Het grote 748, 916, 996 en 998 topic deel 4

Ik heb mezelf de afgelopen weken af en toe een avond vermaakt met het polijsten van de 916. In 2-3 stappen, van grof naar fijn, machinaal met een roterende machine. Wat een K- werk is dat op een motor zeg.. o.a. de top kuip en het voorspatbord los gehaald om overal goed bij te kunnen. Ook direct al het kunststof meegepakt.

Het resultaat mag er zijn (al zeg ik het zelf), inclusief photobomb door de kat van de buren.

b27cc642-7dce-4144-9873-80b69476ad82.jpg
c5f7e1b2-6109-47c3-85d1-59804579accf.jpg
f9868873-43c5-4485-a608-04d66820d0f8.jpg
 
Ziet er als nieuw uit! Misschien zelfs beter! Een echte puristen fiets, 3 werf hulde! Al detoneert de carbon koppelingscover wel!
 
Prachtig!

Na jaren meelezen zal ik me hier ook eens voorstellen. Afgelopen januari mijn jongensdroom in vervulling laten gaan en een ducati uit de 748 / 9xx serie gekocht. Vroeger had ik een poster boven mijn bed hangen van de 916 en vanaf het moment dat ik als vier jarig broekie meeging naar de superbikes en later de TT een zwak voor deze italiaanse motoren gehad.

Hiervoor een RS125, Z750 en ZX6R gereden. Deze laatste heb ik afgeschreven op Assen vorig jaar dus ik kon het niet langer uitstellen.
 

Bijlagen

  • IMG_6501.JPEG
    IMG_6501.JPEG
    466,7 KB · Weergaven: 14
  • IMG_6502.JPEG
    IMG_6502.JPEG
    420,9 KB · Weergaven: 15
  • IMG_6503.JPEG
    IMG_6503.JPEG
    538,5 KB · Weergaven: 15
25 jaar na datum (officieel oldtimer status) blijft dat model een natte jongensdroom.
Hoeveel ontwerpen van dat niveau zouden er zijn?
 
Dank voor de positieve reacties. De motor heeft wel zijn gebruikerssporen, en als ik goed kijk is er het een en ander over gespoten. Maar de algemene staat is erg goed.

Wat betreft de carbon koppelingsdeksel, nu ik het gelezen heb stoor ik mijzelf er ook aan.. Er komen nog wel 2 carbon termi dempers op, misschien dat het daarna beter afsteekt ;-). Anders ben ik toch genoodzaakt er weer een standaard deksel op te zetten.
 
Die eerste ziet er niet uit (wel fraaie onderdelen erop, die 2e is schitterend (jammer alleen dat gele het langzaamst zijn) en die 3e is op de uitlaten na goed gelukt!
 
Die laatste is zo te zien een NL fiets (als ik naar de huizen, straat meubilair en fiets met mand voorop kijk).
 
Die laatste is zo te zien een NL fiets (als ik naar de huizen, straat meubilair en fiets met mand voorop kijk).

de dempers doen een hoop moois teniet.
voor die spiegels (lightech) heb ik ook wel eens gekeken. Nu spiegels met geïntegreerde knippers en carbon hulzen.
 
Als je er op zoekt dan kom je eigenlijk alleen maar projecten van vroeger tegen. Zijn mensen daar nog mee bezig? Of was dat ook een beetje een trend, en is zo OEM mogelijke machines nu de trend? Of wel mee bezig maar niet op dit forum.
 
Weet niet meer of hier de discussie over zijstandaard ging, maar ik vond de mijne veeeeelste schuin staan. Dus heb ik er nu een zijstandaard met klompvoet van gemaakt. Had nog een dik stuk alu liggen, afgetekend, op maat gemaakt en met metaallijm vast gezet, bij geschaafd en tadaa staat een stuk rechterop!

554A9B73-26F0-4C9D-AE9A-C8893954CF9D.jpeg019E498F-A5B9-4AC6-84D4-453C58770287.jpeg1AB7037D-A713-414E-877A-8767F3A8C883.jpeg5221E5B5-02A2-4789-99C0-E1EC63FE54D6.jpeg9ABBE80B-7A26-4FC0-920A-77C1A021E36F.jpeg
 
Als je er op zoekt dan kom je eigenlijk alleen maar projecten van vroeger tegen. Zijn mensen daar nog mee bezig? Of was dat ook een beetje een trend, en is zo OEM mogelijke machines nu de trend? Of wel mee bezig maar niet op dit forum.
Er is nog wel een kunstenaar bezig met street fighter achtige zaken, bouwt echt wel hele gave bikes. Maar het lijkt inderdaad op dit moment meer de trend van terug naar OEM brengen.
 
Weet niet meer of hier de discussie over zijstandaard ging, maar ik vond de mijne veeeeelste schuin staan. Dus heb ik er nu een zijstandaard met klompvoet van gemaakt. Had nog een dik stuk alu liggen, afgetekend, op maat gemaakt en met metaallijm vast gezet, bij geschaafd en tadaa staat een stuk rechterop!

geloof dat een standaard van een bepaald type 1098 (dan een zwart standaard) past en dan ook langer is.
 
Er is nog wel een kunstenaar bezig met street fighter achtige zaken, bouwt echt wel hele gave bikes. Maar het lijkt inderdaad op dit moment meer de trend van terug naar OEM brengen.

Bij dan in OEM staat verkerende motoren lees ik dan wel eens ‘zoals de ontwerper het bedoelde’, ik denk alleen dat een ontwerper bijv. niet perse spiegels, knipperlichten en nummerbord houders ed bedenkt bij het eerste ontwerp. Dat zijn natuurlijk verplichte zaken. Daarom vind ik bijv ori spiegels met knippers wel een verbetering van ons model. Knippers in achterlicht dus ook.
Dat bestond toen niet, nu wel. Had Massimo vast ook toegepast 😉
 
Laatst bewerkt:
Weet niet meer of hier de discussie over zijstandaard ging, maar ik vond de mijne veeeeelste schuin staan. Dus heb ik er nu een zijstandaard met klompvoet van gemaakt. Had nog een dik stuk alu liggen, afgetekend, op maat gemaakt en met metaallijm vast gezet, bij geschaafd en tadaa staat een stuk rechterop!

Bekijk bijlage 1491184Bekijk bijlage 1491185Bekijk bijlage 1491186Bekijk bijlage 1491187Bekijk bijlage 1491188

Ik zit dus al weken te bedenken hoe ik dat bij een van mijn motoren aan wil passen. Slim bedacht dit! Welke lijm heb je gebruikt?
 
Bij dan in OEM staat verkerende motoren lees ik dan wel eens ‘zoals de ontwerper het bedoelde’, ik denk alleen dat een ontwerper bijv. niet perse spiegels, knipperlichten en nummerbord houders ed bedenkt bij het eerste ontwerp. Dat zijn natuurlijk verplichte zaken. Daarom vind ik bijv ori spiegels met knippers wel een verbetering van ons model. Knippers in achterlicht dus ook.
Dat bestond toen niet, nu wel. Had Massimo vast ook toegepast 😉

Ben ik deels met je eens. Maar ik vind dat bijv. knippers ook een beetje "period correct" moeten zijn. Voor mijn motoren (en ook voor de auto's) probeer ik deze standaard altijd aan te houden.
 
Ben ik deels met je eens. Maar ik vind dat bijv. knippers ook een beetje "period correct" moeten zijn. Voor mijn motoren (en ook voor de auto's) probeer ik deze standaard altijd aan te houden.

‘period correct’ is dan mijns inziens wat anders dan ‘zoals de ontwerper het bedoelt heeft’.
Ik ben dan meer van het verbeteren.
 
Vorige week m'n eerste Ducati gekocht, een Nederlandse 996S Monoposto 2001 van iemand die hem 15 jaar als 2e eigenaar in bezit had. De motor heeft vanaf 2012 in de woonkamer gestaan en is alleen in 2015 nog even buiten geweest. Vorige maand groot onderhoud gehad met riemen, kleppen stellen, vloeistoffen en filters.




Deze week uitlaten even gedemonteerd, erachter even goed schoonmaken. Leuk en dankbaar werk.














Termignoni stickers zijn besteld voor de dempers, de ouden waren verweerd.
Ik ben opzoek naar een oliekoeler, sinds gisteren ontstaat er een zwarte vlek olie op, die moet wel lek zijn.
Verder heb ik onderdelen erbij die ik los verkoop, 50mm Ducati Termignoni dempers en de Ducati performance open koppelingsdeksel.




 
Laatst bewerkt:
Prachtige fiets! Misschien nog een setje nieuwe banden als die er ook al zo veel jaar om zitten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan