Het Big-Ass Bandit Topic | Deel 37!

Mooi dat je hem terug hebt gevonden! En wat Unruled zegt, ik zou het er echt niet op gokken..

Uit nieuwsgierigheid, hoe heb je de kleppen in de zitten gehouden om de veren te kunnen demonteren? En ben ook erg benieuwd of dit nu je probleem op gaat lossen ;)
Met behulp van een veter inderdaad. :) Eerst zet je de zuiger helemaal onderin de cilinder, en dan prop je er via het bougiegat een stuk touw oid in. Vervolgens draai je de zuiger omhoog totdat je voelt dat het zwaarder wordt, omdat het touw tegen de kleppen wordt samengeduwd.

En dan kan gerust de veren demonteren, want de kleppen rusten op het touw en kunnen daardoor niet in de cilinder vallen.

Dit filmpje legt het idee ook uit.

Ik hoop inderdaad het nu verholpen is! Het kan natuurlijk ook nog de schraapveer zijn geweest, maar de valve stem seals die eruit kwamen waren ook echt heel hard geworden. Dus ik denk wel dat dit de oorzaak was.

Helaas duurt het nog even voordat ik een proefrit kan maken. Want door bovenstaande onvoorziene omstandigheid heb ik nog een gasket voor de carter moeten bestellen. :P
 
If it works, it ain't stupid :+

Bedoel je de kleppendekselpakking? Die heb ik nog nooit vervangen, gewoon alles goed schoon en vrij van olie maken en terug plaatsen, bij mij altijd dicht geweest. Scheuren en barsten zijn natuurlijk wel een probleem :)
 
If it works, it ain't stupid :+

Bedoel je de kleppendekselpakking? Die heb ik nog nooit vervangen, gewoon alles goed schoon en vrij van olie maken en terug plaatsen, bij mij altijd dicht geweest. Scheuren en barsten zijn natuurlijk wel een probleem :)
Nee van de oliecarter. Omdat ik de collet van de allerlaatste klep in het blok heb laten vallen.. Om die weer uit het blok te krijgen heb ik de oliecarter eronder vandaan gehaald. :( Dus daar is nu nog een pakking voor onderweg.

Hopelijk kan ik aankomend weekend een rit van 500km maken om te testen! Looking forward to it.
 
Hallo, ik heb een merkwaardig probleem bij mijn gsf 1200 waar ik de oplossing niet van kan vinden. Mijn toerenteller is er mee gestopt. Het vreemde is dat hij bij het starten wel uitslaat en terugvalt, maar daarna niet meer reageert. Ik kan er via zoekopdrachten niet achter komen wat de oorzaak kan zijn. Iemand hier een idee?
 
:^ Edit: not quite though, ik denk niet een stekker maar een splitsing in de kabelboom.

Vrijwel zeker corrosie in de kabelboom, waarschijnlijk een oranje draad. En ja, dat betekent pellen tot je het gevonden hebt. Alternatief kun je een nieuwe plus naar je toerenteller leggen maar dan is het een kwestie van tijd tot de volgende gaat :+
 
Met behulp van een veter inderdaad. :) Eerst zet je de zuiger helemaal onderin de cilinder, en dan prop je er via het bougiegat een stuk touw oid in. Vervolgens draai je de zuiger omhoog totdat je voelt dat het zwaarder wordt, omdat het touw tegen de kleppen wordt samengeduwd.

En dan kan gerust de veren demonteren, want de kleppen rusten op het touw en kunnen daardoor niet in de cilinder vallen.

Dit filmpje legt het idee ook uit.

Ik hoop inderdaad het nu verholpen is! Het kan natuurlijk ook nog de schraapveer zijn geweest, maar de valve stem seals die eruit kwamen waren ook echt heel hard geworden. Dus ik denk wel dat dit de oorzaak was.

Helaas duurt het nog even voordat ik een proefrit kan maken. Want door bovenstaande onvoorziene omstandigheid heb ik nog een gasket voor de carter moeten bestellen. :P
Prima manier, ik kende hem alleen met perslucht maar dit is veel toegankelijker…
 
:^ Edit: not quite though, ik denk niet een stekker maar een splitsing in de kabelboom.

Vrijwel zeker corrosie in de kabelboom, waarschijnlijk een oranje draad. En ja, dat betekent pellen tot je het gevonden hebt. Alternatief kun je een nieuwe plus naar je toerenteller leggen maar dan is het een kwestie van tijd tot de volgende gaat :+
Goed punt, Kabelbreuk kan ook nog, heb bij de B400 kortsluiting gehad rondom het balhoofd (kort rookpluimpje gezien, maar nooit kunnen vinden waar het exact zat) waardoor er een zekering uit vloog. Uiteindelijk een donorboom gebruikt om het te fixen.

Elektronische ellende ook altijd, dat spul moet gewoon werken :')
 
Iemand interesse in een gear indicator?

1626786184183.png


Komt er op neer dat hij voor injectie varianten werkt, en dat is die van mijn vrouw niet. Het is een groene, voor Suzuki uiteraard.

Stuur een PM voor meer info.
 
Goed punt, Kabelbreuk kan ook nog, heb bij de B400 kortsluiting gehad rondom het balhoofd (kort rookpluimpje gezien, maar nooit kunnen vinden waar het exact zat) waardoor er een zekering uit vloog. Uiteindelijk een donorboom gebruikt om het te fixen.

Elektronische ellende ook altijd, dat spul moet gewoon werken :')
Vind elektrische problemen an zich wel leuk, da’s gewoon een puzzeltje. Corrosie specifiek is echter wel kut :P
 
Met behulp van een veter inderdaad. :) Eerst zet je de zuiger helemaal onderin de cilinder, en dan prop je er via het bougiegat een stuk touw oid in. Vervolgens draai je de zuiger omhoog totdat je voelt dat het zwaarder wordt, omdat het touw tegen de kleppen wordt samengeduwd.

En dan kan gerust de veren demonteren, want de kleppen rusten op het touw en kunnen daardoor niet in de cilinder vallen.

Dit filmpje legt het idee ook uit.

Ik hoop inderdaad het nu verholpen is! Het kan natuurlijk ook nog de schraapveer zijn geweest, maar de valve stem seals die eruit kwamen waren ook echt heel hard geworden. Dus ik denk wel dat dit de oorzaak was.

Helaas duurt het nog even voordat ik een proefrit kan maken. Want door bovenstaande onvoorziene omstandigheid heb ik nog een gasket voor de carter moeten bestellen. :P
Net eindelijk een proefrit van 30 min kunnen maken. Maar helaas, nieuwe bougie direct weer onder de olie. 🥲 Rookt ook nog steeds wit/blauw.

Schraapveer dan dus toch? Pff.
 

Bijlagen

  • 8C0C9E0F-E28E-4951-AA75-A77E22466BCC.jpeg
    8C0C9E0F-E28E-4951-AA75-A77E22466BCC.jpeg
    82 KB · Weergaven: 15
Net eindelijk een proefrit van 30 min kunnen maken. Maar helaas, nieuwe bougie direct weer onder de olie. 🥲 Rookt ook nog steeds wit/blauw.

Schraapveer dan dus toch? Pff.
Hmm dat is balen... Diagnoses en op goed geluk onderdelen wisselen blijven toch verschillende strategieën :P

Toevallig een 2001-2002 model? Oud collega had er ook een die op 'mengsmering' liep.
http://forums.banditalley.net/suzuki-bandit-600-650-750-1200-faq/bandit-1200-'oil-burning'-issue-archive/
 
De rode B600 heeft een vervanger gekregen:

Bekijk bijlage 1659835

Ik zou de Bandit er graag bijhouden, maar daar hebben we hier simpelweg te weinig ruimte voor. Ik ga hem binnenkort hier op het forum te koop aanbieden, mocht er hier al iemand zijn die interesse heeft dan hoor ik het wel.

Supergaaf ding! Zo'n zrx wil ik zelf ook nog graag een keer hebben :) Veel plezier en veilige kilometers toegewenst!
 
Banditos, weet iemand nog ergens een GSF1200 MK1 motorblok te koop? Ik denk dat de mijne niet meer de moeite waard is om open te maken..

Een MK2 blok zou eventueel ook mooi zijn denk ik, maar ik kan nergens echt goede info vinden over wat er bij een swap komt kijken? .. Tips iemand? :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan