Harde voorrem na vervangen stuur, cb900f

raf74

Rookie
25 feb 2016
3
0
harde voorrem


[*]Merk: honda
[*]Type: bol d'or cb900f
[*]Bouwjaar: 1982
[*]Kmstand: 50000

[*]Probleem: voorrem voelt hard aan, is moeilijk in te trekken. De leidingen zijn ontlucht (stalen leidingen, nieuw) maar remmen blijft hard aanvoelen. Kan wel de motor verplaatsen dus klauwen zitten niet vast en ze pakken als ik de rem intrek ... maar het voelt niet zoals het hoort.

Ze werkten perfect. Ik heb het stuur vervangen en hierdoor is er iets misgegaan. Ik vermoedde een vastzittende luchtbel want het reservoir is hierbij gemanipuleerd. Nu heb ik getracht alles te ontluchten maar het probleem blijft.

Wanneer iemand een idee heeft ben ik zeer dankbaar.
Groeten
 
Laatst bewerkt:
Zou bijna zeggen wat verwacht je anders van staalomvlochten leidingen.Remgevoel wordt harder en kan inderdaad heel hard zijn.Ik vind een kneiterharde hendel juist fijn maar elke pomp reageert anders na montage van staalomvlochten leidingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
harde voorrem


[*]Merk: honda
[*]Type: bol d'or cb900f
[*]Bouwjaar: 1982
[*]Kmstand: 50000

[*]Probleem: voorrem voelt hard aan, is moeilijk in te trekken. De leidingen zijn ontlucht (stalen leidingen, nieuw) maar remmen blijft hard aanvoelen. Kan wel de motor verplaatsen dus klauwen zitten niet vast en ze pakken als ik de rem intrek ... maar het voelt niet zoals het hoort.

Ze werkten perfect. Ik heb het stuur vervangen en hierdoor is er iets misgegaan. Ik vermoedde een vastzittende luchtbel want het reservoir is hierbij gemanipuleerd. Nu heb ik getracht alles te ontluchten maar het probleem blijft.

Wanneer iemand een idee heeft ben ik zeer dankbaar.
Groeten
Met een luchtbel wordt t juist slap.

Maar eigenlijk is het zo gekomen na vervangen van de leidingen? En toevallig ook het stuur.
Klopt dat?
 
Misschien geen slimme opmerking, maar kan de binnendiameter van de nieuwe leidingen kleiner zijn waardoor de remdruk veel harder aanvoelt met dezelfde pomp?
 
harde voorrem


[*]Merk: honda
[*]Type: bol d'or cb900f
[*]Bouwjaar: 1982
[*]Kmstand: 50000

[*]Probleem: voorrem voelt hard aan, is moeilijk in te trekken. De leidingen zijn ontlucht (stalen leidingen, nieuw) maar remmen blijft hard aanvoelen. Kan wel de motor verplaatsen dus klauwen zitten niet vast en ze pakken als ik de rem intrek ... maar het voelt niet zoals het hoort.

Ze werkten perfect. Ik heb het stuur vervangen en hierdoor is er iets misgegaan. Ik vermoedde een vastzittende luchtbel want het reservoir is hierbij gemanipuleerd. Nu heb ik getracht alles te ontluchten maar het probleem blijft.

Wanneer iemand een idee heeft ben ik zeer dankbaar.
Groeten
Remhendel niet goed gemonteerd?
Remvloeistofreservoir overvol?


Misschien geen slimme opmerking, maar kan de binnendiameter van de nieuwe leidingen kleiner zijn waardoor de remdruk veel harder aanvoelt met dezelfde pomp?
Correct.
De leidingen oefenen geen arbeid uit op de remzuigers, dus ze moeten al heel dun zijn om echt een verschil te kunnen voelen bij het kleine hoeveelheid remvloeistof dat je relatief traag verplaatst.
 
Probeer 25x goed hard te remmen en kijk of de hevel dan ook steeds harder wordt (dus nóg eerder aangrijpt). Zo ja: Dan zit het compensatiegaatje in de HRC dicht, of heb je misschien Aliexpress hevels geplaatst waar het stelschroefje zo ver mogelijk van terug gesteld, of aangepast moet worden.

Het zou ook nog kunnen dat je gewoon in shock bent van die bikkelharde (misschien wel hele goede) remmerij t.o.v het ongedefiniëerde spons gevoel waar oudere Honda's met originele rubber slangen zo goed in zijn ;) .
 
De leidingen oefenen geen arbeid uit op de remzuigers, dus ze moeten al heel dun zijn om echt een verschil te kunnen voelen bij het kleine hoeveelheid remvloeistof dat je relatief traag verplaatst.

niet correct : het volume vloeistof in de leiding heeft geen invloed, want dat blijft hetzelfde, met of zonder druk (tenzij bij rubber, dan kan de leiding uitzetten).
stel je verplaatst 1cl vloeistof , de enige plaats waar die naartoe kan, is door de remzuigers te verplaatsen. of de leidingen nu 1L of 1 cl bevatten verandert daar niets aan.
 
niet correct : het volume vloeistof in de leiding heeft geen invloed, want dat blijft hetzelfde, met of zonder druk (tenzij bij rubber, dan kan de leiding uitzetten).
stel je verplaatst 1cl vloeistof , de enige plaats waar die naartoe kan, is door de remzuigers te verplaatsen. of de leidingen nu 1L of 1 cl bevatten verandert daar niets aan.
Lees nog eens heel goed.
Je zegt hetzelfde.
Ik heb er de kanttekening bij gemaakt dat een heel dunne leiding meer weerstand kan veroorzaken bij hard en snel remmen (relatief veel vloeistof verplaatsing=debiet).
Als de diameter van de darm 0.1mm zou bedragen bestaat er een kans dat je dat wel voelt bij agressief remmen.
Hoog debiet door een klein buisje=veel weerstand.
 
Als je veel vloeistof wil verplaatsen wel alleen gebeurt dat niet bij een rem
Je verplaats maar een cc aan vloeistof ( de ruimte die remblokken vrij van je schijf blijft) meestal is er maar een een tiende mm die je met de zuiger(s) met verplaatsen dus weinig vloeistof verplaatsing .
Rest alleen drukopbouw en als je leiding niet uit kan zetten zal je maar weinig slag in de hendel hebben
 
Terug
Bovenaan Onderaan