Als ik naar mijn eigen motor kijk, daar zit een dikke moer op, en die zit ook redelijk vast, 70Nm geloof ik..
Zo’n plaatje zat ook bij mijn Ducati’s, met twee M5 boutjes.Ben ze ook vaak genoeg tegen gekomen dat het tandwiel alleen maar vast zat met een blikje met twee boutjes er in en die vastzaten met een cir clip vanaf de fabriek
Voorbeeld van zo'n blikje van een VT600C
In het geval van TS worden alle axiale krachten op het draadeind met moer overgebracht.Geld dus voor het geval van de topic starter ook , de moer houd alleen het tandwiel op zijn plek en neemt geen kracht over, dat het stuk gemaakt is komt naar aller waarschijnlijkheid door stom geweld en onkunde bij de vorige eigenaar
Die gaan nooit los.Ben ze ook vaak genoeg tegen gekomen dat het tandwiel alleen maar vast zat met een blikje met twee boutjes er in en die vastzaten met een cir clip vanaf de fabriek
Voorbeeld van zo'n blikje van een VT600C
Hoi.
En ik vraag me dan af, welke axiale krachten?
Als die 2 kettingwielen in lijn liggen, zie ik niet waar een axiale belasting vandaan komt.
Groeten, Paul.
Ja aan de onderkant waar geen kracht op staat bij het optrekken .Een ketting op snelheid klappert en slingert alle kanten op.
Waarom loopt een ketting er dan toch zo nu en dan af als hij niet geborgd is?Hoi.
En ik vraag me dan af, welke axiale krachten?
Als die 2 kettingwielen in lijn liggen, zie ik niet waar een axiale belasting vandaan komt.
Groeten, Paul.
Omdat het scheef staatWaarom loopt een ketting er dan toch zo nu en dan af als hij niet geborgd is?
En wat voor krachten heb je dan?Als een ketting eraf loopt staat die gewoon te los waardoor die over de tanden springt .
Wat jij waarschijnlijk bedoel is het tandwiel dat van de as afschuift . dat zal door een foute uitlijning van de ketting gebeuren
100 Nm kan ook wel bij die 32 mm moer, maar het zit lang niet altijd zo, bijvoorbeeld bij m'n CBX1000 gaat er een M8 boutje in, en sommige Yamaha's hebben alleen een groef in de as voor een circlipje, bij een goede uitlijning van de tandwielen komt er geen kracht op. Ik zou wel graag wat betere borging zien als op de motor van TS, een kroonmoer en een splitpen er doorheen bijvoorbeeld.
zeer veel moto's hebben enkel een plaatje zoals hierboven, die tandwielen bewegen dus allemaal, zonder problemen. zelfs een KX500 heeft zo'n plaatje.Je wilt niet teveel speling op dat voortandwiel, want het gaat wel bewegen, en beweging is slijtage..
Je wilt niet teveel speling op dat voortandwiel, want het gaat wel bewegen, en beweging is slijtage..
Jeetje, ga ik me toch weer zorgen maken. Voor een kroonmoer moet er een gaatje door het uitstekende schroefdraad worden geboord? Zou dat niet de sterkte er uit halen? Het is maar 8mm.
Het wphb geeft aan dat er 50 Nm nodig is en wat loctite 243.
Ja Sherlock...Als de moer geborgd is met loctite is het goed. Dit komt echt niet los. Mits draadeind blijft zitten..