We proberen nog even door dus ik ga eens naar 275 graden gaan, hoger kan ik wel niet :pIk heb geen ervaringen met deze carters, maar mogelijk is 200 graden net niet genoeg.
Het lager zet natuurlijk ook uit, is maar een kwestie van een paar honderdsten...
Is daar bij jou nergens geen dealer in de buurt die aan zulke motoren werkt zou ik zo denken.
Vraagbaak is een soort van werkplaatshandboek handleiding demontage en montage en grenswaarden van de onderdelen van de motor.
Goeie tip dat ik hem moet laten 'schrikken'. Alleen is het wat moeilijk in te schatten dan wanneer het aluminium harder uitgezet zou zijn dan het staal van de lager en wanneer ik hem eruit moet halen.zet je oven op 275 , maar laat je werkstuk zoveel mogelijk afkoelen nu
op het moment dat ie warm is, in de oven .. ( aluminium zet sneller uit als staal )
Als ie warm is , de klop test als ze er zo niet uitvallen , maak je de beste kans
Als ik na de 'klop methode' hem er niet uit heb steek ik hem eens met de trekker al geinstelleerd in de oven om dan als hij eruit is het trekkertje eraan te hangen en eens met rustige slagen te proberen.Wie weet is het lager wel geborgd met loctite....
Dan zou ik het zeker verwarmen met de trekker (zonder gewicht) er al in zo dat je zo snel als mogelijk kan tikken.
Als je nog moet prutsen om de trekker er in te doen is het al te laat.
Werkplaatshandboek geeft niets aan over dit verzonken lager. Er staat gewoon bij dit betreffende lager: 'Refer to removal points' en bij de removal points staat dan gewoon dit:We proberen nog even door dus ik ga eens naar 275 graden gaan, hoger kan ik wel niet :p
Werkplaatshandboek heb ik. Even kijken welk materiaal ze voorschrijven en welke temperaturen om dit te verwijderen.
De aanhouder wint,Hij is er uit!! Zat wat rode loctite rond precies en heb het met de oven op 275 kunnen fixen. Kloppen ging nog niet, heb het met de half defecte lagertrekker gedaan die ik wat recht kon duwen.
Ging er bij 275 graden vrij soepel uit na een goeie 20 minuutjes in de oven. Mijn carter is op bepaalde plekken wel lichtbruin geworden. Ik gok dat dit van olie/oliedampen is en ik dit morgen kan afkuisen. Voor nu sluit ik af met een foto van het lager en ga ik mij even in de zetel ploffen.
Duizend maal bedankt voor alle tips en tricks. Lessen geleerd:
-HBM is goedkoper materiaal en gaat iets sneller stuk bij (deels) foutief gebruik
-gebruik een oven en geen warmteblazer voor klusjes als deze
-verwarm genoeg: dit carter moet blijkbaar ver over de 200 graden gaan
-met genoeg tips en manieren geraken we er wel.
Fijn weekend aan allen!!
Gooi die set van hbm maar weg. Het is rotzooi.
Moet inderdaad akkoord gaan met @Stefan666 dat het voor 1 keer in een jaar te gebruiken wel voldoende moet zijn. Ik kan het mijzelf niet veroorloven om elk stukje materiaal aan 300 euro aan te kopen ipv van 30 euro. Maar ik snap het punt wel: soms moet je investeren in wat beter materiaal.Die hbm sets zijn prima te gebruiken als je t niet 6x per dag nodig hebt.
Het is gewoon niet zo hufter-proof als A-merken .
Heb meerdere sets van hbm, van lagertrekkers tot ander speciaal gereedschap wat gewoon niet grappig is om in
een pro-merk te kopen voor een beun.
Werkt eigenlijk allemaal prima.
nee, je moet met je carter op een plank slaan.met enkele tikken aan de andere kant van een rubberen hamer ook niet.
Ik heb dezelfde set gekocht en was ook compleet vernageld zoals die van jou. Enkel de slag hamer heb ik gehouden ervan.Moet inderdaad akkoord gaan met @Stefan666 dat het voor 1 keer in een jaar te gebruiken wel voldoende moet zijn. Ik kan het mijzelf niet veroorloven om elk stukje materiaal aan 300 euro aan te kopen ipv van 30 euro. Maar ik snap het punt wel: soms moet je investeren in wat beter materiaal.
Goeie vraag inderdaad. Het leek alvast op Loctite: het was rood maar het was wel heel weinig. Volgens het werkplaatshandboek moet daar geen Loctite in. Ik bekijk het even en pols even bij mijn lokale motor garagist. Ik moet toch eens langsgaan voor mijn wegmotor.Nu rest de vraag nog waarom er mogelijk loctite rond het lager zat, is dat blok ooit gedemonteerd geweest?
Dat verklaart ook waarschijnlijk dat hij er moeilijker uit ging als normaal, en dat je het carter warmer moest maken als gebruikelijk.
Ik ben dat ook eens tegen gekomen (grasmachine-onderdeel), vandaar dat ik het al eerder vermeld heb, loctite is goed spul (de juiste).
Je zal best eens aan de specialisten van dat type motor vragen als loctite daar origineel is aangebracht aan die bepaalde lager.
Misschien dat er in het verleden problemen zijn geweest met dat lager dat ze het vanuit fabriek extra geborgd hebben of dat de lager passing toch niet heel optimaal was na productie?
In ieder geval zou ik er persoonlijk toch terug loctite aanbrengen, en als de nieuwe lager er zo in valt (best zonder speling) al zeker in ieder geval.