Hebben de Franse alpen goede wegen?

Lady X

MF veteraan
1 okt 2009
1.101
12
Hallo, mijn man wil volgend jaar met mij via Luxemburg richting de Franse alpen, Jura naar Zwiserland, Italie, Oostenrijk. Hij op een Triumph XR800X en ik op m´n Honda NC750S. Ik wil graag weten of de Franse wegen goed zijn, mijn NC is vrij strak afgeveerd en ik heb de pest aan slechte wegen. Op de Triumph zijn slechtere wegen niet zo´n punt denk ik maar op de NC...mwah..niet zo´n zin in gestuiter. Kan me iemand vertellen of er slechte stukken zijn in die richting?
 
Ik heb 2 mnd terug de RDGA gereden van Menton tot Chamonix.
In het algemeen zijn de wegen wel goed te rijden. Op pashoogte heb je nog wel eens dat stukken teer missen vanwege opdooi.
De Franse Alpen zijn iha goed rijdbaar! Geen biljartlaken, maar echt Frans altijd een klein beetje hobbelig. Merk je (eeeh, ik dus) weinig van!

In vergelijk was de Gavia-pas in Italië veel slechter.
Wil je ECHT bergwegen met goed wegdek, ga dan naar Spaanse zijde Pyreneeën of naar Picos Europa.

Zwitserland heeft ook uitstekend wegdek, maar daar staan op raarste plekken snelheids-flitsers. Iets te hard ga je al snel. Boetes daar zijn niet mals!
Ik heb me aardig ingehouden in CH. Toch houd ik de brievenbus angstig in de gaten voor post van het CJIB!
 
Laatst bewerkt:
Bergwegen in F die geen verbindingswegen zijn willen wel eens een slechtere staat van onderhoud hebben. Een vriendinnetje in F is daar dus ook al meerdere keren onderuitgegaan op grindsporen...
 
gewoon gaan en de slechte wegen voor lief nemen
wel bedenken de Fransen zijn gek op grind ;( het ligt op de meest vreemde plekken
vooral na een regenbui van een week eerder
je zou haast denken ze laten 't liggen om de snelheid eruit te halen :X
de Franse Alpen zijn gaaf en gratis :+
 
Ik ga elk jaar een week naar de Jura en daar vind ik het asfalt erg goed.Soms worden hele stukken geteerd en gesplit,maar dan weet ik dat volgend jaar het gas er weer op kan:+
Af en toe een uitstapje naar de Franse Alpen en daar vind ik het ook prima.
 
In Italië heb ik heel veel slechte wegen gezien, in de dolomieten vaak wel goed. Oostenrijk kan ik persoonlijk niet aanraden, wegen zijn op veel plaatsen niet al te best en voor de meeste passen moet je tol betalen. Zwitserland vind ik veel mooier met op alle plaatsen waar ik geweest ben strak asfalt. Franse Alpen zijn ook goed te doen, mochten jullie richting het zuiden gaan kan ik aanraden om een paar dagen naar de Verdon te gaan. Prachtige natuur en de wegen zijn goed en heel leuk om te rijden :) ohja en rij even om België heen als je een hekel hebt aan slecht wegdek O-)
 
Beste wegen vindt je in Luxemburg en Zwitserland, maar Frankrijk en Duitsland zijn over het algemeen ook behoorlijk goed.

Niet al te kleine weggetjes in je routes opnemen helpt uiteraard. Wel de groene Michelin wegen rijden, en ook routes uitzoeken waar de Tour de France recent is geweest. Die wegen worden vaak helemaal opgeknapt voor de wielrenners! En soms inderdaad ook een paar kilometer met vers grind, dan even rustig aan doen, maar daar staan wel meestal netjes borden bij om te waarschuwen.

Slechtse wegen zijn er in België en Italië, maar ook daar heb je wel hele goede wegen hier en daar...
 
Tip

pak de toer de france routes, die zijn over het algemeen goed begaanbaar gemaakt....
En in frankrijk zijn er wat aparte overheidsregels voor wat betreft wie er verantwoordelijk is voor de wegen...
Dus je kunt daar plotseling van een biljartlaken overgaan in een karrespoor.en ook de navigatie kan je soms totaal verrassen door een "doorgaande route" die uit een keienpad blijkt te bestaan
 
Beste wegen vindt je in Luxemburg en Zwitserland, maar Frankrijk en Duitsland zijn over het algemeen ook behoorlijk goed.

Niet al te kleine weggetjes in je routes opnemen helpt uiteraard. Wel de groene Michelin wegen rijden, en ook routes uitzoeken waar de Tour de France recent is geweest. Die wegen worden vaak helemaal opgeknapt voor de wielrenners! En soms inderdaad ook een paar kilometer met vers grind, dan even rustig aan doen, maar daar staan wel meestal netjes borden bij om te waarschuwen.

Slechtste wegen zijn er in België en Italië, maar ook daar heb je wel hele goede wegen hier en daar...
Frankrijk wil nog wel verschillen. Alpen zijn iha veel beter dan de cols van de Pyreneeën. Corsica is ook vaak veel minder.

Grind kom je in Frankrijk idd wel vaker tegen. Had ik dit jaar ook met de RDGA. Een hele col met split......Oke, dan jezelf effe inhouden.

Slechtste wegen in B en in I.......? Zelfs de slechtste Belgische wegen zijn nog perfect vergeleken met Zuid Italië.
Beneden Napels, maar ook op Sicilië zijn er veel (binnen)wegen waar je nauwelijks nog een plak teer vindt. Er is dan wel overal een vangrail :?
Vaak nog wel van die stroken met teer. Geeft dus niks, met de motor heb je aan 10cm breed voldoende. Dus veel slalom gereden!

Sinds ik in Zuid-Italië heb gereden ben ik nergens meer een slechte weg tegen gekomen! :]
 
Italië kan je niet als 1 land nemen, want dat is het eigenlijk ook niet. Vond de wegen in Frankrijk over het algemeen niet heel veel beter dan die in Noord-Italië. Plus inderdaad de nare gewoonte van Fransen om hele stukken weg met 10cm dik grind te bedekken. Ook op een steile berghelling met daarin een haarspeldbocht. Dat rijdt niet relaxed kan ik verklappen.
Wegen in omgeving van Napels zijn wel erg slecht buiten de autostrada.
 
Laatst bewerkt:
Autostrada is goed. Binnenwegen vlak om Napels dat gaat nog wel. Iets verder het platteland op wordt het veel erger.
Op provinciale wegen kan je ook nergens parkeren. Elke P-plaats is daar vuilnisbelt. Iedereen kiepert z'n zooi langs de weg.

Ik reed een stuk de Autostrada van Napels naar Potenza (gratis) en deze weg was prima.
Voelde me daar wel een beetje Remy. (Alleen op de wereld) hele stukken Autostrada echt leeg, zowel mee als tegen niemand te zien!
Lekker belangrijk dat er niemand overheen rijdt!! Autobanen zijn toch aangelegd met geld van EU.......................;(
 
iemand opperde dat al eerder, ...ik zou door rijden naar de Pyreneeën, vooral de spaanse kant is zeer goed en overzichtelijk, en de kans op mooi weer is vele malen groter dan de alpen

En als het al een regenachtige dag daar is, kun je richting het achterland van frankrijk rijden vanuit b.v. argeles sur mer, agde , of montpellier, waar je ook hele mooie wegen hebt, en ook veel te zien is, ...of de kustweg van perpignan naar rosas, of nog verder zuidelijk...
Voordeel is je kun enkele kilometers landinwaarts zo weer de autoroute op om snel kilometers te maken naar een ander deel
 
Heel aardig hoor, dat advies om verder Frankrijk in te rijden maar ik wil zo snel mogelijk richting Zwitserland en Oostenrijk...Weg van de Fransen!
 
Weg van die Fransen.......................?
Enkele maanden terug de RDGA gedaan. Waarom daar zo snel mogelijk wegrijden..........................:?
Rijden tussen Menton en Thonon is echt niet verkeerd!
Zeker afgelopen zomer, toen gereden met PRACHTIG weer.
Was in zelfde periode ook in CH en A, maar kan niet zeggen dat het daar veel mooier was.

Je kan in F ook doorrijden naar de Pyreneeën......................
Regio Argelès is mij goed bekend. (vroeger veel met familie geweest)
In eerdere jaren bekeek ik de Pyreneeën meermaals vanaf andere zijde bij Biarritz.

De Pyreneeën daarom bezocht van de Alto de Jaizkibel tot aan de Tour de Madeloc. (zie Maps)
Pyreneeën, Frans of Spaans, beide zijden hebben wel iets. Frankrijk: Cols met reputatie. Spanje: Colladas met mooi wegdek.
Veel motorrijders jakkeren door de bergen, maar de Cirque du Gavarnie hebben ze nooit gezien.......................
..........en van de Brèche de Roland weten ze nog veel minder!

Alles bij elkaar:
Of ze nu Duits, Frans, Italiaans of Spaans speken......? Lekker belangrijk!
Ieder gebergte heeft zijn eigen karakter. Neem zoals het komt en geniet er van!!
Verder: Lekker gassen in de cols!! :]
 
Frankrijk,wegen van zeer goed tot zeer slecht, maar over het algemeen goed te rijden wat fotos van afgelopen zomer
 

Bijlagen

  • IMG_20180706_135220_BURST001_COVER.jpg
    IMG_20180706_135220_BURST001_COVER.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 24
  • IMG_20180704_145504.jpg
    IMG_20180704_145504.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 27
  • IMG_20180704_160552.jpg
    IMG_20180704_160552.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 24
@mean-machine je adviezen en tips lijken mij aan dovevrouws oren gericht.
Een hekel aan Fransen, aan slechte wegen en vast nog een hele rij meer dingen die irriteren.
Misschien kan ze gewoon beter thuis blijven? of een cruise boeken of zo.

Overal kunnen slechte wegen voorkomen, kun je een lokale inwoner tegenkomen die niet aardig is of kan het ontbijtje dat je geserveerd krijgt niet te nassen.
Life is what happens to you when your bussy making other plans.

Get on your bike and let your self be suprised, you might enjoy your self..:t
 
Je kan over Fransen zeggen wat je wil, maar hoe tolerant ze naar motorrijders zijn daar kunnen ze een hoop landen nog wat van leren!

Zo heb je overal wel wat, Fransen zijn niet te verstaan, Zwitserland is duur, in Oostenrijk moet je voor elke mooie pas betalen, in Italië staan ze overal te schreeuwen alsof ze continue ruzie hebben, in België zijn de wegen kut, en in Duitsland hebben ze teveel regels. Vakantie is een hel :]
 
Je kan over Fransen zeggen wat je wil, maar hoe tolerant ze naar motorrijders zijn daar kunnen ze een hoop landen nog wat van leren!

Zo heb je overal wel wat, Fransen zijn niet te verstaan, Zwitserland is duur, in Oostenrijk moet je voor elke mooie pas betalen, in Italië staan ze overal te schreeuwen alsof ze continue ruzie hebben, in België zijn de wegen kut, en in Duitsland hebben ze teveel regels. Vakantie is een hel :]
Ik denk dat ik maar thuis blijf.;(
 
Ik heb in 2017 voor het eerst een route gereden in de Franse Alpen. Over het algemeen goed asfalt, wel af en toe grind, en op sommige passen enorm veel teerslierten ter reparatie van de vorstschade. Als het erg warm was, dan smolten die een beetje en dan vond ik het afdalen af en toe wel spannend. Ontwijken ging niet, daaarvoor waren het er teveel, en langzamer rijden ook niet, met auto’s en locale bevolking achter mij die door wilde op een 90 kilometerweg. Accepteren dat je voorwiel veel stapjes opzij zet. Het wendde e ook wel, en wat meer ervaren rijders in de groep hoorde ik er niet eens over tijdens een pauze. Die waren het gewend.
 
Laatst bewerkt:
Accepteren dat je voorwiel veel stapjes opzij zet. Het wende ook wel, en wat meer ervaren rijders in de groep hoorde ik er niet eens over tijdens een pauze. Die waren het gewend.

En toch blijven dat dingen waarbij je goed moet blijven opletten, hoe ervaren je ook bent. Afgelopen zomer was ik met mijn vader in de Alpen, dat is een ervaren (berg)rijder maar maakte toch een lullige schuiver door zo'n teerstreep. Geen letsel maar wel een hoop schade aan motor en kleding. Het kan zo gebeurd zijn, hoe goed je ook bent. Dat was trouwens in Oostenrijk. Dat spul was door de warmte zo zacht geworden dat je je vinger er zo een stuk in kon drukken.
 
Ik rijd al jaren in frankrijk ( heb daar een chaletje) en zoals boven beschreven..
Fransen zijn heel motorminded, als je er met de motor aankomt, gaan ze indien nodig met 2 wielen in de berm rijden om je voorbij te laten, dan even rechtervoet van de step om ze te bedanken , en je kunt weer door... gendarme is relaxed naar motorrijders, maar niet in de bebouwde kom..wegen zijn over het algemeen goed, maar de regels qua wegonderhoud zijn een beetje anders...dorp of gemeente moet zijn eigen wegen onderhouden, de provincie doet de rest, dus zo kun je van een biljartlaken buiten de bebouwde kom in een keer op een hobbelpad komen binnen de bebouwde kom, zo ook van ene naar andere arrondissement..
en de stapjes op zij...ja dat gebeurt overal, extra hartslag en geeft je weer het gevoel dat je leeft.....
 
@mean-machine je adviezen en tips lijken mij aan dovevrouws oren gericht.
Een hekel aan Fransen, aan slechte wegen en vast nog een hele rij meer dingen die irriteren.
Misschien kan ze gewoon beter thuis blijven? of een cruise boeken of zo.

Overal kunnen slechte wegen voorkomen, kun je een lokale inwoner tegenkomen die niet aardig is of kan het ontbijtje dat je geserveerd krijgt niet te nassen.
Life is what happens to you when your bussy making other plans.

Get on your bike and let your self be suprised, you might enjoy your self..:t
Inderdaad, dat advies is aan dovevrouws oren gericht!
Ik mag toch wel mijn voorkeuren hebben?
En ja:dat zijn goede wegen en een verstaanbare taal, vooral lekker eten dat op normale tijden van de dag te bestellen is...
Praat nederlands man, doe thuis maar populair!
 
Terug
Bovenaan Onderaan