Het Ducati Monster topic *deel 44*

Het is begonnen met de S4, waarbij S volgens mij voor Superbike staat en 4 voor 4 kleppen per cilinder. Toen ze van de 916-motor overstapten op het 996-blok werd het de S4R. Die R is denk ik vooral om het extra prestatiepotentieel uit te drukken. Ik denk dat ze met de S2R-naam duidelijk hebben willen maken dat het qua uiterlijk een S4R is met SSA en dubbele dempers aan 1 kant, maar hij wel voorzien is van de desmodue-motor met twee kleppen per cilinder. In die zin denk ik niet dat de S en R direct ergens voor staan, maar simpelweg gekozen zijn vanwege de herkenbaarheid en duidelijkheid.
 
Ja, behalve dat dat niet klopt. De eerste S4 had namelijk gewoon een conventionele achterbrug, dus die eerste S staat niet voor single sided swingarm.
 
Ja, behalve dat dat niet klopt. De eerste S4 had namelijk gewoon een conventionele achterbrug, dus die eerste S staat niet voor single sided swingarm.
Daar zat ik toevallig naar te kijken hèhè. Je gaat er dan vanuit dat de S4R een evolutie is op de S4?

Ik vind het sowieso lastig, al die nummers en letter bij Ducati. Dus als iemand daar een site over weet, graag. Zie er geen logica in als rookie :P
 
Helemaal doorlezen tot de laatste post :)

OK, I have the official answer from Ducati in Italian (which I will translate herein)

Sport - 4 valvole - Racing - S allestimneto sportivo.

Loosely translated

Sport - 4 valve - Racing - Sport setup

So I guess S2R stands for

Sport - 2 Valve - Racing

Obviously the "Racing" part is a bit of a stretch for the 2v. The 4v engine is indeed taken mostly from the 999 or 998 but the Sx model no longer uses the frame from the 888 SBK. So with the S4RS we have come full circle with the Monster, we started with the frame of an 888 SBK and a "civilized" 2v engine back in 1993 and we finished in 2008 with a "civilized" frame (from the ST family) and the 4v testastretta racing engine. The S2R have neither a racing frame nor the racing engine but that takes away nothing from it being a great bike.
 
Een Monster heeft nooit een 888-frame gehad. Het frame van de Monster is wel geïnspireerd op de Superbike, maar zeker niet krek eender.
 
Daar gaat ie
A1EA133B-4C14-4B4A-A3DA-AEF30DB11A32.jpeg
 
Helemaal doorlezen tot de laatste post :)

OK, I have the official answer from Ducati in Italian (which I will translate herein)

Sport - 4 valvole - Racing - S allestimneto sportivo.

Loosely translated

Sport - 4 valve - Racing - Sport setup

So I guess S2R stands for

Sport - 2 Valve - Racing

Obviously the "Racing" part is a bit of a stretch for the 2v. The 4v engine is indeed taken mostly from the 999 or 998 but the Sx model no longer uses the frame from the 888 SBK. So with the S4RS we have come full circle with the Monster, we started with the frame of an 888 SBK and a "civilized" 2v engine back in 1993 and we finished in 2008 with a "civilized" frame (from the ST family) and the 4v testastretta racing engine. The S2R have neither a racing frame nor the racing engine but that takes away nothing from it being a great bike.
Ja, dit lijkt een goede verklaring idd. Bedankt! De S2R mag dan geen pure racer zijn, de bike ademt volop sportief Ducati DNA :}*O*
 
Ja, de dealers zal wel de oren van de kop gevraagd zijn naar een goedkopere desmodue die de looks had van de S4R.
 
Ja, de dealers zal wel de oren van de kop gevraagd zijn naar een goedkopere desmodue die de looks had van de S4R.
En niet iedereen wilde zo'n waterbak er op.
Gewoon de luchtgekoelde 2-klepper.

2-kleppers klinken ook mooier dan een 4. Alleen een 2-klepper is dood bij 7000rpm en daar schopt een 4 je nog vrolijk verder.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een klein technisch vraagje waar jullie heel misschien antwoord op kunnen geven.
Thuis moet ik door 2 poortjes met de motor en nu moet ik iedere keer dat ding aan en uit zetten om alles dicht te doen of helemaal over de motor heen hangen om eraan te komen. Zodra de jiffy uitklapt schakelt de motor ook uit. Die ingebouwde beveiliging vind ik ook echt niet slecht.

Is er een mogelijkheid om dit aan te passen zodat de motor wel aanblijft of kan starten op de jiffy, maar zodra hij in de versnelling gaat dan pas uitschakelt. Dan behoud je toch het stukje veiligheid, maar krijg ik er een deel gemak bij.
 
Ik heb een klein technisch vraagje waar jullie heel misschien antwoord op kunnen geven.
Thuis moet ik door 2 poortjes met de motor en nu moet ik iedere keer dat ding aan en uit zetten om alles dicht te doen of helemaal over de motor heen hangen om eraan te komen. Zodra de jiffy uitklapt schakelt de motor ook uit. Die ingebouwde beveiliging vind ik ook echt niet slecht.

Is er een mogelijkheid om dit aan te passen zodat de motor wel aanblijft of kan starten op de jiffy, maar zodra hij in de versnelling gaat dan pas uitschakelt. Dan behoud je toch het stukje veiligheid, maar krijg ik er een deel gemak bij.
als ik het goed begrijp kan jij de motor op zijn standaard niet starten maar alleen als je er op zit en hij is ingeklapt?

je kan de stekkers bij je standaard los halen en doorlussen, dan zal die altijd denken dat hij is ingeklapt. echter vervalt je beveiliging wel.

Maaaaar.... Het zou zo moeten zijn dat als je hem in/uitklapt je gewoon je motor aan kan laten staan. Pas als je in zijn versnelling je standaard uitklapt zou die uit moeten gaan.
 
Is er een mogelijkheid om dit aan te passen zodat de motor wel aanblijft of kan starten op de jiffy, maar zodra hij in de versnelling gaat dan pas uitschakelt. Dan behoud je toch het stukje veiligheid, maar krijg ik er een deel gemak bij.
Dan zou je eens de bedrading van jouw motor moeten vergelijken met die van een S2R. Daar is het precies zo geschakeld zoals jij wenst.
(Daar ben ik tot mijn schande achter gekomen toen ik de motor net had. Ik had getankt, motor startte normaal. Toen ik in 1 schakelde sloeg de motor af. Dat gebeurde een paar maal tot iemand mij erop wees dat de zijstandaard nog uit stond).

Motor blijft op de zijstandaard gewoon lopen, tot je 'm in versnelling zet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan