Helicoil uit as voortandwiel gevlogen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Dit is toch wel heel bizar. De vorige eigenaar van m'n motor heeft de motor verkocht met een helicoil in de as van het voortandwiel. Tijdens het poetsen van de ketting zag ik dat hij half uit de as was getrilt.

Dat mensen andermans leven op het spel zetten om hun motor nog te kunnen verkopen. Krankzinnig!

Het lijkt me dat dit niet meer te redden is?
 

Bijlagen

  • 20200710_182629.jpg
    20200710_182629.jpg
    2,7 MB · Weergaven: 37
  • 20200710_182755.jpg
    20200710_182755.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 41
Da's geen helicoil. Beun heeft er een inslagmoer op gefröbelt. Gebraden. Opboren en alsnog M10 of een helicoil erin, alhoewel ik betwijfel of dat gaat met ivm de hardheid van de as, die overigens in de kern veel zachter is dan aan de oppervlakte. Een optie zou nog zijn om er een draadeind in te lassen. Maar het is geen end of life.

1594399207225.png
 
Tja.... er zitten altijd prutsers tussen... Maar dit lijkt me lastig te redden zonder de as uit te bouwen ja. Als je de as wil uitbouwen is er vast en zeker een oplossing om daar een nieuwe draadbus ofzo in te lassen / lijmen / solderen / schroeven. Of dat rendabel is kan ik niet zien aan het plaatje.
 
Dit is toch wel heel bizar. De vorige eigenaar van m'n motor heeft de motor verkocht met een helicoil in de as van het voortandwiel. Tijdens het poetsen van de ketting zag ik dat hij half uit de as was getrilt.

Dat mensen andermans leven op het spel zetten om hun motor nog te kunnen verkopen. Krankzinnig!

Want je wist dus wél iets anders was?
 
Ben het hele maal eens met Rob RD
test met kleine ronde vijl of de binnen draad gehard is
geen metaal afname binnen kant gehard ,mijn advies dan nieuwe aandrijf aan inbouwen.
Wel materiaal afname rep met helicoil
 
Rustâgh an Rob. Het is maar ter voorbeeld.
Jij, ik en nog 2 a 3 anderen weten dat de bout aan de andere kant moet zitten.
Beetje metaforisch...

@SvB is het een motorfiets met cassettebak? Of mogen we zelfs het merk en type en wellicht ook nog het bouwjaar weten??? 😍😍🥰🥰🥰🌸🌼🌺🥀🥀🌹🌷

Zo beter @Dhr. Bosso ?
 
Dat mensen andermans leven op het spel zetten om hun motor nog te kunnen verkopen. Krankzinnig!
Zo'n vaart zal het niet lopen
Het lijkt me dat dit niet meer te redden is?
Zo'n vaart zal het niet lopen


@Raymond W Dit bedoel jij? dat is zover ik het zien kan de gebroken las van de inslagmoer

1594401836451.png
 
Laatst bewerkt:
De bout was uit de as aan het trillen en kon ik er met m'n hand zo uit draaien. Het scheelde echt niet veel of dat was onderweg gebeurd.

Zelf heb ik nog nooit gewerkt met dit soort reparaties. Ik ben dan ook heel dankbaar voor de tips en oplossingen. Eigenlijk had ik niet verwacht dat er nog schroefdraad in kon worden gezet. Als dit op een goede manier kan breng ik hem met een glimlach z.s.m.naar een garage.
 
De bout was uit de as aan het trillen en kon ik er met m'n hand zo uit draaien
En dan nog zulke schone handen???
Maar @SvB (Sander?) als er echt reden voor angst tot overlijden was kan ik je geruststellen: Een los tandwiel loopt niet zomaar van de as af. Zoals ik al zei, bij Yamaha is het een kwaal geweest en ik heb niet gehoord dat er ooit een tandwiel van een as afgekomen is, bij jou zijn de eindigen de splines met niks waar bij Yamaha nog een stuk schroefdraad zit wat een eventueel afgelopen tandwiel opvangt waarbij bij jou de kans op vastslaan van het tandwiel / ketting een stuk groter is en de kans op overlijden reeel, substantieel en zelfs waarschijnlijk wordt... Maar pas als het tandwiel er af loopt...
 
Het nadeel van lassen is dat je de hardheid van de as veranderd, ik heb het bij een brommertje eens gedaan en na enige tijd
was de boel zo getordeerd dat de as brak.
Absoluut waar... Oversized schroefdraad zou het beste zijn, met het bezwaar dat dan die aswand weer dun wordt. En de hele as doorboren om een lange bout met moer op de koppelingskant te zetten is ook weer zo iets. Je kan als het bewerkbaar is ook nog dieper boren en de originele schroefdraad er in tappen, dus eerst een centimeter niks, dan de originele formaat draad met een langere bout. Mogelijkheden te over... Maar niks zo mooi als een nieuwe secundaire as
 
Absoluut waar... Oversized schroefdraad zou het beste zijn, met het bezwaar dat dan die aswand weer dun wordt. En de hele as doorboren om een lange bout met moer op de koppelingskant te zetten is ook weer zo iets. Je kan als het bewerkbaar is ook nog dieper boren en de originele schroefdraad er in tappen, dus eerst een centimeter niks, dan de originele formaat draad met een langere bout. Mogelijkheden te over... Maar niks zo mooi als een nieuwe secundaire as

Het is moeilijk te zeggen vanaf een foto, maar als de hardheid het toelaat om te boren zou ik kijken of het met een helicoil op te lossen is.
Zoveel extra as offer je nou ook niet op met een helicoil.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan