De D-sluiting kon misschien nog wel iets strakker
Goedenavond,
Ik ben vrij nieuw met motorrijden, ik les momenteel voor mijn A2 rijbewijs op een Naked motor.
Ik had 22 februari voor het eerst mijn eigen helm op tijdens rijles. Ik heb een HJC RPHA11 helm. Toen ik voor het eerst op de snelweg ging merkte ik meteen op dat de helm een héél klein beetje omhoog 'glipte' tijdens het naast mij kijken om te wisselen van baan. Als ik gewoon recht voor mij kijk is er niets aan de hand. Dit gebeurt voor zover ik kon merken alleen bij snelheden boven de 100/110 km/uur.
Hebben meer mensen dit? Is er iets wat ik kan doen om dit te verhelpen? De helm is dus nieuw en zit mij goed om het hoofd:
- Wangen zitten erg strak. Als ik mijn mond dicht wil bijten dan bijt ik op mijn wangen.
- Voorhoofd zit ook goed strak
- Kin komt niet tegen de helm aan
- Kin flapje is aanwezig.
De D-sluiting kon misschien nog wel iets strakker
Maakt het feit dat ik momenteel les op een naked motor nog uit? Als ik mijn rijbewijs heb ga ik een sportmotor kopen. Eentje met een ruitje dus.
Ook is de kleding van de rijschool textiel wat erg flappert tijdens het snelweg rijden. Kan dit ook zorgen dat er lucht in mijn helm komt als ik naast mij kijk?
Ik kom zelf uit Apeldoorn en heb de helm in Nijmegen gekocht. Ik ga dus ook niet 'zomaar' even naar Nijmegen.
edit: Ik lees net in een ander topic dat een helmmutsje ook nog wel eens kan helpen. Ik heb een kleintje van de rijschool. Die probeer ik zaterdag op te doen
Goedenavond,
Ik ben vrij nieuw met motorrijden, ik les momenteel voor mijn A2 rijbewijs op een Naked motor.
Ik had 22 februari voor het eerst mijn eigen helm op tijdens rijles. Ik heb een HJC RPHA11 helm. Toen ik voor het eerst op de snelweg ging merkte ik meteen op dat de helm een héél klein beetje omhoog 'glipte' tijdens het naast mij kijken om te wisselen van baan. Als ik gewoon recht voor mij kijk is er niets aan de hand. Dit gebeurt voor zover ik kon merken alleen bij snelheden boven de 100/110 km/uur.
Hebben meer mensen dit? Is er iets wat ik kan doen om dit te verhelpen? De helm is dus nieuw en zit mij goed om het hoofd:
- Wangen zitten erg strak. Als ik mijn mond dicht wil bijten dan bijt ik op mijn wangen.
- Voorhoofd zit ook goed strak
- Kin komt niet tegen de helm aan
- Kin flapje is aanwezig.
De D-sluiting kon misschien nog wel iets strakker
Maakt het feit dat ik momenteel les op een naked motor nog uit? Als ik mijn rijbewijs heb ga ik een sportmotor kopen. Eentje met een ruitje dus.
Ook is de kleding van de rijschool textiel wat erg flappert tijdens het snelweg rijden. Kan dit ook zorgen dat er lucht in mijn helm komt als ik naast mij kijk?
Ik kom zelf uit Apeldoorn en heb de helm in Nijmegen gekocht. Ik ga dus ook niet 'zomaar' even naar Nijmegen.
edit: Ik lees net in een ander topic dat een helmmutsje ook nog wel eens kan helpen. Ik heb een kleintje van de rijschool. Die probeer ik zaterdag op te doen
Ik heb zelf de HJC RPHA10 dus een model eerder en de kinband zit bij mij nooit echt strak ook niet nodig want die helm zit muurvast aan mij hoofd en met 200+ kan ik rustig om mij heen kijken als ik dat wil, denk inderdaad dat de pasvorm gewoon niet helemaal juist is, bij mij waren de wang stukken ook behoorlijk strak in het begin dat is nu wat ingezakt en de helm zit als een kussen rond mijn hoofd lekker strak maar wel lekkerVolgens mij hoort in zo'n situatie de kinband toch echt niet nodig te zijn om je helm op de plaats te houden. Het klinkt eerder alsof er iets in de pasvorm aan de hand is.. iedereen heeft een ander hoofd. Als je wangen geplet worden wil dat nog niet perse zeggen dat je schedel ook goed omsloten is. Ik kan me zelfs voorstellen dat die wangklemming als een soort asje waar omheen hij scharniert werkt. Daarnaast merkte ik toen m'n helm nog nieuw was dat de wangen voor m'n gevoel echt idioot klemde. Schijnt normaal te zijn.
Een helmmutsje vind ik een vreemde oplossing. Dat suggereert dat je helm eigenlijk te groot is en dat je hem op moet vullen, en in dat geval rek je de voering nog verder op.
Als dat bij Termaat is zou ik toch de moeite nemen om daar even langs te gaan, ze zullen alle moeite nemen om dit op te lossen.
Is inderdaad bij Termaat in Nijmegen. Ik stuur ze vooraf sowieso een berichtje met hoe en wat.
Maar als ik daarheen ga en zij geven een oplossing, dan kan ik niet meteen even op de motor stappen om te kijken of het nu goed is.
Wellicht beter om te wachten totdat ik mijn eigen motor heb?
Bedankt voor de overige reacties! Ik weet nu dat het in ieder geval niet goed is en dat het beter moet kunnen
Ik probeerde duidelijk te maken dat het waarschijnlijk NIET op te lossen is, in ieder geval niet volledig. Aerodynamica van een helm dwars op luchtstroom is altijd minder goed dan tegen de stroom in. Het verschil is vaak ook groter als je rijdt wanneer het stormt.
Edit: zie dat Gilles ook al iets dergelijks zei.
Lekker voor in de zomer!
Voorhoofd mag zeker niet te strak zitten, dus mag niet knellen. Je moet een vinger tussen kunnen krijgen tussen je voorhoofd en helm. In de zomer zet namelijk je hoofd uit door de warmte en als die ruimte er niet is gaat de helm geheid knellen, dat wil je echt niet.
Een helm mag niet zomaar iets omhoog schieten ook al is de kijkhoek anders dan in het midden.
Dat is een teken dat of de helm te los zit, of de pasvorm is niet goed.
Je moet probleemloos opzij kunnen kijken met 120+ km/h zonder je zorgen moeten maken dat je je helm verliest (want dat gevoel krijg jij dus).
Zou nog even aanzien, en testen met de kinband strakker aangetrokken. Anders voor andere helm gaan die wel goed zit.
Klinkt nochtans logisch wat hij zegt .Dat verzin je gewoon.