HBM Lagertrekker: hoe gebruik je dit?

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Dag allemaal,

Ik heb zonet een pakketje van HBM binnengekregen waarin mijn lagertrekkerset zat. Ik ben voor deze gegaan: HBM 14 Delige Lagertrekkerset.

Ik dacht (van op de foto's afgeleid) dat ik deze 'bekjes' aan de grijzen stangen in de binnenkant van mijn lager zou kunnen steken en dit dan naar buiten persen. Maar nu ik het pakketje kreeg en de grootte van deze lagertrekker zag zal dit zeker niet werken.

Hoe gebruik je dit ding en is dit enkel voor lagers die open zijn aan beide kanten? Het lager dat ik moet verwijderen is deze:
faesfe.PNG


Het is dus een lager die slechts aan 1 kant bereikbaar is. Het internet staat vol met filmpjes (en ook hier kreeg ik al hulp) dat dit met een binnenlagertrekker kan. Echter ben ik nu al door 2 setjes binnenlagertrekkers gegaan en dat ding lost geen millimeter. Ik heb de carter rondom het lager verwarmd tot de waterdruppeltjes die ik erop laat vallen meteen beginnen te koken en verdampen. Het lager zelf wordt ook wel wat warm natuurlijk. Dan via deze binnenlagertrekker van HBM al 20+ keer geprobeerd: de lagertrekker begeeft het eerder dan de lager. Foto's hieronder tonen wat het resultaat is van de lagertrekker (ik heb deze in garantie hernieuwd gekregen: terug hetzelfde probleem).
De lagertrekkerpin zat mooi met zijn bekjes onder de binnenste ring van de lager. Na enkele keren trekker met de lagertrekker schiet hij er dan plots uit en is de hele trekker scheef.

Ik dacht ik probeer dit met een druktrekker ipv een slagtrekker: maar dit blijkt niet voor verzonken lagers te zijn?

Iemand ideetjes/tips over een andere set waarmee ik meer geluk zou kunnen hebben? Ik wil deze er stilletjes aan uit gaan krijgen :D

IMG_20220207_205658.jpg

IMG_20220207_205811.jpg

IMG_20220207_205939.jpg

 
Oplossing
Hij is er uit!! Zat wat rode loctite rond precies en heb het met de oven op 275 kunnen fixen. Kloppen ging nog niet, heb het met de half defecte lagertrekker gedaan die ik wat recht kon duwen.

Ging er bij 275 graden vrij soepel uit na een goeie 20 minuutjes in de oven. Mijn carter is op bepaalde plekken wel lichtbruin geworden. Ik gok dat dit van olie/oliedampen is en ik dit morgen kan afkuisen. Voor nu sluit ik af met een foto van het lager en ga ik mij even in de zetel ploffen.

Duizend maal bedankt voor alle tips en tricks. Lessen geleerd:
-HBM is goedkoper materiaal en gaat iets sneller stuk bij (deels) foutief gebruik
-gebruik een oven en geen warmteblazer voor klusjes als deze
-verwarm genoeg: dit carter moet blijkbaar ver over...
Er staat bijvoorbeeld dat je via deze lagertrekker lagers vanaf 10mm tot 100mm lagerdiameter kunnen trekken. Maar de bekjes alleen zijn al 15mm per stuk. Hoe kan dit dan?

fasefse.PNG
 
Heb je wel de "pootjes" van de trekker gebruikt om op het carter af te steunen? Of draai je alleen het draad verder naar binnen? -O-
Hoe bedoel je juist? Je hebt het over deze lagertrekker dan? Probeer is dat het grijze metalen deel, dus hetgeen rond je lager vastgeklemd wordt niet in mijn lager past omdat de lager verzonken is. Met andere woorden die grijzen metalen poten zijn te groot (30mm ongeveer als je ze samen naast elkaar houdt) en mijn binnenring van de lager is maar 14mm.

Bij deze set die ik eerst had en al 2 keer kapot gekregen heb moet er niets steunen op het carter aangezien het een trekker is?

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt maar misschien kan het met wel helpen. Kan je wat verduidelijken aub?
 
Ik zie daar een krimppassing, je carter verwarmen cq verhitten en dan een klap geven met je carter , valt je lager eruit.
Monteren weer verwarmen en lager erin zetten.

Verhitten denk dan aan 150° plus..
Wel het probleem is, ik had al een goedkoop binnenlagertrekker setje van HBM. Ik heb het carter tot een goeie 200 graden en meer verwarmd en dan zelf met deze trekker gaf het lager geen millimeter beweging. Mijn carter dus verwarmen en er dan een klop op geven met een rubberen hamer lijkt mij dan ook geen effect te hebben gezien de lagertrekker eerder kapot gaat dan het lager eruit ging?
 
ik leg zoiets op een elektrisch kookplaatje en verwarm het net zolang tot ff kloppen op een stukje hout het lager eruit laat vallen.
Dus gewoon lekker rustig opwarmen en dan aan de andere kant van de carter met een rubberen hamer kloppen terwijl de carter op houten stukjes ligt?

Ik snap dat dit aanbevolen wordt maar zelf mijn binnenlagertrekker set kon ik er niet uittrekken. Een klein klopje op het carter ver weg van waar de lager eigenlijk zit zal dan ook weinig uithalen gok ik?

Nu, ik ga het wel eens proberen denk ik, maar heb er weinig hoop in gezien het lager precies goed vast zit...
 
1645188829811.png


De trekker in het lager plaatsen, draad aandraaien tot je hem niet meer uit het lager kunt krijgen.
De "poten" die je hierboven ziet afsteunen op het carter en dan de boel omhoog draaien.

Maar je trekker moet natuurlijk wel in je lager passen!
 
Houd alsjeblieft op om die meuk te kopen, want het lijkt er op dat je het niet goed gebruikt. Ik zal zo even foto’s maken voor je, maar het carter in z’n geheel verwarmen zoals Zot schreef werkt ook erg goed (en kost weinig moeite).
Ik snap de reactie, maar hoe anders kan ik het gebruiken? :P
Ik steek het uiteinde van de lagertrekker in de lager net zo diep zodat de 'tandjes' aan het uiteinde zich opspannen rond de binnenring van de lager aan de kant waar hij verzonken is. Ik warm de carterhelft goed op met een warmteblazer. Ik bevestig de slaghamer en probeer dit eruit te trekken. In thoerie lijkt het makkelijk, in praktijk gaat het uiteinde van de lagertrekker telkens scheeftrekken en komt hij door die ongelijkheid dan uiteindelijk los zonder dat de lager ook maar iets bewogen heeft.

Zelf al gebruik ik het product verkeerd (waar ik nu echt wel veel aandacht op besteed hem om dit correct te gebruiken) dan zou als ik de reacties hier lees het lager toch extreem makkelijk moeten loskomen na het verhitten?
 
Bekijk bijlage 1729227

De trekker in het lager plaatsen, draad aandraaien tot je hem niet meer uit het lager kunt krijgen.
De "poten" die je hierboven ziet afsteunen op het carter en dan de boel omhoog draaien.

Maar je trekker moet natuurlijk wel in je lager passen!
Lager in onderstaand voorbeeld is ter illustratie (lagertje die ik nog liggen had).
Ik ben even die lagertrekker in elkaar gaan steken en ik snap (van deze versie) eigenlijk totaal niet hoe die werkt. Hoe ik dacht dat dit werkte was dat de grijs-metalen 'stangen' met op het uiteinde de pootjes eraan in de binnenring van een lager gestoken worden om zich zo vast te klemmen. Hier komt mijn eerste probleem al voor: Die stangen zijn samen (zonder de uitstekende pootjes) al 30mm breed. Hoe in godsnaam kan je hiermee een lager van 10mm dan verwijderen? Dit past er toch nooit in?

IMG_20220218_141359.jpg

IMG_20220218_141426.jpg


Dan mijn tweede 'probleem': als ik het goed heb dat die grijze stangen van de foto's hierboven zullen dienen om effectief het lager vast te klemmen en eruit te trekken: hoe bevestig ik deze dan aan de hele constructie? Er zijn reeds zwarte stange aanwezig om het geheel op te zetten. Hoe verwerkt je de grijze stangen hier dan in om in een lager te kunnen trekken?

IMG_20220218_141451.jpg


IMG_20220218_141539.jpg


Mijn eerste idee was dat deze grijze stangen ook gewoon in de gleuven van het zwarte deel moeten. Maar dan wil dit zeggen dat de grijzen stangen sowieso al terug een heel stuk uit elkaar staan en dan spreken we hier over lagers van binnendiameter 50mm+. Ik heb mijn fantastische tekenkunsten even losgelaten om dit te illustreren wat ik bedoel:

fasefasefse.PNG


Welk deel klemt er nu juist vast rond de lager? :P
 
Je hebt het carter in zijn geheel verwarmd en dan krijg je het lager er nog niet uit?
Dat is vreemd, zou het lager geplakt zitten dan?
Kan het niet zijn dat de HBM binnen lager trekker niet genoeg "grip" heeft in de ronding van het lager?
In ieder geval heb je al (veel) geld uitgegeven, gereedschap kapot gedaan en het lager is er nog niet uit.
Je kan het ook oplossen door een bout de kop af te laten draaien dat juist in het lager past en dan op 3 plaatsen vast punten, vervolgens een vlakke plaat (met gat) op het carterdeel plaatsen en het lager simpelweg eruit schroeven.
100 procent slaagkans en voor weinig kosten ;).
 
Je hebt het carter in zijn geheel verwarmd en dan krijg je het lager er nog niet uit?
Dat is vreemd, zou het lager geplakt zitten dan?
Kan het niet zijn dat de HBM binnen lager trekker niet genoeg "grip" heeft in de ronding van het lager?
In ieder geval heb je al (veel) geld uitgegeven, gereedschap kapot gedaan en het lager is er nog niet uit.
Je kan het ook oplossen door een bout de kop af te laten draaien dat juist in het lager past en dan op 3 plaatsen vast punten, vervolgens een vlakke plaat (met gat) op het carterdeel plaatsen en het lager simpelweg eruit schroeven.
100 procent slaagkans en voor weinig kosten ;).
Ik heb het carter al rondom de lager verwarmd met een heatgun ja. Maar het hele carter begon warm te worden, rondom het lager verdampten waterdruppeltjes meteen. En dan kwam het lager er met die lagertrekker van HBM niet uit en gaf hij geen enkele beweging neen.
Het vastpunten is inderdaad ook een optie maar dan moet ik even iemand zoeken met lasapparatuur want dat heb ik niet. Overigens ook nog nooit iets gelast.

Mensen verklaren me gek maar ik kan maar meegeven wat ik mee maak haha
 
Ik heb het carter al rondom de lager verwarmd met een heatgun ja.
Fout, carter moet je in zijn geheel verwarmen zoals hier al meermaals is gezegd trouwens.
De grootste hitte is snel weg naar het "koudere" gedeelte.
Niet zo goed, kans op vervormen van carter op die manier.
Ik gebruik een oud oventje, carterdeel erin 150 a 180 graden 30min.
Soms vallen ze ervan zelf uit, soms enkele lichte tikjes licht aan de lager-passing.
 
Ik heb al sinds jaren een oven in de schuur. Carters erin met de oude lagers, op 130 graden, je hoort ze er zo uitvallen. Carters eruit, lagerpassingen nog even schoonmaken, en de nieuwe leg je er zo in.
 
Fout, carter moet je in zijn geheel verwarmen zoals hier al meermaals is gezegd trouwens.
De grootste hitte is snel weg naar het "koudere" gedeelte.
Niet zo goed, kans op vervormen van carter op die manier.
Ik gebruik een oud oventje, carterdeel erin 150 a 180 graden 30min.
Soms vallen ze ervan zelf uit, soms enkele lichte tikjes licht aan de lager-passing.
Ik heb al sinds jaren een oven in de schuur. Carters erin met de oude lagers, op 130 graden, je hoort ze er zo uitvallen. Carters eruit, lagerpassingen nog even schoonmaken, en de nieuwe leg je er zo in.
Alright, bedankt voor de tips. Ik ga mijn carter eens in een oude oven steken (omgekeerd) zodat de lager er hopelijk uit zichzelf uitvalt. Zoniet tik ik eens zachtjes op de andere kant van het carter.

@Flandriafreak. je geeft aan om enkele lichtje tikjes aan de lager-passing te geven. Bedoel je dan hier (letterlijk op de rode lijn bijvoorbeeld, wel niet op de schroefdraad uiteraard)? En met welk materiaal? Ik wil geen putten slaan in mijn carter natuurlijk :p

dsfasegase.PNG
 
Dit schiet niet erg op...

Dit is het idee:
De delen van je set zijn als het goed uitwisselbaar, dus de delen die je in de eerste serie hier gepost hebt kunnen ook samen gaan met de 2e serie.
Heel duidelijk, maar dat toont niet hoe die grijze 'pootjes' gebruikt kunnen worden in het geval van mijn nieuw aangekochte set en hoe je daarmee lagers van 10mm kan verwijderen (aangezien die pootjes al 30mm+ zijn)?

Mocht ik mijn eerste set niet hebben en dit inderdaad kunnen uitwisselen, dan zie ik nog niet hoe ik die grijze pootjes zou kunnen gebruiken om een lager los te trekken die kleiner is dan laat ons zeggen 35mm..

Nu mijn plan van aanpak is eens in de oven proberen en hopelijk vallen ze er dan gewoon losjes uit zoals bij anderen hier het geval was in het verleden. Hartelijk dank alvast!
 
@Flandriafreak. je geeft aan om enkele lichtje tikjes aan de lager-passing te geven. Bedoel je dan hier (letterlijk op de rode lijn bijvoorbeeld, wel niet op de schroefdraad uiteraard)? En met welk materiaal? Ik wil geen putten slaan in mijn carter natuurlijk :p

Bekijk bijlage 1729275
Meestal kan ik er aan de andere kant aan voor eventueel lichte tikjes te geven, maar in jou geval bij een blinde lager heb ik een binnen lager trekker met een schuifgewicht.
Dan hoef ik meestal maar 1 keer te tikken.
Je kan ook proberen om het carterdeel dan op een vlakke houten plaat netjes horizontaal lichtjes te slaan tot het lager eruit valt maar veel tijd is er niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan