Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Andere suggestie: Het restje uitgebroken oog er af halen en op het resterende uitsteeksel een stukje aluminium strip klinken/popnagelen/lijmen als nieuwe beugel en daar dan nieuwe schroefdraad in tappen??
 
Kan, maar dan moet ik het eerst zien te vinden.
't Ligt ergens tussen Goes-Friedrichshafen-Thurmansbang.
Kan je hem een paar weken missen? Dan wil ik wel een poging met Lumiweld doen. Volgens de filmpjes zou het moeten kunnen. Alleen tappenvan de schroefdraad kan lastig worden.
 
Vraagje over cardan overbrengingen; ik kan een mooie R80RT kopen uit 1984. De kuip wordt dan vervangen door een gewoon (klassiek) BMW windscherm. De cardan overbrenging is 37/11. Dit is wel kort bij snelweg kilometers, gaat gepaard met best wel hoge toeren. Ter vergelijk, een oude R75/5 heeft al 32/10 en een gewone R100 zit al snel op 32/11. Is het te doen om de overbrenging te vervangen, bijv. door 32/11? Wat heb ik hier voor nodig en is dit wel te krijgen in goede staat? En gaat mij dit erg opbreken als ik een keer in de bergen rijd?
 
Dat is zo vervangen. Van het binnenwerk wil je afblijven, dat is afstelwerk met shims en kan je enorm opbreken. Maar als je een andere klok koopt hang je hem zo over. Wiel er uit, Schokbreker los. vier boutjes en wat olie.
In de bergen zul je wat langer in een lagere versnelling door moeten halen.
Je moet dus ergens een tweedehands duolever klok zien te kopen, Swift of zo.
 
Hoi.

Je kan naar die 32/10, misschien de 34/11 van de R90, langer zou ik niet gaan, dat trekt dat motortje niet.

Groeten, Paul.
 
Dat ligt er ook een beetje aan wat het brommertje mee moet sleuren. Twee flinke volwassenen en een Karsten tent is wat anders als een solo van 60 kilo. Ik zou ook naar een geribte klok zoeken maar weet niet welke verhoudingen er te koop zijn.
 
1595430986527.png

Ik zou dus voor die 32/10 gaan.
 
Hoi.

Een '84 R80RT staat te boek voor dezelfde 50 pk als een R75, dus die 32/10 moet gaan.
Een R90 heeft alweer 10 paarden meer, en een R100 20, dus die langere ga je niet trekken.

Je kan ook een langere 5e versnelling in de bak bouwen en die originele eindoverbrenging houden.
Dat scheelt iets van 5%, net als van een 37/11 naar een 32/10.

Dan hou je de kortere versnellingen voor lekker vlot te rijden, en die langere 5 voor op de snelweg.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Je kan ook een langere 5e versnelling in de bak bouwen en die originele eindoverbrenging houden. Dat scheelt iets van 5%, net als van een 37/11 naar een 32/10. Dan hou je de kortere versnellingen voor lekker vlot te rijden, en die langere 5 voor op de snelweg.
Met als grote voordeel dat de kilometer teller nog het juiste aanwijst.
 
Mijn R65 van okt '85, dus modeljaar '86, heeft ook die 37/11 verhouding en ook 50 PK. Bij 100 km/h draait de motor precies 4000 t/min volgens het boekje en dat vindt mijn motor ook het mooiste toerental. Ook de R80 van '84 moet dat toerental kunnen draaien, alleen ligt daar het maximum koppel op een hoger toerental dan bij mijn R65 (3500 t/min)
 
Mijn R65 van okt '85, dus modeljaar '86, heeft ook die 37/11 verhouding en ook 50 PK. Bij 100 km/h draait de motor precies 4000 t/min volgens het boekje en dat vindt mijn motor ook het mooiste toerental. Ook de R80 van '84 moet dat toerental kunnen draaien, alleen ligt daar het maximum koppel op een hoger toerental dan bij mijn R65 (3500 t/min)
Als ik alleen op stap ben is dat prima. Maar ik heb een clubje vrienden die steeds modernere c.q. nieuwe motoren kopen. Ik blijf liever bij (BMW) klassiek maar wil op een buitenlandse trip wel goed mee kunnen komen. Misschien beter uitkijken naar een R100. Mono model na 1985 zou het beste zijn. Maar ja, die vind ik weer niet zo mooi. Idem R100R.
 
Als ik alleen op stap ben is dat prima. Maar ik heb een clubje vrienden die steeds modernere c.q. nieuwe motoren kopen. Ik blijf liever bij (BMW) klassiek maar wil op een buitenlandse trip wel goed mee kunnen komen. Misschien beter uitkijken naar een R100. Mono model na 1985 zou het beste zijn. Maar ja, die vind ik weer niet zo mooi. Idem R100R.
Als je vrienden alleen maar meer dan 160 km/h willen rijden kan je beter andere vrienden kiezen :+ De toertochten die ik met collega's en vrienden heb gereden lag de snelheid altijd tussen 100 en 120 km/h en dat is hard zat.
 
Als je vrienden alleen maar meer dan 160 km/h willen rijden kan je beter andere vrienden kiezen :+ De toertochten die ik met collega's en vrienden heb gereden lag de snelheid altijd tussen 100 en 120 km/h en dat is hard zat.
Buitenland wat @classic biker zegt is wel wat anders dan binnenland merk ik ook zelf.
Op secundaire wegen rij ik met 34 pk menige Ducati uit het wiel, maar op verre trips gaat het gas ook op de snelweg open.
En dan ben ik nergens. :N
Het motortje wil ik ook niet lang op zoveel toeren laten draaien..
(Al is e.a. wel tien jaar geleden _O- )
 
Buitenland wat @classic biker zegt is wel wat anders dan binnenland merk ik ook zelf.
Op secundaire wegen rij ik met 34 pk menige Ducati uit het wiel, maar op verre trips gaat het gas ook op de snelweg open.
En dan ben ik nergens. :N
Het motortje wil ik ook niet lang op zoveel toeren laten draaien..
(Al is e.a. wel tien jaar geleden _O- )
Ducati uit het wiel rijden met een "gummiekoe"?
Dan zal er toch zeker geen ervaren rijder op die Duc zitten,
(Ik spreek niet over het rijplezier, want dan kies ik ook voor de Beemer)
 
Net een kleine week terug van een trip naar het zuidelijk deel van het Schwarzwald (Neuenburg am Rhein). Heen- en terugreis via de Autobahn, met vol bepakte motoren steeds tussen de 130 en 150 km/u gekruist. Reisgezelschap bestond uit een R100RS uit 1977 (ruim 250.000 km op de klok), mijn R100RT uit 1979 (ook ruim 250.000 km), een Suzuki SV650SA en een Yamaha FZ1. Ik had niet het idee dat de oude boxers de andere twee ophielden.
06-IMGP9703.jpg
53-IMGP9754.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan