goed had, en probleemloos kon gebruiken, was ik ook 3 setjes zuigers verder, maar prutste er met N2O wel 290 PK uit

Ik heb de ontsteking volgens het boekje gezet, ik weet dat hoe hoger het octaangetal is hoe trager de benzine verbrand.
Ik ga eerst met 98 rijden, kijken wat ie doet, als het dan weg is laat ik het zo, is het niet weg gooi ik er weer 95 in en zet ik de retard op 8 graden en kijken wat ie dan doet.
Ik rij liever op 95 omdat 95 hier goed verkrijgbaar is, de tankstations die 98 verkopen is twijvelachtig, hele goedkope benzine, maar $50 van de goedkope tankstation brengt je net zo ver als $50 van de duurdere merken, Je motor loopt wel veel mooier/beter op de duurdere benzine.

290pk is niet slecht! Ik vind ruim 100pk minder al snel genoeg. ;)
 
Ik heb de ontsteking volgens het boekje gezet, ik weet dat hoe hoger het octaangetal is hoe trager de benzine verbrand.
Ik ga eerst met 98 rijden, kijken wat ie doet, als het dan weg is laat ik het zo, is het niet weg gooi ik er weer 95 in en zet ik de retard op 8 graden en kijken wat ie dan doet.
Ik rij liever op 95 omdat 95 hier goed verkrijgbaar is, de tankstations die 98 verkopen is twijvelachtig, hele goedkope benzine, maar $50 van de goedkope tankstation brengt je net zo ver als $50 van de duurdere merken, Je motor loopt wel veel mooier/beter op de duurdere benzine.

290pk is niet slecht! Ik vind ruim 100pk minder al snel genoeg. ;)
toen ik de motor verkocht, was ik net terug van Spa Francorchamps, en 10 minuten nadat ik hem op internet ging de telefoon, hij had mijn motor daar gezien, en wilde hem kopen.... maar kon hem pas over 3 maanden ophalen, en zonder verdere problemen maakte hij het geld al vast over ....
Zei dat ie met een grote auto of aanhanger moest komen, had er bergen onderdelen bij ( 3 cilinderkoppen, 4 krukassen in de doos etc..)
Na drie maanden kwam hij, vriend nam alles mee hij de motor..vroeg of ie wilde bellen als ie thuis was, hij had er tenslotte nooit op gereden ( rickman frame, zx10 wielen en voorvork etc..)
Hij belde niet , dus dacht zal wel...
Na 3 maanden belde hij op, hij had de motor weer terug, was op de weg naar huis met 270 door een radarcontrole gereden hahahahha had er 50 km op gereden
 
toen ik de motor verkocht, was ik net terug van Spa Francorchamps, en 10 minuten nadat ik hem op internet ging de telefoon, hij had mijn motor daar gezien, en wilde hem kopen.... maar kon hem pas over 3 maanden ophalen, en zonder verdere problemen maakte hij het geld al vast over ....
Zei dat ie met een grote auto of aanhanger moest komen, had er bergen onderdelen bij ( 3 cilinderkoppen, 4 krukassen in de doos etc..)
Na drie maanden kwam hij, vriend nam alles mee hij de motor..vroeg of ie wilde bellen als ie thuis was, hij had er tenslotte nooit op gereden ( rickman frame, zx10 wielen en voorvork etc..)
Hij belde niet , dus dacht zal wel...
Na 3 maanden belde hij op, hij had de motor weer terug, was op de weg naar huis met 270 door een radarcontrole gereden hahahahha had er 50 km op gereden

Heb je een foto van die motor?
 
Even een stukje gereden met 98 in de tank, er zit verschil in, maar niet veel, dat was wel interessant om het verschil te "zien".
Nog steeds detonatie, maar alleen in 4 en 5 met meer gas.

Het had geregent afgelopen nacht dus de weg was nog nat, ik was al wat voorzichtig, maar toch in de 4de versnelling met 120km/h op de klok begon het achterwiel aardig te spinnen, toch nog even schrikken..

Het volgende plan is om weer 95 in de tank te doen, en dan de retard op 8 graden zetten, en dan kijken wat er gebeurd als ik de ontsteking ietsje eerder zet, zodat ik uiteindelijk maar 6 of 7 graden retard heb.
Iedere graad dat ik niet hoef achteruit te stellen is winst, al heb ik het idee dat ie er nu minder gevoelig voor is.

Ik heb niet op de druk meter gekeken wat de maximale boost was, maar het gaat mij hard genoeg.
Het viel me wel op dat tijdens gewoon rijden hij bij net over 3000 rpm druk begint op te bouwen.
 
Heb je een foto van die motor?
oh dan moet ik gaan zoeken ben niet zo'n nostalgisch type, ik zat op een gegeven moment ook aan mijn taks, en had altijd octane boost bij me voor als de brandstof slecht was, en op een gegeven moment was ik dat " schrik wat hoor ik nu weer" helemaal zat, en dan krijgt het van mij een figuurlijke trap na...dan is het tijd voor wat nieuws
 
Net weer even test rijden, 95 in de tank, AF meter geinstalleerd.
Turbodruk zit nu ergens tegen de 15 psi aan, motor trekt hard! Motor heeft nog steeds last van detonatie, AF is 13.
Plan is om er eerst grotere sproeiers in te zetten.

Vlak bij huis op de terugweg blijft ineens de achterrem hangen, ik had wel even flink hard geremt, eerst dat maar eens los, de schijf begon lichtelijk te gloeien..
 
Ow ow, mazzel dat je niet een blokkerend wiel had. AF 13 is niet zo slecht, al weet ik niet hoeveel een turbo moet hebben. 12,5 wordt aangehouden voor MAX vermogen, dus iets rijker zou mogen. geen idee of dat detonatie beinvloedt??
 
Ow ow, mazzel dat je niet een blokkerend wiel had. AF 13 is niet zo slecht, al weet ik niet hoeveel een turbo moet hebben. 12,5 wordt aangehouden voor MAX vermogen, dus iets rijker zou mogen. geen idee of dat detonatie beinvloedt??

Een rijker mengsel helpt wel iets met het tegengaan van detonatie, met turbo wil je het ergens rond de 11.5 / 12 hebben, met zo'n oud hok als ik wel.

Achterrem is alweer klaar, ik draaide ontluchtingsnippel los en weer dicht en het werkt weer..
Mijn achterwiel krijg ik niet geblokkeerd met de achterrem.

Ik ben bang dat ik andere sproeiers moet aanschaffen, er zit nu 150 in, ik geloof dat ik 160 heb, maar ik moet waarschijnlijk 155 hebben.
 
Allright 11,5 / 12 is wel rijk. Maar beter iets rijker dan te arm. Dat vintie niet leuk.

Sproeiers kun je heel fijn ruimen. Ik heb een malletje gemaakt waar ze in gedraaid worden met een aanslagje erachter zodat je ze precies even groot ruimt. Het wachten op van die kleine bestellingen is zo irritant... dus vandaar het ruimen. Kwestie van wat maatjes aanschaffen in een keer en van daaruit verder proberen. Wel goed opschrijven wat het is geworden _O-

Ruimers: KLIK ik heb deze, fijn gereedschap

Achterrem is wel fijn als die NIET kan blokkeren ;) ik had de ervaring dat dat wel lukte op een nat circuit.... bummer....
 
Allright 11,5 / 12 is wel rijk. Maar beter iets rijker dan te arm. Dat vintie niet leuk.

Sproeiers kun je heel fijn ruimen. Ik heb een malletje gemaakt waar ze in gedraaid worden met een aanslagje erachter zodat je ze precies even groot ruimt. Het wachten op van die kleine bestellingen is zo irritant... dus vandaar het ruimen. Kwestie van wat maatjes aanschaffen in een keer en van daaruit verder proberen. Wel goed opschrijven wat het is geworden _O-

Ruimers: KLIK ik heb deze, fijn gereedschap

Achterrem is wel fijn als die NIET kan blokkeren ;) ik had de ervaring dat dat wel lukte op een nat circuit.... bummer....
Dan doe jij het nauwkeuriger dan ik, ik jas er een 1.6mm boortje door heen, wel voorzichtig..
 
Oef, dan weet je wel zeker dat hij groter is dan 160 inderdaad.
Iedere boor boort groter dan zijn grootte, en ook nog eens niet "glad".
 
Toch werkt zo'n klein boortje in messing beter dan je zou denken. ik heb het ook wel eens gedaan als noodgreep op circuit. Motor op de testbank geweest, alles prima. Kom je aan op circuit, alles lijkt prima, na 3 rondjes knallen... AF op meer dan 16 :? dan ros ik er wel een boortje doorheen aangezien dat de grootste sproeiers uit het doosje waren....
 
Toch werkt zo'n klein boortje in messing beter dan je zou denken. ik heb het ook wel eens gedaan als noodgreep op circuit. Motor op de testbank geweest, alles prima. Kom je aan op circuit, alles lijkt prima, na 3 rondjes knallen... AF op meer dan 16 :? dan ros ik er wel een boortje doorheen aangezien dat de grootste sproeiers uit het doosje waren....

Als je het voorzichtig doet werkt het prima..
 
Wat ik wel apart vind is dat de motor nu ineens een stuk armer loopt dan eerder, het enige verschil is de andere turbo.

Turbootje gaf vandaag meer druk dan laatst, ook hield ie beter z'n druk, ging hard! Voorwiel kwam weer een aantal keren los in de 3de.
 
Het hele inlaattraject heeft veel invloed op hoe arm/rijk zo'n ding loopt. Een fractie drukverschil of verschil in doorstroomsnelheid heeft daar invloed op. Zelfs bij grotere boring kan het beter zijn om kleinere sproeiers te monteren....
 
Wat ik wel apart vind is dat de motor nu ineens een stuk armer loopt dan eerder, het enige verschil is de andere turbo.

Turbootje gaf vandaag meer druk dan laatst, ook hield ie beter z'n druk, ging hard! Voorwiel kwam weer een aantal keren los in de 3de.

Bijna alles wat je veranderd aan de setup heeft gevolgen voor het mengsel, je blijft bezig _O-
 
Godsamme wat trekt dat ding!!! In z'n 5, goed gas er op, weg gaat omlaag, motor blijft onder dezelfde hoek staan als toen de weg nog niet omlaag ging...
Maakt niet uit in welke versnelling ie staat, hij gaat!!

Maareh, ik had er grotere sproeiers in gezet, nu loopt ie veels te rijk, even een middenmaatje bestellen
 
Terug
Bovenaan Onderaan